Hur man väljer rätt ljudkort (guide)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Tja, du kan ju börja med att kolla med de som har tillverkat kortet

Skämt åsido, på beskrivningen verkar det vara ett användbart kort för den som ska producera surroundljud till t.ex. filmer eller videosnuttar, alternativt spela upp fler än två kanaler till t.ex. ett externt mixerbord. I övrigt är det ett standard-issue musikerkort.

Vad hade du tänkt använda det till?

Permalänk
Medlem

Huvudsyftet med kortet är att skapa samt lyssna på musik.
Programmen jag använder till att skapa musik
är Fruityloops och Cubase SX.

I dagsläget har jag ett soundblaster audigy platinum-ljudkort (dvs ett audigy med den roliga fronten).
Jag är väl inte helt nöjd med kortet då jag tycker att
det strular när jag håller på med mina musikprogram.
Det knastrar till lite då och då. Även Vissa ljud tappas ibland, typ
som att han inte hinner "buffra" in alla ljud han ska spela,
och det blir för mycket att spela upp i "realtime" om du
förstår vad jag menar (har lite svårt att formulera problemet).

Sen får man ju inte blunda för faktum att jag gillar att ha mer avancerade saker än jag igentligen behöver, men så är väl dom flesta

Dock tycker jag det är jävligt kul att skapa musik, så jag har tänkt att man kanske skulle ta och fixa lite schysstare grejjer, när man ändå lägger ner skapligt mycket tid på det.

Permalänk
Medlem

Här finns en liten ljudslinga jag skapat i fruityloops.

http://w1.176.telia.com/~u17609331/swec-sample.mp3

Den är inspirerad av 2st relativt kända låtar,
vilka får ni ta reda på själva.

Edit: DOH! Poängen med att jag la upp denna ljudfil är för att man klart och tydligt hör i början "knastret" precis i början.
Någon kanske kan identifiera problemet och ge mej en lösning.
Att höjja buffer lenght till max hjälper delvis, dock tappar programmet vissa ljud då istället (läs ovan).

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, det där känner jag igen. KuttarOwe på detta forum har samma problem, och även andra burkar här på jobbet. Enda gemensamma faktorerna har varit att det rört sig om Creative-ljudkort i AMD-burkar. Nya drivers, kanske?

Hur som helst, köp hellre ett M-audio Delta Audiophile om du inte ska ägna dig åt det jag skrev i förra posten. Terratec har tydligen fått kritik för sina drivers.

Permalänk
Medlem

Ok tack, bra o veta.

Creativekort i AMD-burkar.. ja det är ju det jag har.
Jag brukar vara ganska duktig på att uppdatera
drivrutiner. Men jag får ta ett span efter nya sådana.

Vet du någon bra återförsäljare utav kortet du rekomendera?
Kollat i "standardbutikerna" (db, komplett, dustin, etc) men dom
har det inte.

Edit: Nevermind, hitta med google

Permalänk
Avstängd

Så Revolution har lika bra DAC och OPamps som Audiophile för analog ut?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Nope.

Audiophile har en AKM AK4528VT Codec:
http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak4528/ak4528.htm...
(klarar "bara" 96 kHz)

Medans Revolution 7.1 har två DAC:ar, en sexkanals AKM AK4355:
http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak4355/ak4355.htm...

...Och en tvåkanals AKM 4381:
http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak4381/ak4381.htm...

Jag lyckades inte få fram några större skillnader mellan 4528 (AuPh) och 4381 (Revo's 2kanalare) förutom det självklara faktum att 4528 även är en ADC, dvs den kan spela in också. Revo har en separat ADC, AKM AK5380:

http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak5380/ak5380.htm...

...Som, av specsen att döma, är en budgetkonverterare i klass med dem som sitter på t.ex. Creatives och Hercules' kort.

Revo's 6-kanalare såg också aningen billigare ut, så vill du ha max kvalitet ut från Revot ska du använda upp de två kanaler som går in i 4381:an - gissningsvis de extra två högtalarna i en 7.1-rigg. Ska dock nämnas att du ska ha en ganska extrem högtalar- / förstärkarrigg (20 000+ SEK) för att höra nån egentlig skillnad.

Så: De är inte exakt lika bra, men de duger nog utmärkt båda två - beroende på vad du vill göra med dem (AuPh = göra musik, Revo = lyssna musik och kolla film). Som bonus kan nämnas att både Audiophile och Revo 7.1 sköt pungen av sina motståndare i de tester jag läste. Det är alltså VÄLDIGT bra kort båda två.

Permalänk
Hedersmedlem

Nope.

Audiophile har en AKM AK4528VT Codec:
http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak4528/ak4528.htm...
(klarar "bara" 96 kHz)

Medans Revolution 7.1 har två DAC:ar, en sexkanals AKM AK4355:
http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak4355/ak4355.htm...

...Och en tvåkanals AKM 4381:
http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak4381/ak4381.htm...

