Muskampen 2025: Segraren korad!

Geforce GTX 470 och 480 billigare än väntat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
eftersom att vi inte har en blekaste aning om hur GTX 4x0 presterar.

Jo vi vet ungefär hur GTX4x0 presterar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du missade min poäng där lite. Jag menade inte att företag oftast är sanningsenliga; jag menade att obekräftade rykten helt saknar tillförlitelse.

För övrigt gällde det jag skrev om produkter som ännu inte är släppta. Jag kanske borde ha lagt till det. Klantigt av mig.

Jag förstod vad du menade och jag håller med om det. Jag ville bara påvisa att företag säger och gör vad som helst för att få en att köpa deras produkter och deras uttalanden bör därför granskas noga eller tas med en stor nypa salt.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jo vi vet ungefär hur GTX4x0 presterar.

Nej, det gör vi inte. Det finns inga bekräftade tester på GTX 4x0. Tror du annat så är du ignorant bortom solnedgången.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jag förstod vad du menade och jag håller med om det. Jag ville bara påvisa att företag säger och gör vad som helst för att få en att köpa deras produkter och deras uttalanden bör därför granskas noga eller tas med en stor nypa salt.

Jag förstår dig och håller med dig. Det är hela grunden för min anti-fanboyism kampanj här på swec. Gött att ha någon annan här på forumet som också insett att man inte bör vara hängiven till ett företag

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Blir lätt ett gtx 480

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimpen
Blir lätt ett gtx 480

Är du smart så väntar du med det uttalandet till kortet är släppt och vi vet hur det presterar. Det kan ju visa sig att det är mycket smartare att köpa ett 5970 eller ett 5870 istället, beroende på hur GTX 480 presterar.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Nej, det gör vi inte. Det finns inga bekräftade tester på GTX 4x0. Tror du annat så är du ignorant bortom solnedgången.

Vi har Nvidias egna test, och sen har vi en massa andra "obekräftade" tester som pekar på ungefär samma prestanda som i Nvidia testet.
Kort sagt: det är 7 dagar kvar till release och ALLT pekar på en ganska låg prestanda, alltså typ 5-10% snabbare än 5870, eller kanske inte snabbare alls än 5870. (snackar om GTX480 vs HD5870)
Tror du att det kommer ett test på lanserinsdagen som BOOM visar att 480 är typ 60% snabbare än 5870?

Permalänk
Citat:

Vi har Nvidias egna test

Det är en syntetisk benchmark, dvs det testet säger ingenting för övrig spelprestanda.

Citat:

sen har vi en massa andra "obekräftade" tester som pekar på ungefär samma prestanda som i Nvidia testet.

Totalt irrelevant eftersom att att kortet inte är släppt än. Innan kortet är släppt och riktiga tester dyker upp så finns det inga riktiga tester att gå på. Punkt. Dessa randomtester dyker alltid upp innan nya grafikkortssläpp och har aldrig, och kommer aldrig, ha betydelse.

Citat:

Tror du att det kommer ett test på lanserinsdagen som BOOM visar att 480 är typ 60% snabbare än 5870?

Jag tror inte och det borde inte du heller göra. Du vet inte hur kortet kommer prestera. Och vet du hur jag vet att du inte vet det? För att jag inte vet det. Och jag vet att du inte har några riktiga tester framför dig som jag inte har Svårare är det inte. GTX 480 kanske är 10% bättre än 5870, det kanske är 10% SÄMRE, det kanske är 300% bättre. Så enkelt är det. Punkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du smart så väntar du med det uttalandet till kortet är släppt och vi vet hur det presterar. Det kan ju visa sig att det är mycket smartare att köpa ett 5970 eller ett 5870 istället, beroende på hur GTX 480 presterar.

Nvidia ftw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian

Vist är det så, men det är lite svårt att ljuga om vad hårdvara har för speccs.
Vist skulle dom kunna säga att ett kort har så och så många cores för att få folk att köpa en vara, men då produkten kommer och det visar sig att det företaget har sagt inte stämmer så skulle det få allt för dålig PR för att det skulle löna sig.

Sedan vet vi som sagt inte om det dom sagt om 512 CUDA cores, har med GTX 480 att göra. Eller ett senare kort.
Som vi vet så brukar inte NVIDIA släppa top korten vid lanseringen, utan det brukar komma några månader efter lanseringen.

Så att 470 har 448 cores, 480 har 480 cores anser jag ser rätt ut. Sedan när 485/490 eller vad dom nu kommer heta kommer, så kanske den har 512 CUDA cores. Och poff så stämmer det påståendet om att GF100 serien har 512 cores.
Vilket är det enda mig veterligen som NVIDIA har sagt, jag kan inte komma ihåg att jag läst/hört någonstans att dom sagt att GTX 480 ska ha 512 cores..

hej hopp vilken historia det blev

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimpen
Nvidia ftw

Det är rätt surt att nVidia-fanboys gnäller som fan på hur AMD/ATi-fanboys trollar och fanboyar ner forumet när nVidia-fanboys gör likadant Varför nVidia ftw? Varför inte rätt kort för rätt person ftw? Varför inte objektivism ftw?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är rätt surt att nVidia-fanboys gnäller som fan på hur AMD/ATi-fanboys trollar och fanboyar ner forumet när nVidia-fanboys gör likadant Varför nVidia ftw? Varför inte rätt kort för rätt person ftw? Varför inte objektivism ftw?

Precis så man ska tänka, ALLA på detta forum använder inte sin dator till enbart spelande. Så varför detta tjat om vänta på tester, "5870/5970 kommer nog vara bättre prestanda/krona" m.m. Som jag har sagt förut så om man ska använda grafikkortet till annat än spel också så finns det inte så många alternativ.
Möjligen att köpa ett äldre NVIDIA kort.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Som vi vet så brukar inte NVIDIA släppa top korten vid lanseringen, utan det brukar komma några månader efter lanseringen.

Dom brukar släppa högre clockade versioner baserade på kretsar med mindre tillverkningsteknik, men mig veterligen så har dom aldrig tidigare släppt ett kort vid produktlanseringen där inte hela kärnan var upplåst. Rätta mig gärna om jag har fel. Men så gör ju både nVidia och AMD/ATi numera. T.ex. GTX 280 -> GTX 285 och HD4870 -> HD4890.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag tror inte och det borde inte du heller göra. Du vet inte hur kortet kommer prestera. Och vet du hur jag vet att du inte vet det? För att jag inte vet det. Och jag vet att du inte har några riktiga tester framför dig som jag inte har Svårare är det inte. GTX 480 kanske är 10% bättre än 5870, det kanske är 10% SÄMRE, det kanske är 300% bättre. Så enkelt är det. Punkt.

Om 480 är ens 50% snabbare än 5870 så ska jag äta upp mina skor och så kan du få min dator.

Permalänk
Citat:

Om 480 är ens 50% snabbare än 5870 så ska jag äta upp mina skor och så kan du få min dator.

Du missar hela poängen. Jag säger inte att jag tror att GTX 480 är si eller så mycket bättre än 5870 - jag säger bara att det är ignorant att skapa en förbestämd åsikt om en produkt som inte är lanserad än, baserad på rykten och obekräftade randomtester. Självklart tror jag personligen inte att GTX 480 kommer vara några 50% snabbare än HD5870. Jag skulle personligen bli förvånad om GTX 480 är mer än 15% snabbare än 5870. Och när 5890 släpps så lär det vara väldigt hårfint. Såvida man inte räknar med tessellation, jag jag personligen struntar totalt i tessellation under dom närmaste 2 åren åtminstone.

Läxan är som sagt inte att ett kort lär va si eller så mycket snabbare än ett annat, utan att man helt enkelt ska vara objektiv och inte gå efter rykten och obekräftad smörja.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag skulle personligen bli förvånad om GTX 480 är mer än 15% snabbare än 5870.

Där kom det! ;P
Det är det jag menar.. vi vet allafall på ett ungefär hur det kommer sannolikt prestera.

Permalänk
Citat:

Där kom det! ;P
Det är det jag menar.. vi vet allafall på ett ungefär hur det kommer sannolikt prestera.

Nej, det vet vi inte. Det är bara min egna vilda gissning. Jag vet dock inte och det gör inte du heller. Bara att hålla sig till kortet släppts och det finns riktiga tester. Vi kan bli väldigt förvånade. 480 kanske är 30% snabbare, eller kanske lika snabbt som 5870.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det vet vi inte. Det är bara min egna vilda gissning. Jag vet dock inte och det gör inte du heller. Bara att hålla sig till kortet släppts och det finns riktiga tester. Vi kan bli väldigt förvånade. 480 kanske är 30% snabbare, eller kanske lika snabbt som 5870.

Det låter som du är lite bitter nästan...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Jaja men jag sätter allafall mina pengar på att 480 är 5-10% snabbare än 5870.
Vi får väl se vem som hade rätt när kortet har släppts, eller snarare om jag hade rätt med min "vilda" gissning

Permalänk
Citat:

Jaja men jag sätter allafall mina pengar på att 480 är 5-10% snabbare än 5870.
Vi får väl se vem som hade rätt när kortet har släppts, eller snarare om jag hade rätt med min "vilda" gissning

Lämna mig gärna ute ur gissningsleken Gissa är iditi "Vem som hade rätt" låter som om jag är med i den leken, när jag inte är det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men är man något normal-begåvad så kan man göra väldigt kvalificerade gissningar med hjälp av den information som man idag har. Det är just det som alla gör nu när allmänheten inte vet något än. Är man inte intresserar av att vara med i den diskussionen behöver man ju inte ens vara i såna trådar.

man kan ju fråga sig varför vissa är med i diskussionen då...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dom brukar släppa högre clockade versioner baserade på kretsar med mindre tillverkningsteknik, men mig veterligen så har dom aldrig tidigare släppt ett kort vid produktlanseringen där inte hela kärnan var upplåst. Rätta mig gärna om jag har fel.

Har inte sagt att dom har lanserat en produkt som inte varit helt upplåst vid lanseringen förut, men bara för att dom inte gjort det tidigare behöver det inte innebära att dom inte kan göra det nu.
Sedan kan dom ju använda 512 cores versionerna till Workstation/Server kort lika gärna.
Menar bara att bara för att dom sagt att GF100 har upp till 512 cores, betyder det inte att dom har ljugit bara för att GTX 480 kanske bara har 480 cores.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men är man något normal-begåvad så kan man göra väldigt kvalificerade gissningar med hjälp av den information som man idag har. Det är just det som alla gör nu när allmänheten inte vet något än. Är man inte intresserar av att vara med i den diskussionen behöver man ju inte ens vara i såna trådar.

man kan ju fråga sig varför vissa är med i diskussionen då...

Visst får man vara med och diskutera. Problemet uppstår dock när folk presenterar rykten/förutfattade meningar som fakta, vilket väldigt många på swec gör.

Är man någorlunda normal-begåvad så inser man omedelbart att informationen som finns ute endast är rykten.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ehm nej.

Hur kan du veta det så säkert? [/B][/QUOTE]

Missade svara på detta.

Tror du verkligen att man kommer kunna aktivera alla 512SP med en knapptryckning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Missade svara på detta.

Tror du verkligen att man kommer kunna aktivera alla 512SP med en knapptryckning?

Ne jag vet inte, men du svarade som om du visste hur det var. Därför jag frågade.
Sedan är det väl ändå inte så otroligt, du kan ju aktivera fler cores på en CPU med hjälp av en knapptryckning...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Citat:

Ne jag vet inte, men du svarade som om du visste hur det var. Därför jag frågade.
Sedan är det väl ändå inte så otroligt, du kan ju aktivera fler cores på en CPU med hjälp av en knapptryckning...

Det vore ganska otroligt enligt mig, det går inte att jämföra direkt med CPUs..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Jadu så desperat att du bara måste hitta nåt å så blir de fel Den enda exklusiva partnern för Nvidia är EVGA (dvs den enda som enbart gör till Nvidia). Du har nog missat att dom oxå gör andra saker än just grafikkort

Börjar de bli nervöst?

Har för mig att även gainward enbart gör kort utifrån nvidia kretsar. De gjorde kort baserade på ati tidigare under en kort period men slutade med det efter någon tvist angående huruvida de fick frångå referensmodellen.

Gainward har väl alltid velat sticka ut från mängden genom att ha egna lösningar angående pcb mm till korten.

Permalänk
Citat:

Det vore ganska otroligt enligt mig, det går inte att jämföra direkt med CPUs..

Visst vore det otroligt, men du vet inte att det inte går förrens kortet är släppt. Och så otroligt vore det nog ändå inte. Innan man gick över till stream processorer från pipelines så kunde man ofta låsa upp delar av GPUn som inte var upplåst när man inhandlade produkten. Jag vet inte varför man inte kan, eller om man verkligen inte kan, låsa upp streap processorer på liknande sätt, och jag chansar vilt på att du inte heller vet varför, eller om det verkligen inte går. Så det vore ju rätt dumt att låtsas som om du vet att det inte går

Visa signatur

Permalänk

Innan jag säger något mer så tror jag att jag gör bäst i att vänta på att Nvidia släpper de här nya korten innan jag kan säga något om hur de är i jämförelse med Radeon korten.

Men deras mellansegments-kort känns väldigt avlägsna just nu, jag vet inte om jag orkar vänta. Så om jag väljer ett mellansegments-kort så blir det nog HD5770. Om jag bestämmer mig för ett kort i det högre segmentet så vill jag gärna se först hur Nvidias nya kort jämför sig med Radeon korten.

Jag behöver egentligen inget killer-gamer-super-hyper-grafikkort. Jag spelar ju inte ens spel på datorn. Så jag är också lite intresserad av att se vad Nvidia korten har att erbjuda utöver spelgrafik. Precis som Rool82 var inne på så finns det andra saker man kan använda ett grafikkort till än enbart spel. Så eftersom jag inte spelar spel på datorn så känns ett HD5850 som overkill, något i stil med HD5770 känns som ett bättre val.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Tycker det är tragiskt att sitta och läsa om folk som tjivas om nvidia vs ati ... och fermi köp fast ingen vet hur dom presterar än!

Priserna som nvidia satt på fermikortena är bara tragiska.... stora varma gammal teknik svåra att tillverka finns inga chip m.m ... i mina ögon F A I L ! nvidia....

Suttit och väntat på fermi jag med... men allt jag har läst om just fermi gör mej ytterst tveksam om just ett köp av dom... jag tycker inte att man kan sätta ut ett pris på kort som ingen vet nåt om!!!!

Ett enda test har kommit ut vem bryr sej just om det testet? unengine lr vad det hette! deras värsting kort imot HD5870 ett program optimerat för nvidia... liksom HD5780 kortet gjorde grymt i från sej....

Plus det kostar mindre också...... detta gjorde så att jag köpte mej ett HD5970 det kortet lär vara herren på täppan ett tag....

men men kommer nvidia med ett schysst kort med bra tillgång på det med NY teknik m.m och mindre värmeutveckling så kan jag tänka mej att köpa det ... förutsatt att det presterar grymt men...

men just nu ser jag absolut ingen motivering för folk att köpa just fermi....
Folk är ju ute efter strömsnåla kalla kort... och inte strömmonster och varma kort... liksom.... HD5970 idlar 47c just nu med 2st gpu's liksom.. jag kan inte tänka mej att nvidias fermikort kommer slå dom tempsen tyvärr...

men vill folk slänga ut pengar på dom kortena fine...

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis så man ska tänka, ALLA på detta forum använder inte sin dator till enbart spelande. Så varför detta tjat om vänta på tester, "5870/5970 kommer nog vara bättre prestanda/krona" m.m. Som jag har sagt förut så om man ska använda grafikkortet till annat än spel också så finns det inte så många alternativ.
Möjligen att köpa ett äldre NVIDIA kort.

Vad använder dom datorn till som är så krävande om det inte är spel? Tror att det är väldigt liten minoritet här på Sweclockers som anväder datorn till något annat, men jag kanske har fel?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd