Permalänk

högpass filter

hej!

När jag ska spela vinylskivor på min logitech z-680 så verkar det som om den förstärker den låga basen för mycket. Den mullrar fast man knappt har nån bas.

Jag tänkte bygga ett högpass filter som jag ska ha mellan min vinylförstärkare och ingången på mitt logitech z-680 och se om jag kan få bort problemet.

Finns det nån kunnig person som kan hjälpa mig hur man anntingen räknar ut vad jag ska ha för koppling och värderna eller om det finns nån billig högpassfilter att köpa!

Mvh/Zeke

Visa signatur

Zeke

Permalänk
Hedersmedlem

Har du koppplat skivspelaren direkt till ljudkortet? Du behöver ha en förstärkare mellan, en s.k. RIAA-förstärkare som drar ner basen och höjer diskanten. Detta eftersom LP-skivor är inspelade med motsatta inställningar för att nålen inte ska fara som en galen råtta i spåret.
RIAA-steg finns hos Kjell&Co art.nr 39270 för 299:-

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Jag har kopplat vinylen till ett RIAA-steg och sen till Logitech Z-680 (http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/details&CRID=...)

Jag hade tänkt ha ett högpass filter mellan RIAA-Steget och ingången på Z-680

Visa signatur

Zeke

Permalänk
Medlem

Seriekoppla en kondensator bara.

Edit: ett motstånd mellan signal och jord kan nog också behövas.

Permalänk

Vad ska man ha för värde på kondensatorn och resistorn då?

Visa signatur

Zeke

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat skäl till att basen mullrar kan vara om du har högtalarna för nära skivspelaren

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Har du koppplat skivspelaren direkt till ljudkortet? Du behöver ha en förstärkare mellan, en s.k. RIAA-förstärkare som drar ner basen och höjer diskanten. Detta eftersom LP-skivor är inspelade med motsatta inställningar för att nålen inte ska fara som en galen råtta i spåret.
RIAA-steg finns hos Kjell&Co art.nr 39270 för 299:-

En RIAA funkar precis tvärtom. En LP-skiva har en sänkt bas och en förhöjd diskant, som RIAA'n sen höjer respektive sänker.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luftpastej
Vad ska man ha för värde på kondensatorn och resistorn då?

Det beror på vad du vill ha för delningsfrekvens.

Permalänk

tror du 40 Hz är för högt?....vad brukar man ha?

Visa signatur

Zeke