Permalänk
Medlem

Fel på min Venice 3000+?

Funderar på om det är något som inte stämmer med min Venice 3000+. Den är inköpt från komplett i augusti 2005, och jag får den inte stabil över 2,2Ghz.
För att bara testa taket på processorn har jag:
Sänkt HTT till 3x
Sänkt minnena på längsta hastigheten, de går i 133Mhz @ 3-3-3-8
Höjt vcore till 1.5V (orginal 1.4V)
Höjt FSB till 267

Kör man den med orginal vcore startar inte windows, drar man upp den i 1.5V startar windows med det blir error i Prime efter typ 6 minuter.
Jag vill alltså att den ska gå i 2,4Ghz. Jag har läst sjukt mycket här på sweclockers, och många får upp sina Venice 3000+ i 2,4Ghz lungt, utan att behöva höja vcore.

Kan jag testa att höja vcoren ännu mer eller är det slöseri med tid att försöka klocka denna processor?

Komponenter:
Asus A8N-E
Venice 3000+
Antec NeoPower High Efficiency 430W
Kingston HyperX 2048MB

Permalänk
Medlem

det är ju så att alla cpu:er inte är så bra på överklockning min tex är i en väldigt bra steppning men inte fan kommer jag över 2,6ghz för det!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kollat så att du kör kalaset asynchront? Så att PCIe inte hänger med när du klockar...

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creutz
Kollat så att du kör kalaset asynchront? Så att PCIe inte hänger med när du klockar...

Hur gör man det? Det finns en inställning i bios som heter "PCI Express Clock" och den står på 100MHz (går att ändra från 100-200MHz). Kan det vara den inställningen?

Permalänk
Medlem

ja det bör vara den, och den ska stå på 100 mhz.

ett lätt sätt att kolla är att dra ner clockgen, när man sen drar i klockbaren så ser man om AGP/PCI-E och PCI står still eller inte.

sen är det ju, som sagt, att alla processorer klockar olika.

testat att höjja volten mer? för mer än 1.5 volt klarar den garanterat om man har bra luft

vet att jag körde min på 1.57 volt (mätt med multimeter) 24/7 med boxkylaren så har inte orkat testa vad den gör med nya kylaren bara :/

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Precis vad ovanstående talare säger. Vet att jag fick upp min 3000 iaf en 2,46GHz med helt acceptabla temperaturer, körde då med 1,45v. Men som sagt, det skiljer ju sig från exemplar till exemplar.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Har nu testat att maxa vcoren (tror det är 1.55v) och har kört Prime i ungefär 2 timmar nu. Tempen ligger stabilt på 47 grader.
@Creutz: Vad hade du för temp då?

EDIT: Nu blev det error i Prime. Med det bör man alltså kunna konstratera att min processor inte går att klocka till 2,4GHz. Eller finns det något kvar att testa?

Permalänk
Medlem

Jag kunde bara ge min 3000 1,45v då jag inte hade gjort min voltmod på mitt moderkort då, så det var stop för mig där då. Men den låg runt 30 idle och kanske en bit under 50 i load med 1.45v. Jag minns tyvärr inte riktigt. Vet i attan om det finns nåt mer du kan testa, vet inte om CnQ kan ha nåt med saken o göra, har du stängt av det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

äh, högre volt är alltid ett alternativ Musti

vad har du för moderkort?

för jag kan också bara sätta vcoren till 1.55v. sen får man öka den med procent på ett annat ställe. då går de att få upp den i 1.7v

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Men jag fattar inte. Typ alla med venice 3000+ kan köra den på 2,4GHz @ 1.4v, det kan ju knappast vara för låg vcore? Eller?

Permalänk

även fast den inte klarar 2.2ghz på stock betyder det inte att du har fått en kass stepping, den kanske klarar 2.6 med 1.55v eller liknande.

häng inte upp dig på att du inte kan klocka högre med stockvolt, mata på bara och klaga sen om du har matat den med 1.65v och den inte klarar 2.4. DÅ har du en kass stepp

Visa signatur

6550@3,6 | DFI LP UT P35-T2R | 2x2GB G.Skill F2-8000CL5 | 8800GTS 640 | Tagan 530w |

DDC-1+ w. EK X-Top | D-Tek Fusion | MCW60 | EK Res150 | BIP3 |

Permalänk
Medlem

Jag har testat att maxa vcore, dvs 1.55v, och den klarar det fortfarande inte på 2,4ghz. Tempen ligger under 53 grader. Kass stepping?

Permalänk
Medlem

Ja vadå ? finns ju massor som har fått dåliga ex av cpuer du är nog inte den enda, ett annat alternativ är att köra vattenkylning eller nåt då uppenbarligen på luft går inte så bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Ja vadå ? finns ju massor som har fått dåliga ex av cpuer du är nog inte den enda, ett annat alternativ är att köra vattenkylning eller nåt då uppenbarligen på luft går inte så bra.

så mycket högre kommer man inte med 939 cpuer med vatten vs luft. man brukar kunna köra 1.55-1.6v med bra luft och med vatten kan man köra 1.65-1.7. och de lilla extra volten ger inte så mycket extra klock. annat är det med C2D som pumpar betydligt mer värme än 939 överklockad, där kan det ge en hel del med vatten.

Visa signatur

6550@3,6 | DFI LP UT P35-T2R | 2x2GB G.Skill F2-8000CL5 | 8800GTS 640 | Tagan 530w |

DDC-1+ w. EK X-Top | D-Tek Fusion | MCW60 | EK Res150 | BIP3 |