Permalänk
Medlem

Gamerdator - råd

Hej!

Jag undrar om detta alternativet fungerar bra som en bra Gamerdator vid ett pris nära 14000-15000kr som klarar många nya spel på högsta grafik snabbt och bra

1TB Western Digital Caviar Black SATA II

Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800

Asus P6T

be quiet! Dark Power Pro 750W, First Class

Intel Core i7 920, 2.66GHz

XFX Radeon HD5970 2GB Black Edition

Från Inet som blir 14 902kr

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Tänkte också Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM

Permalänk

Chassi? Tänk på att 5970 är jävligt långt

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Jag skulle ett chassi av en vän, det är en sån stor med massa blåa lampor och sånt en gamerchassi har

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drin
Jag skulle ett chassi av en vän, det är en sån stor med massa blåa lampor och sånt en gamerchassi har

Se till så att grafikkortet får plats bara, det är 35cm långt... Inte så stor andel av alla chassin på marknaden som har plats för det.

Permalänk
Medlem

Ok ska ta reda på det

Permalänk
Medlem

Enligt min vän tror han att chassit är för litet för så stora komponenter så kan ni rekommendera ett bra chassi. Jag vill inte ha ett ''fint'' och dyrt ett enkelt svart räcker men det ska ju vara stort.

Permalänk

silverstone raven är ett bra chassi, kostar 1800pix

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Är det det billigaste ni kan hitta, för om det finns billigare vill jag gärna ha något billigt och enkelt, och försök hitta nåt på inet men det är inte så viktigt

Permalänk
Medlem

Raven ser bra och snygg ut men jag tror det kanske finns billigare

Permalänk
Medlem

Några förslag? < bump §4> / CrAcKman

Permalänk
Medlem

Kom igen förslag? < bump §4> / CrAcKman

Permalänk

Finns inte många chassin som det får plats i men det får lugnt plats i det här om du tar ut ena hårddiskburen:

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-perfor...

Nackdelen blir att du får plats med två, eller om det var tre, hårddiskar mindre. Men det kanske inte spelar så stor roll då du har 3st platser kvar i den nedre buren.

Edit. Såg nu att du hade valt ett nätaggregat för 1,8k. Byt till det här om det blir för dyrt totalt sett:

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/corsair-hx-...

Eller det här:

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/corsair-tx-...

Eller så kör du på ett 5870 som får plats i de flesta chassin och maxar alla spel i nuläget (i stort sätt) och köper ett till om ett par år (och kör dem i Cross-Fire). Det funkar det också!;)

Permalänk
Medlem

Men vad är skillnaden med billigt och dyrt nätaggregat om det är samma 750w?

Permalänk
Citat:

Men vad är skillnaden med billigt och dyrt nätaggregat om det är samma 750w?

Nätaggregat har helt olika kvalité och olika ljudnivåer. Det du valde är lite tystare än Corsair agget men inte bättre på andra håll (inga stora skillnader i alla fall).

Permalänk
Medlem

coolermaster 690 !

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

HAF 932!

Billigare än alla andra ni sagt nyss

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93
HAF 932!

Hur får du det till att bli billigare än ett 690?:P

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Och en fråga till. Kommer jag behöva fler fläktar som jag köper eller är de som redan är i chassit tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Och vad är skillnaden mellan Corsair TX och HX?

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på mina tre frågor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93
HAF 932!

Haf 922 borde räcka om du inte vill ha ett gigantiskt fulltower hm ^^

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Ok vad tycker ni är ett bra chassi mellan Cooler Master Haf 922 eller Dominator 690

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ta HAF 922 (hellst 932). Som sagt, ta också 5870, bättre än 5970. Enligt mig är 5000:- för mycket för ett grafikkort och om du inte kör i extreme upplösningar duger ett 5870 mer än väl.

Dessutom är haf 922 inte mycket mindre än 932.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Jag skulle ta HAF 922 (hellst 932). Som sagt, ta också 5870, bättre än 5970. Enligt mig är 5000:- för mycket för ett grafikkort och om du inte kör i extreme upplösningar duger ett 5870 mer än väl.

Dessutom är haf 922 inte mycket mindre än 932.

Sen när var ett 5870 bättre än ett 5970?:P
Skillnaden mellan TX och HX är att HX har löstagbara kablar så du behöver bara ha just de kablarna som krävs för ditt system inne i chassit, vilket ger bättre kabeldragning -->bättre luftflöde -->bättre kylning.
Personligen hade jag tagit 690 och köpt till 2-3 sån här fläktar:

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/fract...

Permalänk
Medlem

Re: Gamerdator - råd

Citat:

Intel Core i7 920, 2.66GHz

XFX Radeon HD5970 2GB Black Edition

Från Inet som blir 14 902kr

Tacksam för svar!

Du kanske skulle ta och titta på Phenom om du skall ha HD5970 ?
Enligt test här så får du bättre prestanda då
CPU Scaling With The Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem

Re: Re: Gamerdator - råd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Du kanske skulle ta och titta på Phenom om du skall ha HD5970 ?
Enligt test här så får du bättre prestanda då
CPU Scaling With The Radeon HD 5970

I 5 av 9, och då med bara 1-3 FPS i 4ghz, dött lopp är väl skulle jag villa kalla det.
I 2Ghz "vann" i7 920 8 av 9 ronder(en oavgjord)

För all del, kika på AMD, men att kalla det en utklassning vore en kraftig överdrift

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Gamerdator - råd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
I 5 av 9, och då med bara 1-3 FPS i 4ghz, dött lopp är väl skulle jag villa kalla det.
I 2Ghz "vann" i7 920 8 av 9 ronder(en oavgjord)

För all del, kika på AMD, men att kalla det en utklassning vore en kraftig överdrift

"Utklassning" ?

Phenom vann de tunga testen, de med under 100 FPS och det är ju där det är viktigast. Man sparar en hel del pengar dessutom, så billigare pris och bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Sett till pris är AMD absolut ett alternativ, speciellt mot den relativt dyra 1366 plattformen.
("utklassning" var mitt ordval, lite olyckligt kanske )
Prestandamässig är det hugget som stucket IMO, med det kortet och i den upplösningen, det är så jämt att pris och ev. personliga preferenser får göra utslaget.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds