Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zenmuron
Är lite sugen på att beställa en 1530, men jag undrar lite om den här rabatten. Förstår att den har gått ut nu, men är detta något som dom har med jämna mellanrum eller var det en engångsgrej? Någon som har koll på detta?

Har inte superbråttom att beställa datorn så frågan är om det isånnafall är bättre att vänta på en ny 15% Rabatt?

De där 15%-rabatterna sa Dell att de skulle sluta med för flera månader sen om jag minns rätt, men trots det har de dykt upp titt som tätt ändå. Håll koll på www.rabattkod.se eller i "Dell-rabatt"-tråden under den här delen av forumet.

Permalänk
Medlem

Ni som har penryn...vad har ni för temperaturer på CPU och moderkort?

Efter fläkten har kört klart ligger CPU:n på runt 36C och moderkortet 48C. Sedan surfar jag lite firefox med en hel del flikar uppe och CPU:n jobbar sig upp till dryga 50 grader, då fläkten körs igång igen. Moderkortet går upp till 60C. Mår moderkortet mitt bra då hmonitor påstår att varningstemperaturen ligger mellan 50-70C? dvs moderkortet är knappt under varningstemperatur någon gång.

Skulle även vilja få reda hur ofta fläkten körs igång för er? min period är några minuter under surfning, vilket är lite frustrerande. Har försökt underklocka och justera fläkten (hmonitor, speedfan, nhc etc.) men det händer nada. Funderar på att köpa kylning som t ex Zalman NC1000/2000.

Jag skulle vilja ha att fläkten ligger på ett jämnt varvtal hela tiden för att hålla temperaturen stadig under normal användning.

Hur ser eran vardag ut med just fläkteländet (hur har ni löst det) och har ni liknande temperatur på moderkortet?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
prova dig fram?
installerat om drivrutinerna?
kollat om det finns nya/andra på dells hemsida?
testat andra inspelnings program en den du provade?
kollat med dell´s chatt?

fattar inte att folk inte testar deras support nu när det ändå ingår i datorn.
man får nog snabbare svar där än att vänta här

japp nu fixade det sig, installerade om drivisar, säkert ngt jag pillat med tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qayotee
Ni som har penryn...vad har ni för temperaturer på CPU och moderkort?

Efter fläkten har kört klart ligger CPU:n på runt 36C och moderkortet 48C. Sedan surfar jag lite firefox med en hel del flikar uppe och CPU:n jobbar sig upp till dryga 50 grader, då fläkten körs igång igen. Moderkortet går upp till 60C. Mår moderkortet mitt bra då hmonitor påstår att varningstemperaturen ligger mellan 50-70C? dvs moderkortet är knappt under varningstemperatur någon gång.

Skulle även vilja få reda hur ofta fläkten körs igång för er? min period är några minuter under surfning, vilket är lite frustrerande. Har försökt underklocka och justera fläkten (hmonitor, speedfan, nhc etc.) men det händer nada. Funderar på att köpa kylning som t ex Zalman NC1000/2000.

Jag skulle vilja ha att fläkten ligger på ett jämnt varvtal hela tiden för att hålla temperaturen stadig under normal användning.

Hur ser eran vardag ut med just fläkteländet (hur har ni löst det) och har ni liknande temperatur på moderkortet?

Hmm se där ja.
Ja kör utan penry cpun, och ligger på samma temp =P

Kör FF3 med 5 flikar , winamp, msn & 2 chatt fönster , notepad & 2 mappar öppna.
Visar 52c i rmclock

EDIT: pendlar mellan 49 - 52 tydligen.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tack för svaret om rabatten

Har två frågor om själva datorn också, och ni får ursäkta om det är hemskt korkade frågor, har absolut ingen koll på sånna här tekniska prylar.

1. tänkte koppla in min nuvarande 22tums skärm till Xps:en och köra 2 parallella skärmar ibland. Går det lätt att göra sånt eller behöver jag något extra för det?

2. Att skaffa trådlöst internet som funkar var som hellst (eller ja, på befolkade platser) är det något som är möjligt på denna dator eller behöver man någon speciellt för sånna funktioner? (rent tekniskt alltså, förstår att jag måste skaffa något sorts abonnemang för att det ska funka)

Permalänk

Jag undrar vilken metod man ska välja när man ska formatera om hela datorn med vista, har en xps m1530 och fick med ett vista operativsystem.
Vill att alla program återställs till fabriksinställningar och att alla data, filmer/musik et.c blir raderade. ska jag sätta in skivan och trycka på F12 och välja att öppna med cd-rom, och sen ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zenmuron
Tack för svaret om rabatten

Har två frågor om själva datorn också, och ni får ursäkta om det är hemskt korkade frågor, har absolut ingen koll på sånna här tekniska prylar.

