Muskampen 2025: Segraren korad!

Geforce GTX 470 och 480 billigare än väntat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vart?

http://www.sweclockers.com/nyhet/10700-nvidia_demonstrerar_ge...

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Siffrorna säger inget. Vi vet inte grundförutsättningarna för speciellt AMD-kortet. Testet går inte att efterlikna själv då den version Nvidia kört inte är åtkomlig för oss.

Att den presterade bättre vid tesselering var rätt självklart iallafall.

Permalänk
Medlem

tycker inte det är något att skryta om från nvidias sida , jämföra ett kort för 3,700 :- och 5.100 :-

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

480 borde ligga 4000-4500kr för 5870 och 480 har nästan samma prestanda och 470 borde vara på 2500-3000kr, hällre köpa ett 5970 istället för 480gtx när ett 5970 slår 480 ganska lätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artemis
Hur vet du det? Länka gärna till hur mycket ATI tjänar per kort och hur mycket nVidia kommer att tjäna, mycket nyfiken på den informationen.

Du vet säkert i alla fall att AMDs kärnor är billigare att tillverka med tanke på, för det första att de är mindre och för det andra att yealden är bättre än för fermi. Bara dessa faktorer talar för att hans påstående stämmer. Du har säkert inte missat detta. Jag har själv ingen länk på exakta siffror men har man hängt med lite i debatten här så bör man förstå att sannolikheten att AMD i alla fall har mer marginaler än nvidia på korten är ganska höga.

Sen hur det i slutänden ser ut vet inte jag alls. Men jag vet inte själv vad du tror och hur du själv disskuterar i just den frågan.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
tycker inte det är något att skryta om från nvidias sida , jämföra ett kort för 3,700 :- och 5.100 :-

+1, förhoppningsvis blir 5870 lite billigare

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

håller med skulle ha testat mot 5970 som bara är 300 kr dyrare än 480

Permalänk
Medlem

480 kortet är för dyrt, max 4000:- för ett singelkort

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

blir 2st GTX 480 för mig!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
blir 2st GTX 480 för mig!

Varför inte i7-mobo och ett GTX480 istället för att lägga 10k på bara grafikkort? 1920x1080 är ju ingenting för ett GTX480.

Visa signatur

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
kan du länka till dessa tack.

har för mig att det var denna: http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=117000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supermotard
Varför inte i7-mobo och ett GTX480 istället för att lägga 10k på bara grafikkort? 1920x1080 är ju ingenting för ett GTX480.

Byta ut en välklockat Phenom II X4:a mot en i7? Hah. Nej, i så fall är nog en tung grafikkortsinvestering nyttigare. Visst får du bättre prestanda med en i7:a i ungefär motsvarande frekvenser, i spel och utanför, men det är en obefintligt liten förbättring mot vad ett extra grafikkort skulle kunna leverera för pengarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Byta ut en välklockat Phenom II X4:a mot en i7? Hah. Nej, i så fall är nog en tung grafikkortsinvestering nyttigare. Visst får du bättre prestanda med en i7:a i ungefär motsvarande frekvenser, i spel och utanför, men det är en obefintligt liten förbättring mot vad ett extra grafikkort skulle kunna leverera för pengarna.

Jovisst men jag menade att det var sjukt overkill med 2 st GTX480 i just den upplösningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jovisst men jag menade att det var sjukt overkill med 2 st GTX480 i just den upplösningen.

Det finns gott med utrymme för fler skärmar eller andra skärmar i framtiden och/eller i kombination med filter. Om inte det är just Overkill som är lite grejen när man håller på med datorer med en viss budget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
De är inte bra att börja med en kommentar som denna med att ha fel

The following games feature PhysX support

* 2 Days to Vegas
* Adrenalin 2: Rush Hour
* Age of Empires III (Only on the Mac version)
* Alpha Prime
* APB
* Army of Two
* Auto Assault
* Batman: Arkham Asylum
* Backbreaker
* B.A.S.E. Jumping
* Bet on Soldier: Blackout Saigon
* Bet on Soldier: Blood of Sahara
* Bet on Soldier: Blood Sport
* Beowulf: The Game
* Bladestorm: The Hundred Years' War
* Borderlands
* Brothers in Arms: Hell's Highway
* Captain Blood
* CellFactor: Combat Training
* CellFactor: Revolution
* City of Villains
* Crazy Machines 2
* Cryostasis: Sleep of Reason
* Dark Physics
* Dark Void
* Darkest of Days
* Desert Diner
* Dragon Age: Origins[20]
* Dragonshard
* Dusk 12
* Empire Above All
* Empire Earth III
* Entropia Universe
* Fallen Earth
* Fat Princess
* Frontlines: Fuel of War
* Fury
* Gears of War
* Ghost Recon: Advanced Warfighter
* Race Driver: Grid
* Global Agenda
* Gluk'Oza: Action
* GooBall
* Gothic 3
* Gunship Apocalypse
* Heavy Rain
* Helldorado: Conspiracy
* Hero's Journey
* Hour of Victory
* Huxley
* iFluid
* Infernal
* Inhabited island: Prisoner of Power
* Joint Task Force
* Kran Simulator 2009[21]
* Kuma\War
* Aura of Wisdom
* Mafia 2
* Magic Ball 3
* Mass Effect
* Mass Effect 2
* Medal of Honor: Airborne
* Metro 2033
* Mirror's Edge
* Mobile Suit Gundam: Crossfire
* Monster Madness: Battle for Suburbia
* Monster Truck Maniax
* Myst Online: Uru Live
* Need for Speed: Shift
* Nights: Journey of Dreams
* Nurien
* Odd Blox
* Open Fire (and its successor, Open Fire Gold)
* Overlord 2
* Parabellum
* Paragraph 78
* Pirates of the Burning Sea
* Prince of Persia
* Point Blank
* PT Boats: Knights of the Sea
* Rail Simulator
* Red Steel
* Rise of Nations: Rise of Legends
* Risen
* Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy
* Roboblitz
* Sacred 2
* Shadowgrounds (Only on the Linux version)
* Shadowgrounds: Survivor
* Sherlock Holmes: The Awakened
* Showdown: Scorpion
* Silverfall
* Sovereign Symphony
* Sonic and the Black Knight
* Sonic and the Secret Rings
* Speedball 2
* Stoked
* Stoked Rider: Alaska Alien
* Switchball
* Trine
* The Hunt
* The Stalin Subway
* The Void
* Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
* Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2
* Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas
* Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent
* Tortuga: Two Treasures
* Turok
* Two Worlds
* Ultra Tubes
* Unreal Tournament 3
* Unreal Tournament 3: Extreme Physics Mod
* Valkyria Chronicles
* Velvet Assassin
* Warfare
* Warmonger: Operation Downtown Destruction
* W.E.L.L. Online
* Winterheart's Guild
* Wolverine Origins
* WorldShift
* Zombie Driver

Ser dock vissa spel som inte släppts än men listan är ändå längre än 8 rader.

3D är här för att stanna nu när TV-apparaterna klarar av äkta 3D, man slipper färgade glasögon som ger huvudvärk och konstiga färger.

Tesselation blir allt vanligare. Tänk på att tekniken funnits tillgänglig i bara 4-5mån då 5800-serien och Windows 7 kom, och vi har redan tesselation i Dirt 2, Metro 2033, AvP och STALKER: Call of Pripyat, de är ett spel i månaden, vilket är ganska bra enligt mig för att vara så pass nytt.

Det blir alltid negativa kommentarer från osäkra AMD-fanboys är Nvidia hotar och tvärtom. Och ärligt talat så skiter jag vilket kort som har mer FPS i spel där man ändå har runt 50-70 FPS (95% av alla spel), de är helt oväsentligt då ögat ändå inte klarar av så mycke.

Jag är mer intresserad av tungdrivna spel där 20FPS är betydligt mer värdefullt än 15FPS än 75vs70. Och då Fermi sägs klara av tesselation bättre så lutar de mer åt de kortet då de är tesselation som är den stora FPS-skurken idag.

Trivs du med Radeon, byt inte. Trivs du med Nvidia, så byt inte.

Dock är inte alla de hårdvaruaccelererade PsyXtitalr utan kan köras på vilken dator somhelst, precis som med Havok.

Och 3D Appraterna använder inte äkta 3d då det inte finns nån standardiseringen och många av TV tillverkarna fuskar med upplösningen. Det stod senast i gårdagens Metro Teknik. "n öppen standard är framtiden tror jag.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Energiförbrukning
HD5850 170 W
HD5870 188 W
HD5970 294 W

GTX270 225W
GTX280 298W

GTX480 har alldeles nyligen förlorat 32 cuda cores, 1/16 av beräkningsenheterna, och de benchmark som cirkulerar - falska eller ej - är förmodligen från 512 cores GTX480. Klockfrekvenserna kan ha justerats både upp eller ner efter kastreringen.

S|A har information att GTX470 blivit uppgraderad med 50W, och skulle då landa på 275W.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artemis
Hur vet du det? Länka gärna till hur mycket ATI tjänar per kort och hur mycket nVidia kommer att tjäna, mycket nyfiken på den informationen.

Bara att jämnföra storlek på kretsarna. Mindre krets=Lättare att tillverka= större marginal. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag undrar i mitt stilla sinne: Hur lång tid kommer dessa nya kort att hålla innan de går sönder.

Ati har alltid legat steget för nvidia när det gäller den fysiska kvaliteten på det tillverkade chippet, av den enkla anledningen att ati satsar mycket på att just leverera kort snabbt i ny mindre tillverkningsteknik medans nvidia alltid avvaktar lite med det och kompenserar deras äldre tillverkning med mer krets-komplexitet.

Ta t.ex. Ati 4xxx-serien, tidig på 40nm, innebar stora problem tekniskt vid tillverkningen, kompenserade den då inte helt mogna 40nm tillverkningen med att dubbla varje anslutning mellan kretslagrena (viorna). Bra gjort där. Säkerställer en bättre kvalitet till konsumenten.
Nvidia däremot har ju de senaste åren haft ganska mycket problem med att deras kort går sönder efter ett tag tycker jag (<-åsikt), trotts att de går över till nyare tillverkningsteknik senare än ATI.

Med tanke på hur stor deras nya krets är, och med tanke på att nvidias chef (trött, minnet sviker, Cheng?) gått ut med kritik mot kretstillverkningsindustrin och krävt noll-tolerans mot defekta vior (löjligt, omöjligt och känns ju bara som han vill skylla ifrån sig) så är jag smått orolig över dessa kretsars hållbarhet.

Avvaktar...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Billigare än väntat, kanske. Men 480 konkurrerar ju trots allt inte med 5970, utan med 5870, som prismässigt ändå är ett mycket bättre kort. Men det är ju ingen nyhet, nVidia har alltid varit overpriced.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

spela igenom det innan du säger så , det är fint på vissa ställen , röken är grym , men om man jämför med bfbc2 t.ex så drar spelet på tok för mycket för vad det smakar.

Yes! ^^
Recommended:

Processor: Any Quad Core or 3.0+ GHz Dual Core CPU
Memory: 2GB RAM
Graphics: DirectX 10 compliant graphics card (GeForce GTX 260 and above)
DirectX®: DirectX 10 or higher
Optimum Requirements:

Processor: Core i7 CPU
Memory: 8GB RAM or higher
Graphics: NVIDIA DirectX 11 compliant graphics card (GeForce GTX 480 and 470)
DirectX®: DirectX 11

Permalänk
Medlem
Citat:

min phenom spinner på så fint så den ska vara kvar, och 2st GTX mest för att jag kan men även för att jag MÅSTE ha minst 70 FPS när jag spelar för att må bra:P och att sänka inställningarna till mindre än max finns inte på kartan.

[EDIT stavfel]

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
min phenom spinner på så fint så den ska vara kvar, och 2st GTX mest för att jag kan men även för att jag MÅSTE ha minst 70 FPS när jag spelar för att må bra:P och att sänka inställningarna till mindre än max finns inte på kartan.

[EDIT stavfel]

Två kort ger dig ju även möjlighet till flera skärmar vid spel om det intresserar dig. Fast två GTX 470 kan ju även det räcka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Två kort ger dig ju även möjlighet till flera skärmar vid spel om det intresserar dig. Fast två GTX 470 kan ju även det räcka?

hade säkert räkt med 2 GTX 470, men är så lack på att nästan alltid köpa de näst bästa,, så denna gång blir de allt eller inget:P de tredje kortet kommer nog bli till hösten så jag har min 3- way setup igen <3

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Dock är inte alla de hårdvaruaccelererade PsyXtitalr utan kan köras på vilken dator somhelst, precis som med Havok.

Och 3D Appraterna använder inte äkta 3d då det inte finns nån standardiseringen och många av TV tillverkarna fuskar med upplösningen. Det stod senast i gårdagens Metro Teknik. "n öppen standard är framtiden tror jag.

Här finns listan på de spel som ger lite extra.
http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html
Mirrors Edge har fått beröm för hur dom använt den extra fysiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Själv införskaffar jag mig nog ett 5970 snart och kompletterar med PhysX-kort. Jag bryr mig inte riktigt om fermi blir kanske 10% snabbare än 5870, för det är ändå inte värt det när jag kollar på ration mellan pris och prestanda.

Sen är 5970 ett så fett kort storleksmässigt att jag vill ha det bara för att kunna trycka in det i mitt kommande mATX-bygge, för att det kommer vara så awesome

Intressant blir det ju dock att kolla hur det gröna laget presterar. Men jag köper nog inget själv. Har hittills bara haft dåliga upplevelser med nVidia.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Själv införskaffar jag mig nog ett 5970 snart och kompletterar med PhysX-kort. Jag bryr mig inte riktigt om fermi blir kanske 10% snabbare än 5870, för det är ändå inte värt det när jag kollar på ration mellan pris och prestanda.

Sen är 5970 ett så fett kort storleksmässigt att jag vill ha det bara för att kunna trycka in det i mitt kommande mATX-bygge, för att det kommer vara så awesome

Intressant blir det ju dock att kolla hur det gröna laget presterar. Men jag köper nog inget själv. Har hittills bara haft dåliga upplevelser med nVidia.

Noterat!

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Dags att sänka priset på 5870 så jag kan köpa fler!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Här finns listan på de spel som ger lite extra.
http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html
Mirrors Edge har fått beröm för hur dom använt den extra fysiken.

Tyvärr funkade det spelet bara bra om man hade PhysX i stort sett, ATI-användare fick ju en massa skumma buggar annars ^^

Visa signatur

Permalänk

Det verkar som om Metro 2033 kan bli Nvidia's posterboy. Riktigt snyggt i dx11 men 58-korten halverar sin fps med Tesselation och DOF påslagna.

Om Nvidia har riktigt tur blir 480GTX nödvändigt för att köra på max. Hoppas Ati kan slipa drivrutinerna lite.
metro2033

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Tyvärr funkade det spelet bara bra om man hade PhysX i stort sett, ATI-användare fick ju en massa skumma buggar annars ^^

Visste jag inte, då var berömmet oförtjänt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |