Köpare vill anklaga mig, hur är lagen.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du helt enkelt droppar saken och slutar slösa energi på den mer

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Avstängd

Älskar såna här trådar!

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

Jag vill droppa, men med tanke på vad köparen skrivit till mig käns det bra att snacka av sig, samt har jag fått bra tips av er sweclockersmedlemmar. Utan er skulle jag vara ännu mer oviss om detta....

Permalänk
Medlem

Du har sålt en fungerande processor av viss typ (som jag antar framgick när du annonserade den). Att han sen inte kan använda den till att chipstrimma sin moppe är ju inte ditt problem

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Får lite känslan av att det är TS som har dåligt samvete för att ha sålt en defekt produkt men vill ha stöd.

Om jag har fel så ber jag om ursäkt Spekulerar lite bara.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

han verkar mer orolig än att han har dåligt samvete tycker jag, lite osäker på sin sak och samtidigt känner sig lite smutskastad. Vill liksom bevisa att han gjort allt i sin makt.

Du verkar ha rätt Az1337!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Avstängd

(Har ej läst svar, måste iväg på äranden etc..)

Ny mobo på väg. Vad det blir får ni veta imorrn. Min tidigare intuition sa att det var mobot och nu lutar jag igen på att det är där felet ligger. Det är någon liten skillnad i mobot som gör att det inte helt fungerar 100.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Man får helt enkelt räkna med " meningsskillnader " ibland när man säljer/köper begagnade komp. Det bästa är egentligen att använda nån typ av betalgaranti, t ex payson där köparen hinner prova varan först och det enda sura för säljaren kan i värsta fall bli att hitta en ny köpare.

Permalänk
Medlem

Jaha du, synd att du inte kollade med ett kompatibelt mobo först då innan anklagelserna börjar vina. Men då hade vi iofs gått miste om en hel del underhållning

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Som sagt, vi får veta imorrn. Jag gjorde i så fall att stort nybörjar misstag. Ett perfekt exempel på att förväntningar, önsketänkande kan skapa realiteten. Mobot är inte speciellt gammalt så man förväntar sig inte behöva byta..

Det finns nog en anledning till att mobot startar CPUn i 800mhz.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prologic
Man får helt enkelt räkna med " meningsskillnader " ibland när man säljer/köper begagnade komp. Det bästa är egentligen att använda nån typ av betalgaranti, t ex payson där köparen hinner prova varan först och det enda sura för säljaren kan i värsta fall bli att hitta en ny köpare.

Jag håller med dig om att det kan vara bra, men i detta fallet så verkar det ju som att varan är korrekt, men att köparen inte har koll. Det måste vara upp till köparen att kolla vad han köper. Hade han köpt CPU'n hos en datorbutik hade han i många fall fått precis samma bemötande, det är endast ett fåtal som skulle byta komponenten på grund av att den var inkompatibel med hans existerande hårdvara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tycker köparen har varit mogen och agerat korrekt, erbjudit sätt att försöka lösa situationen på.

Tyvärr så är det inte säljarens skyldighet att ta tillbaka varan, på test eller vad som helst.
Det är helt enkelt så att man tar en risk när man köper begagnat av privatpersoner. Även om alla pins hade varit böjda när du fick CPU'n, kan du inte bevisa att säljaren skickade den så. Så är det bara.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Az1337: Du har antagligen rätt i sak här, utifrån den info som ges här, men din attityd är fruktansvärd.

Kaleid: Du har antagligen gjort ett misstag som är ditt eget. (Utifrån infon igen)
Az1337 har inga skyldigheter mot dig i detta fallet.

Az1337 kan naturligtvis vara bussig om han känner för det, men han MÅSTE inte.

Svårare än så här är det inte.
Hur ni två löser detta vet jag inte, men så här är det. Om det är som det ser ut i tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad kan vi utröna av detta? Köparen är 12 år och kan inte så mycket om datorer, han köper icke kompatibla komponenter och blir sen arg över att det inte fungerar.

*Note to self* Sälj inte komponenter till folk som inte kan nått

Vad har du för rättighet att påstå att någon är 12 år med ett sånt inlägg?

Fan vad trött man blir på folk som dig som kommer med onödiga inlägg baserat på fakta du inte vet.

OnT: Hoppas det löser sig för er båda!

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Avstängd

Jag erkänner att jag är omogen och kaxig ibland, och jag har varit det speciellt i detta fallet, men det är för att det rör sig om 950:- och att jag har skickat en felfri produkt (bevis finns) men trots detta har köparen inte trott på mig. Det som gjorde mig ännu mer va köparens attetyd och total ignorans gällande de bevisen som finns. Varför ska jag visa god attetyd mot en köpare som vill skicka tillbaka en prolle som han anser är defekt? Om den nu är defekt vad fan ska jag då göra med den. Den fungerade när jag sålde den, sen om köparen sabbat den är inte mitt problem, det är ju där mitt problem ligger. Hoppas ni fattar detta. Enligt mig är inte köparen att lita på, och jag har förklarat deta flera gånger i tråden.

Dock kan vi också konstater köparen inte kommer få en krona av mig, även om cpun inte fungerar på det nya mobot. Dömer man hur bra han är på datorer och komponenter finns det sor risk att han sabbat prollen på egen hand, speciellt när han höll fast vid att hans moderkort stödde min processor, trots att detta inte framgicks på biostars hemsida. Om köparen gör sådana allvarliga fel och skyller på mig, kan han lika v'äl ha orsakat skada på prollen själv, vad vet jag, vad vet ni?

Det viktiga är att jag har bevis att den fungerade.

Jag skiter i om eran katt, hund eller fru käkade upp eller sabbade din processor.......www.http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsu... - läs här vid privatköp

Permalänk
Medlem

Köparen har arbetat med datorer sedan mitten av 90-talet men är inte kvalificerad nog att läsa specen till sitt moderkort..

Veckans idiot..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morango
Köparen har arbetat med datorer sedan mitten av 90-talet men är inte kvalificerad nog att läsa specen till sitt moderkort..

Veckans idiot..

1+:up:

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

And the story goes on... Ser med spänning fram mot nästa inlägg *gnuggar förväntansfullt händerna*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite roligt hur det kan svänga i en tråd vem man tror blir veckans r*vhål.

Skön tråd. Ypperligt exempel att det ofta lönar sig köpa nytt.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Hehe... Mycker underhållande
Tycker faktiskt att det är köparens fel att han inte kollade vilket mobo han hade, men ändå så kan han ha förväxlat där det står att den stödjer CPU:n

Hoppas att det löser sig och nu har man lärt sig något så man inte gör samma misstag.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Har inte läst igenom alla sidor, Men antar väl att det nästan låter som att "Cool & Quiet" är på? Hade samma problem med min 955, Att cool & quiet var på, och därför kördes den i 800mhz istället för 3.2ghz! En bios uppdatering fixade det åt mig.

Men ifall jag fattar rätt så har köparen köpt processorn och försöker använda den på en icke kompatibelt moderkort? Det är ju helt klart hans egna fel. Inte säljarens. Man tar ju reda på allting innan man köper något, Man köper ju inte det första bästa man ser till datorn. Man kollar ju alltid upp allting så det passar och fungerar, Det är ju köparen som har gjort fel här.

Men jaja :p, Back to sleep.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Avstängd

Jadu, denna tråden är underhållande, det tycker jag med :). Hoppas många kan lära sig något av denna, både de som säljer och de som köper. Det finns risker att köpa begagnat, både för köparen och för säljaren. I mitt fall blev jag både kränkt och hotad, på lösa grunder trotts att jag bevisat min oskuldhet, lixom detta låter ju skrämmande "ett telefonsamtal från rätt person räcker" :S. Inte undra på att jag vill skriva av mig.

Till alla er som säljer, skriv gärna med länken till konsumentverket, så inkompetenta köpare vet vad som gäller och inte försöker pressa er på pengar, bara för att de anser att vara inte fungerar. Har ni bevis på att vara fungerade hos er, så är det inte längre ert ansvar vad som händer med varan hemma hos köparen. Om varan inte är kompatibel, om köparen är oaktsam, statisk electricitet, atmosfäriska strålningar, er hund, katt eller fru käkade upp varan, skit samma, inte ert ansvar.

Tack för mig, Gud vet vem som talar sanning. Kom på ett intressant citat, "dem som är fri från skam kan kasta första stenen" även detta passar in här.

God Jul på er

Permalänk
Medlem

Oanade höjder i den här tråden. Kan inte vara ofta vi får citat ur Bibeln

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vem fan köper en proocessor begagnad? HAHAHAHA

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en 965 av en här på sweclockers nyligen, jag är väldigt nöjd. Givetvis kollade jag så mitt moderkort stödjer den, och givevis får jag bluescreen vid 4 Ghz överklockning, men det får man räkna med ju, man måste tweaka en del, men inte fan klagar jag på säljaren för det.

En annan grej som jag noterade va vissas fientlighet till överklockning. Sålänge man har bra temps gör det inget med hög spänning. Det är större chans att man bluescreenar vid för hög temp än att cpun "bränns". Bränns cpun är det stor risk att andra komponenter vid detta stadiet bränns med. Sen till killen som påstod att lappning inte är nödvändigt från 3,2 till 3,7Ghz, han hade givetvis fel, lappa gör man för att få lägre temps, och det är alltid viktigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
(Har ej läst svar, måste iväg på äranden etc..)

Ny mobo på väg. Vad det blir får ni veta imorrn. Min tidigare intuition sa att det var mobot och nu lutar jag igen på att det är där felet ligger. Det är någon liten skillnad i mobot som gör att det inte helt fungerar 100.

haha schysst save

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Köp av begagnad prolle = FAIL!

Permalänk
Avstängd

Detta är de bevisen jag kunde hitta, består av lite OCCT test som jag hittade på datorn, samt nån result lista från prime95, kanske inte säger så mycket förutom att den fungerade när jag hade den.

http://www.2shared.com/file/9574917/5b513f6d/Bevis.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Detta är de bevisen jag kunde hitta, består av lite OCCT test som jag hittade på datorn, samt nån result lista från prime95, kanske inte säger så mycket förutom att den fungerade när jag hade den.

länken funkar inte.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337

Du lär knappast behöva bevisa något, processorn har fungerat för dej och köparen har använt den i ett moderkort som saknar stöd för den, så enkelt är det.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori