Trasig magsafe, vad gör jag?

Permalänk

Trasig magsafe, vad gör jag?

Nu har min trogna laddare kastat in handduken mer eller mindre. Det har skavts ett hål i sladden precis vid kontakten och de små ledarna där inne har i princip gått av varenda en. Om jag ska ladda datorn måste jag krångla hur länge som helst för att hitta rätt läge.

Datorn är en första generationens MacBook ifrån sommaren 2006 så någon egentlig garanti har jag väl inte kvar. Det jag undrar är om det finns en chans att jag ändå kan få en ny sladd, eller måste jag hosta fram de 800 hutlösa kronorna Apple ska ha för en ny?

Är det någon som av en händelse har en dylik sladd över i stockholmsområdet för omgående försäljning?
Är det något som skulle kunna gå att laga?
Jag vill bara kunna ladda min MacBook.. Jag hade hellre sett att batteriet var trasigt, för när laddningen dör nu har jag ingen chans att kunna använda min dator.

Permalänk
Avstängd

Det bör inte vara några problem att skala av en bit av sladden och fästa om trådarna.

Permalänk

Det är ju typ en miljard trådar.. Måste dom sitta rätt eller räcker det med att dom har kontakt? Isf borde jag ju bara kunna droppa lite lödtenn på hålet?

Permalänk
Medlem

borde fungera.. bara du inte löder samman två faser så..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Det är ju typ en miljard trådar.. Måste dom sitta rätt eller räcker det med att dom har kontakt? Isf borde jag ju bara kunna droppa lite lödtenn på hålet?

Det där låter farligt, väldigt troligt att det blir kortslutning då.

Jag skulle antagligen inte snålat och därmed köpt en ny.

Alternativt öppna upp sladden mer så man kommer åt ordentligt, separera kablarna och löda dom fint med krympslangar och sen kanske fixera med smältlim eller dylikt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Alltså, det är inte som om det är typ fyra sladdar, det är en massa jävla sladdar och som det är nu är hälften av så att de skulle få "rätt" kontakt tror jag inte en sekund på. Däremot sitter hålet så pass högt upp att jag inte kan skala av en bit på båda sidorna. det är ungefär en halv centimeter mellan hålet och själva kontakten. Trådarna är dessutom så tunna att det är praktiskt omöjligt att löda ihop dem.

Finns det inte piratsladdar någonstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Alltså, det är inte som om det är typ fyra sladdar, det är en massa jävla sladdar och som det är nu är hälften av så att de skulle få "rätt" kontakt tror jag inte en sekund på. Däremot sitter hålet så pass högt upp att jag inte kan skala av en bit på båda sidorna. det är ungefär en halv centimeter mellan hålet och själva kontakten. Trådarna är dessutom så tunna att det är praktiskt omöjligt att löda ihop dem.

Finns det inte piratsladdar någonstans?

Kolla på t.ex. ebay. Där borde du kunna hitta nätadaptrar för lite lägre pris.

Något sånt här kanske? http://cgi.ebay.com/60W-MagSafe-Power-Adapter-for-Apple-MacBo... Kan dock inte lova att den är orginal. Dock verkar säljaren ha bra omdömen och gratis frakt är ju inte helt fel.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

800:- är inte dyrt tycker jag. Jag köpte en extraladdare som jag har på kontoret så jag slipper kånka med mig den jag fick med. Hade jag varit dig hade jag köpt en ny, även om jag förstår att det kan svida, men bättre att ha riktiga grejer än någon piratpryl med tanke på Mag Safe. Löda låter som idioti om man verkligen inte vet vad man pysslar med.

Mitt batteri dog däremot 1 månad efter att garantin gått ut. Det var bara att köpa ett nytt, 1.400:- (nej, min modell ingår inte i utbytesprogrammet).

Permalänk
Medlem

I en strömkabel är det inte mer än två kablar, det du säger att du ser är koppartrådarna inne i en av kablarna.
Tänk på att om du nu använder den där och får kortslutning så kan det börja brinna.
Gå in på någon elektronikfirma och fråga vad de tar för att löda din kabel. Kan inte kosta mer än 200kr.
Varför jag inte ber dig att göra det är att jag ser på din beskrivning att det där jobbet inte är något för dig.
Men någon kompis med lite elektronikkunskaper har du väl?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
800:- är inte dyrt tycker jag.

Du inser dock att tillverkningspriset troligtvis ligger någonstans mellan 15-60 kr va?

Så.... sådär... 13 - 53 ggr tillverkningspriset kan ju faktiskt kännas lite väl högt

Permalänk
Medlem

Har du hört med Apple? Min syrra fick en ny kabel trots garantin gått ut, det är tydligen ett känt fel och Apple verkade köra lite goodwill där... Värt att testa!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Tror du får en ny även om garantitiden gått ut. Kolla på Apple.se

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
800:- är inte dyrt tycker jag.

Haha ja hoppas du skojar...

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Du får en ny kabel, då det är ett känt fel. De har förlängt garantin just för det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Du får en ny kabel, då det är ett känt fel. De har förlängt garantin just för det.

Now we're talking. Du sitter inte på någon länk? "It just works" passar verkligen inte in på apples supportsida.

Och 800 kronor för en jävla sladd inte dyrt? Come on, du får försöka sätta dig in i hur det känns för en fattig tjugoåring. Jag vet att du har degen, men det har inte jag. 800:- kan jag ha massa skoj för.

EDIT: Jag har självklart tejpat runt hålet med eltejp för att minska olycksrisken..

Permalänk
Medlem

nu var det ett bra tag sedan jag hade isär en magsafe-kontakt (börjar bli dags snart igen).

Men:

Det är två ledare i kabeln, en i mitten och ett hölje utanför.

Löd ihop resp. klump av kablar (den i mitten är relativt tunn) och det ska fungera.

D.v.s. löd ihop höljet på ena sidan med höljet på andra, och mittenledaren med mittenledaren, sen exakt hur det ser ut i kontakten minns jag inte men du bör kunna räkna ut det från kabeln.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

"Apple erkänner problem med MagSafe"

Vad sägs om denna länk?

http://macworld1.idg.se/2.1038/1.174255

Längst ner här bekräftar Apple själva här att du har rätt till en ny MagSafe

http://support.apple.com/kb/TS1713?viewlocale=sv_SE

Hoppas det var till någon hjälp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Du inser dock att tillverkningspriset troligtvis ligger någonstans mellan 15-60 kr va?

Så.... sådär... 13 - 53 ggr tillverkningspriset kan ju faktiskt kännas lite väl högt

Haha, vad har du för källa på det? Jag inser också att det tillkommer andra kostnader än tillverkningspris, speciellt för en sådan eminent laddare som Magsafe faktiskt är.

Att jag skrev utifrån min synpunkt och att jag kan förstå att det svider verkar ha glidit helt över huvudet på vissa.

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite och undrar om det är samma magsafe för nya Macbook som för de "gamla"?