Permalänk
Medlem

hehe jag fick samma

fast sist ja kollade hade jag 750m så det e väl lungt
när det nu kommer till trelleborg någon gång under 2010 dom e så snabba i skåne

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Hm...är 339m från stationen, man kanske ska kolla närmare på vdsl2

Permalänk

Attans tur ni har
Flurk, du kan väl få ca 100 Mbit/s?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Attans tur ni har
Flurk, du kan väl få ca 100 Mbit/s?

Nej, jag har oturen och är inte ansluten i stadsnätet vad jag vet, nyköping verklar lite snåla på att bygga ut det

Permalänk
Avstängd

jag hat 12/9 tjänsten och har mätt upp 11/8.. bor 858m från stationen.. Behövs det nya modem? blir man automatiskt uppgraderad eller blir man informerad? har inte hört ett knyst än..bor i Malmö

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joejjeman
jag hat 12/9 tjänsten och har mätt upp 11/8.. bor 858m från stationen.. Behövs det nya modem? blir man automatiskt uppgraderad eller blir man informerad? har inte hört ett knyst än..bor i Malmö

nytt modem behövs . du kommer nog höra med om det när ditt område är uppgraderat.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joejjeman

Om du har BBB nu lär dom ringa dig.
Modemet tror jag notg du bahöver byta ut,

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

spännande bor under 300 meter och i april uppgraderas min station till vdsl2, ska muta någon på bbb att ge mig 100/100

Permalänk
Medlem

Jag har 7000 meter till stationen. Wihooo! eller inte...

Permalänk

3180 m hos mig, så ingen uppgradering här heller :/

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk

3070m här, fast kompisar som bor geografiskt längre bort från stationen har 1000m :/, fina kopparledningar i området säkert...

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk

Mailade PTS och frågade om Telia skulle delas så att BBB kan sätta förstärkare, se vad dem säger.

Jag ska på mötet 25 mars, det handlar om fiberdragning för mitt område ska asfaltera om och då kanske dom ska dra fiber vi får se på mötet, spännande

Men om dom inte drar fiber kommer jag kämpa tills jag får bra hastighet genom ADSL!

Jag har läst igenom alla posts i denna tråden, dom flesta bor längre bort än 1200 meter. Är det verkligen lönt, finns ju inte så många som bor inom 1200 meter, eftersom telestationen ska tekniskt sätt inte vara nära allmänheten pga förstöring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

själv väntar man på sitt 1 gigabit

Permalänk

Jag bor ca 1100m från telestationen och om jag har förstått rätt så får man ut max 35mbit nedströms från det avståndet. Syftar på svaret som Dr. PC Ollie fick av supporten. Men vet vi något om uppströmshastigheten vid 1000-1200m?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ala Turca
Jag bor ca 1100m från telestationen och om jag har förstått rätt så får man ut max 35mbit nedströms från det avståndet. Syftar på svaret som Dr. PC Ollie fick av supporten. Men vet vi något om uppströmshastigheten vid 1000-1200m?

Vid över 1200 meter är din uppströmshastighet 5 Mbit/s

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Vid över 1200 meter är din uppströmshastighet 5 Mbit/s

Tack!

Finns det inget tillförlitligt diagram där man kan se uppströms och nedströms för VDSL2-tekniken som BBB kommer att använda sig av?

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk

BBB har inte ritat ett diagram än, men finns ett på vdsl2.se: http://www.vdsl2.se/wp-content/uploads/dsl.gif

Vet dock inte hur trovärdigt det är.

Tur för den som bor inom 500 meter, den personen kan få ungefär 200 Mbit/s. (20 MB/S)

Visa signatur

Permalänk

Jag hittade ett par diagram:

http://www.convergedigest.com/images/bp/TTP/ikanos-downstream...
http://www.convergedigest.com/images/bp/TTP/ikanos-upstream1....

1 meter = 3.2808399 feet
1 foot = 0.3048 meters

Det är någonting som är lite skumt. Jag bor i en lägenhet och de ovanför mig bor 810m från telestationen. De två våningar under bor 1030m från telestationen. Hur kan det komma sig? Jag kan tyvärr inte mäta mitt avstånd eftersom jag använder mig av IP-telefoni.

Om jag inte minns fel mätte Bostream upp ungefär 950m när jag ansökte om Scream VDSL, som vi inte fick p.g.a. en konstig anledning.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

1 meter = 3.2808399 feet
1 foot = 0.3048 meters

Det är någonting som är lite skumt. Jag bor i en lägenhet och de ovanför mig bor 810m från telestationen. De två våningar under bor 1030m från telestationen. Hur kan det komma sig? Jag kan tyvärr inte mäta mitt avstånd eftersom jag använder mig av IP-telefoni.

Om jag inte minns fel mätte Bostream upp ungefär 950m när jag ansökte om Scream VDSL, som vi inte fick p.g.a. en konstig anledning.

Beror på hur sladdarna är dragna, kan vara så att kablarna går någon annan stans med.

Lite lättare och räkna:
1 000 feet = 304.8 meter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för din e-post.

I dagläget finns ingen utbyggnadsplan för den telestation du tillhör. Du bor inom det maximala avståndet för att kunna få tjänsten, men det är ännu inte klart om stationen du tillhör kommer att byggas ut för VDSL2. Jag har registrerat din e-post adress då vi kontaktar alla befintliga kunder via e-post inför säljstart av respektive station.

suck

det fanns vdsl från bostream i station tidigare i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

1 meter = 3.2808399 feet
1 foot = 0.3048 meters

för att man mäter signalkvalitet och översätter sedan denna till ett uppskattat avståndsvärde för att svensson skall förstå

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det är precis som moire säger, den fysiska längden är ointressant, man mäter någonting i kopparen och översätter sedan mätvärdet till en distans.

Permalänk

för dom som är lite intresserade så prata jag med bbb för ca 1 timme sen.
de hade inte fått upp mer än 5 vdsl2 stationer i sverige än.

stockholm, nyköping, linköping, och så en till stad som jag redan har glömt bort

Jag bor i Eskilstuna som i deras pressmeddelande stod med på den 25 mars... prata med tjejen där och även fast det var "deras egen station" (vet att alla stora isper idag har den stationen som "sin egen"), så skulle det minst ta en månad innan den var klar att användas med vdsl2.

så antar att det fortfarande är ett tag kvar innan vi kan bada i högre upload över teleledningen.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iso-Nisse
för dom som är lite intresserade så prata jag med bbb för ca 1 timme sen.
de hade inte fått upp mer än 5 vdsl2 stationer i sverige än.

nyköping

oj, då kanske man ska ta och ringa dom

Permalänk
Medlem

Jag som kan kasta småsten från fönstret till telestationen borde få rätt bra fart ligger cirka 15 meter bort!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzer
Jag som kan kasta småsten från fönstret till telestationen borde få rätt bra fart ligger cirka 15 meter bort!

Telekabeln går inte alltid raka vägen, så det är ingen trygghet direkt

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Telekabeln går inte alltid raka vägen, så det är ingen trygghet direkt

Sant.. jag kan se min telestation från balkongen men det är över "700" meter dit (kabellängd)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Sant.. jag kan se min telestation från balkongen men det är över "700" meter dit (kabellängd)

Det nämndes väll i tråden att det inte är avståndet som betyder något, utan signalstyrkan som omsätts till avstånd för att "svensson" skall förstå.

Du kan alltså sitta med 10 meter kabel till stationen och ändå få ett resultat på 1000 meter, för det är någon störning på ledningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Det nämndes väll i tråden att det inte är avståndet som betyder något, utan signalstyrkan som omsätts till avstånd för att "svensson" skall förstå.

Du kan alltså sitta med 10 meter kabel till stationen och ändå få ett resultat på 1000 meter, för det är någon störning på ledningen.

Det finns två sätt att mäta på:

#1 Man skickar en signal och mäter sedan reflektionen, detta mäter den fysiska längden av ledningen med en nogranhet på omkring 10 meter, den kan även se skador och annat på ledningen (skador på issolering exempelvis).

#2 Man mäter dämpningen på ledningen, detta har inget med längden på kabeln att göra utan mäter helt enkelt hur "trögt" det går för signalerna i kabeln. Det är värdet som påverkar xDSL, mer dämpning = sämre funktion.

Det senare värdet omvandlas ibland till meter ledning för att Svensson är van vid den informationen.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
#2 Man mäter dämpningen på ledningen, detta har inget med längden på kabeln att göra utan mäter helt enkelt hur "trögt" det går för signalerna i kabeln. Det är värdet som påverkar xDSL, mer dämpning = sämre funktion.

Det senare värdet omvandlas ibland till meter ledning för att Svensson är van vid den informationen.

Vad är det som påverkar "dämpningen" på kabeln? Kan det bli sämre om det är fler uppkopplade på samma kabel? Jag har ingen koll på hur telenätet är draget, jag antar att alla inte sitter på en "egen" kabel hela vägen till telestationen, eller är det så?