AMD ökar cache-minnet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
vad är SOI

Ett kisel som ger svalare processorer.
Problemet är att det är svårt att höja frekvenserna med den typen av kisel. Vilket jag tycker mig kunna se hos AMD.

Permalänk
Medlem

+ 1 MB L2 cache är +200 MHz. Mer cache drar mindre effekt än 200 MHz ökning.
Men jag har också hört att mer cache ökar tempen, men troligen inte mer än en frekvensökning på 200 MHz.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
+ 1 MB L2 cache är +200 MHz. Mer cache drar mindre effekt än 200 MHz ökning.
Men jag har också hört att mer cache ökar tempen, men troligen inte mer än en frekvensökning på 200 MHz.

Mer cache ökar ju tempen just för att det drar mer ström.
Och som du själv sa så kräver cache mindre effekt än 200MHz.
Därför ger mer cache svalare processor än högre frekvens.
Dessutom så sprids värmen över en större yta, vilket gör det lättare att kyla processorn.

Permalänk
Medlem

Många särskrivare här...

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Jojo.. Men är det inte hur en processor presterar som är det viktiga? Inte hur mycket cacheminne den har...

Det är därför Power5 som är bland de processorerna med störst beräkningskapacitet har 135MB Cacheminne. För att det inte är så viktigt eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Hellre mindre chip så dom får större yield och kanske bara en dubbling av cachen, sen så är 5x = 10M då det finns AMD cpuer med 2M cache om man nu skall ta det extrema.

Nja det finns inga AMD-cpuer med 2Mb cache. Däremot så finns det dubbelcpuer med 1Mb cache var. Det är en stor skillnad faktiskt.

Permalänk
Medlem

Nej, det är _EN_ cpu med 2Mbyte cache och två kärnor, allt på en die. Att sen cachen är uppdelad per kärna spelar absolut ingen roll, det är fortfarande bara _EN_ CPU. Det är precis som man räknar all L1 cache fast den kan vara uppdelad på instruktions och datadel i en del cpuer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Det är rätt stor skillnad på 2 MB och 2x1 MB.
Ska man slå ihop frekvenserna också? Så att en X2 3800+ är på 3,6 GHz? ... Exakt samma sak, men hur ofta ser du att folk skriver ihop dem?

Det är ju bara en tolkningsfråga om hur man skriver det, och när AMD skriver det så ligger det mycket marknadsföring bakom det hela så att hänvisa till AMD är inte särskilt relevant.

Permalänk
Medlem

Det är en die eller hur. Sen har ju en X2 3800 lägre hastighet än en vanlig 3800 så vart vill du komma egentligen?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är rätt stor skillnad på 2 MB och 2x1 MB.
Ska man slå ihop frekvenserna också? Så att en X2 3800+ är på 3,6 GHz? ... Exakt samma sak, men hur ofta ser du att folk skriver ihop dem?

Jag måste hålla med Temple i det här fallet, även om jag inte gör det helt. Om man menar att CPUn _innehåller_ 2 MB cache så är det ok (vilket jag tycker det här fallet hör till), men om man menar att CPUn _använder_ 2 MB cache så är det bättre att skriva 2x1 MB cache. Hoppas ni förstår vad jag menar, inte helt lätt att beskriva med ord.

Angående din liknelse så har jag också en:
"Ska man separera antalet pinnar på CPUn också? Så att en X2 3800+ har 2x469,5 pinnar?"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är en die eller hur. Sen har ju en X2 3800 lägre hastighet än en vanlig 3800 så vart vill du komma egentligen?

Finns dualcores med två dies. Multicores brukar ha flera dies. Räknar du att varje die är en CPU så har du snackat in dig i ett hörn.

Permalänk
Medlem

SIO är samma gamla kisel, men istället för att bygga processorn på en kiselbit lägger man kisel på en isolator(något som inte leder ström), därav namnet.
Ger mindre läckströmmar, men är antagligen dyrare att använda.

Permalänk
Medlem

knappast en negativ nyhet? förutom för intel fanboys då kanske:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
SIO är samma gamla kisel, men istället för att bygga processorn på en kiselbit lägger man kisel på en isolator(något som inte leder ström), därav namnet.
Ger mindre läckströmmar, men är antagligen dyrare att använda.

Kisel är ju en halvledare? Alltså leder den ju inte ström?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Kisel är ju en halvledare? Alltså leder den ju inte ström?

Jo, halvt om halvt.

Nä men i höga frekvenser och med höga spänningar så leder det svagt och ger så kallade läckströmmar. Detta blir speciellt påtagligt vid mindre tillverkningsprocesser. Ju mindre transistorer ju större problem. SOI motverkar detta lite grann.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Finns dualcores med två dies. Multicores brukar ha flera dies. Räknar du att varje die är en CPU så har du snackat in dig i ett hörn.

Nu pratade vi AMDs chip inte Intel som har två dies i sina dualcores, som då inte är dualcore utan dual die i samma chip, dvs en jävla skillnad.

Så ta dina skrämselinlägg nån annanstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen inte så att intel har legat före amd. Dock har intel haft mer cache, men enbart beroende på att netburst kräver massor av cache för att mata sin långa pipeline. Skillnaden mellan 512k och 2m är mycket större för intel än för amd pga skillnader i arkitekturen. Men men.. mer är ju alltid bättre, men räkna inte med att en amd blir lika mycket snabbare som en intel när den går från 512k till 1 eller 2 meg.

Läste inte artikeln, men vad hindrar andra tillverkare från att köpa samma teknik? Det funkade bara på SOI eller?

Permalänk
Medlem

hoppas denna teknink kommer snart... Högre yields->billigare mellansegment och det är alltid bra med lägre priser på hårdvara

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storm
Det är väl egentligen inte så att intel har legat före amd. Dock har intel haft mer cache, men enbart beroende på att netburst kräver massor av cache för att mata sin långa pipeline. Skillnaden mellan 512k och 2m är mycket större för intel än för amd pga skillnader i arkitekturen. Men men.. mer är ju alltid bättre, men räkna inte med att en amd blir lika mycket snabbare som en intel när den går från 512k till 1 eller 2 meg.

Läste inte artikeln, men vad hindrar andra tillverkare från att köpa samma teknik? Det funkade bara på SOI eller?

SOI verkade mer eller mindre vara ett krav för att tekniken skulle funka...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det är därför Power5 som är bland de processorerna med störst beräkningskapacitet har 135MB Cacheminne. För att det inte är så viktigt eller?

Du får gärna utvekla... Har en Power 5 cpu 135 MB cache? På vilken nivå?

Jag säger inte att du har fel, men det verkar ganska otroligt... Kanske för att du har:
"Mac.se på EFnet - Sveriges största irckanal för macentusiaster
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare
God wants to be Steve Jobs!
" som signatur man misstänker att du är en Apple android som sväljer deras propaganda med hull och hår. Förvisso är väl G5 en Power4, och Power5 IBMs fläskigaste server processor med typ 8 kärnor?

Jag menar bara att 135MB cache on die tar upp en djävla plats.. Kanske nån som är bättre än jag på processorer kan räkna ut hur många transistorer som krävs och hur stort det blir i 90nm.

Tjipp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storm
Du får gärna utvekla... Har en Power 5 cpu 135 MB cache? På vilken nivå?

Jag säger inte att du har fel, men det verkar ganska otroligt... Kanske för att du har:
"Mac.se på EFnet - Sveriges största irckanal för macentusiaster
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare
God wants to be Steve Jobs!
" som signatur man misstänker att du är en Apple android som sväljer deras propaganda med hull och hår. Förvisso är väl G5 en Power4, och Power5 IBMs fläskigaste server processor med typ 8 kärnor?

Jag menar bara att 135MB cache on die tar upp en djävla plats.. Kanske nån som är bättre än jag på processorer kan räkna ut hur många transistorer som krävs och hur stort det blir i 90nm.

Tjipp!

Det är en massiv bricka (ca 15x15 cm) med ett antal processorkärnor.

Permalänk
Medlem

Power5 är "ganska" billig också

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem

Här är en gammal artikel om POWER5.
Ska tydligen ha 144 MB cache.

http://www.theinquirer.net/?article=12145

EDIT: gammal Sweclocker-nyhet

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=197719

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är en die eller hur.

Jag skrev ju precis att det är en tolkningsfråga hur man ska skriva det, och du svarar med en tolkning. Hur ska jag tolka det?

Citat:

Sen har ju en X2 3800 lägre hastighet än en vanlig 3800 så vart vill du komma egentligen?

Och det där har med vad att göra?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Jag skrev ju precis att det är en tolkningsfråga hur man ska skriva det, och du svarar med en tolkning. Hur ska jag tolka det?

Jag tycker att du överanstränger dig

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Och det där har med vad att göra?

Så länge det är en die så är det inte så mycket att tolka. Det är när du har flera dies i en kapsel som man kan börja med olika tolkningar.

Vad det har med vad att göra, du påstår ju att man skall räkna upp hastigheten för dualcore, det är ju precis det AMD i princip gör med sin PR rating och en dualcore får högre rating än en singelcore så det du påstod skulle vara sååååå fel att göras görs redan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Dessutom så sprids värmen över en större yta, vilket gör det lättare att kyla processorn.
--------------------------------------------------------------------------------

Jo men mer cache kan inte öka strömmen nämnvärt.
Se bara på Intels Pentium M, de har 2 MB cache och drar mindre ström än AMDs Turion med 1 MB cache vid samma klockfrekvens...

Just nu är PM bäst för bärbart och AMD för stationärt.
Men när Windows Vista lanseras tror jag de flesta vill köra 64 bitars versionen och PM finns inte som 64 bits CPU, ännu...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nu pratade vi AMDs chip inte Intel som har två dies i sina dualcores, som då inte är dualcore utan dual die i samma chip, dvs en jävla skillnad.

Så ta dina skrämselinlägg nån annanstans.

Vill gärna höra dig definiera en CPU.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
citat:

Jo men mer cache kan inte öka strömmen nämnvärt.
Se bara på Intels Pentium M, de har 2 MB cache och drar mindre ström än AMDs Turion med 1 MB cache vid samma klockfrekvens...

Precis, cachen drar inte så mycket ström. Cachen drar ju så lite ström att man föredrar mycket cache i bärbara då det är ett strömsnålt sätt att få upp prestandan.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning. Du griper efter halmstrån just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så länge det är en die så är det inte så mycket att tolka. Det är när du har flera dies i en kapsel som man kan börja med olika tolkningar.

Vad det har med vad att göra, du påstår ju att man skall räkna upp hastigheten för dualcore, det är ju precis det AMD i princip gör med sin PR rating och en dualcore får högre rating än en singelcore så det du påstod skulle vara sååååå fel att göras görs redan.

Går att tolka hur mycket man vill.
Borde ju vara snarare funktionen som är det intressanta. Precis som frekvensen så skriver man därför inte ihop det eftersom det är sån skillnad på 2 MB och 2x1 MB.

PR ratingen ska ju motsvara prestandan, det ska inte frekvensen göra. Är väl hur självklart som hellst att PR ratingen är högre på en dualcore än en singlecore och det är väl hur självklart som helst att AMD marknadsför det som det?
Men det betyder ju fortfarande inte att en X2 3800+ är på 3,6 GHz. Det är ju precis det som är anledningen till att PR ratingen finns, att den ska ersätta frekvensen som prestandavisare eftersom den är missvisande.

Jag påstår inte att man ska "räkna upp hastigheten" för dualcore. Jag skrev att med dina (första) argument så skulle man skriva ihop frekvenserna på kärnorna vilket är helt fel.

Sen så räknar ju PR ratingen med cachen också.