Min dator låter konstigt helt plötsligt (tror det är fläkten)

Permalänk

Min dator låter konstigt helt plötsligt (tror det är fläkten)

Hej satt och använde min dator och stängde av den kl 2 inatt. Nu när jag sätter igång den nu låter fläkten jättehögt och det låter som en borrmaskin.
Verkar konstigt att datorn blivit såhär bara utan orsak? det var inget fel med datorn när jag använde den inatt kl 2.

Permalänk
Medlem

Som en borrmaskin säger du? Öppna upp datorn och kolla ifall det är någon kabel som halkat och ligger och slår mot någon fläkt.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Problemet löst tror jag. Stängde av datorn och drog ut sladden och satte i den igen och nu funkar fläkten som den ska igen? Konstigt va? Hur kommer det sig att det löser sig genom att dra ut sladden bara? Aldrig varit med om något liknade.

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar bli så när lågbudgetfläktar med glidlager torkar ut, slits och börjar vobbla i lagret. Smörja fläkten kan hjälpa, annars är det byte som gäller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ibland blir lagren dåliga. Speciellt om man stänger av datorn kan dom låta en stund efteråt.

Kolla vad det är för fläkt (ta foto och posta här) så kanske du kan byta den själv. Beroende på modell och storlek så kostar en ny 50-150 kr och tar nån minut att byta och är enkelt.