Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Wohoo, äntligen... nu är vi tillbaks i Sweclockers egen version av Falcon Crest här på Inteldelen

Upp med mer gamla trådar, debattera sönder dom, skapa dålig stämning...
KAN INTE BÄRGA MIG!!

Senaste inlägget innan mitt var skrivet 2005-05-03 23:28, kolla tidsskillnaden mellan dom innan också...

Nej jag skall inte dra upp fler "gamla" trådar. Ville dock svara på hans inlägg då jag inte kunnat detta tidigare. Skall även hålla mig på en annan nivå.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Ok, mitt inlägg var visserligen väldigt onödigt.

Dock måste jag erkänna att det varit ganska lugnt och skönt här på senaste tiden

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ok, mitt inlägg var visserligen väldigt onödigt.

Dock måste jag erkänna att det varit ganska lugnt och skönt här på senaste tiden

För att du inte haft en "icke-lögnare" att citera eller vadå?

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Nej, för att var och varannan tråd inte spårat ur här i en AMD vs Intel diskussion och folk i trådarna har hållt sig hyfsat inom ramen vad ämnet handlat om!

Stämningen har mao varit god enligt min mening, något den inte var förr...
Och orsaken till ovanstående saker är ganska lätt att finna, 2 herrar

För övrigt har jag lite dåligt samvete över att jag skrivet detta i denna tråd då det är alldeles för O.T.

Fortsätt gärna att diskutera i den du om du har lust.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZz
nördarnas krig..

Chip Wars - Revenge of The Nerds

Det har snackats en del om HT i tråden. De flesta som har testat Ahtlon64 X2 är överens om att den är betydligt vassare på multitasking jämfört med en-cores A64. I jämförelsetabeller med Intel ligger en vanlig A64 en bra bit efter P4 med HT, när flera processor-intensiva program körs samtidigt. Stämmer det egentligen? Jag har själv aldrig upplevt en Athlon64 som "seg" när flera program körs samtidigt.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Re: Förvillad: Intel eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av makatech

Som jag har förstått är en AMD 3000 lätt att klocka upp en bit. Medan en varmare P4 kräver mer kylning.

Min P4 är klockad till 3.8Ghz och nu när jag surfar samt kör CPUMark2 så ligger tempen på 42C, tycker inte jag är alls farligt, eller speciellt utmärkande.

-k0nsl

[edit]

Förstod nu att detta var en gammal tråd, gaah.

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-

Det har snackats en del om HT i tråden. De flesta som har testat Ahtlon64 X2 är överens om att den är betydligt vassare på multitasking jämfört med en-cores A64. I jämförelsetabeller med Intel ligger en vanlig A64 en bra bit efter P4 med HT, när flera processor-intensiva program körs samtidigt. Stämmer det egentligen? Jag har själv aldrig upplevt en Athlon64 som "seg" när flera program körs samtidigt.

Jag har suttit med en P4C 2.4GHz under ~18mån och en s939 3000+ under ~3mån. Ljudkort, minne, hårddiskar har varit detsamma. Gick från 9800PRO till X800XL i grafikkortet. I benchmarkprogram har jag gått upp men i upplevd prestanda är jag inte vidare imponerad. Jag står helt klart på väntelistan för att köpa en Athlon64 X2, helt enkelt därför att jag tycker det behövs.

Skillnaderna som jag har upplevt det är att P4:an aldrig blev handkappad ens om något program låste sig medans hela systemet blir slött på AMD´n de gånger något låser sig. I spel är AMD snabbare, så länge jag inte har program igång i bakgrunden. Ska jag göra en liknelse är det som om P4:an gick i 90km/h och gick ned till 70km/h då och då. Samma sak gäller för AMD´n men då gäller 110km/h i toppfart och 30km/h när det går slött.

En annan sak är att Intel har bättre ställt på moderkortssidan. Jämför processorbelastning vid nätverksanvändning och det finns ingen som klår Intel´s CSA krets tror jag. Lite samma tendens har jag funnit vid hårddiskbelastning och när man belastar USB/FW. Eller en kombination för all del.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Förvillad: Intel eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Min P4 är klockad till 3.8Ghz och nu när jag surfar samt kör CPUMark2 så ligger tempen på 42C, tycker inte jag är alls farligt, eller speciellt utmärkande.

Eftersom din processor har energisparfunktioner som dynamiskt klockar ned processorn och sänker spänningen så är det endast intressant att veta vad du ligger på i fulload. Med CNPS7000 kylaren som du har så skulle jag tippa på att du ligger runt 55c+ med din processor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Skillnaderna som jag har upplevt det är att P4:an aldrig blev handkappad ens om något program låste sig medans hela systemet blir slött på AMD´n de gånger något låser sig. I spel är AMD snabbare, så länge jag inte har program igång i bakgrunden. Ska jag göra en liknelse är det som om P4:an gick i 90km/h och gick ned till 70km/h då och då. Samma sak gäller för AMD´n men då gäller 110km/h i toppfart och 30km/h när det går slött.

En annan sak är att Intel har bättre ställt på moderkortssidan. Jämför processorbelastning vid nätverksanvändning och det finns ingen som klår Intel´s CSA krets tror jag. Lite samma tendens har jag funnit vid hårddiskbelastning och när man belastar USB/FW. Eller en kombination för all del.

1. En del får något problem med Athlon64 och WindowsXP när det gäller responsivitet mellan processer. Men det går tydligen att ändra med en registerinställning. Detta är någon form av bugg i XP. Jag kommer dock inte ihåg var jag läste det. Sen kan du ju läsa det jag skrev i mitt tidigare inlägg:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5372931...

- "Folket bör läsa mer om processorer och om kernels som utnyttjar processorn och även varför och hur. En singel processor har inga som helst problem att få användaren att trivas med simultana processer. Sen att man kan göra det mer effektivt med en processor med flertrådsteknik är en annan. En del vet jag har haft allvarliga problem med multitasking. Oftast är det för att det blivit något annat fel. En singel processor har t.ex inga problem med att köra musikuppspelning+virusgenomsökning+surfning t.ex. Däremot om man skall rippa en film samtidigt som man spelar, dock så går inte detta på en HT processor heller utan att man tappar prestanda, däremot på en dualcore processor. HT ger ingen extra prestanda utan bara bättre responsivitet till ett dåligt optimerat OS eller med en dålig kernel där processortilldelningen/tidstilldelningen till processerna är dålig. Det finns även nackdelar med HT. HT kan många gånger ge sämre prestanda, det ökar processorns strömförbrukning och öppnar även upp för osäkerhet:
http://www.idg.se/ArticlePages/200505/16/20050516145539_SOS/2...

Jag gjorde ett test på min AthlonXP i Windows 2003 Server Enterprise Edition. Jag körde Quake3 samtidigt som jag körde Winamp AVS. AVS'en drog jag upp i storlek tills den exakt drog 50% processoranvändning. Jag spelade Quake3 alldeles utmärkt, dock med lägre fps (200-400fps istället för 400-800+fps). Jag hade även taskmanager uppe när jag spelade och såg att bägge processerna låg på 45-55% hela tiden. Sen är Win2003 lite bättre på att hantera simultana processer, så det kan vara värt att tänka lite på. Jag har iof provat i XP Pro SP2 också och det gick näst intill lika bra."

2. Att Intel gör bra kretsar till nätverkskort tycker jag också. Drar både D-Link och 3Com. Dock så är nätverkskretsar/moderkort lite andra grejer än processorer. Det är i så fall nVidia som man får trycka i backen så nVidia är ledande när det gäller moderkortschipset, både till AMD och Intel. Jag är dock mycket nöjd med nForce nätverket som finns. Man kan även ställa in prioriteten på nForce nätverken mellan Låg processoranvändning eller hög datagenomströmning. Valet "Optimize for: Throughtput" sänkte min ping något vilket är positivt i nätverk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Förvillad: Intel eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

1. En del får något problem med Athlon64 och WindowsXP när det gäller responsivitet mellan processer. Men det går tydligen att ändra med en registerinställning. Detta är någon form av bugg i XP. Jag kommer dock inte ihåg var jag läste det.

Jo jag vet om registerinställningen, har kört med den nästan lika länge som jag haft datorn. Det hjälpte lite, bland annat slipper man lite av fördröjningen när man växlar mellan program med många program startade. Men man känner fortfarande av att datorn är belastad om man försöker göra lite mer än bara en sak samtidigt. Ska jag fortsätta på min bil-liknelse så är det som att man hänger på en släppvagn. På intel´n märks inte det så farligt men på amd märker man av att det hänger något där bak och saktar ned en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Wohoo, äntligen... nu är vi tillbaks i Sweclockers egen version av Falcon Crest här på Inteldelen

Upp med mer gamla trådar, debattera sönder dom, skapa dålig stämning...
KAN INTE BÄRGA MIG!!

Citat:

Nej, för att var och varannan tråd inte spårat ur här i en AMD vs Intel diskussion och folk i trådarna har hållt sig hyfsat inom ramen vad ämnet handlat om!

Stämningen har mao varit god enligt min mening, något den inte var förr...
Och orsaken till ovanstående saker är ganska lätt att finna, 2 herrar

För övrigt har jag lite dåligt samvete över att jag skrivet detta i denna tråd då det är alldeles för O.T.

Fortsätt gärna att diskutera i den du om du har lust.

mikerrer
Varför får du dåligt samvete och ber nästan om ursäkt när du har 100% rätt i det du skriver.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.