Windows 7 RTM möter Vista

Permalänk
Inaktiv

hade vart intressant om man haft med några SSD'er i testet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
tycker det är lite märkligt faktiskt. sitter med en intel q9550, 4gb ram och en sata2-disk på 250 som systemet ligger på. upplever att windows 7 är mycket snabbare ändå, än vista. går snababre att packa upp med winrar i 7, starta och avsluta, starta diverse program osv. får även högra fps i spel i 7.

Kan mycket väl stämma, din dator är ju nog lite långsammare än den i testet.

En populär teori är att skillnaden i hastighet märks främst på långsammare datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Vem fan bryr sig om ett 8 år gammalt os?

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp
Sådär 66,9% bryr sig, men lev du i din lilla bubbla.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Re: Re: eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
Det jag stör mig som f*n på är det eviga wajnandet från folk med windows XP som sitter och skryter hur mkt snabbare deras datorer är med XP och att vista är så slött.

inget som stör mig.
däremot är wajnandet från folk som sitter med vista och klankar ned på folk som använder xp väldigt störande.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp
Sådär 66,9% bryr sig, men lev du i din lilla bubbla.

Visst, om du tror att 67% av användarna på swec sitter med xp. Det där handlar ju om statistik för hela världen, tänk på att swec har en rätt teknikintresserad och begränsad målgrupp.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
inget som stör mig.
däremot är wajnandet från folk som sitter med vista och klankar ned på folk som använder xp väldigt störande.

Det har jag aldrig hört förut.
Vad är det då de wajnar över?
(:

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst, om du tror att 67% av användarna på swec sitter med xp. Det där handlar ju om statistik för hela världen, tänk på att swec har en rätt teknikintresserad och begränsad målgrupp.

Kanske dags för en poll på Sweclockers då? 8)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Så du menar att antalet Windows användare generellt är lägre här?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Finns väl för stora företag och utvecklare? Men inget lagligt sätt för privatpersoner iallafall.

Menar eftersom det inte finns för stora företag och utvecklare ännu.

Verkar som att antingen sweclockers är störst i världen eller själva kör fulversioner? Jag har själv ingen aning. Får som vanlig dödlig utvecklare bara köra RC ??

Permalänk

Re: Re: eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
Det jag stör mig som f*n på är det eviga wajnandet från folk med windows XP som sitter och skryter hur mkt snabbare deras datorer är med XP och att vista är så slött.

Jag med.
Vissa envisa håller för öronen och säger: "vista suger, vista suger, XP är universums bästa OS, XP är universums bästa OS". som i nån sjuklig besatthet om att vista suger stinkande apröv och att XP är universums underbaraste OS som någonsin skapats.
Verkligheten idag är att vista är lika snabbt som XP, om inte snabbare, dessutom är det säkrare och modernare.

Permalänk

Först, schysst test! Men jag skulle vilja se en jämförelse med XP istället.

Jag tror de flesta håller med mig om att Vista iaf än så länge inte är lika bra som XP. Jag upplever också att Vista har avsevärt lägre prestanda givet en viss setup, men det kanske är psykologiskt? När Vista kom var det ju många tester som kom fram till att prestandan var lägre än XP.

Och om man ska se mer mot det proffesionella planet; det är ju inte många företag som gjort bytet från XP till Vista, främst för att förbättringen (?!) inte på länga vägar motiverat kostnaden.

Jag tycker det skulle vara väldigt mycket mer intressant om man såg på den möjliga vinsten prestandamässigt osv mot det nu dominerande operativsystemet, oavsett om Vista nu efter sin tid i livet blivit bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

teknikintresserad visst, men å andra sidan en stor trångsynt andel

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Går det inte att göra samma sak i XP genom tweak UI?

Visst går det, men Windows tappar ju inställningarna efter ett tag eller så fort man lägger in nåt program som ändrar där man ställt in

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
XP lever i allra högsta grad så att inte ha med det är ett misstag för dem som fortfarande sitter på XP har inget att jämföra med i detta test, där ni prioriterade att få ut det så snabbt som möjligt istället för ett mer genomtänkt test med dem 3! mest aktuella operativsystemen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Windows 7 kommer alltså finnas i både 32 bitars och 64 bitars versioner?
Extremt märkligt.. dem borde ha gjort så att den endast finns i 64 bit, vem fan använder 32 bit OS år 2009?
Innan Vista släpptes så spekulerade ju vissa om att den endast skulle finnas som 64 bit version, om jag minns rätt, så nu borde det vara dags med 7:an..

Ni skriver ju så pass bra svenska i övrigt att det inte känns motiverat att använda ”de” och ”dem” så fel.
Blir jäkligt störigt att läsa.

Kika här: http://exscale.se/archives/2006/02/20/skillnaden-pa-de-och-de...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Ni skriver ju så pass bra svenska i övrigt att det inte känns motiverat att använda ”de” och ”dem” så fel.
Blir jäkligt störigt att läsa.

Kika här: http://exscale.se/archives/2006/02/20/skillnaden-pa-de-och-de...

Men dem där knepen funkar inte på alla ord ^^

t.ex: "de/dem 4 små kaninerna".

knep 1: "they 4 little rabbits"? Nej.
"them 4 little rabbits"? Nej.

knep 2: "jag 4 små kaninerna"? Nej.
"mig 4 små kaninerna"? Nej.

Så ingen av dem där knepen funkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
20 sekunder för POST är väldigt mycket.

skumt det där med boot jag hade ett amd system singelcore 2.8ghz som jag fick ner booten till ca 10sek i xp.

först defrag sen körde jag bootvis.
omöjligt att få dom tiderna med mitt intel system,minst 4 gr snabbare cpu och dubbelt så mycket ram hjälper inte.
måste vara moderkorts drivisar etc som drar ner laddningstider.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
skumt det där med boot jag hade ett amd system singelcore 2.8ghz som jag fick ner booten till ca 10sek i xp.

först defrag sen körde jag bootvis.
omöjligt att få dom tiderna med mitt intel system,minst 4 gr snabbare cpu och dubbelt så mycket ram hjälper inte.
måste vara moderkorts drivisar etc som drar ner laddningstider.

POST = Power On Self Test
Inget med drivrutiner att göra. Tror som andra i forumet att den testar minnet (Quick Post) är avstängt eller så dampar BIOSet. Skulle kollat om det finns nya versioner man kan flasha den i värsta fall.

Annars brukar det vara att den har problem att hitta hårddiskarna, i så fall skulle jag kollat om de sitter på sata för att sedan byta platser.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför så många hyllar Windows 7 jämfört med Vista när prestandan verkar tämligen likvärdig.
Utseendemässigt verkar det också närmast identiskt från vad jag kan se på bilderna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Så ingen av dem där knepen funkar

De fungerar i kanske 90% av fallen, och då är det väl lika bra att använda dem? Och när de inte fungerar (och man inte vill använda någon alternativ metod) är det väl lika bra att chansa på "de"; det är kortare än "dom" och chansen att det är rätt är förmodligen rätt stor. "Dom" är ju aldrig rätt, och om man vänjer sig av med att använda det får man snart en känsla för hur de andra skall hanteras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
POST = Power On Self Test
Inget med drivrutiner att göra. Tror som andra i forumet att den testar minnet (Quick Post) är avstängt eller så dampar BIOSet. Skulle kollat om det finns nya versioner man kan flasha den i värsta fall.

Annars brukar det vara att den har problem att hitta hårddiskarna, i så fall skulle jag kollat om de sitter på sata för att sedan byta platser.

Tänkte också på minnestest, det tar ju en evighet och är ju inte helt nödvändigt om man inte har problem. Senast jag flashade BIOS på mitt moderkort gick POST mycket snabbare än vad det gjort tidigare, inte bara kompabilitetsfixar som det annars brukar vara i BIOS uppdateringar.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Hjälpsam

Jag är ganska besviken på Windows7 trots allt.
Det var ju tex. snack om man skulle skriva om kerneln från grunden, slänga ut allt gammalt junk, och fixa bakåtkompabiliteten via virtulla maskiner.
Så har inte skett, i stället har man filat lite på Vista.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Windows 7 är skräp, jag vill ha min gamla startmeny och de få xp program som inte vill vara med. Syrran tvingade mig att byta ut hennes win7 till Xp. Får se hur bakåtsträvande folk är denna gång.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd över Windows 7 prestandamässigt. Utseendemässigt är det ännu jobbigare än Vista att ställa in. Att man själv måste skapa quick launch är ett dåligt skämt, borde vara inställt default.

Permalänk
Medlem

En sak som jag gillar skarp med w7 är att man kan dra ut fönsterna till kanterna, så att de blir halv/hel skärm.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hör till skaran som hade mycket problem med Vista när det först kom ut.. och prestandan var inte lysande "jämfört" med XP.
Så därför har jag väntat på en finputsad version av Vista som Win7 verkar vara.

För Vista är inte dåligt, det är bara inte bättre än XP på dom flesta punkterna som jag bryr mig om.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Att man själv måste skapa quick launch är ett dåligt skämt, borde vara inställt default.

Halva startfältet i windows 7 är ju ett snabbstartsfält?

Permalänk
Medlem

är det stor skillnad mellan win7 rc och win7 rtm? har rc nämligen..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
är det stor skillnad mellan win7 rc och win7 rtm?

Nej, det skall inte vara så mycket som användaren märker i alla fall.

Permalänk
Hjälpsam

Tror att W7 kommer bli en stor succe, detta att låta folk testa gratis fram till juni nästa år är en snilleblixt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare inlägg om att även XP borde vara med. Enligt Steam så har XP fortfarande över 60% av andelarna bland deras användare. I övrigt ett trevligt test!

Windows XP 32 bit 60.41%
Windows Vista 32 bit 25.82%
Windows Vista 64 bit 8.94%
Windows 7 64 bit 1.98%
Windows 7 1.43%
Windows 2003 64 bit 0.69%
Windows XP 64 bit 0.46%
Windows 2000 0.15%
Other 0.13%