FAQ & Guide till att flasha Grafikkort från ATi & nVidia

Permalänk
Medlem

FAQ & Guide till att flasha Grafikkort från ATi & nVidia

Om INTE FAQn/Guiden har svar på din fråga, fråga i tråden så svarar jag så fort jag kan; om jag kan.

FAQ:

Q: Vad menas med att Flasha?
A: Flasha - Byta ut Bios, uppdatera bios från en fil.

Q: Kan man använda en CD istället för Diskett när man ska flasha i DOS?
A: Ja det kan du men du kan inte spara din bios som du har på kortet.

Q: Kan man ändra klockfrekvenserna i biosen man tänkt flasha med?
A: Ja det kan du.
Nvidia: NiBitor
Ati: RaBit
Senaste verisionen hittar du hos http://www.mvktech.net

Q: Kan jag ändra spänninen till mitt Grafikkorts Core/minne med en Bios editor?
A: Ja, Dock endast på nVidia kort. Programmet som används är också då NiBitor

Q: Varför ska jag flashat mitt grafikkort?
A: Ibland så har tillverkaren gett ut en verision med "Buggig" bios som måste uppdateras
för att kortet ska fungera som det ska eller om du vill lägga in en Modifierad bios.

Q: Vilka grafikkort är mest lönsamma att flasha?
A: 8500 ---> 9100
9500(256-Bit)---> 9700 (Måste soft/hårdmoddas för att få dom extra 4 pipesen.)
9800se ---> 9800, 9800pro möjligtvis 9800Xt om du fått ett braklockande kort. (Måste Soft/hårdmoddas för att få dom extra 4 pipesen. )
9800np ---> 9800pro eller XT för det flesta.
9800pro (R360) ---> 9800XT
X800pro VIVO med 1.6ns minnen ---> X800 XT VIVO
FireGL X2-256T ---> Radeon 9800XT 256MB
9550 128-Bit ---> 9600np
GeForce 6800GT ---> Ultra
Sapphire GTO² -> X850XT (Tack Flamso för tipset!)

Vet du fler? Skriv då till mig.

Q: Vad ska jag tänka på innan jag flashar?
A: Det är aldrig 100% säkerhet att din flash lyckas. Så du måste veta att din Bios fungerar
Med ditt kort. Du bör tänka på att du inte ska lägga in en bios med modifierade klockfrekvenser
som du inte provat att är 100% stabila. Du bör heller inte lägga in en "voltmodd" bios som ger
för hög spänning till Coren i förhållande till Kylförmågan.

Q: Var kan jag ladda ner nya biosar?
A: http://www.mvktech.net/index.php?op...amp;filecatid=1
http://www.techpowerup.com/bios/
http://www.station-drivers.com/page/atidriv%20bios.htm

Q: Jag har ett Sapphire kort. Kan jag flasha med en Club 3d bios?
A: Ja det kan du göra så länge du har rätt minnen och GPU i förhållande till BIOS.

Q: Jag flashade mitt 9800pro till XT och har fått konstiga grafikbuggar i vissa spel.
A: Det beror på att du har R350 kärna som inte är 100% kompitabel med en XT bios som är gjord för R360 kärna.

Q: Hur vet jag om jag har R360 kärna då?
A: Det atitool visar ska du inte bry dig om. Det säkraste sättet att se vad du har för Core är att ta bort kylflänsen och försiktigt
torka bort all kylpasta och sedan se vad som står på coren. Dock finns det ett annat sätt som inte är riktigt lika säkert.
Det är att göra en "Biosdump", alltså spara ditt grafikkorts bios till hårddisken med t.ex ATi Tool. Det gör du genom att först av
allt starta ATiTool. Sedan nere i vänstra hörnet på huvudrutan trycka settings. I Scrollmenyn högt uppe går du längst ner av allternativen,
där står det "Miscellaneous". Igen nere i vänstra hörnet finns en knapp som det står "dump Bios på" Tryck bara på den så sparas din bios
i samma mapp som ATiTool.exe ligger och har namnet "bios.bin". Öppna sedan den filen med notepad. Det mesta du kan se är bara konstiga tecken,
Men någonstans bland dom går det att urskilja lite text. Där kan det t.ex stå R360 Hynix. Då vet du att du har R360 Core och hynixminnen.

Q: Mitt grafikkort är låst för överklockning, vilken bios ska man ladda ner för att låsa upp det?
A: Det är inte Biosen som låser kortet, det är drivrutinerna. Modifierade drivrutiner hittar du på www.omegadrivers.net

Q: Jag har R350 core. Vinner jag något på att flasha med en XT bios?´
A: Njae. De flesta får artifakter i 3dmark03 och Farcry. Men vissa har kunnat klocka mera med XT bios o andra Mindre. Kan ju vara värt ett försök.

Q: Om min flashning misslyckas, hur får jag tillbaka min originalbios igen?
A: Det ända sättet man kan återställa ett grafikkorts bios på är att flasha tillbaka det med originalbios. Det gör du antingen genom att köra med ett PCI grafikkort o flasha, eller "blindflasha". Villket innebär att du flashar utan att se vad du skriver.

Q: Kortet startar inte ens, det är helt mörkt.
A: Om det inte går att flasha tillbaka genom "blindflashning" eller med PCI grafikkort så är jag rädd att ditt grafikkort har sett sina sista ljusa stunder.

Q: Det bara piper om systemhögtalarn efter min flashning.
A: Prova flasha med ett PCI Grafikkort, fungerar inte det efter det så är ditt grafikkort nog trasigt.

Q: Vad ska jag tänka på om jag flashar med Winflash?
A: Programmet kan verka ha hängt sig efter att du tryckt på "program", ta det bara lugnt och vänta, datorn rebootar efter en stund och förhoppningsvis ska allting fungera.
Annars tar du ett PCI Grafikkort o flashar tillbaka med originalbioset, eller så kör du flashrom och "blindflashar" eller lägger i ett PCI Grafikkort och flashar tillbaka till Originalbiosen med det.

Q: Måste jag byta till annan kylning efter flashning?
A: Det bör du göra om du flashat med en Modifierad bios som ökar grafikkortets klockfrekvenser. Har du bara flashat för att få bort någon bugg från tillverkaren så fungerar det hur fint som helst mer originalkylare.

Guide.

Flashrom:

1. Du måste ha en bios som du vet att fungerar med ditt kort, för att göra det enkelt, döp biosen till new.bin (eller .rom om den hade det som filändelse innan).

2. Formatera en vanlig 3.5" diskett, gå sedan till www.bootdisk.com och ladda ner en lämplig bootdiskett. Går bra med alla mellan Dos och Windows 98SE.
Kör sedan programmet o följ instruktionerna, när diskettstationen arbetat klart är din bootdisk klar.

3. Ladda ner flashrom 2.40, det hittar du här: http://www.techpowerup.com/bios/bios/flashrom240.zip

4. Packa upp de 3 filerna som var i Flashrom arkivet till disketten. Kopiera också över biosen du tänkt flasha med.

5. Gå till Bios och ställ in att Floppy ska vara "First Boot Device", spara sedan inställningarna och låt den börja boota.

6. Välj "Starta Windows XX utan cd-rom stöd" så går det lite fortare. När diskettstationen arbetat klart så borde du vara i Dos om allting gått som det ska.

7. Börja med att spara ditt grafikkorts gamla bios på disketten. Det görs genom att skriva "flashrom -s 0 old.rom" och sedan trycka enter.

8. Nu är det dags för själva "flashningen". skriv in "flashrom -f -p 0 new.bin" (eller vad du döpte din bios till) och tryck sedan enter. När diskettstationen arbetat klart är det bara att trycka ctrl+alt+del.

9. Datorn startar om och förhoppningsvis får du bild; ditt grafikkort kör nu den nya biosen.

Gigabytes flashprogram (för upplåsning av Pipes på X800Pro ViVo kort):

1. Laga en bootdiskett. Se flashrom guide.

2. Ladda ner Gigabytes flashprogram http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/gigflashx800x...

3. Ladda ner en lämplig X800Pro bios som backup. http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/ATI.X800PRO.2...

4. Packa upp Gigabytes flashprogram och din Bios till din diskett.

5. Starta om datorn, gå in i bios o välj att floppyn ska vara "first boot device". Spara sedan dina inställningar o starta om.

6. När datorn bootat till Dos, skriv "GVF11 -p -f A:\r80x256v.f1" och tryck enter. Låt diskettstationen arbeta klart, starta sedan om.

7. Får du bild så borde du har 4 pipes till. Kontrollera för säkerthetsskull i ATiTool.

nVflash:

1. Laga en bootdiskett. Alla filer som behövs finns på www.bootdisk.com

2. ladda ner nVflash det kan du hitta här: http://www.mvktech.net/index.php?option=com_remository&Itemid...

3. Packa upp filerna i arkivet till din bootdiskett.

4. Döp biosen du tänkt flasha med till new.rom (ändra inte filändelse om den hette .bin förut) och kopiera över den till din bootdiskett.

5. Gå till Bios och ställ in att datorn ska boota Floppy i första hand. Spara biosinställningarna, starta om och låt datorn boota till Dos.

6. När du väl är i dos, skriv "a:\nvflash -b backup.rom" och tryck enter för att göra en backup av din gamla bios. Den sparas på disketten med namnet backup.rom

7. För att lägga in den nya biosen, skriv "a:\nvflash -5 -6 -f file.rom" och tryck enter. Diskettstationen börjar arbeta låt den arbeta klart. starta sedan om.

8. Om allt gått bra så ska ditt kort ge bild som vanligt och fungera felfritt.

Du kan alldrig vara helt säker att ditt kort fungerar efter en flash. Men jag har aldrig hört att det inte skulle göra det. Misslyckas flashen så kan du i de flesta fall blindflasha eller flasha med ett PCI grafikkort i.

!!Flashar biosen gör du helt på din egen risk, jag tar inget ansvar över vad som kan hända när du flashar ditt kort eller skador på kortet!!

All denna text får klistras var som helst om källan anges.

Permalänk
Medlem

Fin guide, men du kan väl skriva att biosfilen inte måste heta just "nybios.rom", och även att det finns biosfiler med .bin

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk

Om man ska flasha tex ett pro-->XT måste du skriva:

Flashrom -p -f 0 bios.bin.

Notera F:et. F:et står för force, vilket d måste göra om man ska ha in ett bios som inte är till ditt kort.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Vansinne att flasha direkt från en diskett, en bootbar cdrw är bättre på alla sätt.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk

Varför det?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Bäst att du ändrar innan det dräller in frågor om varför det inte funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Redan fixat..

*Edit* Jag kunde flasha utan att skriva -f

Permalänk

ok.

Edit: Bra guide förresten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för den fina kommentaren =).. .D sku va kul om den blev klistrad, Tycker verkligen det skulle behövas en guide. Många frågar..

Permalänk
Medlem

Ha du skrivit FAQ nu oxå?

Visa signatur

P4C 3.0Ghz | Club3d Radeon 9800pro @ XT (AC VGA-Silencer) | 512 333mhz DDR Kingston HyperX @ 400mhz 2.5-3-3-6 | 120gb seagate + 200gb seagate | ABIT IS7-E | COMPUCASE SUPERMIDI TOWER (omoddat änsålänge)

Permalänk

Finns windows flash verktyg också.
Som t.ex. ATI's winflash. Finns nån tråd om det.
Väldigt enkelt och behändigt ifall man litar på sin windowsinstallation

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Så, nu ha jag skrivt lite im det oxå

Permalänk
Avstängd

ja flasha fel och kunde fortfarande gå in i felsäkert läge och pilla men att starta normalt blev d ba svart.
Gick in i felsäkert läge med nätverk o ladda ned filerna som behövdes för flashningen och sedan flasha jag om det igen.

Plus d man ska ha för flashrom e:
drdflash börjar man med till disketten.

Sen i disketten:
DOS4GW
FLASHROM
FLASHROM.rom
och nya bioset ex: 9800XT.bin

För när ja skulle flasha utan drdflash som man ka ha med disketten så gick det inte att flasha stod nått om att flashrom va fel i dos.

EDIT: denna sida kan du lägga till där man kan ladda ned bios
http://www.mvktech.net/download.php
http://mbnet.fi/elixir/Radeon/XT/R360-128/

Permalänk

Man låser inte upp dom 4 extra pipelinsen vid biosflashning på 9800SE, det gör man med en soft- lr -hårdmodd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm.. borde inte denna klistras ? :>

Visa signatur

P4C 3.0Ghz | Club3d Radeon 9800pro @ XT (AC VGA-Silencer) | 512 333mhz DDR Kingston HyperX @ 400mhz 2.5-3-3-6 | 120gb seagate + 200gb seagate | ABIT IS7-E | COMPUCASE SUPERMIDI TOWER (omoddat änsålänge)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hnZ^
hmm.. borde inte denna klistras ? :>

Permalänk

Hmm... JimiEM? Var det där en fulbump?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fin guide men ja tycker det verkar lättare att flasha i windows

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Jo det var det....

Permalänk

För mig är en fulbump en bumpning som är sånära "BUMP" som möjligt utan att vara det.
En kommentar till citatet hade ju inte varit helt fel

(För att få moderatorerna att klistra en tråd så är det rekommenderat att skicka ett PM eller mejl till dem. Att hoppas att de ska läsa tråden och sen klistra är lite naivt.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra att en FAQ kom upp. Jag fick sitta här på forumet o bläddra fram och tillbaka en hel del innan jag var 100% på hur jag skulle göra.
(Använde winflash)

Permalänk
Avstängd

fast den skulle bli ännu bättre om man addar d ja skrev där uppe =D hehe

Permalänk
Medlem

hmm... Jag vet inte vad någon moderator heter

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack så mycket, ska se om jag får kontakt med någon

Permalänk
Medlem

Blir det nått klister?

hade problem och flasha igår kväll och då fanns svaret i FAQ:n, hjälpsam tråd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hnZ^
Blir det nått klister?

hade problem och flasha igår kväll och då fanns svaret i FAQ:n, hjälpsam tråd

Jag ha PMa en moderator.

Kul att jag har lyckats hjälpa nån

Permalänk
Medlem

HÄR finns hela Sweclockers redaktionen....

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Dätta hände iofs med ett gammalt kort men iaf. Jag flashade ett 9800pro till XT, gick fel, då satte jag in ett PCI graffe sen så flashade jag igen, men då flashades PCI kortet och inte AGP kortet, Någon som har en aning varför det blev så?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phasio
Dätta hände iofs med ett gammalt kort men iaf. Jag flashade ett 9800pro till XT, gick fel, då satte jag in ett PCI graffe sen så flashade jag igen, men då flashades PCI kortet och inte AGP kortet, Någon som har en aning varför det blev så?

Skrev du flashrom -p 0 dinbios.bin

Alltså. skrev du en nolla?