Intel står över Windows Vista

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
Har du ens brytt dig om att testa vista?

Jag testade Vista x64, gick segare utan tvivel. Och så lyckades jag inte stänga av adressfältet högst upp i varje fönster, det gick lätt att stänga av i XP. En sak var ju bra att dom fixat jämfört med XP, det är om man stoppar i en CD så kommer den där irriterande dialogrutan fram i XP, i Vista kunde man välja bort den typ av skivor som inte skulle autostarta. Överlag såg jag mer nackdelar än fördelar. Det var väldigt svårt att hitta inställningar som man är van vid i XP

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Vilket kapitalt misslyckande med Vista. XP är alldeles för bra och Vista alldeles för dåligt för att få branschen att byta operativsystem.

Permalänk
Medlem

Hoppas att nästa operativsystem kommer att bli grymt bra så att man slipper allt tjatet

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
man kan omöjligt få 5.9 på prestanda testet med ett 8600GT.

Resten av din hårdvara kan jag acceptera men ett 8800GTS 512 ger 5.9
Och slutpoängen som man får är den lägsta poängen som man får i listan.

Jag t.ex har 5.9 på allt förutom hdd som jag har på 5.6. Min slutpoäng är då 5.6

Samma här. HDDn sviker till 5,6.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

Vista är olågiskt. Ska man hitta någonting så gör man det inte.
Förstår inte varför de har spritt ut alla inställningar så sjukt.
Gick Vista hp till min UMPC. fick börja med att stänga ner diverse saker så den skulle sluta tugga HDD 24/7. O hitta de inställningarna to tid.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag testade Vista x64, gick segare utan tvivel. Och så lyckades jag inte stänga av adressfältet högst upp i varje fönster, det gick lätt att stänga av i XP. En sak var ju bra att dom fixat jämfört med XP, det är om man stoppar i en CD så kommer den där irriterande dialogrutan fram i XP, i Vista kunde man välja bort den typ av skivor som inte skulle autostarta. Överlag såg jag mer nackdelar än fördelar. Det var väldigt svårt att hitta inställningar som man är van vid i XP

finns ju program, där man kan stänga dialogrutan i xp

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sb
finns ju program, där man kan stänga dialogrutan i xp

Om du menar TweakUI 2.10 till XP har jag provat programmet. Den där rutan kommer tillbaka igen efter ett tag om man inte stänger av autostarten helt. Jag försökte radera nycklarna i registret, men det blev skit av alltihop :D. Tur att man har en backup av C: driven.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Hoppas att nästa operativsystem kommer att bli grymt bra så att man slipper allt tjatet

Microsoft saknar kompetensen att släppa bra produkter från start.
Så när nästa OS släpps kommer antagligen samma problem att uppkomma.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Kör Vista Ultimate 32bit på min laptop (HP NC6910P).
Den rullar på as bra.
Dock så ser jag ingen vits att ha Vista, vad till för det mig?, ingenting faktiskt och vista fyller typ 1/3 av hårddisken, medans XP bara tar upp 1/50 del av hårddisken, så efter semestern blir det XP SP3 på den, HA HA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Ni som säger att Vista är värdelöst har antingen ej testat det eller så pallar era datorer ej operativsystemet. Har själv kört vista i ett halvår och har än så länge inte stött på några problem.

Låt säga att värdelöst -> meningslöst -> onödigt. Så får man ju gärna tillåtas att tycka att man inte behöver det. Att du sedan anser att det fyller en viktig funktion och en uppgradering är befogad är också din ensak.

Permalänk
Medlem

Känns som att Vista är helt enkelt bara är en "nice to have". Inte en "need to have".

OS X Leopard, där har vi grejer vettu!

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk

Detta är samma skitdiskution som när XP släpptes!! Då var det samma argument att dom andra windowsen var så mycket bättre!! Jag upplever Vista som det helt klart stabilaste Win hittils sen SP1 kom! det är klart att har man testat en piratversion på en2år eller äldre dator så tror f*n att man blir miss nöjd,sen har fölk vant sig vid XP och har problem att hitta alla inställningar mm i vista.Ge det lite tid och lär dig det så hittar du fördelarna efter hand. Faktum är att Vista är det säkraste win hittils ,men du ska helst ha minst 2gb minne.Ögongodiset går att stänga av och tester visra att Vista är inte långsammare än xp med en modern dator. Och lyssna inte på alla kompisar som dissar vista totalt utan bilda dig en egen uppfattning! Efter intallationen så jobbar hdn frenetiskt men detta slutar efter att den gått igenom allt och detta tjänar du på genom att programen startar snabbare! En annan myt är att Vista äter minne men detta frigörs direkt vid behov till skillnad mot XP som inte använder minnet,vad är det för mening med att ha 2gb eller mer om det inte används???
MVH

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Mycket pekar på det, JA..
Men enligt många experter här på swecs forum skulle det aldrig hända, så jag får väl anta att det inte fungerar.
Kanelmoderatorn låste t.ex tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... med hänvisning till detta.

Så här ser det iaf ut när jag kör dxdiag på min burk numera:
http://213.65.204.17/pics/DXDiag_small.JPG

Har också testat det där fulhacket,men inte kan du använda DX10, bara för att det står så i dxdiag.Testa själv att gå till fliken bildskärm och se om du får fram en kub som går i DX10 i Direct3D testet:-)
Sen så provkörde jag UT3 skall klara DX10 ingen skillnad.
MvH alban

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

XP vs. VISTA 101

Argument 1. "De som tycker illa om VISTA har aldrig testat det"
Argument 2. "De som tycker illa om VISTA har dålig hårdvara"
Argument 3. "De som tycker illa om VISTA vet inte hur man skall konfigurera det"
Argument 4. "De som tycker illa om VISTA vet helt enkelt inte bättre"
Argument 5. "De som tycker illa om VISTA, tyckte illa om XP en gång i tiden"

Nu om vi kunde sansa oss och inte dra alla över en kam med argument från endera sidan. Uppenbarligen så är det så att det finns folk som har testat VISTA, som har ny och vettig hårdvara och som kan konfigurera sina system ordentligt och vet vad de pysslar med. Uppenbarligen så finns det sådana människor och de vill inte byta till VISTA. Sedan varför de måste göra ett sådant herrans jävla liv om att de inte vill byta till VISTA är en annan sak.

Välj det OS som passar dig och knip käft. Att gå ut och predika om att ditt val är det bästa är Jehovas-fasoner. Låt mig vara med propaganda hit och dit. Det finns skäl för båda alternativen och att tjafsa om vad som "är bäst" är snedseglande på högsta nivå. Det som är bäst för en person är sämst för någon annan, end of story.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

Vad räknas som dålig hårdvara?
65nm's processorer som gamla C2D och Athlon X2?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Har också testat det där fulhacket,men inte kan du använda DX10, bara för att det står så i dxdiag.Testa själv att gå till fliken bildskärm och se om du får fram en kub som går i DX10 i Direct3D testet:-)
Sen så provkörde jag UT3 skall klara DX10 ingen skillnad.
MvH alban

Jag har aldrig påstått att det skulle fungera, postade bara en bild på hur det ser ut i Dxdiag på min burk.

Men jag misstänker att en fungerande DX 10 till XP inte är speciellt långt borta.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Detta är samma skitdiskution som när XP släpptes!! Då var det samma argument att dom andra windowsen var så mycket bättre!! Jag upplever Vista som det helt klart stabilaste Win hittils sen SP1 kom! det är klart att har man testat en piratversion på en2år eller äldre dator så tror f*n att man blir miss nöjd,sen har fölk vant sig vid XP och har problem att hitta alla inställningar mm i vista.Ge det lite tid och lär dig det så hittar du fördelarna efter hand. Faktum är att Vista är det säkraste win hittils ,men du ska helst ha minst 2gb minne.Ögongodiset går att stänga av och tester visra att Vista är inte långsammare än xp med en modern dator. Och lyssna inte på alla kompisar som dissar vista totalt utan bilda dig en egen uppfattning! Efter intallationen så jobbar hdn frenetiskt men detta slutar efter att den gått igenom allt och detta tjänar du på genom att programen startar snabbare! En annan myt är att Vista äter minne men detta frigörs direkt vid behov till skillnad mot XP som inte använder minnet,vad är det för mening med att ha 2gb eller mer om det inte används???
MVH

Så rätt, istället för att alla i hela sverige lyssnar på varandra så bilda egna uppfattningar. T.o.m min farfar har sagt att vista är dåligt, haha, som knappt kan sätta på en dator.
Bilda dig en egen uppfattning genom att faktiskt prova detta operativsystrem själv. Och ge det TID!
Det är säkrare, snyggare och flyter på snabbare än Win XP. Jag ger Vista många flera +++++ än XP.
Men dina systemkrav bör vara minst 2GB ram och en Core 2 Duo, för att yttligare bättra på hastigheten i Vista är en Raptordisk en rekommendation. Dock absolut inget måste.