Jag lyckades inte få fram några större skillnader mellan 4528 (AuPh) och 4381 (Revo's 2kanalare) förutom det självklara faktum att 4528 även är en ADC, dvs den kan spela in också. Revo har en separat ADC, AKM AK5380:

http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak5380/ak5380.htm...

...Som, av specsen att döma, är en budgetkonverterare i klass med dem som sitter på t.ex. Creatives och Hercules' kort.

Revo's 6-kanalare såg också aningen billigare ut, så vill du ha max kvalitet ut från Revot ska du använda upp de två kanaler som går in i 4381:an - gissningsvis de extra två högtalarna i en 7.1-rigg. Ska dock nämnas att du ska ha en ganska extrem högtalar- / förstärkarrigg (20 000+ SEK) för att höra nån egentlig skillnad.

Så: De är inte exakt lika bra, men de duger nog utmärkt båda två - beroende på vad du vill göra med dem (AuPh = göra musik, Revo = lyssna musik och kolla film). Som bonus kan nämnas att både Audiophile och Revo 7.1 sköt pungen av sina motståndare i de tester jag läste. Det är alltså VÄLDIGT bra kort båda två.

Permalänk
Avstängd

Tackar för informationen, bra att du finns på denna forum.
Hur är det med OpAmps till de bägge? De viktigaste komponenterna efter DAC:en...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Google is your friend

Jag snubblade runt lite, och Audiophiles OpAmp har fått kritik för att vara för "tråkig". Jag lyckades dock inte hitta någon mer teknisk förklaring, många hifi-entusiaster verkar föredra opamps som "färgar" signalen och orsakar ljud som egentligen inte finns där. Detta är naturligtvis inget vi ljudtekniker är särskilt förtjusta i, medans för en musiklyssnare kan det ge en liten "boost".

Men det är tydligen, enligt de forum jag läste, inte särskilt svårt att löda på sina egna OpAmps om man är missnöjd.

Själv kör jag med AdaptX' DirectX-plugin loader till Winamp, så jag kan "häftifiera" ljudet redan innan det kommer till vare sig DAC eller OpAmp.

Edit: Länk till modifieringstråd...

http://forum.rightmark.org/ubb/Forum4/HTML/000122.html

Permalänk
Avstängd

Skaffade en Revo 7.1 eftersom Delta 410 var slut för tillfället.
Om man jämför ljudet på Audigy 2 så vinner Revo det på alla plan. Ljudet har mer "kropp", samtidgt som ljudet kommer ur en tystare bakgrund, tycks även vara mindre distorsion (ej ansträngd). Det märks i hela klangen, men speciellt märks det i diskanten, som är underbart livlig, luftig och detaljerat.

Revo klår med lätthet Terratecs Aureon serie.

Teetow: Du har inte funderat på att skaffa en Lynx Two?
http://www.digit-life.com/articles2/lynxtwo/index.html

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att återigen höra bra ord om mitt lilla favvomärke M-audio. Skall då tilläggas att Revo 7.1 inte alls är nåt "lyxkort", men det duger bevisligen utmärkt till hemmaanläggningar. Tror även du kan ha det till musikskapande, M-audio's ASIO-drivers är det absolut inget fel på.

Angående Lynx Two så är det ju grymme gräjjer, dock lite overkill för det jag pysslar med. Bra recension, dock. Helt klart läsvärd, även om man inte går i köptankar.

Permalänk
Avstängd

Jepp, vet att Revo inte är något lyxkort, därför blir det eventuellt en extern dac. Frågan är om det blir för mycket problem med jitter(?).

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

En extern dac med sex kanaler? urk

Permalänk
Avstängd

Nej nej, att ha bra flerkanalsljud kostar skjortan (Dyr förstärkare, många högtalare, optimal placering m.m.). Nej tack. Två kanaler räcker gott och väl.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Ah. Tror du verkligen att dina DAC:ar är den största felkällan, dock?

Permalänk
Avstängd

DAC + OpAmps på ljudkort har jag aldrig hört några som låter lika bra som en hyfsad cd-spelare för ca 5000kr.
Iofs så har jag inte hört dyrare ljudkort än ca 2500kr...

Jag har annars en hyfsad stereo. Ca 10.000kr på varje komponent; högtalare, förstärkare (snart) cd-spelare och några tusenlappar på bra kablar...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Ja då önskar jag dig lycka till

Permalänk
Medlem

Beställde ett par Phillips Hp890 lurar härom dagen
http://www.fyndborsen.se/kategori.php?main!filter!ID=36
kom att tänka på att jag inte har något "riktigt" ljudkort. Använder Det inbyggda Ac'97.

Jag lyssnar mest på mp3:s, Spelar spel, kollar på film.
Duger det att driva dessa med Ac'97? kommer jag uppleva brus?
eller borde jag satsa på ett "riktigt" ljudkort, typ Creative Audigy.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att testa om du kan höra brus med lurarna när du får dom... Tror att det kommer att duga lite svårt att veta hur känslig du är eller hur?

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Avstängd

Hej!
Köpte nydligen ett par Beyerdynamic DT531 från ljudmakarn i Stockholm. Toppen lurar, kunde dock varit lite mera Bas i dom. Underbara och bära på huvudet, även om de är relativt tunga. Rekomenderas till alla!

Nu min fråga: Jag är ute efter ett nytt ljudkort, har haft ögonen på Audiophile 2496 och det verkar vara ett mycket bra ljudkort till just musik lyssning. Men är det för "overkill" för mig som endast lyssnar på musik och spelar spel? Läste en review där en person fick tillbringa 2 dagar för att förstå kortet med manualen. Jag håller som sagt inte på med någon som helst musik tillverkning eller övriga avancerade musik produktioner! Som sagt, jag vill kortet ska spel aupp bra ljud i min DT531, klara spel. (känns som det kvittar om jag får några fps mindre), STABILA DRIVRUTINER som uppdateras rätt ofta.

Ett audigy2 Känns som det passar mig betydligt bättre. Men vill testa något nytt! Och dessutom är creative ingen höjdare på ljudkort enligt mitt tycke. Innan jag lade in min sblive->audigy drivisar lät det skit. Hackade, "visslade" och hade sig.. urgh.

Ingen som äger ett Audiophile 2496 som kan kommentera det, i spel och musik lyssning?

Tacksam för svar.

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Audiophile har ingen surround, det är enbart stereo kanaler. Hade inga problem med att få ljudkortet att fungera när jag själv hade skaffat det!? Man stoppar in det och installerar drivrutiner. Förstår inte vad man skulle behöva göra mer än det. Fungerar bra även till spel men det finns inget 3dljud som sagt. För musik är det ju perfekt med tanke på låga brusnivåer och bra kvalité.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

Ska eventuellt beställa en ny dator, inom en snar framtid. I den sitter det ett audigy 2 -ljudkort. Faktum är att jag är i behov av ett Audiophile, som jag också ska köpa. Istället för att byta ut korten i burken. vilket inte brukar vara så populärt hos "kommundatorerna", så tänkte jag sätta Audiophilet externt. Antingen med USB eller FireWire.

Vilka för- och nackdelar finns det med det här ? Får man ytterligare fördröjning på ljudet externt? Bättre med FireWire än USB ?

Visa signatur

Intel 2700K @4,3GHz , STRIX 970 ,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamiRaj
Audiophile har ingen surround, det är enbart stereo kanaler. Hade inga problem med att få ljudkortet att fungera när jag själv hade skaffat det!? Man stoppar in det och installerar drivrutiner. Förstår inte vad man skulle behöva göra mer än det. Fungerar bra även till spel men det finns inget 3dljud som sagt. För musik är det ju perfekt med tanke på låga brusnivåer och bra kvalité.

Hade fått uppfattningen att man var tvungen o vara en riktig "musik nisse" för att förstå sig på allt som har med kortet o göra. Man behöver alltså inte installera något annat är vanliga drivrutiner?

Inga som helst problem med drivrutinerna?

Verkar vara ett klart bättre val än creatives kort, dock så har ju dom lite mera fetures som man kunde önska sig till audiophilet.

Upprepar igen.
Ingen som testat göra med dubbla ljudkort???

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Jag har som mest haft 3 st ljudkort det enda som är viktigt är att du i kontrollpanelen under ljud ställer in vilket kort som ska användas som default så du vet att ljudet kommer rätt. Annars är det väl inga problem som jag kan komma på direkt.

Vill du ha problem med drivrutiner så är det helt klart ett creative kort du ska satsa på!

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk

M-Audio Audiphile 2496, 1700kr på estrade musik. sjukt bra!!
"Om man kör musikprogram"

Visa signatur

Asus P4P800S-E Deluxe, Antec Plus1080AMG 430W, P4 2,6Ghz(3,2), WD Raptor 36Gb, 2xHitachi 160gb, 2x512twinmos org(2-3-3-8), Nec nd-1300a, Creative ATI 9200se 128mb, 2st M-audio 1010lt,

Permalänk

Själv har jag ljudproblem med mitt fortissimo III 7.1. Det brusar en hel del ibland. Det är inte konstant som jag hade med soundstorm men det kommer och då är det irriterande, speciellt med tanke på att jag har 7.1 igång. Någon som vet lösningen på problemet? En del folk säger att det kan vara jorden men det är det tydligen inte. Jag har nästan ingen ellära men farsan sa att det var bra jordat. En annan grej jag har märkt är att ljudkortet och grafikkortet delar samma IRQ, men detta är inget att bry sig om om man kör ACPI. Någon som har en tänkbar lösning?

Jag har förövrigt de senaste drivrutinerna.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lessen, men jag måste nog vara lite otrevlig här... Detta är fel tråd att få hjälp i. Testa att söka på forumet.

Edit: Såg just att du skapat en ny tråd, never mind.

Permalänk

Teetow du får gärna svara i den om du har någon lösning

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2