Vad har du för datorrelaterade kunskapsluckor?

Permalänk
Skäggig legend

Jag kan väl otroligt mycket om helt fel saker, lägger mycket information om saker på huvudet som andra inte ens har tänkt på... Sen har jag ju Asperger och precis snöat in på... hör och häpna: tåg. Effektivisering är också något jag är rätt besatt av.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + Fidelio X2HR - DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem

Hårdvara är praktiskt taget det enda jag kan. Har aldrig varit intresserad av det andra. Önskar dock att jag hade lagt mer tid på att lära mig nätverk osv men orkar inte bry mig längre.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Spretcher:

Hur barn blir till 🤔

Praktiskt eller vetenskapligt?

Praktiskt:

Vetenskapligt: Köp denna bok på www.apotea.se - Ett barn blir till

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det finns några direkta superviktiga kunskapsluckor att fylla för just hårdvara. Det är enkelt att söka upp om man behöver veta något.
Mjukvara där emot skulle jag vilja vara mångt mycket bättre på programmering.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Inte hårdvara mer mjukvara som många andra, nätverk och programmering men inte bli en mästare bara förstå lite mer. Stötte senast i dagarna på trubbel när jag satte upp en VPN. ChatGPT hjälpte till med koden som behövdes för att få det att fungera. Inget avancerat men jag hade velat få det att fungera själv.
Eller när jag också nyligen tragglade mig igenom att få till min nya QNAP och förstå vissa saker.

Så allmän programmerings förståelse, hellre lite om många språk än super hardcore på ett. Det enda jag faktiskt har skrivit i är basic men det var eoner sedan.

På nätverkssidan är skrivare ett ständigt gissel för mig även om jag till slut lyckas men det känns mest som tur mer än ren kunskap.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Kernel space och lågnivå-programmering kan jag inget om alls.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Kan allt jag behöver kunna och lär mig om det behövs.

Med andra ord, the sky is the limit...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Jag kan en del om allt möjligt och har lätt att lära mig nytt. Men nätverk går in i ena örat och ut genom det andra. Kan basic saker där men allt över det bara fattar jag inte

Permalänk
Medlem

sjukt dålig på Z80, men grym på 6502 och MC680x0. Så.. Mer zilog skulle behövas!

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Mikrotik hEX S för att sätta min server utanför hemnätverket.

Upptäckte att jag inte hade någon som helst koll på vlan, och inte på Router OS.

Vänligen, Ylan

Permalänk
Medlem

Har lite koll på mycket, eftersom jag har jobbat som generell "IT-nisse" många år och hållit på med allt från klientdatorer till nätverk, Windows- och Linuxservrar, databaser, säkerhet, cloud o.s.v. Men det finns otroligt mycket man inte vet även inom områden som kan verka väldigt enkla på ytan.

Har dock aldrig varit mycket för programmering och har nog inte kodat något från grunden sedan vi lärde oss Java i skolan. Skriptning och automatisering (t.ex. via Powershell och Bash) är dessutom saker som skulle underlätta på jobbet, men har liksom ändå inte kommit mig för. Förstår dock tillräckligt mycket för att kunna läsa igenom ett skript och förstå vad det gör.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Nätverk har alltid varit ett glapp, och det skulle jag verkligen vilja fixa. Det är som en hel vetenskap med en massa terminologi och koncept som jag inte har en aning om hur de fungerar eller ens varför. Visst, övergripande förståelse har jag ju, men det finns en massa hål i detaljerna.

Programmering pysslade jag väldigt mycket med när jag var ung (som glad amatör bara, aldrig jobbat med det), men det har fallit av nästan helt de senaste, tja.. 25 åren? Skulle vara riktigt skoj att uppdatera sig, det har ju hänt hyffsat mycket på den tiden.. Växte upp med assembler och sedermera C, började roa mig med ASP och PHP när de dök upp, och en massa VBA i Excel (pga jobb) men aldrig något seriöst.

Till sist: säkerhet intresserar mig mycket, men jag saknar mycket kunskaper här. Inget jag jobbat med, men det känns som det är ett område där alla skulle må bättre av mer insikt. Hade jag plats hade nog ett hemmalabb varit nästa investering.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Det är något med nätverk som omedelbart gör mig dum i huvudet.

Permalänk
Medlem

När internet kom och datorintresset var som störst så var min dåvarande bästa kompis nätverksguru så den biten är klart eftersatt.
Linux funderar jag på att göra en installation på men nätverk hade varit väldigt bra att kunna.

Permalänk
Medlem

Nätverk.
Vill dela en hårddisk på nätverket här hemma men svårt då allt i ämnet är på grekiska :/

Permalänk
Medlem

En ytterst personlig reflektion från mitt jobb är att vår IT personal, när de säger de vill lära sig mer om nätverk, och vi sätter av tid för det, är att de flesta blir mättade väldigt snabbt. Väldigt få vill lägga tiden och förstå det på djupet. Jag har fått höra att det blir ofta för teoretiskt och abstrakt och lite tråkigt. Jag tycker det är lite märkligt. Jag upplever snarlikt med cybersäkerhet. Av våra tekniker är det bara en som faktiskt har tagit en ordentlig djupdykning på de området. De andra, inklusive en av våra IT ledare i England, nöjer sig med high level stuff och är inte intresserad av det på den nördigaste nivån tänkbart.

Vet inte riktigt vad jag vill få sagt med detta mer än detta är mina erfarenheter. 😊

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

En ytterst personlig reflektion från mitt jobb är att vår IT personal, när de säger de vill lära sig mer om nätverk, och vi sätter av tid för det, är att de flesta blir mättade väldigt snabbt. Väldigt få vill lägga tiden och förstå det på djupet. Jag har fått höra att det blir ofta för teoretiskt och abstrakt och lite tråkigt. Jag tycker det är lite märkligt. Jag upplever snarlikt med cybersäkerhet. 😊

Har sett liknande. Jag vill lära mig mer och jobba mer med båda de ämnena, i synnerhet säkerhet, men det är precis som musten går ur inom firman efter ett tag och man inte pallar hålla ångan uppe, trots att man har villig personal. Dock vill jag nog ändå mena att man behöver inte bli nördig så länge man lärt sig vad som är relevant. Visst en del grejer kan vara kul att grotta ner sig i, men inte allt det teoretiska om man inte vill utbilda själv på området.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Allt som har med Azure/AWS/google cloud att göra. Är helt okunnig i metoderna för att automatisera och hantera tjänsterna i molnet. Har bara labbat någon enstaka gång i azure för att starta en maskin eller bygga någon slags brandvägg för en tjänst. Vet inte ens var man ska börja och känner väl som mest ett måttligt intresse. Har mycket mer skoj att labba med fysiska maskiner.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk

Inom icke konsument routers speciellt få igång ipv6 är ingen barnlek där man måste ställa alla parametrar själv (där konsument router gör detta själv).

Sen ingen expert på Linux, speciellt få till mus skalning (de är tydligen känt problem på min dist med vist program).

Sen att bios klagar på viss boot fil saknas för os (fungerar trots detta).

Sen har man inte super koll på hårdvara, till exempel hur dyra nätaggregat blivit på par år.

Så de finns ju vissa luckor i kunskaperna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Modern PC-hårdvara är inte min starkaste sida. Jag kan visserligen sätta ihop en dator, men att avgöra vilka komponenter som är bäst och mest prisvärda är inte riktigt min grej. Överklockning är det heller inte – det senaste jag överklockade var ett dualsystem med två Pentium 90-processorer som jag fick upp till 120 MHz. Egentligen skulle man använda två CPU:er från samma serie, men jag hade inte råd med sådan lyx, så jag tog helt enkelt vad jag kom över – och det fungerade ändå.

Linux har jag tidigare varit ganska dålig på, men sedan jag började ta min blogg mer på allvar, och särskilt sedan ChatGPT kom, har jag lärt mig massor. Sådant som tidigare skulle ha tagit månader att genomföra hade jag nog aldrig fått gjort utan den hjälp jag får av AI.

Jag har kunnat grunderna i UNIX sedan 1990-talet, men genom att översätta många manualsidor till svenska för min bloggs wiki har jag fått en mycket djupare förståelse för Linux. När jag har tråkigt brukar jag faktiskt roa mig med att översätta manualsidor till svenska.

Genom att arbeta med praktiska projekt – som att bygga en digital dörrskylt, återanvända en gammal laptop som radio och snart även skapa en ringklocka med QR-kod och ytterligare en gammal laptop – har jag lärt mig oerhört mycket. Just nu arbetar jag med projektet Rambo, där jag använder en gammal dator som grund och förvandlar den till en "Rambo-maskin" – en dator som raderar hårddiskar genom att skriva över dem med slumpdata och nollor, och slutligen lägger till en digital signatur på disken.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Hur barn blir till 🤔

Annars är det väl RF kretsar och chip, rent av svart magi!

Första frågan kan jag hjälpa dig med; Du behöver en bra 3D skrivare och ca 4kg finmald köttfärs. Räkna med 10% spill på materialet. 👍🏻

Permalänk
Medlem

Hade velat vara bättre på felsökning när saker inte funkar vid nybygge eller om det blir problem med en befintlig dator.

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Noctua NH-D14 / Sapphire 9070 Pulse

Permalänk

Uppfattar det själv som att man "kan lite om mycket" och den ständiga svårigheten är att hålla sig ajour vad gäller allt som man vill förvalta kunskap inom

Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm

Permalänk
Slaget: Team SweC

Länge har det varit allt som har med 3D printing att göra då det aldrig är något jag syssalat med. Har alltid velat men aldrig haft plats eller pengar för det även fast det verkar vara mycket kul man kan göra. På senare tid är det helt klart AI där det händer så mycket. Har börjat använda det mer och mer men har mycket kvar att lära

Permalänk
Medlem

Oj, var har jag inte kunskapsluckor...

Permalänk
Medlem

Nej, jag kan allt.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Micke_JKUR:

Nej, jag kan allt.

allt är väl inte väl att ta i..?
tro mer du menar mycket.
för jag här kan mycket, men klart det alltid kommer finnas luckor på saker och ting man inte kan och man vill lära sig eller lära sig mer av...
om du kan allt, rabbla upp allt du kan då..?
om inte listan blir 1000 plus, saker och ting du kan. då blir det svårt att säga man kan allt... =/
inte för va sådan, men jag reagera på ditt ordval bara... xD

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Inga luckor utan snarare ett stort slukhål. Tur man har Sweclockers och AI att stödja sig på

Permalänk

jo, det finns en hel del man vill lära sig eller lära sig mer av.
bara för man kan mycket och de mesta, så betyder det inte man kan allt.
luckor i kunskap, kommer alla ha i någon form av slag. sen vad det är bero helt från person till person.
mina kunskapsluckor, är mer på annat håll än det som finns i denna hobby.
klart det finns lite luckor här med, i denna hobby. men det bero på att tekniken går framåt och man ibland
inte hänger med, allt för man inte jobbar med den typer av teknik eller att man inte läser om just den tekniken lika ofta och så vidare.
det bruka va min största orsak till kunskapsluckor i denna hobby typ kan man säga.
men men man försöker iallafall läsa ikapp och hänga med, lite då och då..... xD

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Nej, jag kan allt.

Precis, jag är också någon slags optimal individ där.