1. tänkte koppla in min nuvarande 22tums skärm till Xps:en och köra 2 parallella skärmar ibland. Går det lätt att göra sånt eller behöver jag något extra för det?

2. Att skaffa trådlöst internet som funkar var som hellst (eller ja, på befolkade platser) är det något som är möjligt på denna dator eller behöver man någon speciellt för sånna funktioner? (rent tekniskt alltså, förstår att jag måste skaffa något sorts abonnemang för att det ska funka)

1. Nä, det är bara att plugga in och ställa in skärmen att du vill köra på den, eller båda.
vet ej riktigt hur, men man ska ej behöva nåt då jag använt en 22" som extern skärm.

2. Det sitter ett trådlöst nätverkskort i datorn, så det är bara göra inställningar och att den hittat nätet du vill koppla upp dig mot.

Och om du menar trådlöst bredband måste du ha usb modem, eller inbyggt 3g modem.
Annars så behövs det bara en trådlösrouter.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med min Dell 1530. Höj och sänk volymen tutch knapparna strular när jag spelar CSS. Sänk knappen räknas som C och höj volym knappen räknas som B. Finns det något sätt att göra så dom inte räknas som C/B?

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dachman
[B]Det finns 5 st faser
Fas 1 : Beställningen behandlas

Fas 2 : I förproduktion

Fas 3 : I produktion

Fas 4 : Leveransen förbereds

Fas 5 : Skickat

Min hamnade i fas 4 imorse. Men jag fick nyss ett mail från dell. Leveransdatumet har flyttats fram två veckor pga av att en underleverantör har drabbats av en komponentbrist... Sjukt tråkigt. Total leveranstid blir alltså runt en månad... Min första erfarenhet av Dell blir inte positiv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xen
Min hamnade i fas 4 imorse. Men jag fick nyss ett mail från dell. Leveransdatumet har flyttats fram två veckor pga av att en underleverantör har drabbats av en komponentbrist... Sjukt tråkigt. Total leveranstid blir alltså runt en månad... Min första erfarenhet av Dell blir inte positiv

Det har ju inte med Dell att göra att deras leverantör inte får fram delar.
Lite komiskt.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

har en fråga angående min internet anslutning.
Kan tyvär plötsligt inte ansluta mig till internet med en vanlig nätverkskabel, är det ngt jag bockat för eller? testade stoppa in kabeln i min stationära å de fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

kollat så nätverkskortet är installerat?
kollat inställningar för kortet?
installera om kortet?
gjort inställningar från isp ifall det krävs?
kollat så den hittar kablen, brukar indikera att kabel har anslutits

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Det har ju inte med Dell att göra att deras leverantör inte får fram delar.
Lite komiskt.

Klart det har. Dell har ju ansvar för att deras kunder får sina varor när de lovat. De kan inte bara skylla på sina underleverantörer. Kan en leverantör inte få fram grejorna i tid får de kanske byta leverantör? At the end of the day så är det Dell som har det yttersta ansvaret

Permalänk
Medlem
Citat:

Exakt samma sak hände mig.

MEN! Enligt Schenker skulle leveransdatum fortfarande vara den som Dell först sa. (innan ändring alltså) Detta visade sig stämma och jag fick min dator den 24'e. Enligt Dell ska de leverera den 5'e Juli...

Så håll tummarna.

Är förresten ruskigt nöjd med min sen jag formaterade och la in en ren Windowsinstallation.

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Klart det har. Dell har ju ansvar för att deras kunder får sina varor när de lovat. De kan inte bara skylla på sina underleverantörer. Kan en leverantör inte få fram grejorna i tid får de kanske byta leverantör? At the end of the day så är det Dell som har det yttersta ansvaret

Då kanske jag är för snäll som person då

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

tack toivo det fungerade, vet faktiskt inte vad problemet var, men testade starta om datorn :D:D
du är bäst

finns det förresten någon stor skillnad mellan 200 GB 7200 RPm och 320 GB 5400 RPM förrutom storleken då ?
Menar om det finns skillnad i ljudnivå och stor skillnad i hastighet ?
tänker nämligen lämna tillbaka min xps m1530 och beställa en ny med 3 gb ram istället och större hårddsik samt få lite pengar över :D:D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
finns det förresten någon stor skillnad mellan 200 GB 7200 RPm och 320 GB 5400 RPM förrutom storleken då ?
Menar om det finns skillnad i ljudnivå och stor skillnad i hastighet ?
tänker nämligen lämna tillbaka min xps m1530 och beställa en ny med 3 gb ram istället och större hårddsik samt få lite pengar över :D:D:D

Tvivlar på att du kommer få några pengar över eftersom Dell har höjt priset på M1530.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av externo
Tvivlar på att du kommer få några pengar över eftersom Dell har höjt priset på M1530.

Samt att man eventuellt får betala en viss återställningskostnad samt returfrakten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Samt att man eventuellt får betala en viss återställningskostnad samt returfrakten.

Samt att det blir jobbigt =P

nä, men köp ramminne själv, betalade 400kr här i stan.
blir alltid billigare å köpa online, men orkade inte vänta så 2gb för 400kr.

samt vill du ha en större hdd.
köp en ny?

eller köp en 2,5" extern.
tex kolla på passport II, den väger 105g.

http://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?drivei...

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

HJÄLP!! Jag stoppade in mitt minneskort Pro Duo i Minneskort läsaren men sen kom jag på att den inte kunnde stoppa in det men nu får jag inte ut minneskortet igen! Hjälp! Vad kan jag göra!?

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem

du får väl vända datorn på högkant och försöka pilla ut det?
finns väl inga andra sätt?

Gör som en apa, ta ett föremål och lirka

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

pro duo passar men man måste trycka in kortet med en pinset eller nåt, för den ska in långt som fan...

/Alex

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik F
HJÄLP!! Jag stoppade in mitt minneskort Pro Duo i Minneskort läsaren men sen kom jag på att den inte kunnde stoppa in det men nu får jag inte ut minneskortet igen! Hjälp! Vad kan jag göra!?

Lirkade ut mitt med en kniv sjukt dålig minneskortläsare det där.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

kör just nu Rmclock på min laptop och undrar varför det finns både 6X 7X 8X i den minsta multipeln Super någonting ??? vilken ska den vara på ??
alla mina frekvenser står på 0,9500 V just nu. finns det ngt annat man ska bocka in ??
t.ex saving battery lr ngt ? vill ju ha så lång batteritid och så låg temperatur som möjligt, tack för svar !

Permalänk
Medlem

som sagt, finns ju en undervolts tråd, man kan ju inte göra mer än vad det står där =P

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Man kan ju få 1920x1200 i upplösning. Men orkar grafikkortet dra runt.. låt oss säga WoW och Diablo 3?

Eller bättre att välja lägre upplösning sen köpa en extra skärm för att ha som photoshop-skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Man kan ju få 1920x1200 i upplösning. Men orkar grafikkortet dra runt.. låt oss säga WoW och Diablo 3?

Eller bättre att välja lägre upplösning sen köpa en extra skärm för att ha som photoshop-skärm?

jag gjorde så att jag valde en x900 skärm. Främst för att grafikkortet inte är sådär väldigt kraftfullt. Och det är ju goast att spela i native. Känns lite ocerkill att ha högre upplösning då du bara skulle kunna spela äldre spel i det. Filmer så behöver du ju inte ha bättre skärm heller. Känns som om att x900 är ganska lagom. En extra skärm att ha hemma är ju gött i så fall om du tänkt ha Xps'en som ordinarie dator.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
jag gjorde så att jag valde en x900 skärm. Främst för att grafikkortet inte är sådär väldigt kraftfullt. Och det är ju goast att spela i native. Känns lite ocerkill att ha högre upplösning då du bara skulle kunna spela äldre spel i det. Filmer så behöver du ju inte ha bättre skärm heller. Känns som om att x900 är ganska lagom. En extra skärm att ha hemma är ju gött i så fall om du tänkt ha Xps'en som ordinarie dator.

Precis min tanke!

Jao, är trött på att använda plasman som datorskärm, sen börjar regeringen här hemma gnälla lite då jag sitter på datorn och hon inte kan se tv.

Vågar vi spekulera lite att 8600 orkar Diablo3/WoW i x1050?

Permalänk
Medlem

Om man drar ut batteriet finns det en minneskortsläsare för minneskort som finns i mobilen? Men varför har dom placerat den där?

Permalänk
Medlem

3G modul skulle jag tippa på.

Visa signatur

| Steam - Toivo |