Permalänk
Medlem

tror det spånar i väg i tråden en sak kan jag säga cpu blir för varm för mig Jag behöver hjälp med att hitta en fet kylning
jag lutar åt sluten vatten kylning så jag får bort all värme från cpu

vilket är bäst fet luft kylning eller en sluten vatten kylning med minst 2 140 fläktar på ??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jygge:

tror det spånar i väg i tråden en sak kan jag säga cpu blir för varm för mig Jag behöver hjälp med att hitta en fet kylning
jag lutar åt sluten vatten kylning så jag får bort all värme från cpu

vilket är bäst fet luft kylning eller en sluten vatten kylning med minst 2 140 fläktar på ??

Generellt sett är en ordentlig tornkylare nästan alltid att föredra om du kan få ut luften från chassit. Kika på lite recessioner istället?

På din CPU är det dessutom extra viktigt att kyla moderkortets VRM:er. Finns risken att du eldar upp hela moderkortet om du inte kyler ordentligt runt sockeln och bara det gör ju en tornkylare bättre. (Dock måste du nog lägga dit en fläkt riktad mot VRM).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Generellt sett är en ordentlig tornkylare nästan alltid att föredra om du kan få ut luften från chassit. Kika på lite recessioner istället?

På din CPU är det dessutom extra viktigt att kyla moderkortets VRM:er. Finns risken att du eldar upp hela moderkortet om du inte kyler ordentligt runt sockeln och bara det gör ju en tornkylare bättre. (Dock måste du nog lägga dit en fläkt riktad mot VRM).

Vill förtydliga att VRMerna definitivt behöver bra kylning med dessa prollar. Får inte glömmas.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ekner:

Vill förtydliga att VRMerna definitivt behöver bra kylning med dessa prollar. Får inte glömmas.

Jo jag var nog lite otydlig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Här känner väl jag att det kanske är mer värt att sälja dina nuvarande grejer och köpa en Intel-plattform istället. Finns det någon anledning att inte göra det?

Jag skulle verkligen ha gjort samma sak kan jag säga.

I5-4690K vs FX-9590.

I7-4790K vs FX-9590.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla som tjatar om att man ska ha intel.... har arbetat som data reparatör.. har bara konstaterat att intel är dyrt
+ jag behöver inte ha max fps och annat för att kunna spela
sen om jag ska byta till inte blir det inte billigt nytt moderkort cpu kanske minnen med
då är det billigare med en ny cpu kylare ....

rätta mig om jag har fel alla har inte ett hav av pengar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Förstår inte alla som tjatar om att man ska ha intel.... har arbetat som data reparatör.. har bara konstaterat att intel är dyrt
sen om jag ska byta till inte blir det inte billigt nytt moderkort cpu kanske minnen med

Tycker du Intel är dyra? Kolla på 4690K prestandan är bättre än FX-9590. Dessutom är 4690K billigare.:)
/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok hur får jag ned en intel cpu i ett amd moderkort??? det är inte bara att byta tänk lite längre
Jag sitter med amd moderkort så ger er ska jag ha intel måst jag minst byta ut moder kort och cpu

Admin kan låsa tråden den har spårat ur totalt Jag frågade efter en bra kylare till cpu

nu handlar tråden om allt annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Reparerade du skadade jpeg bilder och dokument eller vad reparerade du för data? Och intel skulle jag rek också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Reparerade du skadade jpeg bilder och dokument eller vad reparerade du för data? Och intel skulle jag rek också.

LOL jag arbetade förut på en databutik med att laga och bygga nya datorer har hållit på med datorer från 1988 till 2004 sen är det av eget intresse
Jag förmodar att det är före din data tid.

har fått den informationen jag sökte så jag vet vilken kylare jag ska ha

en fråga vem var först att spränga 1Ghz på cpu intel eller amd ?? jag vet det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lås tråden den har spårat ur helt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag hade valt Fractal kylaren, kör på denskulle jag säga. sen behöver du inte lyssna på alla andra som säger Intel. Har du redan en dator med sjysst prestanda lägg då hellre pengarna på en kylare för en tusenlapp som du även kan ha till ditt nästa bygge

Vill du inte/har inte platts för 360 radiatorn så kör på en noctua NH-D15 och köp till ett par PWM fläktar som blåser på bra!

http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15

och möjligen två av dessa

http://www.inet.se/produkt/5322183/bitfenix-spectre-pro-pwm-1...

fläktarna flåser på bra!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

LOL jag arbetade förut på en databutik med att laga och bygga nya datorer har hållit på med datorer från 1988 till 2004 sen är det av eget intresse

Vilken kylare vart det då? Får väl hoppas den kan hålla nere temperaturerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har märkt att AMD Overdrive inte stämmer har aida64 och asrocks egen dom svara med samma temperatur
under logg körning

med AMD Overdrive fick jag 11 grader i vila sen 120 till 148 grader i full last ..... sen fladdrar den ganska hårt så den är inget att lita på

Verkar skumt AMD overdrive ej mäter rätt. Du har tankat ner fristående overdrive från AMD?

Skrivet av Jygge:

ja jag tror den buggar sig på fx9590 cpu för har jag den gamla fx8350 i så stämmer det då är alla tre programmen överens om cpu temp

När du menar de stämde överens räknade du då med en TJmax på 62 grader som 0grader punkten för thermal margin värdet i overdrive och från det räknade du ut temperaturen som du jämförde med de andra programmen?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Antar att du inte läser med AMD Overdrive? Låter som att du använder typ HWmonitor eller SpeedFan eller ngt. Den läser av en VRM och de är specifierade till 120°C. Vid 90°C på CPU stänger CPU av sig med #ThermTrip.

Läs med AMD Overdrive.

62°C är det som gäller.

Inte enligt de tester du visat mig tidigare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jalle64:

Inte enligt de tester du visat mig tidigare.

Nja, det vi kom fram till var:
62°C på Alla Bulldozer och Piledriver AM3+.
41xx har dock 70°C.

Nyare Piledrivers (de som släpptes i höstas) och FM2+ har kanske andra.
FM2+ verkar ha 70-74°C.

Minns du vilken tråd vi pratade senast om detta?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, det vi kom fram till var:
62°C på Alla Bulldozer och Piledriver AM3+.
41xx har dock 70°C.

Nyare Piledrivers (de som släpptes i höstas) och FM2+ har kanske andra.
FM2+ verkar ha 70-74°C.

Minns du vilken tråd vi pratade senast om detta?

Enligt den du citerade så var det en åttakärning Piledriver som vara testad men jag minns inte exakt. Tråden är från tidigt i våras tror jag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jalle64:

Enligt den du citerade så var det en åttakärning Piledriver som vara testad men jag minns inte exakt. Tråden är från tidigt i våras tror jag.

Vet att jag snackade med thereal_twisted och han hänvisade till ett mail direkt från AMD själva. Detta var nog närmare sommaren när jag pratade med honom om detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tycker du Intel är dyra? Kolla på 4690K prestandan är bättre än FX-9590. Dessutom är 4690K billigare.:)
/Lifooz

I detta fallet måste man dock lägga på förlusten på AMD plattformen ovanpå kostnaden för Intel plattformen.. blir dyrt, men det är upp till TS om han vill ta den kostnaden han är efterallt en mjukvaru-reparatör juh.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Ok hur får jag ned en intel cpu i ett amd moderkort??? det är inte bara att byta tänk lite längre
Jag sitter med amd moderkort så ger er ska jag ha intel måst jag minst byta ut moder kort och cpu
Korrekt svar är: Det går inte. Men om du går från mjukvaru reparationerna en stund över till hårdvaran så finner du snart att ett 1150 moderkort inte kostar särskilt mycket. Det beror på om du vill överklocka eller inte helt enkelt. Och din Asrock bräda kan du ju sälja.

Admin kan låsa tråden den har spårat ur totalt Jag frågade efter en bra kylare till cpu

nu handlar tråden om allt annat

Precis och eftersom 9590 är ett "ursäkta uttrycket" idiotbygge från AMD´s sida, med enda sikte på att prestrera så mycket det går utan en tanke på hur den skall kylas. Så rekommenderar vi andra ett bättre alternativ, som kanske kostar en nypa mer, men som sparar på magsåren åt dig.

