Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Köpte mitt Antec P182 i Mars 2008 och är besviken.

Måste böja kablarna rätt bra i nedre hårddisklådan för att de inte ska hamna i fläkten (o nu har de gjort det igen....)

Men värst av allt som gör att jag sja sälja möget är att det tog 4 timjävlar att få in hårddiskarna i den nedre hårddisklådan. JA! 4 TIMMAR!! Helt jäkla otroligt!!!
Pajade en disk till på köpet när den skulle in...! Sämsta jäkla diskinsättningsdesign någonsin!!

Kollat på youtube men hittar ingen guide på hur man sätter in diskarna korrekt.

Till slut skruvade jag på skruvarna och satte på gummigrejerna och satte in den på snedden för att sen lirka fast möget vilket är en jäkla 1995 lösning!
Är det verkligen så man ska göra 2008 med hårddiskar så de riskerar gå isönder??

Blev rekommenderad möget på en annan sida också men från och med problemen jag har så ska jag ta rekommendationer med en lastbilslast salt.

Tycker att det var ganska solkart? Hade då inga problem alls. Det enda jag kan klaga på chassit är att fläktarna inte är så super direkt.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Chassiet: Antec P183

Processor: Core i5 750, 2.66GHz

Moderkort: Gigabyte GA-P55-UD3

Nätaggregat: Corsair HX 650W

RAM minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3

Grafikkort: PowerColor Radeon HD4670 Go Green 1GB

Hårddisk: 640GB Western Digital Caviar Black SATA II

CD/DVD: Samsung SH-S223B 22X DVD±RW DL SATA Svart

Processorkylare: Arctic Cooling Freezer Pro rev. 2

såååå, då är mitt slutgiltiga paket klart!! Började denna resa i juni då jag inte kunde ett skit om datorer och har ända sedan dess lärt mig väldigt, väldigt mycket. Till stor del har jag er att tacka, verkligen. Jag är glad att jag tog mig tid att sätta mig in i det här med "data", det har verkligen varit grymt kul! Givetvis kommer jag inte sluta läsa vidare nu, det vore idioti. Men nu har jag väl iaf nått det första steget på färden. Min alldeles första egenkomponerade dator!

Tack än en gång för alla tips och all hjälp jag fått!

PS. Så småningom kommer det uppgraderas med en SSD som systemdisk och kanske byta fläktar för att ytterligare ta ett steg mot det ljudlösa! .DS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Tycker att det var ganska solkart? Hade då inga problem alls. Det enda jag kan klaga på chassit är att fläktarna inte är så super direkt.

Tricool fläktarna duger, jag köpte nexus till mitt och en fläktkontroller och fyfan vad det är pilligt att få in allt i 3.5" luckan då det är helt inbakat så jag funderar på om man ska borra upp baksidan så man kan pilla lite bättre sen är förlängningssladdar ett måste iaf till Revoltec styrningen jag köpte då bara 2 når fram till enheten.

Permalänk
Medlem

Tog loss bakre och övre fläktarna i mitt P182. Det var riktigt skönt att bli av med toppfläkten, den vibrerade och hade sig. Jag blev dock tvungen att stänga igenom hålet där uppe. Tyvärr är det rätt fult som det är nu. En bit kartong på utsidan.

Kanske är det någon som vet hur man ska få en praktisk och estetiskt tilltalande lösning? Har funderat på plastic padding faktiskt, men hur gör man med färgen?

Permalänk
Medlem

Extreat, varför inte sätta kartongen på insidan istället? Tuscha det svart och tejpa dit skiten typ

Jag funderar litegrann på att sätta en plexibit eller liknande där på insidan på fläktplatsen. (kanske täta med en såndär antivibrationspackning för 120mm fläkt som jag har ligger och skräpar nånstans)
Borde se någorlunda ut.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Extreat, varför inte sätta kartongen på insidan istället? Tuscha det svart och tejpa dit skiten typ

Jag funderar litegrann på att sätta en plexibit eller liknande där på insidan på fläktplatsen. (kanske täta med en såndär antivibrationspackning för 120mm fläkt som jag har ligger och skräpar nånstans)
Borde se någorlunda ut.

Varför har ni tagit bort den just den fläkten?

