Permalänk
Avstängd

slutprov i C++ A :(

Tja alla, nu vill jag att alla ska tycka synd om mig eftersom att min skola lade min APU på 80% av mina programerings lektioner :E

så iaf kommer iaf provet att handla om:

slumptal(srand)
strängar
diagramschema

och då undrar jag om någon vet ett enkelt sätt att lära sig allt
och då menar jag vilken sinnesställning man ska ha, hur man ska tänka, och hur man ska bearbeta ett eventuellt problem

så om någon av erfarenhet vet hur ett prov på detta skulle kunna se ut, så jag iaf vet vad jag kan förvänta mig på provet.

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte mitt slutprov ännu.. Men vad jag hört så är det än hel del som får följande uppgift..

1. Gör ett friviligt program. (Visa alla dina kunskaper)

Det mesta handlar om logiskt tänkande, så lycka till.

Permalänk
Hedersmedlem

-Aspen-:

#include <iostream> int main() { for (int i = 0; i < 10; i++) std::cout << "Hello, World!" << std::endl; }

Klar!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Glömsk

Vill man stila lite:

void processor_namestring(char *str) { int namestring[12]; __asm { mov eax, 80000002h cpuid mov [namestring], eax mov [namestring+4], ebx mov [namestring+8], ecx mov [namestring+12], edx mov eax, 80000003h cpuid mov [namestring+16], eax mov [namestring+20], ebx mov [namestring+24], ecx mov [namestring+28], edx mov eax, 80000004h cpuid mov [namestring+32], eax mov [namestring+36], ebx mov [namestring+40], ecx mov [namestring+44], edx } memcpy(str, &namestring, sizeof(int)*12); } int main() { char str[48]; processor_namestring(str); printf("[%s]\n", str); return 0; }

Eller så.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte fick välja valfritt programeringsspårk.

I så fall så skulle jag ha skrivit ett os i brainfuck.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

1. Gör ett friviligt program. (Visa alla dina kunskaper)

Det borde vara förbjudet av en lärare att ha en sådan fråga på ett prov!

Jag hade en idiot-lärare i grundskolan som ville att vi skulle visa alla våra kunskaper inom ett biologi-kapitel genom att skriva en berättelse, och då skrev man en utförlig berättelse, utan att fokusera alltför mycket på handlingen och liknande som inte är (eller inte borde vara) relevant. Sedan när man får tillbaka berättelsen, så var det naturligtvis smådetaljer som man inte fick med ... inte för att man inte kunde dem, utan för att man inte kom på att man skulle skriva dem, och läraren säger då att man borde känt till de här sakerna bättre ... sedan får man även veta att berättelsen var "tråkig, och bara rabblade upp fakta".

Liksom, tänk om du skriver ett program i C för att lagra namn och telefonnummer, och du använder char-arrayer istället för string-objekt, så skriver läraren följande kommentar:
"Jaha, du vet inte hur man använder strängar."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorningStar
Synd att ni inte fick välja valfritt programeringsspårk.

I så fall så skulle jag ha skrivit ett os i brainfuck.

Du kan inte skriva bootloadern i brainfuck dock.

Nu blev nog detta lite OT.

Programmering A-provet är säkert enkelt om du tycker programmering är kul och inte är rädd för det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Du kan inte skriva bootloadern i brainfuck dock.

Varför det då?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Varför det då?

I brainfuck har du ju bara en array på 30 KB du kan modifiera med pekare om jag inte minns helt fel. Du kan alltså inte skicka interrupts, det måste du göra med asm.

Visa signatur

Permalänk

Skriver ni era programmeringsprov på papper? Vi hade vårt programmeringsprov i C++ muntligt hehe.

BTW. är typ marginell skillnad i läsbarhet mellan brainfuck och asm imho

Permalänk
Avstängd

Hur gamla är ni som programmerar i denna tråden?

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Hedersmedlem

Ashim: Jag är 17 år, -Aspen- är 17 också tror jag. De övriga vet jag inte.

