Permalänk
Medlem

Laptopen i bilen

Vill köra min laptop i bilen.
På adaptern till datorn står det såhär (alltså den man laddar datorn med):

Enligt mina beräkningar behöver jag alltså en växelriktare med 600W (230V*2.5A=575W). Men en sådan kostar 800kr. Finns det inget billigare alternativ? Kan man rent ut sagt köra med en 300W och hoppas på att det funkar?

Permalänk

öh .. en modern laptop drar ungefär 60-70W .. så 600W verkar lite overkill

outputen på laddaren verkar ju inte kunna överstiga 20*8=160W .. vilket bara det är väldigt högt för en laptop ..

sedan kan det vara lite dumt att använda en växelriktare eftersom laptopen går på likström precis som bilbatteriet ..

Permalänk
Medlem

Re: Laptopen i bilen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Musti
Vill köra min laptop i bilen.
På adaptern till datorn står det såhär (alltså den man laddar datorn med):
http://asdf2k6.ifastnet.com/adapter.jpg
Enligt mina beräkningar behöver jag alltså en växelriktare med 600W (230V*2.5A=575W). Men en sådan kostar 800kr. Finns det inget billigare alternativ? Kan man rent ut sagt köra med en 300W och hoppas på att det funkar?

Ja 300 watts funkar, datorn drar nog inte mer än 100w..

Iallafall, TÄNK på att köpa en stabiliserad spänningsombandlare! Jag köpte den från biltema, och när jag startade bilen så tog inte datorn någon ström från cigguttaget nå mer. LCD skärmen tål inte att spänningen varierar så mkt när bilen var på, därför ville den inte " ta in " strömmen, och därför började den att köras på batteri. Funkade dock fint när bilen var avstängd (Generatorn laddade inte).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
...sedan kan det vara lite dumt att använda en växelriktare eftersom laptopen går på likström precis som bilbatteriet ..

Vad ska jag köra på istället för en växelriktare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Iallafall, TÄNK på att köpa en stabiliserad spänningsombandlare!

Är denna tillräckligt stabil tros?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=11189...

Permalänk

www.kjell.com kan du titta på art.nr. 44473. Fungerar säkert utmärkt. Finns även hos Clas Ohlson.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger Gustavsson
www.kjell.com kan du titta på art.nr. 44473. Fungerar säkert utmärkt. Finns även hos Clas Ohlson.

Mm, instämmer. Har själv ett sådant för min laptop när jag är tvungen att ta med den i bilen och det fungerar prima!

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock tror ja inte den har den rätta DC-pluggen för min laptop. Har en Fujitsu Siemens med en kontakt som ser ut såhär:
Bild
Lite suddig bild, men det är alltså en rund sak med 4 stift innuti. Den kanske rent ut sagt finns med i paketet hos Kjell?

Permalänk

Nja, hade från Kjell & Co art.nr. 44472 och där fanns ingen sådan kontakt. Du kanske kan få tag i en kontakt/sladd hos Fujitsu -Siemens? Fujitsu-Siemens har även biladaptrar som tillbehör. De är säkert lite dyrare....

Permalänk

300W kan nog mycket väl stämma eftersom bilbatteriet ligger på 12V och den bärbara datorn vill ha ca 20V från laddaren. Därför krävs högre effekt från bilbatteriet. Att koppla direkt från bilbatteriet till datorn blir inge bra eftersom spänningen då blir för låg och datorn troligtvis inte tar laddning.

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk
Medlem
Citat:

...Du kanske kan få tag i en kontakt/sladd hos Fujitsu -Siemens? Fujitsu-Siemens har även biladaptrar som tillbehör. De är säkert lite dyrare....

Ringde till Fujitsu Siemens idag och de sa att de inte tillverkade några sådana sladdar och att om det skulle finnas så var det typ Siba som hade dem. Dock ringde jag till Siba minuten senare och fick svaret att de inte hade sådana sladdar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChriZtoffer
...Att koppla direkt från bilbatteriet till datorn blir inge bra eftersom spänningen då blir för låg och datorn troligtvis inte tar laddning...

Så du tycker jag ska köpa en växelriktare istället? Egentligen är väl det det ända alternativet, eftersom det inte finns några adaptrar till min laptop. Men frågan är bara om det räcker med 300W? För om man tänker såhär: Det är ju inte datorn som skall drivas utan det är laddaren (som i sin tur driver datorn), och laddaren vill ju ha 230V*2.5A=575W. Right?

EDIT: Idag gick jag till en kompis som hade en manick som mätte späning, effekt och ampere. Vi kom fram till att den drog ca 80W i idle och ca 100W i load, vilket inte ska vara några som helst problem för växelriktaren på elfa.