Permalänk

CPU idle 85c

Tja

Satte igår ihop min dator och efter många problemfyllda timmar så startade den till slut

Idag när jag tänkte komma igång och installera vista m.m så dök ett nytt meddelande upp "Unknown cpu detected. BIOS update is required to unleash its full power".

Jag fortsatte att installera vista och allt flöt på bra.
Då låg cpu tempen på ca 70.

Efter lite mer reboots så började jag störa mig på "unknow cpu detc"-meddelandet så sökte lite och det verkade ganska uppenbart att jag skulle uppdatera BIOS.

Jag gjorde det men under rebooten efter så stängde datorn av sig. Satte på den igen och fick välja på alternatvien "Safe boot, Dos boot, Last good config" etc. Testade normal boot, då la datorn av direkt igen. Efter detta fortsatte den att lägga av, ibland innan man ens nåt menyn.

Gick in i BIOS och där stod det att CPU'n låg på 120c.

Jag lät datorn vila en stund och nu har den funkat efter en boot i safe mode.

Dock ligger CPU'n på 80c+ och det står att CPU fan går i 2800rpm.
Jag kollade detta med ASUS ai suite.

CPU fläkten sitter riktigt. Pastan tänkte lensen och det där ganska bra vad jag såg. Råkade pilla lite vid montering så det är lite kladdigt.

Men det känns inte riktigt stabilt med 80c idle. Några ideer?

Moderkort: Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775,
ATX,Firewire,GbLAN,DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)16

Processor: Intel Core? 2 Duo E8600 3,33GHz,
Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed w/Fan

Har inga mer fläktar i burken för tillfället då chassits 250mm fläkt slukade upp sina egna sladdar :/

Permalänk
Medlem

flensen+fläkten till den boxade E8600an kan ofta vara riktigt krånglig att sätta på då man tror att den är nere men den egentligen inte är det, mitt tips är att koppla ur datorn och öppna upp burken. Ta en ordentlig titt på cpu-fläkten+flänsen, ta gärna bort dom och sätt dit dom igen (kolla så flänsen liger pressad mot processorkärnan). Kylarpastan ska ligga med ett sådant tunt lager att du i stort sett kan läsa texten på processorkärnan igenom. Sedan tryck på allt igen och starta datorn på nytt. Kolla gärna in i BIOS och kolla vilka RPM cpu-fläkten ligger på då den kan ligga på för låga varv för moderkakan inte känner igen den. Prova dig fram! Men VARNING: Slå aldrig på datorn i onödan igen då en 120c processor kan ganska snabbt gå åt skogen och det blir ett betydligt dyrare datorbyggge än väntat!

MVH Rasmus

Visa signatur

| Asus P8Z77-V PRO | Intel i7 3770K 3,5GHz | Asus GeForce GTX 660 Ti | 5TB Mekansik, 180Gb Intel SSD |
| Asus P5Q Pro | E8500 | 4 gb | 8800 gtx | 1,2 TB | Antec 900 | corsair 550w |

Permalänk
Medlem

Se till att inte du fått kylpasta på något annat ställe än just på kärnan, intels skitpasta leder säkerligen ström vilket inte är bra om det kommer i kontakt med andra delar. Vänligt men bestämt råder jag till:
Gör om, gör rätt!

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Det hjälper tydligen att posta på sweclockers.

Gjorde som ni sa. Och jag var mäkta förvånad när jag efter start gick in i BIOS och såg en halverad temperatur. ASIS ai suite säger att tempen ligger på 55c

Det konstiga är att jag har vart och lyft på CPU'n ett antal gånger tidigare.
Vred dock fläkten ett halvt varv denna gång.

55c är ganska normalt vad jag har förstått?

Som sagt, jag råkade trasha min 250mm chassi fläkt förrut. sladdarna rök. Jag antar att datorn skulle må bra av en sådan fläkt. Men behövs det?

Tack så mkt för att ni fick mig att pilla på CPU'n igen!

edit. Glömde säga det att CPU fläkten fortfarande kör 2800rpm.

Permalänk
Medlem

Nja 55 i idle är på tock för högt trots att det är med stockkylaren!

Borde väl vara närmare 40C?