Så som sagt, har du en burk som klarar vista, PRÖVA DET och GE DET TID!

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
XP vs. VISTA 101

Argument 1. "De som tycker illa om VISTA har aldrig testat det"
Argument 2. "De som tycker illa om VISTA har dålig hårdvara"
Argument 3. "De som tycker illa om VISTA vet inte hur man skall konfigurera det"
Argument 4. "De som tycker illa om VISTA vet helt enkelt inte bättre"
Argument 5. "De som tycker illa om VISTA, tyckte illa om XP en gång i tiden"

Nu om vi kunde sansa oss och inte dra alla över en kam med argument från endera sidan. Uppenbarligen så är det så att det finns folk som har testat VISTA, som har ny och vettig hårdvara och som kan konfigurera sina system ordentligt och vet vad de pysslar med. Uppenbarligen så finns det sådana människor och de vill inte byta till VISTA. Sedan varför de måste göra ett sådant herrans jävla liv om att de inte vill byta till VISTA är en annan sak.

Välj det OS som passar dig och knip käft. Att gå ut och predika om att ditt val är det bästa är Jehovas-fasoner. Låt mig vara med propaganda hit och dit. Det finns skäl för båda alternativen och att tjafsa om vad som "är bäst" är snedseglande på högsta nivå. Det som är bäst för en person är sämst för någon annan, end of story.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dynamit2003
Så rätt, istället för att alla i hela sverige lyssnar på varandra så bilda egna uppfattningar. T.o.m min farfar har sagt att vista är dåligt, haha, som knappt kan sätta på en dator.
Bilda dig en egen uppfattning genom att faktiskt prova detta operativsystrem själv. Och ge det TID!
Det är säkrare, snyggare och flyter på snabbare än Win XP. Jag ger Vista många flera +++++ än XP.
Men dina systemkrav bör vara minst 2GB ram och en Core 2 Duo, för att yttligare bättra på hastigheten i Vista är en Raptordisk en rekommendation. Dock absolut inget måste.

Så som sagt, har du en burk som klarar vista, PRÖVA DET och GE DET TID!

MVH

Bra sagt! Bättre finns inte.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

readyboost, ha ha ha h ah ah ah ah ah ah ah ahah aha ah ah ah ah ah a..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
readyboost, ha ha ha h ah ah ah ah ah ah ah ahah aha ah ah ah ah ah a..

Varför köra readyboost med 8GB ram?
Tycker vista är dugligt, sitter på Vista 64bit Ultimate nu.

En sak som jag blev lite sur över dock, är att färgschemat i vista nästan alltid gör så att det aktiva fönstret blir svart, så när jag har suttit och surfat så har det brännt in i min LCD!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
XP vs. VISTA 101

Argument 1. "De som tycker illa om VISTA har aldrig testat det"
Argument 2. "De som tycker illa om VISTA har dålig hårdvara"
Argument 3. "De som tycker illa om VISTA vet inte hur man skall konfigurera det"
Argument 4. "De som tycker illa om VISTA vet helt enkelt inte bättre"
Argument 5. "De som tycker illa om VISTA, tyckte illa om XP en gång i tiden"

Nu om vi kunde sansa oss och inte dra alla över en kam med argument från endera sidan. Uppenbarligen så är det så att det finns folk som har testat VISTA, som har ny och vettig hårdvara och som kan konfigurera sina system ordentligt och vet vad de pysslar med. Uppenbarligen så finns det sådana människor och de vill inte byta till VISTA. Sedan varför de måste göra ett sådant herrans jävla liv om att de inte vill byta till VISTA är en annan sak.

Välj det OS som passar dig och knip käft. Att gå ut och predika om att ditt val är det bästa är Jehovas-fasoner. Låt mig vara med propaganda hit och dit. Det finns skäl för båda alternativen och att tjafsa om vad som "är bäst" är snedseglande på högsta nivå. Det som är bäst för en person är sämst för någon annan, end of story.

Jag har ingen dålig hårdvara, att konfigurera Vista är onödigt krångligt eftersom dom fyttat om en massa där man är van att det ska vara, och att en del saker helt plötsligt inte går att stänga av längre, t ex Adressfältet i alla fönster som jag inte gillar (förutom med tredje parts program kanske). Testat har jag visst gjort och med 4 GB RAM, segare än XP för det. Ett fönster öppnar sig långsammare än i XP

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Gör som intel jag och skippar Vista, det p.g.a att jag ser inte att det tillför något jag är i behov utav.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag har testat vista mycket, förstår intel, finns inget nytt som är nödvändigt i Vista.

provade vista, hittade ingen nyhet jag behövde, xp med http://www.xpize.net/ är min melodi ! 2gb ram och amd x2 4000+ kör jag det på

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
går direkt x10 till XP?!

http://www.technospot.net/blogs/download-directx-10-for-windo...

Kör själv Vista Ultimate och upplever att spelen flyter mycket bättre i Vista.Ta tex WOW i shattra hackar grafiken fram i xp även fast jag ligger i 60fps.Tror det är nåt addons som stör.Kör exakt samma addons och Vista och det flyter på som vatten..Samma sak när spelet laddas i XP tar det några sek innan jag ens ser min egen character.I Vista ser jag den direkt..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag har ingen dålig hårdvara, att konfigurera Vista är onödigt krångligt eftersom dom fyttat om en massa där man är van att det ska vara, och att en del saker helt plötsligt inte går att stänga av längre, t ex Adressfältet i alla fönster som jag inte gillar (förutom med tredje parts program kanske). Testat har jag visst gjort och med 4 GB RAM, segare än XP för det. Ett fönster öppnar sig långsammare än i XP

Konfiguration är inte svårare än XP, bara annorlunda vilket folk verkar ha problem med.

Sen när det gäller segheten, tja på min gamla Amd64 med 1GB minne så är det klar skillnad till Xp:s fördel. Däremot på den nya maskinen går det baskemig snabbare i Vista än Xp, måste nästan vara drivrutinerna till vissa saker som är problemet för folk i Vista eller så har de optimerat Business versionen bättre än de andra

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Vista är lite som en ny version av Millenium (den som kom efter w98se)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Ni som säger att Vista är värdelöst har antingen ej testat det eller så pallar era datorer ej operativsystemet. Har själv kört vista i ett halvår och har än så länge inte stött på några problem.

Då är du nog först. för mig veterligen finns det ingen som testat vista och inte fått en hel del problem på köpet.
Typexemplet är väl trådlösa nätverk. Hur Microsoft kan ge ut ett operativ som inte grejar att köra trådlösa nätverk på ett vettigt sätt övergår mitt förstånd.
Jag kan se på min MSN-messenger vilka som kör vista och trådlöst på att dom hoppar ut och in eftersom nätverket inte är stabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sba74
Då är du nog först. för mig veterligen finns det ingen som testat vista och inte fått en hel del problem på köpet.
Typexemplet är väl trådlösa nätverk. Hur Microsoft kan ge ut ett operativ som inte grejar att köra trådlösa nätverk på ett vettigt sätt övergår mitt förstånd.
Jag kan se på min MSN-messenger vilka som kör vista och trådlöst på att dom hoppar ut och in eftersom nätverket inte är stabilt.

Då är det dina kompisars routrar som inte funkar som dom ska, mitt MSN funkar helt utmärkt i trådlösa nätverk,

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anteus
Physical Address Extension ( http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension ) säger jag bara.

Microsoft har, vilket faktiskt länken du gav också visar, i stort sett gått ifrån PAE på skrivbords datorer. Problemen med drivrutiner är alltför stor.

Oj, oj, oj, vilken passion folk har i frågan om Vista! Tur att jag privat varken har det ena eller andra, jag skulle ju kunna ha dragits i kampen med näbbar och klor.

Emellanåt ger det dock kul läsning om inte särskilt givande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
q6600, 4gb ram, 8600 gt, raid1. gav mig 5.9 i vista-testet... Det tycker jag borde uppfylla grundkravet. Testade det i 3 månader sammanlagt kanske. Vista kan inte ens spela upp mp3 filer utan att hacka sönder ljudet...
Har du kört Vista i 6 månader utan ett enda problem så kan jag bara bocka och buga!
BTW. Microsoft vill nog veta hur du har gått tillväga. De kör ju inte ens Vista...

EDIT. Glömde ju att jag körde vista i 1 månad nu efter SP1 kom ut. Så sammanlagt 4 månader

Hade samma problem förrut med mitt ljud i Vista men inte sen sp1 kom ut.Har du uppdaterat dina drivrutiner efter sp1 kom ut??

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Vista funkar perfekt på min bärbara. Kör samma installation som den kom med för snart ett år sedan. Har inte haft en enda bluescreen, und so weiter..

Det enda jag stör mig på är att överföringen över nätverket går så sakta.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.