Vulkan ger upp till 60 procent bättre prestanda i spelmotorn Unity

Permalänk
Melding Plague

Vulkan ger upp till 60 procent bättre prestanda i spelmotorn Unity

Stöd för nya grafikgränssnitt som arbetar närmare hårdvaran blir allt vanligare. Nu tillkommer stöd för Vulkan i en ny betaversion av Unity, som får upp till 60 procent bättre prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge oss stöd för Vulkan på ALLA titlar samt en Linux dist med Vulkan i en enkel installation. Det är vad spelvärlden och OS-konkurrensen (vilken ju nästan är obefintlig idag och det märks verkligen då företaget som har den totalt dominerande ställningen helt struntar i sina användare) verkligen behöver!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Härligt! Hellre Vulkan än DX12. Doom är ett bra exempel på lyckad implementation av lågnivå-API. Hoppas det blir lika bra i Unity-motorn.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Wow, det var klart bättre än väntat för den motorn!
Vulkan är verkligen en välkommen standard... som förhoppningsvis blir en standard att räkna med.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Alltid dessa siffror som bara kastas ut utan någon närmare förklaring. Upp till 60% i vilka scenarion? Ett specifikt spel? Med vilken typ av hårdvara, där CPU flaskar GPU eller tvärtom? Bara för AMD? Var det riktigt dåligt optimerat från början?

Känns lite som att sälja en ketchup där man proklamerar om "50% mindre socker!" när den innehöll tre gånger så mycket socker än konkurrenten tidigare och fortfarande innehåller mer socker är sin konkurrent...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:
60% om spelet byggs runt och optimeras för Vulkan från scratch förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Härligt! Hellre Vulkan än DX12. Doom är ett bra exempel på lyckad implementation av lågnivå-API. Hoppas det blir lika bra i Unity-motorn.

Ja verkligen! Doom spelar äckligt bra Vulkan.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:
Anledningen enl. utvecklarna själva var väl:
Detta tack vare att gränssnittet kan utnyttja flera kärnor och trådar hos processorn mer effektivt.
Så det är nog inte AMD exklusivt i den bemärkelsen.

Men visst hade det varit intressant att veta i vilket scenario explicit som man uppmätte 60% förbättring, men då hade antagligen folk bara avfärdat det ändå då det handlar om en utvecklarversion.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

"Upp till 60%" kan ju betyda att det oftast är runt 10% förbättring, sen i något väldigt specifikt scenario som man aldrig stöter på i något verkligt spel är förbättringen 60%..

Men får hoppas att det är en rejäl förbättring över lag.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@trickeh2k:
60% om spelet byggs runt och optimeras för Vulkan från scratch förmodligen.

Njae... Ett spel i sig är sällan det du optimerar för ett grafik API. Det är spelmotorn i sig du gör dessa optimeringar i. Utveckalr man sin egen motor och bygger spelet på den så blandas det där ihop lite och folk ser ofta det bara som att utvecklaren gjort ett spel, när de irealiteten faktiskt också bygt en motor först.

Så om Unity lägger in stöd i sin motor och man sedan jobbar med Unity så som man brukar jobba med Unity så lär du få de prestandaökningar de talar om. 60% kan gälla specifika scenarion, exempelvis "2D" platforms spel eller liknande. Men du som utvecklare av ett spel i Unity lär inte behöva vara nere och grotta i motorn för att dra nytta av förbättringarna som Vulcan erbjuder.
Sedan är det självklart så att du kan sabba saker... skriver du en miljon shaders som en tomte så lär du paja prestandan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Alltid dessa siffror som bara kastas ut utan någon närmare förklaring. Upp till 60% i vilka scenarion? Ett specifikt spel? Med vilken typ av hårdvara, där CPU flaskar GPU eller tvärtom? Bara för AMD? Var det riktigt dåligt optimerat från början?

Känns lite som att sälja en ketchup där man proklamerar om "50% mindre socker!" när den innehöll tre gånger så mycket socker än konkurrenten tidigare och fortfarande innehåller mer socker är sin konkurrent...

Tror du glömde den stora frågan... smakar det fortfarande som ketchup?
Vad jag syftar är det som varit det enorma problemet med DX12... ja.. du kan köra det, men det ger antingen mycket dippar och buggar, trots hög FPS. För socker eller inte... om det plötsligt smakar sur tomatpuré, vad är poängen?

Att Vulkan dock kan få AMD kort att flyga fram är inget oväntat. De har mer hårdvara under huven som inte alltid används optimalt. Men att göra detta utan FPS dippar eller andra problem, det är det svåra.

Tittar du tex på stengamla 7970 så får den en rejält lyft av Vulkan i tex Doom.

Håller med dig dock att mer info, oavsett är att föredra.

Permalänk
Medlem

Såg den här nyheten på nån annan sida igår och ni gör precis samma fel som dom. (Ni kanske bara har direktöversatt?)
Problemet är samma dock. 60% bättre prestanda. 60% bättre än vadå?

Jag är 200% bättre på matematik. Säger ingenting egentligen.

Om nånting är bättre så måste man ha jämfört med nåt annat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

@trickeh2k:
Anledningen enl. utvecklarna själva var väl:
Detta tack vare att gränssnittet kan utnyttja flera kärnor och trådar hos processorn mer effektivt.
Så det är nog inte AMD exklusivt i den bemärkelsen.

Men visst hade det varit intressant att veta i vilket scenario explicit som man uppmätte 60% förbättring, men då hade antagligen folk bara avfärdat det ändå då det handlar om en utvecklarversion.

Jo, men det skulle ju lika gärna kunna innebära att det ger 60% prestandalyft för en Phenom-processor medans en Kaby lake-processor enbart ser 6% ökad effektivitet. Nu har jag väldigt dålig koll, men är generellt sett Unity en väldigt processortung motor? Känns som det är väldigt få spel där processorn blir en flaskhals om man inte sitter på en väldigt gammal CPU men en ny GPU.

Skrivet av Paddanx:

Tror du glömde den stora frågan... smakar det fortfarande som ketchup?
Vad jag syftar är det som varit det enorma problemet med DX12... ja.. du kan köra det, men det ger antingen mycket dippar och buggar, trots hög FPS. För socker eller inte... om det plötsligt smakar sur tomatpuré, vad är poängen?

Att Vulkan dock kan få AMD kort att flyga fram är inget oväntat. De har mer hårdvara under huven som inte alltid används optimalt. Men att göra detta utan FPS dippar eller andra problem, det är det svåra.

Tittar du tex på stengamla 7970 så får den en rejält lyft av Vulkan i tex Doom.

Håller med dig dock att mer info, oavsett är att föredra.

Jo, att Vulkan är det bättre gränssnittet i dagsläget sett till vad det kan göra för en enskild maskin känns rätt odiskutabelt. Fortfarande tycker jag dock inte att det är tal om någon form av revolution, i de fall där Vulkan ger ett klart uppsving känns det mer som om utvecklarna har fokuserat mer på att göra det optimerat för Nvidia-kort.

Skrivet av str8forthakill:

@trickeh2k:
60% om spelet byggs runt och optimeras för Vulkan från scratch förmodligen.

Precis, förmodligen. Eller?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ge oss stöd för Vulkan på ALLA titlar samt en Linux dist med Vulkan i en enkel installation. Det är vad spelvärlden och OS-konkurrensen (vilken ju nästan är obefintlig idag och det märks verkligen då företaget som har den totalt dominerande ställningen helt struntar i sina användare) verkligen behöver!

.

Annars finns ju MSDOS som är snäppet stabilare än Linux. Folk vi ha enkelhet, Linux är långt från enkelt och fragmenterat i 2 skvadriljarder distar, ingen människa på jorden behöver det för sin spel eller hemdator...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Digital fyndjägare

Vulkan ger upp till 60% bättre prestanda i spelmotorn Unity.

Okej... najs shit.

OBS: Enligt dem själva ska Vulkan erbjuda upp till 60 procent bättre renderingsprestanda. Detta tack vare att gränssnittet kan utnyttja flera kärnor och trådar hos processorn mer effektivt.

Återstår att se med fakta längre fram i tiden...
Hoppas nu bara att mer spel utnyttjar Vulkan (alla OS) istället för DX12 (MS Windows).

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Väldigt OT men ser ut som att Android 7 kommer till nVidia Shield Tablet

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Datavetare
Skrivet av trickeh2k:

Jo, att Vulkan är det bättre gränssnittet i dagsläget sett till vad det kan göra för en enskild maskin känns rätt odiskutabelt.

Är det verkligen odiskutabelt?

Vulkan är betydligt bättre än OpenGL, framförallt på AMD-kort. Det är absolut odiskutabelt.

Men så här långt har vi ingen titel som stödjer både DX12 och Vulkan. De två titlar som har både Vulkan och DX11 stöd visar rätt mycket samma sak som DX12 vs DX11: med en någorlunda modern CPU är DX11 minst lika snabb. Med riktigt klen CPU och stark GPU ser även dessa titlar en boost från Vulkan över DX11.

Om man är CPU-bunden finns det tester som visar att DX12 kan ge en enorm boost över DX11, samma gäller för Vulkan.

T.ex. visar 3DMark API overhead test (där man fläskar på med löjligt många "draw-calls") att DX12 är över x10 mer effektivt jämfört med DX11.

Men detta är ju bara en benchmark!!! Sant, dock uppvisar DX12 i 1280x720 med GTX 1080 samt i7-6950X rätt stort lyft över DX11.

Vulkan visar samma sak över OpenGL, 1920x1080 på ett GTX 1080 ser ~20 % boost från Vulkan. Däremot är skillnaden noll mellan Vulkan och OpenGL i 4k när man blir helt GPU-bunden.

Fury X får runt 30 % boost i 1920x1080, men det faktum att alla AMD kort får en boost att gå från OpenGL till Vulkan även i 4k pekar på att AMDs OpenGL-drivare har seriösa problem. Med ett R9 285 är man rimligen helt GPU-bunden i 4k, ändå får den en boost av Vulkan...

"Problemet" för både DX12 och Vulkan är att nästan inga PC-spel är CPU-bundna. När man blir helt GPU-bunden kommer man se ungefär samma prestanda oavsett API, ett högre nivå API som DX11 har då ofta en fördel i att GPU-tillverkarna kan lägga tid på kretsspecifika optimeringar i drivers som inte är ekonomiskt försvarbara för speltillverkarna (utom för konsoler).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jo, att Vulkan är det bättre gränssnittet i dagsläget sett till vad det kan göra för en enskild maskin känns rätt odiskutabelt. Fortfarande tycker jag dock inte att det är tal om någon form av revolution, i de fall där Vulkan ger ett klart uppsving känns det mer som om utvecklarna har fokuserat mer på att göra det optimerat för Nvidia-kort.

Alltså problemet är att DX11 är enormt bra optimerat på Nvidias sida. Där finns helt enkelt inte mer hårdvara att ta i kretsarna. De få optimeringar som kan göras är på CPU-tråd nivå, men även där har Nvidia gjort kanon bra jobb.

AMD har inte lagt samma resurser på att optimera DX11, utan stället lagt resurserna på hårdvaran och på att göra Mantle. Detta gör ju att hårdvaran i dessa kort är helt klart optimala för Mantle/Vulkan/DX12 på ett sätt som Nvidias nuvarande aldrig kan bli, då deras är helt DX11 grundade... Så AMD kommer vara den stora vinnaren av detta, i äldre/nuvarande kort. Sen får framtiden avgöra det andra.

Med det sagt så kan Nvidia korten säkert optimeras att fungera precis lika bra som med DX11, sett till GPU nivån, och då ev ta nytta av lite optimeringar och andra saker på CPU nivå. Men bristande Async compute stöd (helt eller delvis optimalt) tex gör att korten aldrig kan nå mycket mer. De måste mao hitta andra sätt att lösa "samma problem".

I Doom så är det Nvidias "halvoptimerade" OpenGL som varit boven (precis som för AMD), och där finns säkert prestanda att hämta, och dessa borde kunna gynna båda. Men inte jämfört med DX11. Här är Vulkan helt klart bästa för båda korten.

Men när folk kan spela 60 fps 1080p i high-ultra med ett 7970 kort som är 5 år gammalt i Vulkan, så säger det en hel del vilka nivåer som Mantle optimerade kort kan nå, om hårdvaran kan användas bättre. 290 korten når 100+ med Vulkan, trots sin ålder... Så för nuvarande AMD användare, är det en revolution.