O att din CPU fläkt spinner på i 2800rpm gör ju inte saken bättre(alltså att tempen är så hög trots detta),helt säker på att den gör det? Den borde låta en heldel, gör den det?

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att det är lite högt fortfarande, särskilt om det är idle temp och inte temp under hög belastning så om du orkar pröva att montera om igen. Tar ett par gånger innan man förstår finessen, speciellt med nya sockets.

Har du otur så kan du fått en slarvigt konstruerad kylare eller processor som inte är helt plan vilket kan resultera i sämre kontakt och högre temperaturer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990

O att din CPU fläkt spinner på i 2800rpm gör ju inte saken bättre(alltså att tempen är så hög trots detta),helt säker på att den gör det? Den borde låta en heldel, gör den det?

Man brukar räkna att 10-20 grader över rumstemp är en "normal" cpu-temp med stock-fläkt beroende på hur pressad den är, och en maxad stockfläkt snurrar runt 1500 rpm så jag tror 2800 är en smula fel. I övrigt är det att rekomendera att trycka in så många fläktar du bara kan få plats med i en dator, det mår alla komponenter bra av! Så länge du inte lyckas framhäva minusgrader i burken

Visa signatur

| Asus P8Z77-V PRO | Intel i7 3770K 3,5GHz | Asus GeForce GTX 660 Ti | 5TB Mekansik, 180Gb Intel SSD |
| Asus P5Q Pro | E8500 | 4 gb | 8800 gtx | 1,2 TB | Antec 900 | corsair 550w |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990

Fläkten låter inte specieltl mycket. Jag hör bara det där vanliga surr ljudet från datorn. Det låter dock som den tänker ganska mycket och ofta.

Permalänk
Medlem

55 är alldeles för högt så ta ur moderkortet och lägg den på bordet efter att du först tagit bort kylaren och lagt dit skumplasten + den antistatpåse som du fick med i lådan där moderkortet låg i.

Gör nu ren processorn med t.ex rödsprit eller aceton så du får bort den gamla pastan och gör samtidigt ren kylaren.

Kläm ut ganska mycket pasta på processorn så du kan lägga ut ett tunt jämt lager som täcker den och tryck sen dit kylaren med så jämt tryck som möjligt på dom fyra pinnarna.

Kolla sen på baksidan av moderkortet att du fått ner pinnarna lika långt ner och sen är det bara att skruva dit moderkortet igen.

Måste inflika att jag gillar inte Intels push pins utan föredrar hellre kylare som använder sig av en bakplåt som man då skruvar dit kylaren istället som t.ex Zalman och jag kör en Zalman cnps7700 på min q6600 oklockat och den toppar då 52C enligt Everest System Stability Test med BIOS 1.5 på ett MSI P45 vid 100% belastning på alla kärnor.

Sen leder inte Intels pasta ström vilket AS 5 kan göra så den och liknande ska man vara försiktig med så man inte får för mycket på cpu som pressas ut och lägger sig mellan komponenter som därigenom kan kortslutas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
55 är alldeles för högt så ta ur moderkortet och lägg den på bordet efter att du först tagit bort kylaren och lagt dit skumplasten + den antistatpåse som du fick med i lådan där moderkortet låg i.

Gör nu ren processorn med t.ex rödsprit eller aceton så du får bort den gamla pastan och gör samtidigt ren kylaren.

Kläm ut ganska mycket pasta på processorn så du kan lägga ut ett tunt jämt lager som täcker den och tryck sen dit kylaren med så jämt tryck som möjligt på dom fyra pinnarna.

Kolla sen på baksidan av moderkortet att du fått ner pinnarna lika långt ner och sen är det bara att skruva dit moderkortet igen.

Måste inflika att jag gillar inte Intels push pins utan föredrar hellre kylare som använder sig av en bakplåt som man då skruvar dit kylaren istället som t.ex Zalman och jag kör en Zalman cnps7700 på min q6600 oklockat och den toppar då 52C enligt Everest System Stability Test med BIOS 1.5 på ett MSI P45 vid 100% belastning på alla kärnor.

Sen leder inte Intels pasta ström vilket AS 5 kan göra så den och liknande ska man vara försiktig med så man inte får för mycket på cpu som pressas ut och lägger sig mellan komponenter som därigenom kan kortslutas.

OK tack, jag ska testa det imorgon.
Vilken pasta rekommenderas att använda då? Gärna någon då som inte leder ström, det låter farligt

Permalänk
Medlem

Det är liten risk att pastan leder ström då risken är störst när den ligger under tryck men AS Ceramique om jag kommer ihåg namnet rätt nu är en annan bra pasta.

Permalänk
Avstängd

Det kvittrar vad du använder för pasta eftersom intels processorer täcks av en värmesköld som inte påverkas om pastan är ledande eller ej. Du ska lägga på kopiösa mänger om det ska kunna pressas ut och sen rinna över och komma i kontakt med något annat i så pass hög grad att det gör någon skada så jag tror inte inte det finns någon chans till det.
Är det trots allt så att detta har hänt så bör du lämna över delarna till någon som förstår
En del ovan skriver att det är kärnan du har att göra med, de har väldeligen fel och du kan ignorera deras åsikter helt då de inte har koll på vad som är vad i en modern dator

Det enda som du behöver bry dig om är:

Se till att du har senaste bios som stödjer din processor.
Se till att du åtminstone har någon pasta, oavsett vilken.
Se till att ALLA fyra pushpins är helt nedtryckta.

Visar den fortfarande fel är sannolikheten stor att du gjort fel.. Igen.

Permalänk

Tempen ligger vid 60C idle nu i det där programmet som hängde med moderkortet. Men i Coretemp ligger båda kärnorna på ca 46-47C.
I load stack det dock upp till 74-75C på 10 minuter.

Kan inte det vara ganska normala temperaturer med tanke på att jag inte har någon typ av chassifläkt alls?

En kompis som också precis införskaffat ett nytt system, liknande mitt, har idle temp på 44 och load temp på 62, och han har ett par chassifläktar iaf.

Någon rutinerad räv som vet hur mkt chassifans påverkar CPU tempen?
Om vi t.ex jämför 2st småttingar (en in, en ut) vs ingen alls...

anyway, tack allihop för era posts

Edit: Dundermuppen, Efter att ha tagit ur och satt tillbaks CPU fläkten ett antal gånger nu så är iaf min slutsats att den inte kan sitta bättre. Det går inte att rubba den eller vicka på den eller något.

Permalänk
Medlem

men herregud människa, skaffa fläktar
Hur tänker du att all varmluft ska komma ut annars?
Det är ju inte meningen att den ska samlas inuti lådan iaf.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Intels Wolfdale-processorer ska väll ligga runt 40c i idle och runt 55c i load med stockfläkt. Dock så är det ganska vanligt att tempmätarna är defekta på processorerna.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Testa att använda ett uppdaterat program som t.ex. core temp 0.99.3

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

om vi säger så här fjoll fläkten som följer med E8XXX serien är inte mycke för värden .En liten låda o varmt i lägenheten kan gott o väl göra att hans processor går i 50 grader , mitt tips är att låda bli o klocka tills du bytt till en bättre processor fläkt. processorn går trots allt i 3,33ghz det är rätt mycke tror jag för den lilla fläkten som inte ens har en kopparbana på kärnflänsen (alså den del som är mot processorn)

jag hoppas det ordnar sig, Kan åxå upplysa att min E8400 gick med en zerotherm nirvana 120 i 42 grader o uppemot 65-70 grader i load fick byta temp program till realtemp som mätte på wolfdale procesorerna 10 grader mindre ( ni nu som inte tror att jag kan montera en fläkt rätt gå o sov o komendera inte mitt inlägg ,jag har satt ihop fler datorer en många här har , och en zerotherm går inte att montera fel)

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Hej, jag tänkte sätta i två 120mm fläktar.

Är det bäst att blåsa in fram och ut bak eller tvärt om?

Framtill är det bara ett litet hål under fronten som inte verkar kunna lufta till så jättebra

Annars känns datorn stabil nu... Tack igen för all replies

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Sätt åtminstone en fläkt bak till att börja med.

Jo, körde både fram och bak. Insug fram och utsug bak, det bästa hoppas jag?

Idle ligger på ca 44C nu och i 100% load hoppar den upp och lägger sig på ca 60C. Ganska normala temps va?

Permalänk