Western Digital slutar tillverka hårddiskar med PATA-gränssnitt

Permalänk
Melding Plague

Western Digital slutar tillverka hårddiskar med PATA-gränssnitt

Efter närmare 30 år på marknaden avslutar Western Digital produktionen av de sista hårddiskmodellerna med PATA-anslutning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Naww

Permalänk
Hedersmedlem

Snyft... :cry:

Måste ibland byta diskar med PATA i urgamla burkar ute på företag , men det lär nog finnas att köpa ett bra tag till trots stoppet. Använder själv ett burkar med PATA fortfarande. Inget går upp mot känslan av när den manligt breda kontakten går i botten och man får fibbla lite med byglingarna.

Köpte WD PATA-diskar så sent som i somras faktiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hade ingen aning om att dom fortfarande tillverkades

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Inte en dag för sent, var länge sen man sprang in i en sån hårddisk när man hjälpte någon med dess dator.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Hade ingen aning om att dom fortfarande tillverkades

Hade ingen som helst aning heller om att dem fortfarande tillverkades.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Trodde som andra att de slutat tillverkas för ett tag sen.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Var 100% säker på att man slutat tillverka dessa för ett tag sedan, men ack så fel man kan ha.

Permalänk
Medlem

Jaa, det är märkligt. Över 10år sedan man köpte en PATA-disk senast. Däremot verkar gränssnittet vara seglivad på optiska läsare. SATA har funnits länge på optiska läsare, men fortfarande dominerar PATA där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vem köper pata diskar?! om man fortfarande använder sig rent av pata så bör man fundera på att uppgradera!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Jag som håller på mycket med retro system tycker detta är lite synd, dock så tillverkas det PATA SSD:er fortfarande och för lagring i större volymer så får man helt enkelt köra med SATA till PATA omvandlare så det är inte hela världen. Sen i många fall där platsbrist råder så går en DOM eller CF till PATA bra.

Köpte nyss en 64GB och en 32GB PATA SSD till min Windows 98 burk och då det fortfarande används i industri sammanhang så lär det inte vara svårt att få tag på framöver.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:
Skrivet av MultiMan:

Snyft... :cry:

Måste ibland byta diskar med PATA i urgamla burkar ute på företag , men det lär nog finnas att köpa ett bra tag till trots stoppet. Använder själv ett burkar med PATA fortfarande. Inget går upp mot känslan av när den manligt breda kontakten går i botten och man får fibbla lite med byglingarna.

Köpte WD PATA-diskar så sent som i somras faktiskt.

Javisst är det sorgligt. Man är ju uppväxt med PATA istort sett.

PS, Stora GB diskar (300-750GB) med PATA går väldigt högt på Tradera, så sitter ni på ett gäng begagnade kan ni dryga ut julkassan riktigt bra.
Blev själv helt ställd när jag sålde 3st 750GB för ca två månader sen, och vilket pris dom gick för.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag trodde även likt flera att det här var förpassat till IT-historien redan så när som på gamla klenoder man hittar ute i villorna. Men jag kan inte klandra WD för beslutet dock.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag som håller på mycket med retro system tycker detta är lite synd, dock så tillverkas det PATA SSD:er fortfarande och för lagring i större volymer så får man helt enkelt köra med SATA till PATA omvandlare så det är inte hela världen. Sen i många fall där platsbrist råder så går en DOM eller CF till PATA bra.

Köpte nyss en 64GB och en 32GB PATA SSD till min Windows 98 burk och då det fortfarande används i industri sammanhang så lär det inte vara svårt att få tag på framöver.

används W98 i industri sammanhang, why? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag som håller på mycket med retro system tycker detta är lite synd, dock så tillverkas det PATA SSD:er fortfarande och för lagring i större volymer så får man helt enkelt köra med SATA till PATA omvandlare så det är inte hela världen. Sen i många fall där platsbrist råder så går en DOM eller CF till PATA bra.

Köpte nyss en 64GB och en 32GB PATA SSD till min Windows 98 burk och då det fortfarande används i industri sammanhang så lär det inte vara svårt att få tag på framöver.

CF till PATA är väldigt trevligt till retrosystem, absolut en underskattad lösning!

Själv använder jag fortfarande PATA till DVDRW:n i desktopen, då det fanns en IDE-kontakt på MB:t och jag hade en sådan läsare över när jag byggde ihop datorn. Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Avstängd

Skönt att vi har SATA, och vi inte har jävla PATA!

Kul att WD äntligen ditchar PATA.
Kanske dom kan anamma ny teknologi som SSD också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Javisst är det sorgligt. Man är ju uppväxt med PATA istort sett.

PS, Stora GB diskar (300-750GB) med PATA går väldigt högt på Tradera, så sitter ni på ett gäng begagnade kan ni dryga ut julkassan riktigt bra.
Blev själv helt ställd när jag sålde 3st 750GB för ca två månader sen, och vilket pris dom gick för.

hur mycket fick du? har själv ett par 500GB diskar liggandes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Trodde dom hade slutat tillverka dessa för länge sen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

används W98 i industri sammanhang, why? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Man har kanske någon industrirobot eller en gammal cnc maskin eller liknande som styrs via ett enkelt program som man måste ha på en PC.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om det står en win 3.11 och tuggar nånstans. Enkelt och smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

används W98 i industri sammanhang, why? :/

Skickades från m.sweclockers.com

För att programmen i styrsystemen är skrivna för den tidens datorer och hårdvara och industrin har inget behov att uppgradera dessa då det kostar multum att bara uppgradera styrsystem utan att byta själva den hårdvara den är kopplad till.

Permalänk
Skrivet av segen:

Man har kanske någon industrirobot eller en gammal cnc maskin eller liknande som styrs via ett enkelt program som man måste ha på en PC.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om det står en win 3.11 och tuggar nånstans. Enkelt och smidigt.

Vi har en 3.11 står till en styrd fräs på jobbet, fina grejer

Jag har ett lager med Pata-diskar till bland annat. ett av våra SCADA-system, kanske är dags att se över det igen.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem

Finns ju PATA to SATA adapter att köpa i värsta fall. Sedan hur bra dessa funkar vet jag däremot inte. Ganska kul med dessa som blockerade luftflödet i lådorna med sina breda kablar :D. Lite nostalgi är det för det är ju ett minne från gamla goda tiden, men alla tillverkare slutar inte tillverka PATA diskar?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Sötast
Skrivet av MultiMan:

Snyft... :cry:
Inget går upp mot känslan av när den manligt breda kontakten går i botten och man får fibbla lite med byglingarna.

Hahaha, detta är nog den absolut mest pervert hintade meningen jag har sett dig skriva här på swec

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

används W98 i industri sammanhang, why? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Väldig vanligt att man stöter på äldre operativ ute i industrin. Även inom vården. Såg faktiskt en Compaq med win 3.11 på Danderyds Sjukhus så sent som för ett år sedan. Det kostar helt enkelt för mycket att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

används W98 i industri sammanhang, why? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Finns företag som fortfarande vägrar att uppgradera sina gamla NT4.0 maskiner som står o tuggar i ett dammigt hörn!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Nästan så man saknar de där böjda stiftjävlarna som alltid uppstod.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Folk som fortfarande använder pata borde få en gratis sata-hårddisk och gratis sata-kablar för en livstid.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Väldig vanligt att man stöter på äldre operativ ute i industrin. Även inom vården. Såg faktiskt en Compaq med win 3.11 på Danderyds Sjukhus så sent som för ett år sedan. Det kostar helt enkelt för mycket att uppgradera.

Scania har maskiner med 3.1 berättade min farbror som jobbar på ett större företag som tillverkar maskiner vars företagsnamn nästan betyder sperma..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lessismore:

Däremot verkar gränssnittet vara seglivad på optiska läsare. SATA har funnits länge på optiska läsare, men fortfarande dominerar PATA där.

Nja, "dominerar" vet jag inte ... Det är väl knappast någon som köper en optisk enhet med IDE idag? Har man ett moderkort med IDE behåller man förstås sin gamla optiska enhet, men få nya moderkort har IDE, så dessa läsare håller på att förpassas till garderoben, soptippen eller – som i mitt fall – gästdatorn.

Jag har nog ett par hårddiskar som har både SATA och PATA. Ser lite roligt ut, tycker jag.

EDIT: Tänkte helt fel. Har diskar som har både SATA, SATA-ström och 4-pin molex.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Nja, "dominerar" vet jag inte ... Det är väl knappast någon som köper en optisk enhet med IDE idag? Har man ett moderkort med IDE behåller man förstås sin gamla optiska enhet, men få nya moderkort har IDE, så dessa läsare håller på att förpassas till garderoben, soptippen eller – som i mitt fall – gästdatorn.

Jag har nog ett par hårddiskar som har både SATA och PATA. Ser lite roligt ut, tycker jag.

Har faktiskt aldrig sett med båda gränssnitten

En bild hade varit snällt!