Vi får helt enkelt se hur det blir när dammet lägger sig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Detta gör ju att hårdvaran i dessa kort är helt klart optimala för Mantle/Vulkan/DX12 på ett sätt som Nvidias nuvarande aldrig kan bli, då deras är helt DX11 grundade...

Här får man nog vara väldigt noga med definitionen av "optimalt för Mantle/Vulkan/DX12".

Även i Doom med Vulkan så presterar GTX 1060 runt 20 % bättre än 480 relativt kretsens kapacitet. I denna titel är 480 snabbare i absoluta termer, men 1060 är mer effektiv. Vad som är optimalt kan variera beroende på vad man är ute efter att optimera.

Precis som du skriver ovan måste ju 1060 ligga betydligt närmare sin kapacitet redan i DX11 så finns mindre att hämta. Polaris är dock ett rejält steg upp i effektivitet, både i DX11 och DX12, från generationen innan. 390 är på pappret i de flesta fall 50 % kraftigare än 970, ändå presterar de väldigt snarlikt.

Alla GPUer, till och med Intels iGPUer, får en boost från DX12/Vulkan förutsatt att man CPU-bunden (lycka till med att skapa det fallet när man kör Intel iGPU ).

Att minska "overhead" var huvudmålet med alla nya grafikbibliotek, av allt att döma har man också uppnått det målet oavsett GPU.

Problemet verkar vara att väldigt få ställt sig frågan: vad är den stora flaskhalsen på PC. Flaskhalsen är absolut CPU-delen på konsoler och där pratas det ju om 30-40 % vinst specifikt från nya APIer, tyvärr verkar man bara extrapolerat det till att även gälla PC utan att tänka närmare på det hela...

Edit: måste ändå flika in att det är jättekul att se Vulkanstöd i Unity. Tror tyvärr att Vulkan blir en parantes i historien, men det är något jag väldigt gärna har fel om!

Skulle vara så mycket bättre om Vulkan blev de-facto APIet för 3D jämfört med att DX12 blir det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Min tanke är dock:
Är Vulkan helt färdigutvecklat? Var DX12 "färdigt" före Vulkan och är det därför så många stora speltitlar stödjer dx12 istället för Vulkan? Personligen kan jag inte se nyttan med att stödja ett gränssnitt som enbart kan användas på ett OS istället för ett som kan användas på 4+ olika OS.
Det måste ju vara bättre i slutändan att kunna nå ut till fler än att låsa fast sig till ett.

Konspirationsteori: Har Microsoft betalat in sig ordentligt för att kunna låsa fast speltillverkarna till dx12 för att få fler in på W10 och allt vad det innebär?

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jo, men det skulle ju lika gärna kunna innebära att det ger 60% prestandalyft för en Phenom-processor medans en Kaby lake-processor enbart ser 6% ökad effektivitet. Nu har jag väldigt dålig koll, men är generellt sett Unity en väldigt processortung motor? Känns som det är väldigt få spel där processorn blir en flaskhals om man inte sitter på en väldigt gammal CPU men en ny GPU.

Unity är en plattformsoberoende grafikmotor.
Som sagt det är ännu en utvecklarversion så det går inte att fästa mycket grund vid påståendet än att de uppmätt 60% i något scenario troligtvis vs. OpenGL.

Tror inte att det är specifikt en tillverkare som gynnas av *upp till 60% bättre prestanda* p.g.a. att man bättre kan nyttja fler processorkärnor effektivare(därmed inte sagt hur många), såvida man inte tidigare använt någon form av Intel-kompilator på ett AMD-testsystem och nu plötslig gjort en ko-vändning
Utvecklingen lär vara positiv oavsett ökning och oavsett scenario.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det verkligen odiskutabelt?

Vulkan är betydligt bättre än OpenGL, framförallt på AMD-kort. Det är absolut odiskutabelt.

Men så här långt har vi ingen titel som stödjer både DX12 och Vulkan. De två titlar som har både Vulkan och DX11 stöd visar rätt mycket samma sak som DX12 vs DX11: med en någorlunda modern CPU är DX11 minst lika snabb. Med riktigt klen CPU och stark GPU ser även dessa titlar en boost från Vulkan över DX11.

Om man är CPU-bunden finns det tester som visar att DX12 kan ge en enorm boost över DX11, samma gäller för Vulkan.

T.ex. visar 3DMark API overhead test (där man fläskar på med löjligt många "draw-calls") att DX12 är över x10 mer effektivt jämfört med DX11.

Men detta är ju bara en benchmark!!! Sant, dock uppvisar DX12 i 1280x720 med GTX 1080 samt i7-6950X rätt stort lyft över DX11.

Vulkan visar samma sak över OpenGL, 1920x1080 på ett GTX 1080 ser ~20 % boost från Vulkan. Däremot är skillnaden noll mellan Vulkan och OpenGL i 4k när man blir helt GPU-bunden.

Fury X får runt 30 % boost i 1920x1080, men det faktum att alla AMD kort får en boost att gå från OpenGL till Vulkan även i 4k pekar på att AMDs OpenGL-drivare har seriösa problem. Med ett R9 285 är man rimligen helt GPU-bunden i 4k, ändå får den en boost av Vulkan...

"Problemet" för både DX12 och Vulkan är att nästan inga PC-spel är CPU-bundna. När man blir helt GPU-bunden kommer man se ungefär samma prestanda oavsett API, ett högre nivå API som DX11 har då ofta en fördel i att GPU-tillverkarna kan lägga tid på kretsspecifika optimeringar i drivers som inte är ekonomiskt försvarbara för speltillverkarna (utom för konsoler).

Är inte ett test med 1080p med ett GTX 1080 och med senaste generationen i7 i 720p känns ju dock bara som att man visar att det går att få ut mycket mer prestanda, men är helt meningslöst eftersom ingen person i hela världen kommer att spela med den upplösningen någonsin med den hårdvaran?

DX12 är i sin linda, men i dagsläget har jag inte sett ett enda "riktigt" test där den faktiskt blir en game changer till skillnad mot Vulkan för AMD-kort, så jag tycker fortfarande att Vulkan odiskutabelt är bättre i dagsläget

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av trickeh2k:

Är inte ett test med 1080p med ett GTX 1080 och med senaste generationen i7 i 720p känns ju dock bara som att man visar att det går att få ut mycket mer prestanda, men är helt meningslöst eftersom ingen person i hela världen kommer att spela med den upplösningen någonsin med den hårdvaran?

DX12 är i sin linda, men i dagsläget har jag inte sett ett enda "riktigt" test där den faktiskt blir en game changer till skillnad mot Vulkan för AMD-kort, så jag tycker fortfarande att Vulkan odiskutabelt är bättre i dagsläget

Vulkan är ju bara en "game changer" när det jämförs med AMDs OpenGL drivare. Ska det ses som mediterande att man tidigare sög men nu är man på den nivå man kanske borde?

Om Vulkan verkligen är bättre än DX12, varför ser man då ingen boost över DX11 ens på AMD i de titlar som har både DX11 och Vulkan?

Vi har ju sett samma logik kring CPU-utveckling, många har pekat på hur mycket snabbar utvecklingen går på ARM-sidan men allt för få verkar reflektera över vilken nivå man startade på...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här får man nog vara väldigt noga med definitionen av "optimalt för Mantle/Vulkan/DX12".

Även i Doom med Vulkan så presterar GTX 1060 runt 20 % bättre än 480 relativt kretsens kapacitet. I denna titel är 480 snabbare i absoluta termer, men 1060 är mer effektiv. Vad som är optimalt kan variera beroende på vad man är ute efter att optimera.

Precis som du skriver ovan måste ju 1060 ligga betydligt närmare sin kapacitet redan i DX11 så finns mindre att hämta. Polaris är dock ett rejält steg upp i effektivitet, både i DX11 och DX12, från generationen innan. 390 är på pappret i de flesta fall 50 % kraftigare än 970, ändå presterar de väldigt snarlikt.

Nu jämförde jag dock 7970 och 290, kort som är 3 resp 5 år gamla.
Och du jämför med kort som är mindre än 1 år resp 2 år gamla.
Sen håller jag inte med dig i din 480 vs 1060 jämförelse:
http://wccftech.com/rx-480-gtx-1060-dx12-vulkan-tested/
Det kan slå mycket med olika spel, och just Doom i Vulkan 126 vs 103 fps säger en del.