Permalänk
Medlem

Den har minst "hinder" mellan där den sitter och örat i många fall (dvs låter mest).. Och den tenderar att få hela taket att vibrera ibland. Och har man lagom varma komponenter klarar man sig utan den helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade den på insidan till en början, men tejpen höll inte riktigt. Är väl egentligen bara att ta någon kraftigare, silvertejp eller liknande. Får ta och fixa det, ska väl inte vara hela världen när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem

Go eftermiddag allesammans!

Hade tänkt att byta ut mitt chassi mot ett P183 i december månad. Men frågan är, hur är det med kylförmågan i chassit? Som t.ex. gpu´n, cpu´n och övriga komponenter ?

/Eddan

Visa signatur

Data: Ryzen 7 5800x, Corsair DDR4 2x16GB 3600MT/s, PNY RTX 3070Ti, 1x1TB nvme, 1x2TB nvme.
Laptop: Apple MacBook Air m2 - 512GB+16GB
Spelkonsoler - Nintendo Switch OLED, Xbox Series X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eddan4
Go eftermiddag allesammans!

Hade tänkt att byta ut mitt chassi mot ett P183 i december månad. Men frågan är, hur är det med kylförmågan i chassit? Som t.ex. gpu´n, cpu´n och övriga komponenter ?

/Eddan

Läs Sweclockers test. Då får du en ganska bra uppfattning. Går även att googla "review p183". I princip alla tester behandlar "kylförmågan".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Det går endast med en konverterare. Och det bör väl fungerade med vilken som helst.

Jag fick ett par dämpmattor, eller i alla fall nära på. Och satte in i chassit, mest för att det var en rolig sak. Jag tror att dämpmattorna hjälpte nere hos hårddiskarna i alla fall.

Bilder:

http://img243.imageshack.us/img243/5491/dsc0357s.jpg

http://img132.imageshack.us/img132/9155/dsc0356v.jpg

http://img33.imageshack.us/img33/720/dsc0355uz.jpg

http://img132.imageshack.us/img132/2879/dsc0354g.jpg

Får man fråga vart du köpt denna ljuddämpning?

MVH

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Köpt? Hah! Här pratar vi kvalité som är mycket svår att få tag på.

- Skolan hade fått in lite datordelar som hade detta som "stötskydd", så jag fick lite. Inte gjort för ljuddämpning direkt, men det hjälper nog till lite.

Om du köper ordentlig ljuddämpning så tar det både mindre plats och är effektivare.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Citat:

Köpt? Hah! Här pratar vi kvalité som är mycket svår att få tag på.

- Skolan hade fått in lite datordelar som hade detta som "stötskydd", så jag fick lite. Inte gjort för ljuddämpning direkt, men det hjälper nog till lite.

Om du köper ordentlig ljuddämpning så tar det både mindre plats och är effektivare.

Jaha, är inte sånnt som är format så där mkt bättre?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Får ett GTX275 plats i Antec P183?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damp123

Japp!
Lite osäker hur trångt det blir vid hårddiskburen dock. Kanske blockar platsen för en hårddisk? (osäker)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damp123

Men hur är det med ett HD5970? Jag funderar på ett sånt men vill inte byta ut lådan.

Oops, P183 stod det, jag har ett P182GMB. Samma innermått?

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp!
Lite osäker hur trångt det blir vid hårddiskburen dock. Kanske blockar platsen för en hårddisk? (osäker)

Det borde blockera minst en hårddiskplats. På min praktik byggde jag en dator med bl.a. P182 och 9800 GTX, som väl är lika långt som GTX 275? Det kom precis in brevid buren, så det kanske tom blockerar båda platserna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Men hur är det med ett HD5970? Jag funderar på ett sånt men vill inte byta ut lådan.

Oops, P183 stod det, jag har ett P182GMB. Samma innermått?

Tar man bort övre hårddiskburen får man in hur långa kort som helst nästan, så ett 5970 är inga problem alls. Mätte och man kommer få plats med kort med ca 41 cm PCB om det har strömkontakterna åt sidan, om man har en fläkt i fronten. Utan frontfläkt borde det gå att peta in 43 cm långa kort.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Coolt, tack för svar. Priset för ett HD5970 är lite mastigt förstås, särskilt med tanke på att jag ska uppgradera till en ny i5/i7 plattform till jul också (se nuvarande spelrigg nere i sig).

Förresten, mitt nätaggregat bör väl bytas ut också. Är det NÅGON här som inte håller med om det, det skulle vara kul att höra argumenten för om jag kan behålla det nuvarande :).

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp!

Okej! Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Coolt, tack för svar. Priset för ett HD5970 är lite mastigt förstås, särskilt med tanke på att jag ska uppgradera till en ny i5/i7 plattform till jul också (se nuvarande spelrigg nere i sig).

Förresten, mitt nätaggregat bör väl bytas ut också. Är det NÅGON här som inte håller med om det, det skulle vara kul att höra argumenten för om jag kan behålla det nuvarande :).

Du klarar att driva ett 5970 utan problem med ditt corsair 520, så du kan ha kvar det. Eftersom corsairs agg är underspecade med minst 100w skulle jag tro att du skulle kunna driva två stycken med ditt agg.

Från swecs test:

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar över min fläktplacering. Just nu har jag Noctua fläkar, samt en Nexus hos hårddiskarna.

Noctua P12 för utblås bak
Noctua P12 för CPU
Noctua S12 för insug
(Igentäppt tak)

P12 har ett mycket större tryck än vad S12 har, detta visar flera tester. Då utsuget inte har något speciellt motstånd mer än själva gallret (som jag kanske ska byta ut), så kanske man borde sätta denna som insug?
Detta med tanke på att insuget har galler, dammfilter och en dörr (ja, små hål) att gå igenom.

Är det jag säger logiskt? Det bör ju vara bättre med P12 som insug. Och detta bör väl ge mig en viss temperaturskillnad?

Edit:

En annan idé jag har är ganska simpel.
- Plocka bort P12 från CPU.
- Bygga en tunnel från utsug till CPU, så att det sugs igenom den.
- Sätta P12 som insug hos CD/DVD platserna.

Detta kommer dock att skapa ett övertryck.
Någon åsikt?

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Citat:

Sitter och funderar över min fläktplacering. Just nu har jag Noctua fläkar, samt en Nexus hos hårddiskarna.

Noctua P12 för utblås bak
Noctua P12 för CPU
Noctua S12 för insug
(Igentäppt tak)

P12 har ett mycket större tryck än vad S12 har, detta visar flera tester. Då utsuget inte har något speciellt motstånd mer än själva gallret (som jag kanske ska byta ut), så kanske man borde sätta denna som insug?
Detta med tanke på att insuget har galler, dammfilter och en dörr (ja, små hål) att gå igenom.

Är det jag säger logiskt? Det bör ju vara bättre med P12 som insug. Och detta bör väl ge mig en viss temperaturskillnad?

Edit:

En annan idé jag har är ganska simpel.
- Plocka bort P12 från CPU.
- Bygga en tunnel från utsug till CPU, så att det sugs igenom den.
- Sätta P12 som insug hos CD/DVD platserna.

Detta kommer dock att skapa ett övertryck.
Någon åsikt?

På det stora hela två mycket bra idéer. Jag har byggt flera sådana P182:or med mycket bra resultat (se tidigare i tråden). Trevligt nog finns det också en färdig tunnel att köpa från Thermalright - visserligen gjord för HR-01 Plus, men den lär passa hyfsat till de flesta stående kylare av TRUE-typ.

Du lär dock få fortsatt undertryck. P12:an som suger ut genom CPU-kylaren och P12:an som suger in genom dammfilter/dörr lär balansera varandra rätt bra, och ovanpå det har du 4870-dammsugaren som skapar ett visst undertryck. För att balansera det kan du överväga en fläkthållare till 5 1/4" platserna - antingen för att sätta din S12 (eller Nexus:en - flytta S12 till hårddiskkammaren, eller ta bort den) där, eller "bara" för att ha som luftinsläpp.

Stryp fläktarna hårt så kommer du att få en mycket tyst (bortsett från 4870:n då...) och välkyld burk.

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på och höra vad ni tycker är lämpligt som fläktar i fronten på en P183:a

Ska byta chassie på min hemmaserver så det fick bli en P183 låda nu när dustinhome hadde kampanj på dem.

Det som ska in är ett asus p5k-ws med en E6750 på. Grafiken är ett simpelt passivt kort bara för att få en bild överhuvudtaget. Cpu kylaren är intels standard.

Det jag behöver är två fläktar till HD burarna. I övre buren blir det 2 1TB 7200 rpm och i nedre blir det 3 av samma sort.

har dåligt koll på fläktar och dylikt men funkar det med Noctua NF-S12-800 eller ska man gå på -1200 varianten?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

För att kyla ett par hårddiskar kan du i princip köra med vilken fläkt som helst, och då kan du satsa på att den ska vara tyst.

Nexus är en billigare variant, Noctua låter möjligtvis mindre, men det är nog knappt hörbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
....

Tack för svaret! Jo det låter ju bra, då ska man bara hitta din post här bak i tråden någonstans.
Bytte precis plats på P12 och S12 så att S12 är utsug, vid 100% (som jag aldrig når) så blev det faktiskt en temperaturskillnad.

Ska ta en titt på din post/bilder bak i tråden, sen får jag se om jag orkar genomföra det. Frågan är om det ens blir någon skillnad.
Sen kan jag tillägga att vid idle så ligger min 4870 tyst som en mys, undervoltad och underklockad. Men det finns väl egentligen ingen mening att diskutera de små temperaturskillnaderna vid idle, det är vid load som är någorlunda intressant.

Edit: Hm, kan faktiskt inte hitta din post. Du har skrivit en hel del i denna tråden.
Edit2: Ja nu hittade jag någonting, återkommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

För att kyla ett par hårddiskar kan du i princip köra med vilken fläkt som helst, och då kan du satsa på att den ska vara tyst.

Nexus är en billigare variant, Noctua låter möjligtvis mindre, men det är nog knappt hörbart.

Håller med!
Ett alternativ kan vara 500 rpm scythe slipstream. Prisvärd, behöver knappast voltas ner, och räcker till. Men visst, 800rpm Noctua funkar förstås utmärkt de med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderade lite över det där med att skapa en tunnel mellan CPU och utsug; detta ledde i sin tur att jag började fundera på ett passivt kylt 4870.

Detta är främst för att fixa load, ett annat problem som jag stör mig på är min HDD, en 1TB WD Black som låter mest i hela chassit vid idle. Nej det är inte skrivarmen jag stör mig up, utan surrandet. Om det är tyst i rummet kan jag höra den snurra.
Kan dock inte komma på något annat alternativ än att byta den mot till exempel WD Green som rekommenderas - dock så är Black min OS disk just nu.

Edit: Såg bilden på SPCR med den fina kylningen, riktigt vackert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då får det bli ett par -800

Min ÅF har dem hemma och då slipper jag frakt osv .....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på det nu när jag satte på fläktar. Fläktarna i fronten har ju små plasthöljen som man kan sätta fast fläkten på innan man sätter in den chassit. Det går ju inte att använda dessa när man har fläktar med gummiskruvar, då de sticker ut för mycket.

Någon som har löst detta? Just nu sätter jag bara på gummiskruvarna i chassit, sen trycker jag på fläkten medan jag vrickar, blir inte helt perfekt.

Edit: En annan fråga också, finns det någon fläkttunnel att köpa? HR-01 fläkttunnel på Webbhallen säljs inte längre.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=73654

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glaucous, det låter lite konstigt att du kan höra hårddisken surra så tydligt. Vilken av HD-vaggorna använder du? Är du säker på att det inte är takfläkten som surrar? (prova lägg en hand på taket)

Om fläkthållaren fram: du vet att de går att plocka bort om du vill? (man drar hela hållaren mot sig, eller skjuter den ifrån sig, om jag minns rätt)
Eller menar du att det är svårt att få dit fläkten med gummiskruvarna även med hållaren bortplockad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ingen takfläkt, igentäppt. Dödar jag ALLA fläktar i datorn så hör jag att det är samma ljud som sticker ut, just hårddisken (den andra verkar okej).

Alla fläktar är utbytta och går på lägsta möjliga, det enda som stör just nu är att HD4870 fläkten "klickar", samt HDDn. Jag använder den lägre buren.

Angående front fläkten så är det svårt att få på med hållaren på, och omöjligt genom att sätta fläkten på hållaren först, och sen in i chassit. Jag skulle kunna ta bort hållaren, men då försvinner kanten och luften går inte igenom hårddiskburen, som fungerar som en tunnel.

Antar att jag också kan ta bort hårddiskburen då, men det är en del sladdar bakom.

Visa signatur