Muskampen 2025: Segraren korad!

Abort - Är ni för eller emot?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Jag är för abort upp till ca 15 års ålder.

Kommer säkert vara en verklighet i Kina om 30 år. Men det kan vara bra, på det sättet så är det bara att göra abort om säg betygen är för låga eller penisen för liten. Spawnar en generation superkineser.

On topic: Jag är väldigt för.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

så länge barnet ligger i magen på mamman så borde mamman få bestämma helt vad hon vill göra. hjärnan på barnet är heller inte utvecklad så barnet fattar inget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Jag är för den ofödda invididens rätt till liv, är väl en av de få här på swec. Jag anser inte att man har rätt att döda levande mänskliga individer.

Till skillnad från alla oss som anser att det är fritt fram att döda mänskliga individer...

Edit: Även efter rättningen är ju frågeställningen löjlig. "För abort"? I vilket/vilka fall? Vilka är alternativen? Visserligen antar säkert de flesta att det är rätten till fri abort som ska diskuteras, men hur svårt är det att formulera en sådan simpel ja-nej-fråga?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Till skillnad från alla oss som anser att det är fritt fram att döda mänskliga individer...

Daniel förstår inte att vi som stödjer abort (för det mesta) inte ser foster som individer, utan som just foster utan mänskliga rättigheter.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är för den ofödda invididens rätt till liv, är väl en av de få här på swec. Jag anser inte att man har rätt att döda levande mänskliga individer.

Levande icke-mänskliga individer? Äter du kött?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Daniel förstår inte att vi som stödjer abort (för det mesta) inte ser foster som individer, utan som just foster utan mänskliga rättigheter.

Det gör han ju förstås, men snacka om försök till "moral high ground" genom att (visserligen indirekt) utpeka folk som inte håller med honom som mördare.

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker inte riktigt man kan argumentera för att just en gränsdragning på när ett embryo, foster, barn skall vara okej att döda.

Om man ser en hare skuttar på åkern, så är det under rätt tid och på mark där man har jakträtt lagligt att skjuta den, varför är inte detsamma med en människa som skuttar på åkern? Jo för att vi har tilldelat människan högre värde utan egentligen någon bra förklaring. Argumentet att människan är smartare, resulterar i att människor dummare än en hare är okej att skjuta.

Detsamma ser jag med foster, vissa tilldelar dem människovärden andra inte. Vem har fel? Ja människovärde och mänskliga rättigheter är från början påhittad trams för att göra samhället vad vi anser till det bättre.
*edit*
Detsamma gäller mord, vi kallar det som vi tycker för mord. Inget mer med det. Självklart bör dock ens definition följa rättsväsendet, eller språket som man säger mord på. Alltså t.ex. om dödshjälp av människor är mord eller inte beror helt på samhället, ingen utifrån kan säga så här skall det vara.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

För övrigt så kommer väl även denna tråd leda till samma sak som alla andra dessa aborttrådar, dvs ingen ändrar sig genom vanlig argumentation. Detta av att abortfrågan rör etik/moral som sen mynnar ut i vad man har för människosyn och världsbild mm.

Problemet här är att de flesta här inte anser att denna så kallade "ofödda individ" faktiskt är en individ, då finns det ingen rätt kvar
Tråden är skapad för diskussion, vilket det finns en gnutta av här, så jag förstår inte problemet?

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag är för fri abort.... Däremot ställer jag mig lite tvekande till hur det används idag som preventinmedel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Levande icke-mänskliga individer? Äter du kött?

Jag äter inte människokött. I övrigt äter jag sånt kött jag tycker om.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Innebär detta att folk som inte ser andra människor som individer, utan just sådana som saknar mänskliga rättigheter, rätt att döda dessa?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ajdå, stackars människor som socialen inte gillar...

Nej, det hade varit orimligt. Det är inte långt från ett "barnkörkort" tills det att 10% är permanent förbjudna att skaffa barn för att de har fel politiska åsikter/sexuella läggningar. Det börjar med att förbjuda nazister och pedofiler, sedan blir det hårdrockare och transvestiter... och sen går det utför. Usch.

Staten är inkapabel till att få en sådan oerhörd makt. Det hade varit omöjligt att införa ett "barnkörkort" utan att det slutar med att Mona Sahlin och Mohamed Omar är de som bestämmer vilka det är som ska få barn i Sverige.

Transexuella är redan förbjudna att skaffa barn av någon anledning. De måste steriliseras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Edit: Även efter rättningen är ju frågeställningen löjlig. "För abort"? I vilket/vilka fall? Vilka är alternativen? Visserligen antar säkert de flesta att det är rätten till fri abort som ska diskuteras, men hur svårt är det att formulera en sådan simpel ja-nej-fråga?

Det är väl inte bara den fria rätten som skall diskuteras, tror att det är ganska liten sannolikhet att den försvinner. Däremot är ett intressant perspektiv vad man kan göra för att hålla nere antalet aborter, även många abortförespråkare brukar tycka att abort är något dåligt om det kan undvikas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Innebär detta att folk som inte ser andra människor som individer, utan just sådana som saknar mänskliga rättigheter, rätt att döda dessa?

Här har du människor som andas själva och inte behöver livsuppehållande hjälp fäst från en annan människa för att överleva. Jag vill veta lite mer hur du tänker när du likställer abort med mord. Ingen blir ledsen, ingen bryr sig nämnvärt, fostret/embryot i magen vet aldrig något och det blir kanske ett bättre liv än om man fött barnet.

Sen kan man ju klart diskutera om man skulle kunna välja att avliva ett fött foster/barn också som då kanske är missbildat och så vidare. Det hade ju varit bra för att inte få fram för mycket svaga människor.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Här har du människor som andas själva och inte behöver livsuppehållande hjälp fäst från en annan människa för att överleva. Jag vill veta lite mer hur du tänker när du likställer abort med mord. Ingen blir ledsen, ingen bryr sig nämnvärt, fostret/embryot i magen vet aldrig något och det blir kanske ett bättre liv än om man fött barnet.

Sen kan man ju klart diskutera om man skulle kunna välja att avliva ett fött foster/barn också som då kanske är missbildat och så vidare. Det hade ju varit bra för att inte få fram för mycket svaga människor.

Är det sunt att sträva mot 'perfektion'?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz

Jag har aldrig förstått det där med att man gör abort för barnets bästa, hur kan man säga att man det får ett bättre liv än att födas?

Är det ok att döda någon som ingen känner till, kommer sakna samt att den personen inte märker något?

Även vuxna människor som flyger flygplan är beroende av nån annan för sin överlevnad eller är det ok för piloten att säga upp sig med omedelbar verkan?

När det gäller termen mord har jag inte använt den gällande aborter då den termen redan är definierad inom juridiken. Däremot så torde väl alla vara överens om att en abort innebär att man dödar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det ok att döda någon som ingen känner till, kommer sakna samt att den personen inte märker något?

Det beror ju på vad man får för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Transexuella är redan förbjudna att skaffa barn av någon anledning. De måste steriliseras.

O rly? Källa?

Och det där om att frågeställningen är lite udda; Ni fattade väl ändå vinken? Det är väl bra att påpeka saken, men sedan att göra det flera gånger... <__<

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh

Det är ju det som är frågan. Borde man rädda alla barn med olika syndrom som tidigare skulle dött utan den expertis som vi har nu. Sen kan de fortplanta sig och fortsätta sprida den försämrade genetiska uppsättningen. Men samtidigt är det ju svårt att sätta en gräns. Det är ju alltid där skon klämmer.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har aldrig förstått det där med att man gör abort för barnets bästa, hur kan man säga att man det får ett bättre liv än att födas?

Även vuxna människor som flyger flygplan är beroende av nån annan för sin överlevnad eller är det ok för piloten att säga upp sig med omedelbar verkan?

När det gäller termen mord har jag inte använt den gällande aborter då den termen redan är definierad inom juridiken. Däremot så torde väl alla vara överens om att en abort innebär att man dödar.

Det kan det ju finnas skäl då man kan påstå detta. Att sätta ett barn i barnhem är ju inget man vill att något barn ska få göra.

Det är ju lite underligt om ingen känner till en person. Men vi kan ju ponera att det är så. Då är det ändå inte okej. Han andas, lever och tänker vilket gör att han är en människa och borde då inte få mördas.

De sitter inte ihop med honom där han föder dem genom en slang från hans kropp. Så han skulle då snarare vara en terrorist. Visst kan han välja att avsluta alla deras liv men det vore bara mord.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Emot.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns en _jävla_ massa bra anledningar till detta, du får fundera själv vad några av dessa kan tänkas vara Om du verkligen tror att den allra bästa scenarion är att ett barn föds och "så är det bara", så har du nog inte sett mycket av verkligheten käre Daniel. Att sitta i Sverige och diskutera om saker som knappt berör en själv, men ett sånt trångsynt sätt på det hela... jadu ...jag säger inte att diskussion är fel, men att ha bestämt sig för det ena och andra och sen skita i allt annat, det kanske inte är rätt väg.

Citat:

Lägg ner med att blanda in dina egna _åsikter_ i vetenskapen, en embryo är _INTE_ någon, en embryo är _INTE_ en person.

Citat:

Nu blandar du ihop saker och ting rejält här, du slänger in ord vilt hit och dit och tolkar det som har sagts helt åt _helvetet_ om jag skall vara ärlig, att enbart komma på tanken att jämföra överlevnad av en embryo och överlevnad av en vuxen människa i ett flygplan är _HELT_ absurt, jag tänker inte ens börja diskutera VARFÖR det är så absurt med dig.

Citat:

Nej, fel, fel, och återigen fel. Du får specifiera dig lite om du vill ha en chans att påverka någon med dina teser. Vad du ska börja med att göra är att definiera vad _du_ anser att döda ett embryo faktiskt innebär, sedan kan detta jämföras med vetenskapen och man kanske kan ha ett vettigt diskussion. Du kan inte kasta ut saker som Du tycker låter bra "redan definierar inom juridiken" (WOW!!!) och sedan förvänta dig att det skall komma ett diskussionsvärde ur det hela. Och om du inte förväntar dig någon diskussionsvärde (säger bara _om_), ja, varför skriver du på ett diskussionsforum då?

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Lägg ner med att blanda in dina egna _åsikter_ i vetenskapen, en embryo är _INTE_ någon, en embryo är _INTE_ en person.

Är det vetenskap som avgör hur våran definition på vad "någon" är och vad en "person" skall vara?
Däremot använder vi vetenskap för fastställe vissa tillstånd, som vi efter eget tycke kan använda för att argumentera att det är en "person" eller ej.

Det finns vissa som vill tillåta abort väldigt länge, men av någon mystisk anledning inte efter födseln. Vad är det med födseln som är så helig, så att fostret då blir en människa? Och hur kan denna heliga ritual även gälla för barn som föds via kejsarsnitt?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Är det vetenskap som avgör hur våran definition på vad "någon" är och vad en "person" skall vara?
Däremot använder vi vetenskap för fastställe vissa tillstånd, som vi efter eget tycke kan använda för att argumentera att det är en "person" eller ej.

Det finns vissa som vill tillåta abort väldigt länge, men av någon mystisk anledning inte efter födseln. Vad är det med födseln som är så helig, så att fostret då blir en människa? Och hur kan denna heliga ritual även gälla för barn som föds via kejsarsnitt?

Det är ju dock en väsentlig skillnad på när barnet är i kroppen och utanför. Är barnet i kroppen är den kopplat till mamman och är då en del av mammans kropp. När den inte längre är i mamman så är det inte längre hennes kropp.

Sen så skulle man ju kunna göra som de gjorde förr och slänga det missbildade barnet i soptunnan. Men frågan är hur många som är beredda att göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är väl inte bara den fria rätten som skall diskuteras, tror att det är ganska liten sannolikhet att den försvinner. Däremot är ett intressant perspektiv vad man kan göra för att hålla nere antalet aborter, även många abortförespråkare brukar tycka att abort är något dåligt om det kan undvikas.

Men det är väl ändå rätten till fri abort som omröstningen handlar om?

Abort innebär väl dessutom alltid en viss hälsorisk för kvinnan, och kan i värsta fall göra henne steril (eller, i värsta fall kan hon väl dö, antar jag, men ingen aning hur vanligt förekommande det är). Så nog tror jag att "alla" abortförespråkare vill undvika abort så gott som det går.

Jag är för rätten till fri abort, men jag är "mot abort" (så hur ska jag rösta i den kassa pollen?) om alternativet är ett vettigt preventivmedel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är ju inte för abort, jag tycker man ska få föda barn om man vill det!
Men jag tycker man ska få välja själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför just mänskliga individer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml

Sant, ändrade från transexuella till transvestiter medvetet just därför... Så vansinnigt sjukt att staten de-facto tvångskastrerar människor bara för att de vill byta kön.

Citat:

Moraliskt sett, utifrån deras synvinkel: Ja? Om de inte anser att någon är värd att leva så kan jag inte bestämma att det skulle vara fel för dem att döda den personen/varelsen. Men när det gäller lagen så måste man bestämma sig för vilken definition man vill använda för "individ". För närvarande är abort tillåtet tills den 18e veckan (eller senare vid specialfall). Några vill sänka den (du?), några vill höja den (jag) men de flesta vill inte ändra nämnvärt på det (de är nöjda med 18 veckor).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh

Ja! Viljan att förbättra är en av de viktigaste sakerna vi människor har. Utan den är vi värdelösa. Konservatism leder ingenstans.

Nog för att strävan efter perfektion ofta perverterats genom åren, men det är inte ett bra argument för att undvika förbättring.

Att utrota många genetiska sjukdomar bör vara av mycket högt intresse för mänskligheten. Utfallen av populära sjukdomar såsom cancer och Alzheimers skulle kraftigt kunna minskas genom bland annat avancerad fosterdiagnostik.

Det är definitivt en svår fråga, men man måste se på konsekvenserna. Att välja bort de foster som ser ut att utvecklas till barn med allvarliga sjukdomar (nu tänker jag främst på barn som har anlag för genetiska sjukdomar, och inte människor med utvecklingsstörningar) för att istället välja de som är friska är inte fel.

Frågan man borde ställa sig är om det inte är värre att föda barn med allvarliga sjukdomar om man kan undvika det? Idag är tekniken inte allt för avancerad, men jag har svårt att se att det skulle vara moraliskt rätt att inte nyttja fosterdiagnostik år 2020.

Jag anser att man främst bör rikta in sig på sjukdomar som skapar väldigt mycket smärta. Nog för att klassiker såsom downs syndrom är populärt att använda i debatten, men jag ser en betydande skillnad mellan ett friskt barn, ett barn med downs syndrom och ett människa med extremt dålig kropp. En människa med downs kan leva ett helt okej liv, varför jag inte ser några allt för stora problem med att tillåta människor att föda barn som har downs syndrom/likn., till skillnad från att låta människor föda barn som inte förväntas överleva särskilt långt efter födseln.

Argumentet att vi behöver genetisk mångfald är delvis felriktat. Givetvis stämmer det att det inte går att skapa en enda "ultimat" människa, men för det mesta så handlar diskussionen knappast om något sådant, utan om att se till att inga människor får några enstaka utvalda sjukdomar. Att sterilisera de människor man "inte vill ha" är på alla sätt och vis värre än att helt enkelt inte låta några foster utvecklas till människor med sådana sjukdomar.

Förövrigt har diskussionen ganska så lite att göra med "genpoolen": människor med extrema genetiska sjukdomar är ofta infertila redan från början, varför argumentet om att man "stoppar den biologiska mångfalden" tappar sitt värde.

Dessutom, är det inte om något mer etiskt problematiskt om man medvetet föder sjuka människor för att "hjälpa genpoolen"? Det är i princip att experimentera med människor på de allra värsta sätt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntraxXx
Det beror ju på vad man får för det.

O rly? Källa?

Och det där om att frågeställningen är lite udda; Ni fattade väl ändå vinken? Det är väl bra att påpeka saken, men sedan att göra det flera gånger... <__<

Varsågod

Det står tom om det på wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Könsbyte_i_Sverige#Sterilisering...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag äter inte människokött. I övrigt äter jag sånt kött jag tycker om.

Intressant. Du anser att "[...] man inte har rätt att döda levande mänskliga individer" samtidigt som du inte ser några problem med att döda icke-mänskliga individer (som kor, grisar, kycklingar)? Vad gör mänskliga individer "unika"?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Intressant. Du anser att "[...] man inte har rätt att döda levande mänskliga individer" samtidigt som du inte ser några problem med att döda icke-mänskliga individer (som kor, grisar, kycklingar)? Vad gör mänskliga individer "unika"?

Jag har en känsla av att det där inte kommer leda någon vart; att skilja mellan människor och djur är enkelt och naturligt för de flesta. Det intressanta är väl snarare var gränsen skall sättas mellan "ännu inte människa" och "människa"?