Geforce GTX 470 och 480 billigare än väntat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Visste jag inte, då var berömmet oförtjänt.

Ta det inte som 100% gällande idag dock, det är mycket möjligt att det fungerar bättre nu med buggfixar och patcher. Jag spelade det på ett HD4850 när det var ganska nysläppt, och då betedde det sig rätt udda (plötsliga framedrops och glasrutor som plötsligt exploderade och flög ut genom taket med mera).

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Det verkar som om Metro 2033 kan bli Nvidia's posterboy. Riktigt snyggt i dx11 men 58-korten halverar sin fps med Tesselation och DOF påslagna.

Om Nvidia har riktigt tur blir 480GTX nödvändigt för att köra på max. Hoppas Ati kan slipa drivrutinerna lite.
metro2033

I så fall skjuter dom sig i foten, antingen fixar dom en möjlighet för ATI-ägare att minska Tesseleringen för att bibehålla prestanda, eller så riskerar dom att de flesta med ATI HD5000-kort inte köper spelet.
Även jag med mitt HD4850 vägrar köpa den typen av spel.
Det är också det jag anser om Battlefield BC2, om banorna laddas orimligt långsamt på ATI-kort, skall spelet fixas av tillverkaren eller så borde man kunna begära pengarna tillbaka, sånt luktar skunk lång väg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

hmm.. avvaktar.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Tyvärr funkade det spelet bara bra om man hade PhysX i stort sett, ATI-användare fick ju en massa skumma buggar annars ^^

Jag hade inga direkta problem med att köra igenom spelet på ett HD4850 vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt en av de största anledningarna att jag väljer nvidia.

Man vet helt enkelt att majoriteten av spelen är optimerade för dom.
Sen gillar jag allmänt nvidias drivrutiner och approach på "gpu computing" och kanske inte lika relevant för mig men alltid kyl, Physx.

Om jag nu ska köpa dyra delar till datorn och uppgradera ständigt, med andra ord mer eller mindre välja bort konsolen så gör jag det på den delen där konsoler inte räcker till. Dvs. ny teknik. Om nvidia samarbetar med utvecklare och har bättre tessellation så köper jag det. Hade det varit omvända roller hade jag köpt AMD.

Ska man bara använda datorn som casual-spel dator så spelar det ingen större roll vare sig du köper AMD eller Nvidia. Jag använder konsoler för sitt endamål, dvs. när jag har tjejen, eller kompisar över. Och PC till "wow" grafik och fps spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Jag skulle tippa att antalet köpare som skippar ett spel på grund av några % mindre eyecandy är rätt så få. Knappast promille tal. Den enda det suger för är en själv. Ati vill nog att dom ska köpa crossfire istället. Det är bra att man utvecklar för de kraftfullaste korten. Men det handlar mycket om reklam bling bling så de vill nog inte lägga en massa tid på att fixa med nästansnyggast inställningarna. Det är inte det som säljer. Några enstaka % kan närma sig dessa inställningar inte så mycket pengar där.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Det är faktiskt en av de största anledningarna att jag väljer nvidia.

Man vet helt enkelt att majoriteten av spelen är optimerade för dom.
Sen gillar jag allmänt nvidias drivrutiner och approach på "gpu computing" och kanske inte lika relevant för mig men alltid kyl, Physx.

Om jag nu ska köpa dyra delar till datorn och uppgradera ständigt, med andra ord mer eller mindre välja bort konsolen så gör jag det på den delen där konsoler inte räcker till. Dvs. ny teknik. Om nvidia samarbetar med utvecklare och har bättre tessellation så köper jag det. Hade det varit omvända roller hade jag köpt AMD.

Ska man bara använda datorn som casual-spel dator så spelar det ingen större roll vare sig du köper AMD eller Nvidia. Jag använder konsoler för sitt endamål, dvs. när jag har tjejen, eller kompisar över. Och PC till "wow" grafik och fps spel.

Jag tycker du missar kärnan i frågan lite - det som spelar roll i slutändan är inte hur tekniskt avancerad hårdvaran är, utan hur den presterar i praktiken, vilket du säkerligen håller med om.

Det intressanta är exempelvis hur 480 står sig mot 5970, eftersom de ligger i samma prisklass.

De nya GTX-korten är uppenbarligen riktigt snabba på tesselering, och då alltså specifikt tesselering, i syntetiska test. Detta är inte mycket mer värt än dasspapper i praktiken, men det ska bli intressant att se hur bra det verkligen fungerar i praktiken.

Jag håller med vad gäller Nvidias samarbete med utvecklare, så det är helt enkelt upp till AMD att göra likadant, eller bättre, så vida det inte är så att Nvidia mutar utvecklare för att ignorera AMD, men det hoppas och tror jag inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag hade inga direkta problem med att köra igenom spelet på ett HD4850 vad jag kan minnas.

Som jag sa: Jag spelade det, med 4850, innan ens första patchen var släppt, och det kan ha varit därför, det var helt enkelt inte riktigt optimerat för ATI ännu då. Numera fungerar det med största sannolikhet bättre.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Här finns listan på de spel som ger lite extra.
http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html
Mirrors Edge har fått beröm för hur dom använt den extra fysiken.

Listan här är lite bättre.
http://physxinfo.com/
Det finns i princip en handfull bra GPU PhysX-spel. Nu är väl "bra" tycke och smak, jag själv gillade Sacred 2 t.ex.

Jag har inte haft GPU PhysX i några av spelen då jag har ATI-kort, men tycker konceptet är bra och lovande inför framtiden. Ser förstås helst att det blir en öppen standard och att konkurrenter som Bullet Physics m.fl. får fotfäste.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
AMD rekommenderar 650W för 5970.
http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd...

Det går oftast att köra med ett specat lägre effektmässigt om det är ett bra nätagg som klarar att leverera ordentligt med ström.

Edit: Hade glömt bort det, men det dök ju upp bilder på kartongen till ett GTX 480 förut.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2054845

Enligt den bilden: Minimum 600W med 42A på 12V.

HMMmmmmMM tror nog att en p4 kommer nog fläska bara "lite" med ett 480 grafikkort

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag akta mig ordentligt för de första 480 och skulle nog ta en och en annan funderare om även 470 är ett vettigt köp. Vi pratar trots allt kretsar som förmodligen skulle må bra av minst en till respin för att de skall bli vettiga ur tillverknings och driftsynpunkt.
Jag tvivlar inte en sekund på att Nvidia aldrig skulle släppa dessa produkter i det skick de är nu om inte de mer eller mindre hade kniven på strupen på grund av alla förseningar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Personligen skulle jag akta mig ordentligt för de första 480 och skulle nog ta en och en annan funderare om även 470 är ett vettigt köp. Vi pratar trots allt kretsar som förmodligen skulle må bra av minst en till respin för att de skall bli vettiga ur tillverknings och driftsynpunkt.
Jag tvivlar inte en sekund på att Nvidia aldrig skulle släppa dessa produkter i det skick de är nu om inte de mer eller mindre hade kniven på strupen på grund av alla förseningar.

Du har ATI's senaste serie i åtanke då?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Du har ATI's senaste serie i åtanke då?

Själv gissade jag på 6 månaders försening och all stress det kan innebära för att äntligen få till ett släpp, men det är ju bara jag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Du har ATI's senaste serie i åtanke då?

Han skriver ju om Nvidia och deras serier. Ta av dig solglasögonen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Du har ATI's senaste serie i åtanke då?

ATI har ju för vana att ge korten ett tre-siffrigt nummer, för jag kan väl inte ha misstagit mig i den frågan?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Blir kortet billigare än väntat blir det förmodligen också sämre än väntat - det är enkel logik.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Så GTX480 presterar identiskt som HD5870 men GTX480 kostar 1400 kr mer.
Undrar vem som kommer köpa dessa kort... just ja, bara fanboys kommer köpa dem.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Blir kortet billigare än väntat blir det förmodligen också sämre än väntat - det är enkel logik.

Inte nödvändigtvis. Nu är det Nvidia som kommer efter AMD och måste då anpassa priserna. Jag tror inte det skulle vara så populärt om Nvidia skulle lansera GTX 470 för typ 5000kr och GTX 480 för 7000kr eller något i den stilen.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Listan här är lite bättre.
http://physxinfo.com/
Det finns i princip en handfull bra GPU PhysX-spel. Nu är väl "bra" tycke och smak, jag själv gillade Sacred 2 t.ex.

Jag har inte haft GPU PhysX i några av spelen då jag har ATI-kort, men tycker konceptet är bra och lovande inför framtiden. Ser förstås helst att det blir en öppen standard och att konkurrenter som Bullet Physics m.fl. får fotfäste.

Ja det finns en del bra GPU-fysik spel där, men dom fungerar nästan lika bra om fysiken körs på CPU:n, Mass Effect är ett sådant exempel.
Den lista jag länkade till är spel som ger lite extra om man kör GPU-fysik på dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Personligen skulle jag akta mig ordentligt för de första 480 och skulle nog ta en och en annan funderare om även 470 är ett vettigt köp. Vi pratar trots allt kretsar som förmodligen skulle må bra av minst en till respin för att de skall bli vettiga ur tillverknings och driftsynpunkt.
Jag tvivlar inte en sekund på att Nvidia aldrig skulle släppa dessa produkter i det skick de är nu om inte de mer eller mindre hade kniven på strupen på grund av alla förseningar.

På vilket sätt är du kvalificerad att bedöma huruvida en respinn och ytterligare förseningar skulle förbättra produktens kvalitet? Det är klart att det finns en risk att de släpper en "RROD-produkt", men de är nog väl medvetna om riskerna och den kortsiktiga vinsten i att släppa en ofärdig produkt uppväger aldrig risken att få en produkt som går sönder i massor.

De kretsar som släpps till produktion ska vara testade och fungera enligt spec. Det är klart att man frestas tro att ett ökat antal kasserade kretsar per platta leder till ökad risk för trasiga kort, men då skulle problemet snarare ligga i att de tummat på specifikationer, verifiering och testprocesser.

Sen kan det finnas andra tillverkningsproblem som inte bara är relaterade till kretsen i sig, vilket t.ex. RROD på XBox 360 är ett exempel på. Men där lär knappast Nvidia ha något problem.

Personligen skulle jag vilja säga att ditt inlägg är FUD. Det kan visa sig att produkten blir bristfällig, men du har inga fakta att basera det på än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
*Bild*

Ser inte det roliga..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ser inte det roliga..

Glad skumtomte blir överlycklig över att se tre svävande GTX 480 i den mörka natthimlen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
På vilket sätt är du kvalificerad att bedöma huruvida en respinn och ytterligare förseningar skulle förbättra produktens kvalitet? Det är klart att det finns en risk att de släpper en "RROD-produkt", men de är nog väl medvetna om riskerna och den kortsiktiga vinsten i att släppa en ofärdig produkt uppväger aldrig risken att få en produkt som går sönder i massor.

De kretsar som släpps till produktion ska vara testade och fungera enligt spec. Det är klart att man frestas tro att ett ökat antal kasserade kretsar per platta leder till ökad risk för trasiga kort, men då skulle problemet snarare ligga i att de tummat på specifikationer, verifiering och testprocesser.

Sen kan det finnas andra tillverkningsproblem som inte bara är relaterade till kretsen i sig, vilket t.ex. RROD på XBox 360 är ett exempel på. Men där lär knappast Nvidia ha något problem.

Personligen skulle jag vilja säga att ditt inlägg är FUD. Det kan visa sig att produkten blir bristfällig, men du har inga fakta att basera det på än.

Fundera på varför specifikationerna inte var klara två veckor veckor före papperslanseringen den 26 mars?
Kortttillverkare hade fått antydningar att det bara skulle bli 5k-10k kort av GTX480 512 CC. Tvärtemot alla indikationer utlovar nVidia god tillgång vid lanseringen.

Plötsligt ändras GTX480 till 480 CC, effekten sticker upp till 295W. Förklaringen är att nVidia krämar på med högre spänning och bränner bort 32 CC för att få lite fler kretsar att kvala in som GTX480.

För bara några dagar sedan lovades god tillgång vid lanseringen, 2 dagar senare räknar ingen med kort förens några dagar in i april.

Den överlägset värsta FUD-spridaren angående Fermi har varit JHH och nVidias PR-avdelning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Du vet säkert i alla fall att AMDs kärnor är billigare att tillverka med tanke på, för det första att de är mindre och för det andra att yealden är bättre än för fermi. Bara dessa faktorer talar för att hans påstående stämmer. Du har säkert inte missat detta. Jag har själv ingen länk på exakta siffror men har man hängt med lite i debatten här så bör man förstå att sannolikheten att AMD i alla fall har mer marginaler än nvidia på korten är ganska höga.

Sen hur det i slutänden ser ut vet inte jag alls. Men jag vet inte själv vad du tror och hur du själv disskuterar i just den frågan.

Det beror ju på vad de har för kontrakt med TSMC.

Kan ju vara att nVidia har ett bra mycket bättre kontrakt än vad ATI har så tycker det är bra svårt att bara häva ur sig vem som har bäst marginaler på korten men eftersom han säger så var jag nyfiken på hur han kan vara så säker.

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Fundera på varför specifikationerna inte var klara två veckor veckor före papperslanseringen den 26 mars?

