Bygga in Powersupply i Mini-itx chassi

Permalänk
Medlem

Bygga in Powersupply i Mini-itx chassi

Hej!

Jag har ett Cooler Master Elite 130 för närvarande.
Jag kollade runt lite, för jag vill försöka modifiera chassit en aning, eftersom PSU:n sticker ut på baksidan.
Jag behöver igentligen inte platsen för hårddiskar eller cdläsare då jag kör mitt system på två SSD.
Då detta även skapar mer utrymme för CPU kylning, eftersom jag inte har ett slutet vattenkylt system.

Exemplaret jag hittade:

Del som behövs inhandlas:
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/...

Jag vill försäkra mig om att det är rätt intag jag kommer inhandla, eftersom min elkunskap är rätt så begränsad.
Även ifall det inte blir ett alldeles för stort arbete och montera dit ett sådant uttag utan att man kortsluter systemet.
Jag har tidigare erfarenheter utav att skarva kabel.

Permalänk
Inaktiv

Det är rätt intag.

Permalänk
Medlem

@anon81912:

Hej!

Fick tag i en 15A istället. Fungerar det?

Permalänk
Inaktiv

Menar du att pluggen är speccad för 15A, eller är det något artikelnummer du syftar på?

Det borde fungera iaf. Har du en bild?

Permalänk
Medlem

@anon81912:

Det är samma volt, men 15A istället för 10A som den jag hade i frågan. Ser exakt likadan ut.

Permalänk
Inaktiv

Ja, då fungerar det bra

Permalänk
Medlem

@anon81912:

Hej igen!

Sitter och funderar, det finns tre stycken kablar som ska ansluta till kontakten baksida.

Jord (gul/grön) ska vara den ensamma?
Brun och blå ska i vilket av dom två andra som helst?

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett blir det mest korrekt om du ansluter den blå till stiftet längst till höger från det håll som bilden ovan visar. Brun längst till vänster från hållet som bilden ovan visar. Men vet du - det har ingen betydelse för varken funktionalitet eller säkerhet.

Jord (gul/grön) högst upp.

Med den kunskap du visar i ellära tycker jag inte du borde göra det du håller på med.

Men, om vi bortser från den rekommendationen....
Löder du kablarna på stiften eller är det skruvmontering?
Isolerar du med krympslang sedan?

Jaha nu läste jag att det är lödmontering på apparatintaget!

Jag har också ett Cooler Master Elite 130 och kommer också att placera nätdelen på det där sättet. Kommer dock att dra in strömsladden då jag inte orkar göra det du gör nu. Primära anledning till modifieringen är att jag inte vill att det ska komma varmluft på min passiva nätdel.

Permalänk
Medlem

@Rolle2000:

Hej!

Super! Tack, nej jag kan inte skryta med mina elkunskaper, men ja jag kommer antagligen löda, sen kommer jag att använda krympslang!

Hur ser din lösning ut för fäste av psu ut? Jag är som du ute efter att värmen inte ska på psu, och att luftflödet kommer gå bättre.

Permalänk
Medlem

Har inte kommit längre än till idéstadiet så jag har inget tips på fäste av nätdelen. Kommer nog inte lägga så mycket engagemang på att montera fast nätdelen. Ett buntband får det väl bli!

För tillfället har jag cpu som är passivt kyld med kylflänsar och något fläkt behövs inte. Har dock monterat in en lågvarvig fläkt för att få lite cirkulation.

När jag byter moderkort och cpu kommer jag att flytta ner nätdelen till botten i fronten av lådan som på bilden i din första post.