Skrivet av Silcan:

Jadu Silcan, det är just det som är lite lustigt. Har man jobbat med att reparera en viss sak, bör man veta vad denne heter också.

Skrivet av Jygge:

Fan Jygge, nu var du ju riktigt nära där. Ända tills du blandade ihop dom igen.;)

Skrivet av Jygge:

Och du tycker inte att du själv bidrar till det, när du helt impulsivt slänger ut en fråga om vem som sprängde 1GHz vallen?
Men ja, vi vet att det var AMD som var först. Dom har varit riktigt bra en gång i tiden AMD och Intel typ varvade varandra. Idag är läget ett helt annat.
Som jag så många gånger har sagt. Vi får hoppas på ZEN.

Skrivet av SwedenVirre:

Jag hade valt Fractal kylaren, kör på denskulle jag säga. sen behöver du inte lyssna på alla andra som säger Intel. Har du redan en dator med sjysst prestanda lägg då hellre pengarna på en kylare för en tusenlapp som du även kan ha till ditt nästa bygge

Vill du inte/har inte platts för 360 radiatorn så kör på en noctua NH-D15 och köp till ett par PWM fläktar som blåser på bra!

http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15

och möjligen två av dessa

http://www.inet.se/produkt/5322183/bitfenix-spectre-pro-pwm-1...

fläktarna flåser på bra!

S30 eller vad den hette, verkar ju vara den bästa. Alltså den som Jygge valde från början. Har man en propp med 220w TDP. Ja då jävlar behöver man något som kyler därefter. Därför är en av dom större slutna vattenkylarna hans alternativ, då Custom Water är något han inte vill hålla på med.

Skrivet av skruvis:

I detta fallet måste man dock lägga på förlusten på AMD plattformen ovanpå kostnaden för Intel plattformen.. blir dyrt, men det är upp till TS om han vill ta den kostnaden han är efterallt en mjukvaru-reparatör juh.

Förvisso, men om han säljer både proppen och brädan så får han ändå ihop så pass, att utgiften inte behöver bli allt för stor för en Intel-plattform.
Det finns en hög med billiga 1150 brädor på prisjakt. Men vill han överklocka så lär han ju satsa på t.ex MSI Z87/Z97 G43 eller liknande.
Haha, ja precis. Som Silcan frågade så frågar även jag vad för typ av DATA han reparerade. För till och med kusinens 6 åriga dotter vet skillnaden mellan DATA och DATOR.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Förvisso, men om han säljer både proppen och brädan så får han ändå ihop så pass, att utgiften inte behöver bli allt för stor för en Intel-plattform.
Det finns en hög med billiga 1150 brädor på prisjakt. Men vill han överklocka så lär han ju satsa på t.ex MSI Z87/Z97 G43 eller liknande.
Haha, ja precis. Som Silcan frågade så frågar även jag vad för typ av DATA han reparerade. För till och med kusinens 6 åriga dotter vet skillnaden mellan DATA och DATOR.

/Lifooz

Har byggt 2st datorer med 4790K & detta moderkort, verkar fungerar bra. Bägge kör dock oklockat då det inte ligger för dem!

Till mig själv hade jag förmodligen satsat på detta! http://www.inet.se/produkt/1902694/msi-z97-g55-sli
Eller detta. http://www.inet.se/produkt/1902682/msi-z97-mpower

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Har byggt 2st datorer med 4790K & detta moderkort, verkar fungerar bra. Bägge kör dock oklockat då det inte ligger för dem!

Till mig själv hade jag förmodligen satsat på detta! http://www.inet.se/produkt/1902694/msi-z97-g55-sli
Eller detta. http://www.inet.se/produkt/1902682/msi-z97-mpower

M-power är riktigt sköna brädor. Det finns även M-power AC för den som kör vatten.
Sen har vi X-power som tydligen är ännu extremare. Nästa gång jag köper CPU och moderkort så får det bli M eller X-power för min del.
Så där delar jag helt din smak.
/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

funderar på nån av dessa
NZXT Kraken X61 280mm http://www.inet.se/produkt/5322389/nzxt-kraken-x61-280mm#/com...

Fractal Design Kelvin S36 360mm http://www.inet.se/produkt/6308876/fractal-design-kelvin-s36-...

Corsair Hydro H105 http://www.inet.se/produkt/5322371/corsair-hydro-h105

Cooler Master Nepton 280L http://www.inet.se/produkt/5322374/cooler-master-nepton-280l

fördel NZXT Kraken X61 280mm den har 6 års garanti

Fractal Design Kelvin S36 360mm ser ju väldigt lovande ut. Har själv en kraken x61 och den verkar göra sitt jobb väldigt bra, iof på en 4790k och gemför jag tillexempel med corssair som jag haft tidigare så är programvaran helt underbar till kraken x61. Du ser temp på alla kärner på graf min/timme och den har även koll på gpu temp och load för respektive och om du har på datorn så kan du styra programmet från din mobiltelefon.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Kör själv med Noctua NH-DH14 med 3 fläktar. Absolut inga problem med tempen oavsett belastning

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Avstängd

Sockeltempen är svår att få pli på. Bästa sättet är att ha ett öppet chassi så baksidan av moderkortet kan få luft, sen en fläkt bakom sockeln med.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem

Kan tala om det blev en Corsair Hydro H110 nu är cpu sval 28 grader i vila har inte fått den över 50 grader än
fläktarna går på lågfart ok låter lite från lådan men det är original fläktarna jag kör med ska byta ut dom sen efter ny år

kan varna andra på att montera stora saker kolla upp att hålbilden stämmer
jag har en Fractal Design Arc Midi R2 den ska ta 2 x 140 i taket men hålbilden stämde inte
plus jag fik stuka lite fram på lådan för att få in sakerna ,,, sen justera hålen
men nu sitter paketet i och det funka fin fint --

Visa signatur

Permalänk

Stor lyfkylare (Noctua NH-D14/15, Phanteks, BeQuiet Dark Rock Pro 2 etc etc) är alltid bättre än en "sluten" luftkylare från corsair/cm etc etc. Mycket stabilare, slipper oroa dig om att pumpen får problem, du slipper HÖRA pumpen hela tiden, osv osv. samt oftast några grader bättre i temperatur.

EDIT: Sorry såg inte sida 2 (lita dock aldrig på idle tempen på amd processorer)

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Förstår inte allt snack om att byta till ny plattform. Visst, jag hade aldrig rekommenderat eller köpt en 9590 eller ett am3+ system, men om man har ett som fyller ens behov så är det bortkastade pengar. Killen ber om råd till ny kylare och får rådet nytt mobo och processor?? Tjena mittbena..

Hur jäkla svårt kan det vara med data/dator? Undra om det var vanligt förr o tin' att man blandade ihop skrivmaskinen med det man skrivit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

S30 eller vad den hette, verkar ju vara den bästa. Alltså den som Jygge valde från början. Har man en propp med 220w TDP. Ja då jävlar behöver man något som kyler därefter. Därför är en av dom större slutna vattenkylarna hans alternativ, då Custom Water är något han inte vill hålla på med.

/Lifooz

Jo tack S30 är en sjysst kylare, fast den skall man ju ha platts för en 360 radd också. vet inte vad han har för chassi i vilket fall så verkar Corsair kylaren göra sitt jobb!

Skrivet av Jygge:

Kan tala om det blev en Corsair Hydro H110 nu är cpu sval 28 grader i vila har inte fått den över 50 grader än
fläktarna går på lågfart ok låter lite från lådan men det är original fläktarna jag kör med ska byta ut dom sen efter ny år

jag har en Fractal Design Arc Midi R2 den ska ta 2 x 140 i taket men hålbilden stämde inte
plus jag fik stuka lite fram på lådan för att få in sakerna ,,, sen justera hålen

Trevligt att höra att det funkar bra nu!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

/Lifooz

Visa signatur