För bara några dagar sedan lovades god tillgång vid lanseringen, 2 dagar senare räknar ingen med kort förens några dagar in i april.
.....
Den överlägset värsta FUD-spridaren angående Fermi har varit JHH och nVidias PR-avdelning.

Så att de inte bestämt sig för slutgiltig spec och är försenade 2 veckor till över en period på kanske 7-8 månader total försening skulle betyda något speciellt när det gäller kortens tillförlitlighet menar du?

Vad har Nvidias FUD med min kommentar om att inlägget ovan var FUD att göra? Klart att de spridit en hel del FUD, men även ATI har hoppat på FUD-tåget med t.ex. sina kommentarer om PhysX nyligen. Hursomhelst har det inget att göra med min kommentar om ett tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag är givetvis inte kvalificierad till det, men jag är inte dummare än att jag kan dra slutsatser av att Nvidia inte bara blivit tvungna att dra ner mål klockfrekvenserna utan det går också rykten om att de blivit tvungna att minska ner från 512 till 480 cores på GTX480 (finns dock rykten som hävdar motsatsen så vi lär se var det landar) samt att TDP på GTX480 enligt uppgift skall ligga på 295W (vilket är mycket nära ATI dubbelkärnekort 5970).

Stämmer det sen att de modellerna skall prestera 5-10% bättre än motsvarande ATI kort (5840-GTX470 och 5870-GTX480) så blir iallafall inte jag imponerad med tanke på den massiva skillanden det är i kretsstorlek/transistormängd.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Fundera på varför specifikationerna inte var klara två veckor veckor före papperslanseringen den 26 mars?
Kortttillverkare hade fått antydningar att det bara skulle bli 5k-10k kort av GTX480 512 CC. Tvärtemot alla indikationer utlovar nVidia god tillgång vid lanseringen.

Plötsligt ändras GTX480 till 480 CC, effekten sticker upp till 295W. Förklaringen är att nVidia krämar på med högre spänning och bränner bort 32 CC för att få lite fler kretsar att kvala in som GTX480.

För bara några dagar sedan lovades god tillgång vid lanseringen, 2 dagar senare räknar ingen med kort förens några dagar in i april.

Den överlägset värsta FUD-spridaren angående Fermi har varit JHH och nVidias PR-avdelning.

BOOM

De där var en rejäl känga må jag säga

och jag kan också skriva under på att det låter ganska rimligt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Jag tycker du missar kärnan i frågan lite - det som spelar roll i slutändan är inte hur tekniskt avancerad hårdvaran är, utan hur den presterar i praktiken, vilket du säkerligen håller med om.

Det intressanta är exempelvis hur 480 står sig mot 5970, eftersom de ligger i samma prisklass.

De nya GTX-korten är uppenbarligen riktigt snabba på tesselering, och då alltså specifikt tesselering, i syntetiska test. Detta är inte mycket mer värt än dasspapper i praktiken, men det ska bli intressant att se hur bra det verkligen fungerar i praktiken.

Jag håller med vad gäller Nvidias samarbete med utvecklare, så det är helt enkelt upp till AMD att göra likadant, eller bättre, så vida det inte är så att Nvidia mutar utvecklare för att ignorera AMD, men det hoppas och tror jag inte.

http://www.techreport.com/articles.x/18620

Vad jag kan komma på så vet jag två spel som är ati optimerad just nu grid 2 och dawn of war II säkert fler men dessutom har dom väl samarbeta med blizzard

priserna speglar nog prestandan 480 lite sämre än 5970

470 likvärdig med 5870, men det åter sår ju att se

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Bry er inte om zhrooms... han försöker bara trolla tråden, eller tryckt i sej ett gäng shrooms för mycket.

Visa signatur

Foxconn QuantumForce Bloodrage | Core i7 920(D0) @ 3.8 | 3x2GB Corsair Dominator 1866 | Gainward GeForce GTX780 | Samsung 840 250GB | 2xWestern Digital Caviar GreenPower 1TB | Plextor PX-B940SA | Tagan BZ 900W | Corsair H70 | Zalman GT1000 | Samsung Syncmaster T260 | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Den absolut största anledningen till att Nvidia håller specifikationerna hemliga är ju så att det skapar en massa rykten och spekulationer som i den här tråden. Folk sitter och räknar pinnar på strömkontakterna som om det skulle bevisa nämnvärt mycket.

Även om det är trevligt att veta vad 470 och 480 kostar så får vi nog vänta ett par veckor till innan vi vet hur prisvärda de är.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3