Dock har jag inte börjat med Programmering A än, börjar med det nästa termin, Java. Men jag lär mig de språk jag vill på egen hand så. Kan en del i Java redan nu.
C++, Python och PHP är dem jag lärt mig på egen hand än sålänge, fast C++ är jag ingen stjärna på men jag tar mig fram i det.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
I brainfuck har du ju bara en array på 30 KB du kan modifiera med pekare om jag inte minns helt fel. Du kan alltså inte skicka interrupts, det måste du göra med asm.

Okej, det där förstod jag inte, men det låter ju logiskt att asembler krävs för detta. Dock trodde jag Brainfuck var någon krånglig kopia av just asm.

Jag är likaså 17.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Glömsk

Njae, Brainfuck är bara ett litet leksaksspråk någon skapade för han hade tråkigt. Det ser svårt ut men är egentligen inte det. Väldigt omständligt. Det är förvisso turingkomplett ( http://en.wikipedia.org/wiki/Turing_complete ) men det är Game of Life också och det är väldigt omständligt att skriva ett operativsystem i ett spel.

(Är 20 år förresten så det var ett tag sedan jag läste Programmering A)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är 18. Programmering i skolan är ... alldeles för enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem

19.
Programmering på gymnasiet är väldigt enkel. Lyssnar man och hänger med så går det bra. Inse fakta, man blir ingen bra programmerare av det de undervisar på gymnasiet.

Tror jag inte hade några prov i programmeringskurserna (A och C). A -> Visual Basic och C -> Java för mig.
Gjorde en webbläsare med tabs i VB-kursen Använde IE-kontrollern helt så det var inget jag hade att göra med, men jag hade 9 sådana kontrollers som växlade.
Jag hade aldrig sett mozilla då heller...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Ska ni bi civilingenjörer? Jag ska bli det, och jag är 13 år! Läst C++ i 2 dagar nu. Kan koda en miniräknare utantill och modifiera den så den Omvandlar Euro till svenska kronor ? Inte dåligt för 2 dagar, dessutom utantill ! programmering är kul

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAMPKORV
Det borde vara förbjudet av en lärare att ha en sådan fråga på ett prov!

Liksom, tänk om du skriver ett program i C för att lagra namn och telefonnummer, och du använder char-arrayer istället för string-objekt, så skriver läraren följande kommentar:
"Jaha, du vet inte hur man använder strängar."

Jag håller helt med om det första, sådana prov är inte mycket att ha. Hade ett Java-prov för ett antal år sedan som var liknande, och på inget sätt testade ens förståelse för objektorienterad programmering (som kursen egentligen handlade om).

Men det andra håller jag inte med om, eftersom det inte finns några string-objekt i C, de hör till C++. I C får man vackert hålla sig till char-arrayer, och själv allokera minne för dem dynamiskt om man vill att de ska kunna ha godtycklig storlek.

(är 25 förresten, så jag är väl äldst än så länge i den här tråden.)

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim
Ska ni bi civilingenjörer? Jag ska bli det, och jag är 13 år! Läst C++ i 2 dagar nu. Kan koda en miniräknare utantill och modifiera den så den Omvandlar Euro till svenska kronor ? Inte dåligt för 2 dagar, dessutom utantill ! programmering är kul

Utantill och utantill. Det det handlar om är att man ska veta vad man eventuellt behöver för en miniräknare inte att man kan hela koden i huvudet. Man ska kunna bygga upp koden efter det som behövs osv.

Civilingenjör? Hmm, tanken har slagit mig men jag är så grymt dålig på matte så jag tror inte att det blir så.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Utantill och utantill. Det det handlar om är att man ska veta vad man eventuellt behöver för en miniräknare inte att man kan hela koden i huvudet. Man ska kunna bygga upp koden efter det som behövs osv.

Civilingenjör? Hmm, tanken har slagit mig men jag är så grymt dålig på matte så jag tror inte att det blir så.

Det är sant, man behöver inte kunna programmera någonting "utantill" men däremot skall man om man får en uppgift kunna framställa uppgiften framförsig och utifrån det kunna se en möjlig kod för att lösa problemet.
När man väl har en fungerande kod som fungerar på ett tilfredsställande vis är det dags att effektivicera koden på bästa möjliga vis.

Jag har nog funderat på Civilingenjör då jag läser upp till matte E i skolan och känner att jag har förjhållandevis "lätt för tal".
(Jag är föresten 16 år för den som är intresserad)

Permalänk
Medlem

Programmeringen i skolan är ganska simpel, så har du lyssnat någorlunda på de lektioner du närvarat vid, så är det inga problem. Vill man komma någon vart i sin programmeringsutveckling, så får man ta det hemma dock.

Jag är 17 och har imorgon nationellt prov i MaD; ska läsa till MaG innan jag slutar gymnasiet. (F och G är skolans egna kurser med mycket högskolematematik, vad jag har förstått) Sen även "matematik diskret", eftersom jag läser inriktning matematik/data på natur, där den kursen ingår. Civilingenjör, eller lärare i historia, matematik eller filosofi, är nog vad jag ska satsa på.

Hail skolan, kunskapens högborg!

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Men det andra håller jag inte med om, eftersom det inte finns några string-objekt i C, de hör till C++. I C får man vackert hålla sig till char-arrayer, och själv allokera minne för dem dynamiskt om man vill att de ska kunna ha godtycklig storlek.

Jag tänkte ifall han använder c-strängar på ett C++ prov.

Permalänk
Medlem

Re: slutprov i C++ A :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bndr
slumptal(srand)
strängar
diagramschema

Om slumptal:
Kom ihåg att mata slumptalsgeneratorn med något bra värde (GetTickCount i windows t.ex.) så att den inte ger dig samma tal varje gång.

Strängar:
Vet inte direkt vad man ska säga här, string-klassen i C++ är väldigt lätt att hantera. Det är väl inte C-strängar ni ska använda antar jag?

Vad är ett diagramschema?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAMPKORV
Jag tänkte ifall han använder c-strängar på ett C++ prov.

Aha, i så fall missförstod jag dig, förlåt.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Hedersmedlem

Överlag så tycker jag gymnasiekurserna försöker lära ut programspråk för mycket och för lite hur man programmerar och tänker när man programmerar. Det har man märkt mycket väl nu när man kommit till universitetet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Överlag så tycker jag gymnasiekurserna försöker lära ut programspråk för mycket och för lite hur man programmerar och tänker när man programmerar. Det har man märkt mycket väl nu när man kommit till universitetet.

Jag kan inte göra annat än hålla med. Det vore bättre mer med programmeringsmetodik i de grundläggande programmeringskurserna. Tyvärr så är ju ofta kurserna korta.

När jag gick Programmering A (för 5-6 år sedan) så var kursen bara 30p och språket var VisualBasic (huga). Tyvärr så var kursen otroligt dåligt organiserad och gick i princip bara ut på att lösa ett visst antal uppgifter genom att slå upp hur man gör olika saker i boken som vi fick.

Måhända var kursen intressant för de som vill lära sig göra små fulsaker utan att egentligen förstå vad programmering går ut på (då är VisualBasic helt utmärkt), men för de som vill fortsätta avancera och syssla med professionell systemutveckling var det hela helt bortkastat.

Nu är inte allt skolans (eller språkets) fel utan det är även eleverna. Många idag är fruktansvärt ottåliga, de vill inte ha flera tiotals (går säkert att utvidga till hundratals) timmar i programmeringsmetodik och algoritmer utan vill direkt göra häftiga fönster och 3d-spel. Tyvärr så går det ju väldigt snabbt att skapa ett fönster i VisualBasic. Däremot att förstå hur man löser ett lite svårare problem (behöver inte vara komplext, bara omfattande) på mer än 30-40 rader så att man då har behov av att dela upp koden i olika block (funktioner, metoder, subrutiner eller vad som är lämpligt i det språket man använder) är VB fruktansvärt dåligt på.

Sedan kan ju kurser gå åt precis motsatt håll också. Om det blir för akademiskt så tenderar ju programmeringskursen mer handla om hur man löser matematiska/logiska problem med programmeringsspråk och datorer som hjälpmedel, vilket också är ganska avlägset (men inte helt orelevant) från vanliga systemutveckling (som handlar om mycket mer än bara matematisk problemlösning).

Som sammanfattning, för att grundkurs i programmering ska bli bra krävs ju först att utbildarna (skolan) vet vad de vill förmedla med kursen. Sedan krävs det också att studenterna är medvetna om att programmering kräver ett visst tålamod och det behövs kunskaper som man inte får genom att försöka sig fram (som i VB när man klickar och drar fram knappar, fönster osv). Som reservation till mitt sista utlägg, jag säger inte på något sätt att erfarenhet är dåligt, utan det är det mest ovärderliga man kan ha, däremot så krävs det viss grundkunskap innan man kan sätta sig och lära genom prova sig fram (hur man får den kunskapen, antingen själv eller på akademisk väg är en helt annan diskussion).

Långt inlägg, säkert ingen som orkar läsa hela, men ändå 8-).

//C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
När jag gick Programmering A (för 5-6 år sedan) så var kursen bara 30p och språket var VisualBasic (huga). Tyvärr så var kursen otroligt dåligt organiserad och gick i princip bara ut på att lösa ett visst antal uppgifter genom att slå upp hur man gör olika saker i boken som vi fick.

Du sammanfattade just dagens programmering A och B på totalt 100p. Vi fick dock använda c++.
I och för sig är det väl sånt här som skiftar mycket beroende av vilken skola och lärare man har.

Permalänk
Hedersmedlem

conio, jag har den här terminen läst programmeringsmetodik på datavetenskapliga i Uppsala. 6 poäng. Det är ju bra mycket mer tid än en 100 p kurs på gymnasiet, så jag vet det är "omöjligt" att lära ut sådant här, plus att där är inte alla så skarpa så man kan inte ha lika snabb takt som på universitetet (jag hänger med bra).
Länkade listor, träd, binära sökträd, primitiva funktioner, högre ordningens funktioner osv var ju helt okänt innan man kom hit. Iofs kan de två senare kanske tillskrivas programmeringsspråket (SML, som jag för övrigt tycker är ett bra språk) men iaf intressant med sådant här med än bara dra ut kontroller i VB.

Men som prog. A kurs på gymnasiet tror jag VB är bra just tack vare grafiken. Som du själv skrev så är eleverna otåliga och vill se reslutat. Det är först nu på sista labben vi börjar med input och output från programmet...
Men mer algortimer i programmeringen i VB tack.

Det hänger mycket på läraren som du säger men även eleverna. Läraren behöver vara effektiv och snabbt se problemet när någon elev inte kan köra programmet, men dels hålla eleverna intresserade fast man då kanske bara håller på med någon enkel algoritm. Dvs försöka hålla dem från att tänka progammering <=> windowsfönster.
Sen så är det nog riktigt svårt att vara lärare i programmeringskurserna. Vi prog. C hade vi en bra lärare som kunde java (så mycket jag kunde avläsa iaf) men hon räckte inte till. Skulle behövt 5 st lärare för att hinna med att hjälpa eleverna med problem de kör fast på. Som bekant finns det "dumma" elever som kanske gör något galet.
Man får helt enkelt hjälpa varandra eller försöka hitta information själv. Här måste kurslitteraturen vara bra. Jag gillar inget kursmaterial som delas ut i lösa papper, eller på sin höjd ihophäftade. Blir så luddigt vad som handlar om vad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi ska läsa php i programmering A och B, och sedan Java i C, så jag får väl hoppas på att det blir något vettigt.

Då jag redan kan php väldigt hyffsat känns det kul att läsa om alla grunder och få tid över till annat. (;))

Visa signatur

//Iceberg - In Trance We Trust!
www.iceberg.se

Permalänk
Medlem

hmm..har du provet i Programering A på datorn så kan du väll ta en printscreen, spara och på nåt sätt skicka till mej så jag kan se lite vad som kommer, om det nu blir samma prov..kanske det inte blir..men så jag kan se

Vore snällt..då jag har problem med vissa sakeri C++..ska dock ha provet nästa termin (i början) så det är väll inte direkt fusk.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal