SweClockers sommardator 2012

Permalänk
Melding Plague

SweClockers sommardator 2012

Sommaren är här, och trots solsken på menyn vankas det garanterat många timmar framför årets favoritspel. SweClockers syr ihop ett datorsystem som klarar alla titlar på marknaden, och dessutom är redo för höstens lanseringar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

Läckert! Nu kan man döda ett tiotal trådar i forumet under köpråd.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finfint!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gott, lite lite gpu-kraft för min smak men denna bör passa många

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk

6870 cf/ 560 ti sli presterar avsevärt bättre för runt samma peng än 7870?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

Gott, lite lite gpu-kraft för min smak men denna bör passa många

Den lyxigare varianten med ett Asus 680 DCUII lär räcka till för nästan vem som helst. 15 000 kr är vad en riktigt bra speldator kostar i dag. Annat var det för 10 år sedan då man fick lägga betydligt mer för ett riktigt bra paket, inte minst med tanke på inflationen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Trevlig sammanfattning, extra plus för att ni listar ett gäng alternativ och även motiverar varför dessa skulle kunna vara bättre! På så sätt kan man välja ut komponenenter oavsett behov/prissklass.

Permalänk
Medlem

Gött, jag ska köpa dator snart och vill ha schysta prylar för en inte alltför hög summa så jag kanske kör på nåt sånt här.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite video grabbar, tummen upp!
Även om det inte var ett system i min smak så är det uppskattat.

Permalänk
Medlem

Trevligt läsande & tittande.
Personligen hade jag nog kört på ett M-atx kort då jag inte anser att man behöver de expansionsplatserna som tillkommer med ett fullstort atx

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Sommaren är här, och trots solsken på menyn vankas det garanterat många timmar framför årets favoritspel. SweClockers syr ihop ett datorsystem som klarar alla titlar på marknaden, och dessutom är redo för höstens lanseringar.

Läs artikeln

Trevligt med video och motivering varför ni valde just den produkten! Jag själv hade nog valt ett gigabyte gtx 670 OC Windforce istället och kanske en annan processorkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raffe1995:

Trevligt läsande & tittande.
Personligen hade jag nog kört på ett M-atx kort då jag inte anser att man behöver de expansionsplatserna som tillkommer med ett fullstort atx

Håller med om detta, moderkortet finns ju dessutom i en m-atx-variant.

Hur tänkte ni kring valet där? Funderade ni ens över alternativet?

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt klipp som nog hjälpte många, skulle även vilja ge ett tips om val av nätagg det är kanske lite Overpowered men ett nätagg jag vet som jag valde till min kompis bygge var OCZ ZT-Serie (750w), väldigt, väldigt prisvärt kostar 850kr på Inet, samt att det är 100% Modulärt och det gick faktist att dra Hela 8-pin kablen bakom moderkorets plåten (Fracdal Design Arc) . Tänkte om någon bara ville ha ett tips hade själv svårt med just den delen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rSon:

Håller med om detta, moderkortet finns ju dessutom i en m-atx-variant.

Hur tänkte ni kring valet där? Funderade ni ens över alternativet?

Det tänkte jag också på, finns det väl ingen direkt poäng med att inte köra på mATX förutom att det kanske blir lite trångt med CF. Är väl inte direkt många som fyller 3.5" platserna eller HDD burarna när det kommer till målgruppen för artikeln. Kommer ju ner rätt mycket i pris med typ Asus P8Z77-M/pro, ARC mini och ett 500w agg.

edit. oj stryk det, tittade nu närmare på Alternativ #1: Billigare dock borde kanske alternativet att köra på mATX tagits upp i videon.

Permalänk
Inaktiv

Älskar och hatar videopanelen.. <standard uppskattningen!>.. Men usch vad jag avskyr att ni håller med varandra konstant med små kommentarer efter varandras utlåtanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Nu har jag aldrig kört med dubbla grafikkort men det känns som att det bara är ett extra moment som kan gå fel för en som använder sig av sådana här guider.

Personligen skulle jag nog kört på ett mATX system man är lite begränsad gällande uppgradering, men det är ju bara en extra anledning att köpa nytt

Och om man ska ha en gamingdator behöver man ett gamingos och det kostar tyvärr också pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Älskar och hatar videopanelen.. <standard uppskattningen!>.. Men usch vad jag avskyr att ni håller med varandra konstant med små kommentarer efter varandras utlåtanden.

Okej? Varför skulle dem inte kunna hålla med om saker o ting?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1965081/2012-06-28

m-ITX version av en 10.000kr's dator, om man vill ha bättre kylning på cpu'n får man köpa till en http://www.proshop.se/Kylning-och-flakt/SilverStone-Kvave-NT0... men standard intel fläkten ska räcka tilll 4.0-4.2ghz utan några större värmeproblem

HDD finns inte med men en http://www.inet.se/produkt/4304004/1tb-seagate-barracuda-7200... räcker väl som lagring om man skulle behöva det

Permalänk
Medlem

Har en fråga kring nätagg, jag har ett OCZ ModXStream PRO 700W 80+ i ett amd system (phenom 2 965 @ 3.7ghz) och funderade på att slänga i två st 6950 2gb och undrar om detta skulle fungera. Trodde innan detta klipp att det inte skulle funka men blev fundersam nu.

Permalänk
Medlem

Har nån lust att rekommendera ett budgetagg kring 500w som finns hos Dustinhome?
http://www.dustinhome.se/product/5010462162/ocz-modxstream-pr...

Det nått att ha?

Även samsung ssdn är ej i lager, är det dumt att ta en intel 330 120gb istället?

Allt måste finnas i lager då order går ikväll!
Tack!

Permalänk
Medlem

Trevlig video.

Jag hade nog valt en tornkylare istället men resterande lösningar ser jättebra ut.

och med Piledriver runt hörnet "Ryktas om Mid-Q3 release" så lär hösten bli extremt dyr för min del med HTPC samt en uppgradering av både processor och grafikkort!

btw sitter sådana usla marvell kretsar till sata portarna på z77 kortet?

*EDIT* Piledriver = Vishera

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Och medför problem med icke optimerade spel, micro stuttering och annat krångel för nybörjaren. Kan man så pass att man inte behöver en guide så kanske man kan ge sig på sånt.

Permalänk
Medlem

Om denna setup är för renodlade spelmaskiner så är detta bygge inte skräp, men enligt mig inte värt det eftersom du är ute efter så starkt grafikkort som möjligt. Att lägga pengar på SSD till kostnad av grafikkort är knappast något man vill göra om datorn är gjord för att spela.

Det är när du inte förlorare stor prestanda på att gå ner lite & välja en SSD som det helt plötsligt börjar bli värt att välja ett sådant.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1965124/2012-06-28

Sedan kan man lägga till ett par fläktar för att få luftflöde.

Lägger man till 200kr så kan man få ett 670 som är lite tystare, du kan också välja ett Amd 7950 om man vill ner i pris.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergaren:

Har en fråga kring nätagg, jag har ett OCZ ModXStream PRO 700W 80+ i ett amd system (phenom 2 965 @ 3.7ghz) och funderade på att slänga i två st 6950 2gb och undrar om detta skulle fungera. Trodde innan detta klipp att det inte skulle funka men blev fundersam nu.

ModXstream 700W motsvaras av ett 550W-agg av ett bättre märke...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Om denna setup är för renodlade spelmaskiner så är detta bygge inte skräp, men enligt mig inte värt det eftersom du är ute efter så starkt grafikkort som möjligt. Att lägga pengar på SSD till kostnad av grafikkort är knappast något man vill göra om datorn är gjord för att spela.

Det är när du inte förlorare stor prestanda på att gå ner lite & välja en SSD som det helt plötsligt börjar bli värt att välja ett sådant.

Det borde vara förbjudet att köpa en dator för 10 k eller mer utan SSD, särskilt nu när de har gått ner såpass mycket i pris! Alla andra datorer är som sirap i jämförelse. Den prestandaökning som GTX 670 erbjuder över 7870 i spel, tycker jag, inte väger över den, generella, enorma prestandaökning som man upplever med ett system som har en SSD som systemdisk.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Lägger man till 200kr så kan man få ett 670 som är lite tystare, du kan också välja ett Amd 7950 om man vill ner i pris.

Håller med helt och hållet. Deras budgetssystem var helt okej. Men när de går upp i pris prioriterar de fel grejer om det ska vara en spelburk. Men renodlad spelburk kanske inte var högsta prioriteten. SSD är något man unnar sig i efterhand i mina ögon, man är sällan tokförmögen vid ett givet tillfälle så det är typiska saken man kan köpa vid annat tillfälle. Alternativt att man kör på SSD men väntar med lagringsdisk ett par månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Det borde vara förbjudet att köpa en dator för 10 k eller mer utan SSD, särskilt nu när de har gått ner såpass mycket i pris! Alla andra datorer är som sirap i jämförelse. Den prestandaökning som GTX 670 erbjuder över 7870 i spel, tycker jag, inte väger över den, generella, enorma prestandaökning som man upplever med ett system som har en SSD som systemdisk.

Du får INGEN prestandaökning när du tittar i spel då SSD endast ger snabbare laddningstider, visst du kan ladda material etc snabbare men det är inte över kapacitet hos en vanlig mekanisk hårddisk vilket gör att skillnaden är ytterst om inte försvinnande låg. Du kan också vid ett senare skede köpa en SSD för under 1000KR, väljer du ett billigare grafikkort så måste du lägga flera tusen för att komma upp i ett bättre som också motiverar priset.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Du får INGEN prestandaökning när du tittar i spel då SSD endast ger snabbare laddningstider, visst du kan ladda material etc snabbare men det är inte över kapacitet hos en vanlig mekanisk hårddisk vilket gör att skillnaden är ytterst om inte försvinnande låg. Du kan också vid ett senare skede köpa en SSD för under 1000KR, väljer du ett billigare grafikkort så måste du lägga flera tusen för att komma upp i ett bättre som också motiverar priset.

När man väl har använt en dator med SSD kommer man ALDRIG vilja ha mekaniskt igen.