Flera Skype och andra dubletter

Permalänk
Medlem

Flera Skype och andra dubletter

Jag har inte använt Windows 8 särskilt mycket och har lite dålig koll på hur det är uppbyggt. Känslan är att man arbetar i två operativsystem samtidigt och att man aldrig riktigt kan vara säker på när man ska vara i vilket, samt att dessa ibland kan överlappa (och därmed också krocka). Väldigt frustrerande.

När jag kollar i startmenyn (eller vad man ska kalla skärmen med alla rutor, den som inte är skrivbordet) hittar jag först en ruta som heter Skype. Bredvid finns det ytterligare några rutor, varav en heter Skype WiFi.

Trycker jag på pilen neråt, som visar alla appar i bokstavsordning hittar jag dessa två under S. Dock finns det en tredje under rubriken Skype, som heter Skype för skrivbordet.

Alltså: Varför finns det tre olika Skype och kan man ta bort någon utan att ta bort allihop?
Skype för skrivbordet

Ljudinspelare
Vad är skillnaden mellan Ljudinspelaren som finns under L och Ljudinspelaren som finns under Tillbehör i Windows? Den förra öppnas i helskärm som en app och den andra som ett program på skrivbordet. Kan man ta bort den ena utan att den andra följer med? Vilken är bäst?

Ljudinställningar
Det finns en app som heter ICEPower AudioWizard och en som heter Realtek HD Audio Manager: är det två program som gör samma sak och alltså kan krocka?

Jag har försökt googla men tycker att svaren är vaga så jag behöver nog lite tydligare hjälp.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Skype för skrivbordet är antagligen det du vill ha, de andra 2 kan du ta bort.

Resten skulle jag nog låta bli om allt fungerar som det ska

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Den säger till att det är bara Skype för skrivbordet som gäller nuförtiden om du startar den andra.. Men borde du inte köra win10 nu?

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike
Okej. Tja, jag har funderat på att uppgradera men det kommer så mycket information hit och dit att man snart inte vet varken ut eller in om vilka villkor som gäller.
Kanske gör en uppdatering inom kort... eller så väntar jag några månader. Jag har ju tid på mig.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?