Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Utomjordisk liv

Tror du att det finns annan liv i universum än den på Tellus?

Personligen =Självklart, varför inte? Finns vi kan andra också finnas...

Edit: ett förtydligande. Jag förutsätter inte att vi ska komma i kontakt med varandra, och inte heller at det ska röra sig om någon form av intelligent liv, dvs även små encelliga organismer räknas dit.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag misstänker att detta kommer bli en debatt på hög nivå, alternativt raka motsatsen. I vilket fall som helst:
Kanske. Måste jag välja på ja/nej så väljer jag ja, vilket jag gjorde här, främst pga att det helt enkelt bör finnas någon annanstans när vårat universum är så enormt stort (om inte oändligt, vilket jag personligen tvivlar på).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd

Jag röstade "ja".

Men jag är inte helt främmande till tanken på att de förhållande som krävs för att liv ska uppstå är såpass ovanliga att vi faktiskt kan vara det enda i just vårt universum.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas debatten kommer ligga på den förstnämnda nivån, dvs hög.

Själv blir jag lite irriterad när jag läser om forskare som rabblar upp olika kriterief för liv såsom vatten (tex) och därmed utesluter en massa saker.

Förstår inte varför just vatten måste vara så viktig, finns det nu liv så kan de ju i princip ha vilka andra ämnen som helst som är livsviktiga för dem.

Edit: Haricots; hur vet vi att det enbart är ur ett visst förhållande liv kan uppstå?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag hoppas debatten kommer ligga på den förstnämnda nivån, dvs hög.

Själv blir jag lite irriterad när jag läser om forskare som rabblar upp olika kriterief för liv såsom vatten (tex) och därmed utesluter en massa saker.

Förstår inte varför just vatten måste vara så viktig, finns det nu liv så kan de ju i princip ha vilka andra ämnen som helst som är livsviktiga för dem.

Edit: Haricots; hur vet vi att det enbart är ur ett visst förhållande liv kan uppstå?

Vatten har dock mängder av egenskaper som gör det väldigt passande för liv.
Åtminstånne den form av liv vi för närvarande kan tänka oss.

Det är flytande i ett temperaturintervall där det varken är för kallt för att rörelse ska bli svårt eller där det är för varmt så att rörelseenergin på partiklarna är såpass hög att den ordning som krävs för att uppehålla replikationen med nog hög exakthet inte längre är möjlig.

Dessutom är den ju förbaskat liten vilket möjliggör att den diffunderas in och ut mellan olika membran och där kan hjälpa till med transporten av andra ämnen.

Jag förstår att du menar att man inte ska ha en allt för jordcentrisk bild på liv och då riskera att missa den form av liv som vi inte kunnat tänka oss.
Men det finns mycket som talar för att vatten faktiskt är en väldigt trolig kandidat för annat liv och kanske faktiskt den enda.

Förövrigt så skrev jag inget om "ett" förhållande

Permalänk
Medlem

Jag röstade Ja, mest för det verkar rimligt om universum nu är så stort som vi tror att det är.

Dock kommer vi antagligen aldrig komma i kontakt med något annat liv, iallafall inte om universum är så stort som vi tror det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Vatten har dock mängder av egenskaper som gör det väldigt passande för liv.
Åtminstånne den form av liv vi för närvarande kan tänka oss.

Det är flytande i ett temperaturintervall där det varken är för kallt för att rörelse ska bli svårt eller där det är för varmt så att rörelseenergin på partiklarna är såpass hög att den ordning som krävs för att uppehålla replikationen med nog hög exakthet inte längre är möjlig.

Dessutom är den ju förbaskat liten vilket möjliggör att den diffunderas in och ut mellan olika membran och där kan hjälpa till med transporten av andra ämnen.

Jag förstår att du menar att man inte ska ha en allt för jordcentrisk bild på liv och då riskera att missa den form av liv som vi inte kunnat tänka oss.
Men det finns mycket som talar för att vatten faktiskt är en väldigt trolig kandidat för annat liv och kanske faktiskt den enda.

Håller med till fullo. Anser att det är just det många debatter slutar i, att man drar kriterier för liv på jorden och utifrån det argumenterar för/mot annat liv.

Även om många av kriterierna i sig är väldigt fundamentala och mycket logiska så är det ju inget som säger att samma saker är nödvändiga på andra ställen i universum.

[QUOTE]
Förövrigt så skrev jag inget om "ett" förhållande
[/QUOTE]Stämmer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

[B]Håller med till fullo. Anser att det är just det många debatter slutar i, att man drar kriterier för liv på jorden och utifrån det argumenterar för/mot annat liv.

Även om många av kriterierna i sig är väldigt fundamentala och mycket logiska så är det ju inget som säger att samma saker är nödvändiga på andra ställen i universum.

Absolut, men jag tycker inte att det är fel metod att i första hand rikta in sig på planeter som har jordliknande förhållanden vid sökande efter liv utanför jorden.

Påtal om tråden, varför får inte SETI och liknande projekt mer pengar? :/ (Nu finansieras de bara av orivata organisationer(?))
Skulle de hitta en signal från en annan civilisation så skulle det vara bland den största upptäckten någonsin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Absolut, men jag tycker inte att det är fel metod att i första hand rikta in sig på planeter som har jordliknande förhållanden vid sökande efter liv utanför jorden.

Både på gott och ont som redan nämnts.

[QUOTE]
Påtal om tråden, varför får inte SETI och liknande projekt mer pengar? :/ (Nu finansieras de bara av orivata organisationer(?))
Skulle de hitta en signal från en annan civilisation så skulle det vara bland den största upptäckten någonsin.
[/QUOTE]Skulle vara bland de största upptäckterna någonsin ja, men är väl egentligen inte så högt prioriterad med tanke på allt annat man kan ödsla pengar på...

Permalänk
Inaktiv

Tror det ja, vi måste ju ha kommit nånstans ifrån. Ett tag vart här väl mest massa lava och annat skit

Permalänk

Jag röstade ja.

Ang. varför bland annat SETI inte har hittat några tecken på intelligent liv än - kan det helt enkelt inte bara bero på att en intelligent ras anser oss vara för primitiva, och således håller sig gömda?

Varför avslöja sig själv för en ras som inte ens lyckas hålla fred med sig själv?

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Jag röstade ja.

Ang. varför bland annat SETI inte har hittat några tecken på intelligent liv än - kan det helt enkelt inte bara bero på att en intelligent ras anser oss vara för primitiva, och således håller sig gömda?

Varför avslöja sig själv för en ras som inte ens lyckas hålla fred med sig själv?

Och dessutom så är de lite väl ambitiösa, jag menar, det de gör är att bevisa att utomjordiskt liv finns och att denne är så intelligent att den kan skicka signaler.

I första hand borde manägna sig åt att hitta liv, sen efter det leta efter intelligent liv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Och dessutom så är de lite väl ambitiösa, jag menar, det de gör är att bevisa att utomjordiskt liv finns och att denne är så intelligent att den kan skicka signaler.

Nä, de kan inte finna ickeintelligent liv.
Bara civilisationer som kommit till en sådan nivå att de börjat sända ut information med elektromagnetisk strålning.

mr_padawan: Visst, men projekt liknande SETI kan ju hitta signaler som inte var sända för just oss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nä, de kan inte finna ickeintelligent liv.
Bara civilisationer som kommit till en sådan nivå att de börjat sända ut information med elektromagnetisk strålning.

Det var det jag menade med kanske lite undermålig formulering.

Men låt oss ponera att vi snappar upp signaler från andra livsformer (intelligenta sådana). Vad ska vi göra då?

Ungefär som om vi skulle få ett meddelande från vår hund där det står att vi ska mötas på bakgården ju

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det var det jag menade med kanske lite undermålig formulering.

Men låt oss ponera att vi snappar upp signaler från andra livsformer (intelligenta sådana). Vad ska vi göra då?

Ungefär som om vi skulle få ett meddelande från vår hund där det står att vi ska mötas på bakgården ju

Vad vi ska göra?
Konstatera att vi inte är själva och därefter fortsätta att lyssna på källan till signalen och analysera all information vi får ut och då förhoppningsvis få en bild av vilka som skickat signalen.

Förhoppningsvis så försöker de precis som vi medvetet berätta om vilka som skickar informationen precis som vi gör.

Här är ett klassiskt meddelande som vi skickat av just den anledningen:

Här står det vad vi menade med bilden:
http://www.ufos-aliens.co.uk/decrypt.gif
(Ja, jag vet om att källan är förjävlig )

Något samtal kan det knappast bli tal om pga det antagligen absurda avståndet, så vi får nog nöja oss med att lyssna.

Permalänk
Medlem

Haha, det var länge sen jag såg den bilden Men har för jag mig fortfarande på ett ungefär vet vad det handlar om

I bästa fall, dvs om vi hittar signaler från annat liv, så blir det något av en sms-förhållande

Skämt åsidor. Det hade ju varit grymt intressant och historiskt ögonblick, men sen då? Är ju som du säger, samtal kan vi inte ha, än mindre besök.

Men vad ska vi göra med informationen i slutändan (förutom att skriva ner den i böcker)?

Permalänk

haha vilken jävla grej det var med den där bilden där

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Fast den bilden stämmer ju inte nu längre när Pluta blev diskad som planet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Haha, det var länge sen jag såg den bilden Men har för jag mig fortfarande på ett ungefär vet vad det handlar om

I bästa fall, dvs om vi hittar signaler från annat liv, så blir det något av en sms-förhållande

Skämt åsidor. Det hade ju varit grymt intressant och historiskt ögonblick, men sen då? Är ju som du säger, samtal kan vi inte ha, än mindre besök.

Men vad ska vi göra med informationen i slutändan (förutom att skriva ner den i böcker)?

Chansen att de skulle vara i det smala spektrumet av tid i kulturens utveckling mellan det att man upptäcker radion och tidpunkten vi är i nu är försvinnande liten.

Alltså så kommer de antagligen ha en mer utvecklad teknologi, kan vi extrahera ut någon av denna kunskap från den information vi plockar upp kan vi få fundamentala förändringar i levnadsstandard för människan.

Kanske lika stor om inte större än skillnaden mellan levnadsstandarden i medeltiden och dagens i-landssamhälle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan

Varför gör du antagandet att utomjordingarna är fredliga och har kommit till ro med sina känslor? Om utomjordingarna har känslor så har de antagligen begär. Har de begär så är de väl "mänskliga", och alltså lika perfekta som oss. Alltså, inte alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Varför gör du antagandet att utomjordingarna är fredliga och har kommit till ro med sina känslor? Om utomjordingarna har känslor så har de antagligen begär. Har de begär så är de väl "mänskliga", och alltså lika perfekta som oss. Alltså, inte alls.

Jag gör inte det antagandet.

Jag sa helt enkelt att om det finns utomjordingar som känner till vår existens (och såklart har medel att kommunicera med oss), så kan ett av skälen till att de inte gjort det vara för att de anser oss för primitiva. Jag sa inget om utomjordingarnas avsikter i sig. Kanske är jorden helt enkelt inte intressant.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Chansen är ganska försvinnande liten att vi ska vara ensamma, dock skulle jag tro att vi aldrig skulle träffa varandra.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Intressant att alla som röstat hittils (50 st) har röstat ja (inklusive mig).

Känns väldigt svårt att göra några vettiga gissningar hur vanligt utomjordiskt liv är när vi inte känner till alls mekanismerna bakom skapandet av av det första livet.

Jag tippar på att det är rätt vanligt med planeter med lite halvsunkigt bakterieliv och liknande. Vad gäller intelligent liv tror jag att det är ytterst ovanligt. Fast där kan jag ha fel naturligtvis.
Kanske leder evolutionen nödvändigt till att den intelligentaste arten på varje planet successivt tar till vara denna evolutionära fördel och utvecklas till sist till vad vi skulle kalla intelligent liv.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Sötast

Intelligent liv å intelligent liv....

Vem sa att vi är intelligenta?

Vi, jämfört med vad?

Möjligt att vi är dummare än den mest patetiska bakterie på någon annan planet, och vem skulle skicka radiomeddelanden till en patetisk bakterie?

Permalänk
Glömsk

Det är ju lite kritier som måste uppfyllas:

- Nära till en stabil stjärna för värme. Stjärnan bör ju även vara stabil så den inte smäller inom för kort tid, evolution tar ju ett tag.

- För tillräcklig värme måste planeten vara ganska nära den här stjärnan och kan utsättas för solvindar och liknande, så jag antar att en magnetosfär är nödvändig. Det här ger ytterliggare restriktioner på planeten eftersom det kräver en flytande kärna.

- För att inte värmen ska variera för mycket krävs en ganska cirkulär omlopsbana kring stjärnan.

- Planeten bör antagligen inte vara för stor heller eftersom det ger skum atmosfär. Inte för liten heller, eftersom det inte ger någon atmosfär alls, i princip.

- Vatten, syre etc bör finnas på planeten. Det finns ju dock vissa organismer som klarar sig utan dessa, har dock ingen aning om hur dessa har utvecklats. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Extremophile

Jag antar att det bör finnas ett gäng sånna här planeter som uppfyller kriterierna. Så jag röstade alltså ja.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

- Vatten, syre etc bör finnas på planeten. Det finns ju dock vissa organismer som klarar sig utan dessa, har dock ingen aning om hur dessa har utvecklats. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Extremophile

Vilka tänker du på då?

Permalänk
Medlem

haha, vem svarade nej och varför inte motivera?

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar helt absurt att det bara skulle finnas en enda boll i universum,
av så orimligt många bollar, som har råkat få förutsättningar för liv .. så "ja".

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det är ju lite kritier som måste uppfyllas:

- Nära till en stabil stjärna för värme. Stjärnan bör ju även vara stabil så den inte smäller inom för kort tid, evolution tar ju ett tag.

- För tillräcklig värme måste planeten vara ganska nära den här stjärnan och kan utsättas för solvindar och liknande, så jag antar att en magnetosfär är nödvändig. Det här ger ytterliggare restriktioner på planeten eftersom det kräver en flytande kärna.

- För att inte värmen ska variera för mycket krävs en ganska cirkulär omlopsbana kring stjärnan.

- Planeten bör antagligen inte vara för stor heller eftersom det ger skum atmosfär. Inte för liten heller, eftersom det inte ger någon atmosfär alls, i princip.

Jag antar att det bör finnas ett gäng sånna här planeter som uppfyller kriterierna. Så jag röstade alltså ja.

Du förutsätter att livet måste vara likartat våra parametrar ?
Varför skulle det inte kunna vara totalt väsenskiljt ?

Tycker det är givet att det finns mer liv i universum.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Har för mig att de första bakterierna på jorden inte tålde syre.
Röstade givetvist ja...