Men... och jag vill tydligt säga detta "men"... Det är ett spel, och ett scenario.
Och tittar man under huven så är renderingstider det största problemet mot vissa av dessa situationer. Detta är den ketchup smaken jag påpekade tidigare. Mer FPS är inte allt, det måste också fungera bra.

Utan tvekan så har Nvidia jobbat ikapp dock, och jag håller med att "all kraft" är svår att klämma ur AMD korten. Men plockar du fram ett 5 år gammalt Nvidia kort, motsvarande 7970 och se vad de ger med Vulkan lär det vara en annan historia. Det har tagit till 10 serien för Nvidia för att verkligen komma ut med ett kort som kan använda dessa funktioner relativt fullt ut. De har dock fortfarande väldigt optimerad krets, som inte kan optimeras mer.

Vi hade vilda diskussioner om detta redan på 970 tiden, och det visade sig att Nvidia höll tyst för de hade nada optimerat stöd för det. Detta syns tydligt när man sätter den i doom med just async. https://www.hardwareunboxed.com/doom-vulkan-vs-opengl-benchma...

Nu vet jag att Nvidia har jobbat ikapp dessa siffror lite, men det visar också hur extremt beroende Nvidia korten är på dessa optimeringar, precis som AMD korten är på vulkan. När 390kort, som är snarlik prestanda som 290X, slår 980 på flabben eller Fury X går om pyrfärska 1070, så måste man reagera lite. Tänk om alla spel kunde använda denna kraft...

Skrivet av Yoshman:

Alla GPUer, till och med Intels iGPUer, får en boost från DX12/Vulkan förutsatt att man CPU-bunden (lycka till med att skapa det fallet när man kör Intel iGPU ).

Att minska "overhead" var huvudmålet med alla nya grafikbibliotek, av allt att döma har man också uppnått det målet oavsett GPU.

Problemet verkar vara att väldigt få ställt sig frågan: vad är den stora flaskhalsen på PC. Flaskhalsen är absolut CPU-delen på konsoler och där pratas det ju om 30-40 % vinster specifikt från nya APIer, tyvärr verkar man bara extrapolerat det till att även gälla PC utan att tänka närmare på det hela...

Håller med.
Men där finns en vinst för även dagens PC.

Att inte behöva i7an för 100+ FPS.
Att kunna ha en CPU mer fler kärnor i lägre frekvens, som verkligen kan utnyttjas bäst.
Att kunna använda sin gamla CPU längre, då du mer effektivt kan utnyttja tex 2600k bättre.

Permalänk
Digital fyndjägare

@Paddanx: Alltså problemet är att DX11 är enormt bra optimerat på Nvidias sida.
Är detta ett problem?
Du menar alltså att det kan bli ännu bättre med DX11 på Nvidia kort?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

Tycker det är mer problem på AMD sidan även om de uppvisat något bättre (5%) resultat med DX12.

Att folk snackar så mycket om HD 7970 samt HD 7970 GHZ och att den är "så bra" är som en myt för mig. Jag bytte från 5770 (absolut bästa klockbara ati kort ever som jag ägt) till 7970 (Ej GHZ edition) men bytte då kortet dog efter 2 veckor p.g.a. enkel överklockning, det brände moderkortet på köpet. Köpte ett GTX 680 som fortfarande fungerar hur bra som helst, även i nya spel. Att folk hela tiden jämför 7970 GHZ edition mot GTX 680 idag är löjligt, ursäkta att jag tycker det men mitt GTX 680 överklockat slår 7970 på fingret ännu. Dels för att PhysX inte fungerar med Ati/AMD kort och dels för att många effekter försvinner helt med ATI/AMD kort i vissa (äldre) spel jag har, tyvärr.

Folk pratade anti PhysX och skyllde på att det var så få spel ändå som utnyttjade det då och därför köpte ATI.... men att samma folk INTE alls verkar tänka idag att Vulkan samt DX12 o.s.v har få spel men ändå yttrar sig om AMD är bättre i detta är ologiskt för mig. Nvidia försöker göra det vackrare för oss som sitter med tung hårdvara men ändå klagas det? Köp en konsol säger jag då. DX12 samt Vulkan ger inget extra ögongodis som ändå är det jag vill se i slutändan. Att spela spel med vackrare effekter och extra ögongodis jämfört med en konsol är ändå det viktiga för mig iallafall.

GTX 1060 slår nytt rekord spräcker 3GHZ barriären.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med.
Men där finns en vinst för även dagens PC.

Att inte behöva i7an för 100+ FPS.

Ja inte ens en i7 6700K i 4,4ghz räcker för att nå 144fps i Battlefield 1 på stora kartor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att inte behöva i7an för 100+ FPS.
Att kunna ha en CPU mer fler kärnor i lägre frekvens, som verkligen kan utnyttjas bäst.
Att kunna använda sin gamla CPU längre, då du mer effektivt kan utnyttja tex 2600k bättre.

En tanke som slog mig är att det här idag uppfattas som ett konstigt sätt att se spelprestanda på, den är ju de facto väldigt sällan CPU-beroende utan det mesta ligger i starka grafikkort. Vad händer på CPU-marknaden nu för tiden då kan man undra? Inte mycket alls, sen Sandy Bridge har prestandan sakta krypt uppåt varje generation men CPU-prestandan har mer och mer slätats ut över generationerna. Den som sitter på en i5 från Ivy Bridge är inte längre speciellt långt efter en i5 från Skylake jämfört med hur det var innan.

Så min tanke är att om CPU-utvecklingen är låst men grafikkorten kan bli snabbare så är det väl väldigt vettigt med ett system som ser till att verkligen utnyttja CPU maximalt? Kanske inte idag, även om det gör att i3 plötsligt blir mycket bättre och den där överklockningsbara varianten hade varit guld värd om den inte redan var prissatt som guld.. i3 + 1070 är ingen omöjligt kombination för de flesta spelen idag.

Sen angående Unity så känns det verkligen som något som behövs, många spel är extremt slöa när de är gjorda i just Unity. Detta sannolikt beroende på att de som gjort dem (indie) inte ansträngt sig så mycket men gratis prestanda vore trevligt där.

EDIT: Och så klart, håller helt med dig om att alla som önskar mer än 60 Hz kan ha nytta av detta redan idag.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Paddanx: Alltså problemet är att DX11 är enormt bra optimerat på Nvidias sida.
Är detta ett problem?
Du menar alltså att det kan bli ännu bättre med DX11 på Nvidia kort?

Det är endast ett problem, om man kallt förutsätter att inte AMD får samma optimering. Får du samma effektiva optimering på AMD kort, kommer AMD kortet vinna, då där är mer hårdvarukraft under huven (sett 5 år tillbaka iaf, det har skiftat mycket genom åren).

Så länge du är nöjd med din DX11 prestanda, och inte förväntar dig mer är det helt klart ett plus att ha Nvidia kort. Men du är hårt beroende på att Nvidia optimerar drivarna för varje spel, varje generation och varje större förändring, annars tappar du prestandan. Nu har Nvidia skött detta rätt bra, så iaf fram till iaf några månader sedan hade kanonbra drivare.

Det som Vulkan-DX12 osv gör, är ju en förbättring för hela grunden med CPU overhead, precis som sagts ovan. Och detta är nyckeln till dessa fördelar för båda. Nvidia dock har gjort en väldigt bra egen hantering av dessa optimeringar på annat sätt i sin egen drivare. De har mao löst DX11s "problem" på ett annat sätt, så du har redan en del av denna vinst sedan tidigare. Men med Dx12/Vulkan så lyfter du all denna optimering från Nvidia och de måste typ göra om den på varje spel med utvecklarna/spelmotorn igen.

Men oavsett så har hårdvaran hos Nvidia inte mycket mer att ge. Den är på nära max. Den är en perfekt N/A motor, med extrem effektivitet. AMD dock är turbomotorn som inte är optimerad. Den får inte alls extra prestandan, utan snarare sämre pga DX11 drivarna inte varit så bra. När dock den får in precis rätt blandning och kan jobba ut... då visar sig deras potential.

Allt detta håller sakta på att bättras, men jag tror aldrig de når samma optimala nivå som Nvidia i DX11, då Nvidias grund är optimerad i hårdvara för DX11. AMD satsade helhjärtat på Mantle, Vulkan/DX12 och dess like. Så för AMD krävs ett byte från DX11 för att kunna vara med i leken, och tvinga Nvidia att sätta in dyrare hårdvara igen.