Värdering IBM PC XT och P70

Permalänk
Medlem

Värdering IBM PC XT och P70

Har en gammal IBM PC XT med ett gäng disketter och andra tillbehör. Även en IBM p70 finns med windows 286 (nyskick!). Vad är värdet på dessa plåtmonster?

/apa

Permalänk

en symbolisk summa på ett par hundringar för den som tycker det är skoj med gamla grejor.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

jasså trodde man kunde få ett par tusen för grunkorna

Permalänk

isåfall säger jag grattis i förskott

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

haha tack tack
jag kollar vad dom bjuder på tradera iallafall

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en IBM 5150 för 411 kr på tradera. Det är trevliga burkar, men det finns inte så många samlare i Sverige. Och hittar man en köpare utomlands så tar frakten kål på affären.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Jag köpte nyss en IBM 5150 för 411 kr på tradera. Det är trevliga burkar, men det finns inte så många samlare i Sverige. Och hittar man en köpare utomlands så tar frakten kål på affären.

Du vill inte ha en 5155a helt gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Du vill inte ha en 5155a helt gratis?

Mjoo, ehm... nu blir jag förvirrad, erbjuder du en?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

PBGP: Shit hur hittade du den jag har aldrig sett någon där :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

PBGP: Shit hur hittade du den jag har aldrig sett någon där :S

Den låg gömd i kategorin "stationära datorer". Inte "Retro datorer" som man kunde förvänta sig, dessutom lite vag beskrivning:

http://www.tradera.com/Den-aldsta-typen-av-kontorsdator-aukti...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Mjoo, ehm... nu blir jag förvirrad, erbjuder du en?

Precis så Har en i garaget som står och skräpar.. Tyvärr inget tangentbord till maskinen i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Har en gammal IBM PC XT med ett gäng disketter och andra tillbehör.

Jag vet inte om hela system, men om tangentbordet är ett IBM Model F AT (har mellanrum mellan huvudtangentbordet och det numeriska) så kan det kopplas till moderna datorer och vara värt ca 300 - 400 kr. Är det ett IBM Model F XT-tangentbord så är det inte alls lika mycket värt. Det finns inga XT-PS/2 eller XT/USB-adaptrar i handeln, men det finns byggbeskrivning till en XT/USB-adapter där ute.

Senaste IBM P70 som såldes på eBay gick för $56 USD.
Själv så är jag nyfiken på att känna lite på ett P70's tangentbord, för de ska vara lite speciella. Men jag är tyvvär inte intresserad av att köpa burken.

Skrivet av PBGP:

Den låg gömd i kategorin "stationära datorer". Inte "Retro datorer" som man kunde förvänta sig, dessutom lite vag beskrivning:

http://www.tradera.com/Den-aldsta-typen-av-kontorsdator-aukti...

Men... säljaren stavade ju fel på "IBM". Inte konstigt att man inte hittade den då.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Jag använder adaptern AT2XTKBD som utvecklats av Hargle, Chuck(G) m.fl. på Vintage Computer Forum. Andrew Lynch säljer lösa kretskort utan komponenter för $5 + frakt. Vidare finns det en kommersiell produkt hos brittiska J.A. Systems, men de begär £75 vilket nog är i mesta laget...

Permalänk
Medlem

PBGP: Fan så fin affär! jag köpte mina klunsar för 1500 och trodde det var ett kap. Dumskallevarning
Men dom är iaf i nyskick. Inte för att pansaret dom är gjorda av brukar gå sönder men ändå.

Permalänk
Medlem

Det bör tilläggas att i samband med IBM PC:s 25-årsjubileum hösten 2008 stack priserna på 5150 iväg till löjliga nivåer några veckor i samband med att tidningar och tekniska webbsajter uppmärksammade det. Efteråt lugnande det ner sig till "normala" nivåer när de nytillkomna nostalgikerna fått sin dos. Det hände väl att 5160 XT också drogs med i haussen de där veckorna.

Ganska märkligt vad lite uppmärksamhet kan göra för en marknad, jag väntar på att all uppmärksamhet om den nya Commodore 64-PC:n skulle leda till att folk betalar vad som helst för att få tag på en gammal C64 men än så länge har inte haussen riktigt uppstått.

Permalänk
Medlem

zapac: du är en sån där smart snubbe va? jag ska köpa en!

Permalänk
Skrivet av zapac:

Ganska märkligt vad lite uppmärksamhet kan göra för en marknad, jag väntar på att all uppmärksamhet om den nya Commodore 64-PC:n skulle leda till att folk betalar vad som helst för att få tag på en gammal C64 men än så länge har inte haussen riktigt uppstått.

Haussen uppstod för 3 år sedan när någon tidning utnämnde Commodore 64:an till årets retropryl. Då sålde jag min C64:a för 1500 kr på Tradera. Sedan dess har priserna gått ner igen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.