Permalänk
Medlem

ojdå,, men ja vetta fan asså,, den har ju dualkbios och vad jag förstått så nollställer den bios efter ett misslyckat försök.. eller går över till den "andra" bios

om du då kört ClearCmsos och har gjort som du brukar så ska den ju göra som du vill,, det kanske är så att den ena bios är bränd och den andra inte går att klocka ?? av säkerhetsskäl eller nåt ??

jag hade problem med min burk första gången jag klockade och det hjälpte med att byta bios, sen så har jag bytt varje ny bios som släppts,, dock så släppte de en misslyckad nån gång,, minns inte siffran men,, de släppte den nya bara någon dag senare.. den va bättre..

Kör med F3 själv.. har (GA EP35 DS4)

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

ClearCmsos har jag gjort mer gånger än jag kan räkna till och testat alla bios från gigabytes hemsida
jag har p35-ds4 rev 1.1. blir väl en ny burk när plånboken tillåter det men tills dess tänkte jag att man kunde utnyttja de man har då jag börjat spela igen, är ju ändå ett ganska stort lyft från 2,4 till 3,6 ghz som jag vet att den här proppen klarar då den är körd i de förut.

men äsch lär väl gå att hitta nån beggad planka för en billig peng

Permalänk
Medlem

Vet ej hur jag ställa in i BIOS eller rättare sagt inget händer. Det jag vill göra är att höja frekvensen på mina RAM stickor de kan köras i 1150Mhz men går endast i 800Mhz enligt CPU-Z.

Vad gör jag för fel.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wix
ett ganska stort lyft från 2,4 till 3,6 ghz som jag vet att den här proppen klarar då den är körd i de förut.

Då kan du väl ställa in den så den kör i den hastigheten, eftersom den gjort det innan?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har tappat min överklockning två gånger på den här brädan nu, verkar vara operativsystemet(black xp) som buggar. Värsta är att jag glömt helt hur jag klockade skiten, man skulle skrivit ner det...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Då kan du väl ställa in den så den kör i den hastigheten, eftersom den gjort det innan?!

läser du vad jag har skrivit så går de ju inte, de som är problemet

Permalänk
Medlem

CPU: E6750 Dual 2 Core
MINNEN: 2x1 Corsair Dominator 1066, samt 2x2 Corsair XMS 1066
GRAFIKKORT: Geforce 8800GTS (320)

DDR2: +0.1
PCI-E: AUTO
FSB: +0.20
GMCH_ +0.2
CPU: 1.400 = 1392V

FSB/RATIO:

8x400=3200MHz

MEMORY MULTIPLIER:

2.40=960

DRAM FREQ: 480 Mhz
FSB: DRAM 5:6 (Skulle jag kunna dra ner denna? 3:4?)
5-7-7-22 kör jag nu, borde inte jag kunna lira 5-6-6-18?

Har ni några tips på hur jag ska få upp GHz högre? Ska dra iväg och köpa en bra kylare imorgon. Just nu ligger jag på 45 grader idletime, vilket inte är stabilt.
Dock har jag inte benchmarkat 3GHz+, ska göra det nu. Blev lite ivrig när 385 funkade klockrent, så jag drog på 400 vilket blev bra. Enligt hur datorn beter sig nu. Hoppas jag klarar benchmark iaf

BTW: Jag har varit inne i BIOS och sett V-DIMM en gång, jag kan inte hitta den igen. Vart ligger den? CTRL+F1 används.

MVH

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sukero
Vet ej hur jag ställa in i BIOS eller rättare sagt inget händer. Det jag vill göra är att höja frekvensen på mina RAM stickor de kan köras i 1150Mhz men går endast i 800Mhz enligt CPU-Z.

Vad gör jag för fel.

Enhanced halt C1E och Eist Function, disabla båda dessa. Om du inte redan gjort detta. Är rätt ny, men jag hade samma problem.

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk
Medlem

E6750 + GA-p35-ds4 Rev1 OC

Hej, skulle vara kul om ni gav mig lite tips. Bara läst om OC i 2 dagar, dvs. både teori och praktiskt

Jag kör på Enhanced Halt C1E och Eist Function på disabled.
Jag har hört att man inte skall ha saker på AUTO i BIOS? Vad mer isåfall skall jag sätta på enable/disable??

Kör på orginalkylaren nu, ska iväg och köpa en bättre imorgon.

FSB +0.2V
DDR2 +0.1V
GMCH(North-bridge) 0.2V (för mycket?
PCI-E: AUTO
Loadline Calibration enable
CPU kör jag på 1.4V. Standard är 1.350V
Memory multiplier: 2.40 = 960
FSB/RATIO: 8x400=3200MHz (Har max x8, ska jag sänka till x7 för att få något stabilare? Eller funkar det att köra max?)
DRAM FREQ: 480 Mhz
FSB: DRAM 5:6 (Skulle jag kunna dra ner denna? Möjligt att få 1:1?)
5-7-7-22 kör jag nu, borde inte jag kunna lira 5-6-6-18?

Har ett Corsair 650W nätagg.
CPU: E6750 Dual 2 Core + MOBO: GA-p35-ds4 Rev.1.
MINNEN: 2x1 Corsair Dominator 1066, samt 2x2 Corsair XMS 1066 = 6 GIG 1066MHz.

Just nu ligger jag på 3.2 GHz, ska köra diverse tester på datorn imorgon när jag har en ny kylare. Prime95, benchmark, superPI. Något mer man kan sticka in, för att vara säker på att det går stabilt?

Jag har letat efter V-DIMM i BIOS, jag har sett det en gång, men sen virra jag bort mig och hittar inte den haha . Jag kör CTRL+F1 samt senaste bios F14

Ser det bra ut? Eller är det helt åt helvete? Skriv vad ni tycker att jag borde ändra.
Som sagt har jag bara läst och testat detta i typ 2 dagar. Har inte mer erfarenhet.

MVH

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk
Medlem

I denna tråden händer det inte mycket. Har alla slängt sina p35-ds4 mobo?

Visa signatur

Kristerz ris

Permalänk
Medlem

Nope, mitt är kvar, men den är som en färdigläst bok. Det går inte att ta sig längre, men det är bra som det är. Jag har däremot fortfarande övervakning av tråden så jag kan bidra med teknisk support om så krävs. Jag har även träffat Gigabyte sverige ett antal gånger bland annat i samband med GOOC som jag deltagit i.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Nån som kört SSD i AHCI-läge på p35 ds4? Måste man koppla disken i nån speciell sata-port?

Permalänk
Medlem

Passar en Thermalright Ultra-120 Extreme med detta moderkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damp123

Beror på vilken revision du har. De äldre har stora kylflänsar som kan vara i vägen. Revision 2.0 och 2.1 vet jag funkar utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ett Rev2 och kör TRUE. Funkar, om än något trångt åt väster (I/O-sidan) om man, efter att ha monterat TRUE, skall ansluta den 8-poliga ATX-kontakten, vilket ju kan vara fallet när man i efterhand behöver göra justeringar.
I övrigt funkar det klockrent.:up:

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Beror på vilken revision du har. De äldre har stora kylflänsar som kan vara i vägen. Revision 2.0 och 2.1 vet jag funkar utmärkt.

Står Rev: A2 i Cpu-Z för mig. Vilken är detta?

Förövrigt. Är Bios F10B nån idé att installera? Ser ingen changelog för det och det är ju trots allt beta så har inte testat. Någon anledning att uppdatera?

Edit: Fail...jag har tydligen EP45-DS4! Haha. Ignorera mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Står Rev: A2 i Cpu-Z för mig. Vilken är detta?

Förövrigt. Är Bios F10B nån idé att installera? Ser ingen changelog för det och det är ju trots allt beta så har inte testat. Någon anledning att uppdatera?

Edit: Fail...jag har tydligen EP45-DS4! Haha. Ignorera mig

Är det P45 så funkar det garanterat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Är det P45 så funkar det garanterat.

Ahh fan va najs! Tack så mycket!!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sådan här hdd-docka http://www.dustinhome.se/pd_5010169341.aspx? idag men får inte den att fungera med e-sata. Det borde väl inte spela någon roll vilken sata-port jag använder på moderkortet? Kollade i instruktionsboken men det verkar ju som att det ska gå med alla. Måste man aktivera något i bios? Man ska väl inte behöva ha dockan igång när man startar datorn? Det fungerar fint med USB förresten. Några idéer?

Kommit fram till att det funkar om man har igång den när man startar datorn. Men det är trist att starta om varje gång man stoppar i en ny hdd.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva lite hjälp med klockningen av mitt EP35-DS4 som jag flashade BIOS till F6 nu innan jag installerade SSDn. Innan dess körde jag F2 med en e8400 @ 3.6 Ghz. Nu får jag den inte stabil i den hastigheten. Så fort jag startar/starta om datorn och hamnar i POST så låser den sig, startar om och laddar default 3.0Ghz-inställningen, även fast den är stabil i Windows. Kan någon med liknande setup tipsa om hur man bör ställa in BIOS?

Dator:
E8400
Gigabyte EP35-DS4
5850 1GB
4Gb Corsair XMS2 PC6400
HX520

Permalänk
Medlem

Allt på Disable

jag kör: @4.0

DDR2 +0.2 på minnena (1066mhz)
MCH +0,2
FSB +0.2
Låst PCi-e 100 och +0.1

1.312V på CPU 1.225 är org på E8500
har provar allt från 1.28 till 1.38 och det funkar bättre ju högre jag går men temps går upp ganska mycke.. men Win verkar stabilare och snabbare i uppstart...

Har inte heller 100% stabilt Windows 24/7 så jag kör orginal nu..

så det finns säkert saker å förbättra i bios inställningar

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Jag har nämnt det tidigare i tråden, men vem orkar läsa igenom en nära 100 sidor lång tråd? Frekvensen är inte avgörande för prestandan när man pressar den sista biten. Man kanske har en viss frekvens som mål, men man kanske får offra lite högre effekt för detta. Man kanske till och med tar för givet att högre frekvens = högre prestanda. Testa att sänka frekvensen lite och jämför i testerna. Jag hade som mål att uppnå 3600 MHz som många andra med Q6600 och för detta fick jag kräma på en del och visst var prestandan god! Men det intressanta var att när jag sänkte till 3500 MHz, vilket skilde sig mycket i effekt till skillnad från det tidigare så fick jag runt 5% bättre prestanda i testerna.

Det jag vill komma fram till är många överklockare är för inriktade på målet och inte inser att det finns grönare ängar innan målet.

edit: Det skulle kunna illustreras såhär (tack vare MATLAB)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv ett Ep35-ds4 med en q6600 sen ett tag tillbaka. Har som många andra haft problem med detta moderkort. Kan dock påpeka att det bara har varit problem när det kommer till överklockning Det började när jag precis hade köpt det tillsammans med ett par Corsair minnen, när jag skulle ställa in latenserna på minnena gick det inte pilla på fsb:n, eller något annat alls faktiskt. Blev lite knäckt över att man lagt extra pengar på lite snabbare minnen i onödan. Googlade och letade efter andra personer eller liknande fall så man kanske kunde få rätsida på det, men fan inget. Lämnade därför in delarna till Inet för att se om dom kunde hitta felen, svaret jag fick var helt enkelt att dom minnena till det kortet inte var bästa matchup, trots att det stod på gigabytes hemsida att det inte var några problem.

Fick som sagt alltid fel vid samma ställe, laddade minnen men stannade där, startade om med gamla inställningar, spelade ingen roll vad man gjorde. För några dagar sen testade jag återigen att pilla i bios för att se om jag mot förmodan kunde ändra på något. Snacka om förvåning när det faktiskt gick, vad var annorlunda? min externa hdd samt usb mic var inte inkopplade, antar att dom på något jävla vänster jordar eller något men kan fan inte begripa varför standardinställningar fungerar.
Testade att sätta i dem igen, efter tredje uppstarten laddade den om med de gamla inställningarna, nu när jag kör utan dem har den aldrig gjort detta.

Min fråga är nu: Finns det något jag kan ändra i bios för att komma förbi detta problem?

(Vem vet detta kanske fungerar för vissa andra som jag tyckte verkade ha liknande problem )

Visa signatur

| Q6600@3,2 - 260 GTX OC - 4 GB - EP35-DS4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelson
Har själv ett Ep35-ds4 [...]

Ja det där med extern hårddisk och bootfailures har man hört om tidigare. Det ska finnas en inställning i BIOS där man kan slå av eller på USB-enheter före OS-starten. Men för detta bör du då ha ett PS/2-tangentbord, annars kommer du inte in i BIOS igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe fixade signaturen där, tack

Ja det är precis det som är problemet, vill ju inte behöva damma av det gamla tangentbordet ifall jag vill in i bios igen.
Men att testa skadar ju inte.

Visa signatur

| Q6600@3,2 - 260 GTX OC - 4 GB - EP35-DS4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelson
Hehe fixade signaturen där, tack

Ja det är precis det som är problemet, vill ju inte behöva damma av det gamla tangentbordet ifall jag vill in i bios igen.
Men att testa skadar ju inte.

Det är ju inget problem om du inte känner en abstinens att smyga in i BIOS varje dag eller varje vecka. För min del var senaste visiten någon gång i somras efter att det blev ett strömavbrott och mina inställningar försvann.

Visa signatur

Permalänk

Inställningen du söker heter något med "Legacy USB" eller liknande. Hade endel problem med mitt system förut, det ville inte kall-boota utan att försöka återställa korrupt bios etc. Visade sig att det var minnena som spökade, så RMA:ade dem och köpte ett par andra och nu har det fungerat klockrent sen dess. Känns som att moderkortet är lite känsligt

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

känns som jag missat en viktig del i detta även om jag läst överklocknings FAQ'n.

Varför höjjer folk volten på sin MCH och FSB?
jag kör själv min Q6600 i 3.2 (400x8) men har endast höjt volten till processorn.

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CusmaR
känns som jag missat en viktig del i detta även om jag läst överklocknings FAQ'n.

Varför höjjer folk volten på sin MCH och FSB?
jag kör själv min Q6600 i 3.2 (400x8) men har endast höjt volten till processorn.

Nordbryggan måste också få mer kräm för att hinna bearbeta den höga frekvensen. Börja med +0.10V men max +0.30. Det brukar räcka med det förstnämnda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, men eftersom mitt system är stabilt, måste jag ändå öka? kommer det förbättra prestandan?

Varför skulle jag vilja öka spänningen på FSB?
(har tänkt mig att hoppa upp ett steg till kanske 3.6ghz)

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro