Muskampen 2025: Segraren korad!

GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Vore ballt men är det någon här som tror att det kommer hända med tanke på Nvidias tidigare prissättningar? Men fan kommer 480 till det priset så beställer jag på dirr!

Sant, då skulle jag också beställa dirr, men man kan ju alltid hoppas

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Medlem

Låter lite för bra för att vara sant. Men jag har gäääärna fel.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici

Så, ja jag tror att det funkar att skicka direkt till EVGA, men du kan väll emaila dom och fråga?

Det brukar gå att skicka på garanti direkt till tillverkaren men när det tagits upp här tidigare( i samband med att en generalagent gått i konkurs, det gällde inte EVGA i det fallet) så var kunden tvungen att betala frakten vilket inte blir så billigt utrikes.

Permalänk
Medlem

En fråga till bara, korten skall ju lanseras 26 Mars, men när kan de tänkas finnas i butikshyllorna? Antar att de inte finns vid lansering?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
En fråga till bara, korten skall ju lanseras 26 Mars, men när kan de tänkas finnas i butikshyllorna? Antar att de inte finns vid lansering?

Hade du läst lite bland nyheterna så hade du fått reda på att GTX 470 och GTX 480 finns ute i butikerna samma dag som kortet lanseras.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Hade du läst lite bland nyheterna så hade du fått reda på att GTX 470 och GTX 480 finns ute i butikerna samma dag som kortet lanseras.

Aha oj! Fan va najs! Tack så mkt

Permalänk
Medlem

Korten ska finnas till försäljning i Europa den 27:e sen finns det i alla fall läkta priser på 470 på fudzilla

http://www.fudzilla.com/content/view/18087/34/
Så 3500-4000:- för ett GTX470 om ryktet stämmer. Bättre än förväntat om det faktiskt kommer prestera som ett 5870.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

NDA släpps den 26e Mars, kort den 6e April. Förhoppningvis är det fel dock.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Korten ska finnas till försäljning i Europa den 27:e sen finns det i alla fall läkta priser på 470 på fudzilla

http://www.fudzilla.com/content/view/18087/34/
Så 3500-4000:- för ett GTX470 om ryktet stämmer. Bättre än förväntat om det faktiskt kommer prestera som ett 5870.

Jag är mycket skeptisk på dina förväntningar, jag vill inte vara taskig mot dig men detta är vad jag tror( jag hoppas du har rätt, men jag tror på följande):

Jag tror inte GTX470 presterar bättre än 5870 eftersom att ett GTX480 knappt kan göra det. Med tesselering kommer GTX480 att äga 5870 men i 3DMark Vantage är det mer tveksamt.

Jag har sett benchmark där GTX480 får smäll på fingrarna av det betydligt billigare 5870. Så ett 470 borde inte vara några problem för 5870. Men visst men tesselering får Fermi mer poäng men det är 3DMark Vantage som gäller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Jag är mycket skeptisk på dina förväntningar, jag vill inte vara taskig mot dig men detta är vad jag tror( jag hoppas du har rätt, men jag tror på följande):

Jag tror inte GTX470 presterar bättre än 5870 eftersom att ett GTX480 knappt kan göra det. Med tesselering kommer GTX480 att äga 5870 men i 3DMark Vantage är det mer tveksamt.

Jag har sett benchmark där GTX480 får smäll på fingrarna av det betydligt billigare 5870. Så ett 470 borde inte vara några problem för 5870. Men visst men tesselering får Fermi mer poäng men det är 3DMark Vantage som gäller.

Jag vill inte vara taskig mot dig men detta är vad jag vet:

Du har inte sett några bekräftade tester av GTX 480/470 förutom Unigine-testet (där GTX 480 mördade 5870) som inte säger någonting. Andra "tester" är tester som inte på något sätt är bekräftade och åsidosätts självklart direkt som rykten. Du har ingen aning om hur GTX 480 eller 470 kommer att prestera och du kommer inte få reda på det förrens den 26:e Mars. Rykten är rykten. Inse det.

EDIT: För övrigt, varför är det 3D Mark Vantage som gäller? Borde det inte vara prestandan i de olika spelen som spelar roll? Senast jag kollade så kunde du inte spela 3D Mark Vantage. 3D Mark har aldrig sagt någonting om hur korten presterar i spelen heller.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Haha, du är lite rolig faktisk!

Men 3DMark visar mycket bra vilka grafikkort som är bra och vilka som är dåliga i spel, inte alltid men i regel. Det graffekort som får extremt höga poäng i 3Dmark är ofta ett mycket bra kort till spel. Eller tycker du att ett Graffekort som får 1000 Gpu poäng är bra? Haha, knappast och det är så det fungerar.

I Unigine-testet "mördar" 480 bara när tesselering används, detta betyder att korten är likvärdiga när tesselering inte används.

Om det hade funnits Benchmark som visar att GTX480 är bättre än 5870 då är det inte någon konstigt, ingen reagerar. Men om det finns en benchmark som visar motsattsen då blånekar alla Nvidia fanboys på en gång.

Det är roande att se denna förnekelse och dessa ihärdiga och ibland desperata försök att skydda Nvidia. Ungefär som en överbeskyddande mamma

Permalänk
Citat:

Haha, du är lite rolig faktisk!

Men 3DMark visar mycket bra vilka grafikkort som är bra och vilka som är dåliga i spel, inte alltid men i regel. Det graffekort som får extremt höga poäng i 3Dmark är ofta ett mycket bra kort till spel. Eller tycker du att ett Graffekort som får 1000 Gpu poäng är bra? Haha, knappast och det är så det fungerar.

I Unigine-testet "mördar" 480 bara när tesselering används, detta betyder att korten är likvärdiga när tesselering inte används.

Om det hade funnits Benchmark som visar att GTX480 är bättre än 5870 då är det inte någon konstigt, ingen reagerar. Men om det finns en benchmark som visar motsattsen då blånekar alla Nvidia fanboys på en gång.

Det är roande att se denna förnekelse och dessa ihärdiga och ibland desperata försök att skydda Nvidia. Ungefär som en överbeskyddande mamma

3D Mark visar sällan hur bra korten presterar i spel, nej. Såvida inte kortet får 1000 gpu poäng, såklart. Rätt löjligt utspel

Poängen med Unigine-testet var inte att GTX 480 är bättre, utan att det endast är ett test (och ett syntetiskt sådant) och det säger ingenting, precis som i fallet med 3D Mark, om spelprestandan mellan korten.

Det finns inga tester (riktiga tester) som visar varken det ena eller det andra, så det finns ingenting att gå på.

För övrigt stämmer ju överbeskyddande inte alls in på amd/ati-fanboys, eller hur? I september, när det visade sig att 5870 inte var mer än ~25% snabbare än ett GTX 285, började amd/ati-fanboys genast att skrika om att 5870 minsann hade DX11 och stödde Tessellation direkt i GPUn och att detta var anledning för att förbise den i övrigt frånvarande prestandan. I samma veva lyckades man även hitta på att Fermi minsann inte alls stödde Tessellation direkt i GPUn, utan att det endast skulle simulera Tessellation mjukvarumässigt och att det därför skulle få storstryk av 5870 under Tessellation-förhållanden. Nu när det visat sig att Fermi är ca 2x snabbare än 5870 när det gäller Tessellation så låter det istället så här i varenda forumtråd: "Men det är ju bara när man kör med Tessellation, vem bryr sig om det?". Så jag undrar allt vad det är för hjärndöda dårar som försvarar vilket företag i vått och torrt - oavsett vad faktan säger.

Dessutom så har jag aldrig någonsin försvarat nVidia; jag har endast försvarat sanningen. Sanningen är att varken du eller jag vet hur GTX 480/470 kommer att prestera jämfört mot 5870. Jag visar dock detta genom att säga att jag inte vet, du väljer istället att hitta på dina egna fantasier utifrån rykten du läst. Därför skrev jag i mitt första inlägg att rykten är rykten, inget annat. Vänta till korten släpps och avgör sedan.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Den här tråden har varit befriande fri från rena spekulationer och sedvanligt Nvidia vs ATI dravel.
Och om alla anstränger sig lite så kanske inte den här tråden kan få förbli det, ta eventuellt skitnack till nåon av de 10 andra Fermi trådarna.
SKÄRPNNG

Citat:

Länka benchmark och lämna det till trådläsarna att bedöma trovärdigheten.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Och om alla anstränger sig lite så kanske inte den här tråden kan få förbli det, ta eventuellt skitnack till nåon av de 10 andra Fermi trådarna.
SKÄRPNNG

+1!

Citat:

Länka benchmark och lämna det till trådläsarna att bedöma trovärdigheten.

Före den 26:e så finns det inga trovärdiga tester, tyvärr. Värdelöst att sitta och spy sina egna fantasier om korten när man kan vänta på riktiga resultat.

Visa signatur

Permalänk

Det måste finnas folk som sitter med Gtx480 och testar dem just nu även fast lanseringsdatumet inte är inne än.
Så jag vet att det finns test därute som stämmer, men som tidigare personer har sagt är det svårt att veta vilka som är sanna. Många överdrivna resultat m.m är självklart fejk.

Till sthlmskille82: Du snackade om att ati fanboys har sagt massa skit i gamla forum. Förlåt om jag inte kan stå till svars för vad de har sagt. För jag köpte ati för första gången för en månad sedan och jag har inte varit med och snackat "fantasier" i höstas som du verkar tro om alla som du inte tycker om.

Men om 3dmark och unigine är så dåliga varför finns de? Då borde vi kassera de syntetiska testerna eftersom att det aldrig är till någon nytta?

Om man gör en tabell över grafikkort enligt 3dmark (bästa kortet högst upp) och en tabell över hur grafikkorten presterar i spel så kommer dessa två tabeller likna varandra. Alltså är syntetiska test en bra måttstock.

Du antyder på att ati-fanboys är överbeskyddande bla, bla, bla och om de är det? Kan du inte låta dom få var som dom vill? Och om Nvidias fanboys är överbyskyddande, ja låt dem få vara det då.

Permalänk
Medlem

Med all respekt för allas åsikter och övertygelser, och utan att ta ställning i ett endast futtigt avseende, kan vi inte snälla få ha en tråd om grafikkort ifred utan att den spårar? Jag ber er, snälla?

Visa signatur

Permalänk

.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Med all respekt för allas åsikter och övertygelser, och utan att ta ställning i ett endast futtigt avseende, kan vi inte snälla få ha en tråd om grafikkort ifred utan att den spårar? Jag ber er, snälla?

Jag vill också ha det.

Men så fort jag kommer med mina tankar angående den fantastiska fermi-serien så är det alltid ett par killar som hackar ner på en, varför? Är det kul kanske? Jag tycker det inte är kul, jag vill skriva för att dela med mig och ha roligt.

De som attackerar på en gång kan ju skaffa sig något bättre att göra och fundera på varför de gör det

Permalänk
Medlem

Riktigt trevliga priser måste jag säga, frågan är om man ska ha två eller tre GTX480?

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Citat:

Det måste finnas folk som sitter med Gtx480 och testar dem just nu även fast lanseringsdatumet inte är inne än.
Så jag vet att det finns test därute som stämmer, men som tidigare personer har sagt är det svårt att veta vilka som är sanna. Många överdrivna resultat m.m är självklart fejk.

Med den vetskapen i åtanke så förstår jag inte varför du åberopar dessa "tester"?

Citat:

Men om 3dmark och unigine är så dåliga varför finns de? Då borde vi kassera de syntetiska testerna eftersom att det aldrig är till någon nytta?

För att det är status att ligga bra till i syntetiska testar, även fast de inte säger någonting om spelprestanda i övrigt.

Citat:

Om man gör en tabell över grafikkort enligt 3dmark (bästa kortet högst upp) och en tabell över hur grafikkorten presterar i spel så kommer dessa två tabeller likna varandra. Alltså är syntetiska test en bra måttstock.

Jaså? Var får du detta ifrån? Har du någon källa på det eller är det ett till av dina egna påhitt? Visa oss fakta på detta, tack.

Citat:

Du antyder på att ati-fanboys är överbeskyddande bla, bla, bla och om de är det? Kan du inte låta dom få var som dom vill? Och om Nvidias fanboys är överbyskyddande, ja låt dem få vara det då.

Kort och gott: Nej. Nej, det kan jag inte. Dessa dårar förpestar forumen med sin ignorans och gör livet surt för oss andra. Så nej, det kan jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Balbuto
Riktigt trevliga priser måste jag säga, frågan är om man ska ha två eller tre GTX480?

Du ska nog ta priserna med en nypa salt. Först och främst är källan Fudzilla och de har dessutom inte bekräftats på något annat sätt. Och sett till hur nVidias prissättning brukar se ut, samt det faktum att GF100 är nästan exakt lika stort som GT200 (65nm versionen) så vore det förvånande med en sådan prissättning.

Med det i tanke så kan ju förvisso nVidia välja att sälja med förlust, precis som AMD/ATi gjorde med HD2900 när de var tvungna att rea ut korten för 399 $/€ för att kunna konkurrera med 8800GTX/GTS (R600 och G80 var av väldigt lika storlek).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Syntetiska program visar i regel vad som är kraftigast. Problemet är att alla program/spel skrivs inte likadant och använder inte samma sorts hårdvaruprioriteringar. Vissa kräver en quad processor för att flyta vare sig du har ett bigfuckyou grafikkort och andra går lika bra med dualcore. Detta var bara ett exempel. Vissa använder fysik på grafikkort andra på cpu. Allt har en inverkan på hur spelet presterar på en enskild setup. Sen tillkommer drivrutiner som optimeras m.m. 3Dmark är uppbyggt på ett visst sätt och hanterar hårdvaran på ett visst sätt. Det kan omöjligt spegla alla spel. Dessutom är 3Dmark lite föråldrat, det använder varken dx11 eller tessellation. Man kan ju inte jaga de senaste tekniken och köra 2 år gammalt program som inte använder den.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Till sthlmskille82: Du snackade om att ati fanboys har sagt massa skit i gamla forum. Förlåt om jag inte kan stå till svars för vad de har sagt. För jag köpte ati för första gången för en månad sedan och jag har inte varit med och snackat "fantasier" i höstas som du verkar tro om alla som du inte tycker om.

With all do respect, men de var nog hit du skulle, men snubbla på vägen: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... (där kommer du hitta likasinnade

Wrooom!

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Dom kommer troligtvis att skjuta fram lanseringen ytterligare än vecka -.-

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.302920/nya-geforce-korten-...

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Dessutom är 3Dmark lite föråldrat, det använder varken dx11 eller tessellation. Man kan ju inte jaga de senaste tekniken och köra 2 år gammalt program som inte använder den.

3DMark 2010 är på gång tydligen:
http://www.brightsideofnews.com/news/2010/3/12/next-3dmark-is...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

tyder inte prissättningen på att GeForce GTX 4xx och Radeon HD 58xx kommer prestera rätt lika, det är ju inte nån jätte skillnad i ryktespriserna iaf får se vad det blir i butiken

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Massa text[/B]

Jag skrattar när du skriver att det finns dårar som förpestar forumen. Jag tycker att du är en av dom.

Hur som helst så tycker jag att du får skriva som du vill, jag tycker det är bra för det är inget förbud att skriva det. Men du är en dåre som vill att alla ska tycka som dig och om någon yttrar någon annan åsikt så börjar du attackera som fan.

Men jag tycker att du ska få vara som du vill, du får vara arg och skriva för att det jag skrev inte faller dig i smaken, jag säger: yttrandefrihet äger allt och du kan inte göra nått

Och jag måste bara säga att jag faktiskt ska köpa ett GTX480 till mitt nästa projekt. Så jag är ingen fiende, ta det lugnt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Irriterande!

http://www.nordichardware.se/nyhet,17580.html

Det där tolkar jag som att nvidia inte kommer att få fram kort till testare i tillräckligt god tid innan den 26 mars.

Visa signatur

Permalänk

Japp, du har fattat det rätt. Det står i artikeln ju

Permalänk
Citat:

Det där är det roligaste jag läst på länge.

Grabbar, vi har blivit upplysta, det är syntetiska benhcmark program som gäller när det ska mätas hur bra grafikkort presterar i olika spel.
Glöm alla tester där det används spel för att mäta prestanda.

Halleluja vi har blivit frälsta!