Svensk advokatbyrå skickar kravbrev på 7 000 kronor till fildelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om nån lånar din bil är du ansvarig. Men om bilen blir stulen är du inte det.

Nej det är du inte. Det är alltid föraren som är ansvarig.. aldrig ägaren av bilen. Varför tror du vägkameror tar bild av föraren och inte registreringsplåten enbart?

Skrivet av XPerion:

Men snälla, tror du verkligen jag tyder bara på fortkörning? Jag ska skriva i klarspråk så folk förstår.
Om man medveten lånar ut en bil till en person som saknar körkort DÅ. Slipper man allt ansvar då?

Du ändrade just diskussionen och detta behöver inte innebära bil. Alla former av fordon räknas in i detta och dessutom är det helt irrelevant eftersom diskussion handlade om fortkörning... där det ligger personansvar och inget annat.

Skrivet av joakim99:

Så att rättighetsinnehavaren via ombud bevakar sina intressen är inte ok menar du?

Var någonstans här inne har folk påstått det? Det är snarare kritik mot tillvägagångssättet där ett företag leker stat som är problemet och orsaken till kritiken. Inte att de försvarar sitt märke och egendom.

Skrivet av Vapo:

Tips i all välmening. Är ni utsatta för otillbörliga kravbrev och behöver rättshjälp, kontakta;

http://advokatinnerstan.se/team/alex-bloch/
ALEX BLOCH
Jur. kand.
Tel: 08-400 280 75
Mobil: 072-402 33 38
E-post: bloch@advokatinnerstan.se

SPRÅK
Svenska
Engelska
Ryska

Ironiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var någonstans här inne har folk påstått det? Det är snarare kritik mot tillvägagångssättet där ett företag leker stat som är problemet och orsaken till kritiken. Inte att de försvarar sitt märke och egendom.

Är inte detta ett civilrättsligt mål? Då är det väl rimligt att den som känner sig förfördelad lämnar in en stämning i domstol? Det är inte att leka stat utan att följa det uppsatta regelverket. Att man väljer att skicka ut ett förlikningsbrev först är nog ett sätt att optimera sin insats. Att stämma personerna tar mycket mer tid och resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Får jag fråga varför du tror att medelåldern (antar att du menar en lägre ålder? >20? är negativ) har något att göra med negativa aspekter i tråden?

Mindre än 20: <20
Större än 20: >20

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tintinj:

Bristen på mognad i kommentarerna är orsaken till min frågeställning. Det känns som när man hamnade i Barrens chat i World of Warcraft. Mognadsnivån var låg för att åldern på spelarna var låg(generellt).

Av egna erfarenheter så går det inte att koppla beteende som anses som "moget" till ålder, mer och mer slår folk mig med häpnad som är betydligt äldre än mig själv men som ändå kommer med de mest korkade och omogna uttalanden. Så jag ser det som mer utbrett bland folk och inte kopplat till ålder.

Vad jag däremot ser är att folk anklagar andra för att t ex ha en låg ålder och anklaga någon för att vara "flashbackare" är också någonting som är populärt bland de som inte har någonting att komma med när det kommer till att kontra andras argument, som om det vore en giltig kontring.

Folk med omoget beteende begår oftast karaktärssjälvmord och är väldigt lätta att rota ut ur en diskussion.

Permalänk
Medlem

Det här med ägaransvar över internet är ju så sjukt. Det är ju en adress. Som lagen är utformad är ägaren till huset skyldig oavsett vad som händer i huset.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Ska vi inte hålla forumposterna i denna tråden runt fildelnings kraven och inte allt annat möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Med tanke på att det inte var någon stöld är det maffia fasoner då de hotar folk med något som inte hänt.

Slemmiga advokater och giriga ekonomer, vad mer kan man önska sig för att förstöra ett samhälle.

Well well, de får passa på nu innan deras jobb försvinner helt åt AI.

Permalänk
Medlem

Kommentarerna i den här tråden är guld. Plötsligt är 90% av Sweclockers medlemmar hobbyjurister.

Här är ett axplock av fantastiska kommentarer:
"Och med tanke på att upphovsrättsägare har brutit sin del av avtalet genom att utöka skyddet till närmast oändlighet så är det knappast etiskt att bry sig om dessa lagar."

"Lagen är skriven av advokater, för advokater, om advokater, på advokaters vis !"

"Lagen säger minst två års fängelse och grova brott. I vilken universum är upphovsrättsbrott grova eller speciellt viktiga för staten att hantera? Sedan är det polisen som har rätt att få uppgifter i vissa fall inte varje idiot som kallar sig för advokat och vill tjäna lite snabba pengar på utpressning."

Humor på hög nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Kommentarerna i den här tråden är guld. Plötsligt är 90% av Sweclockers medlemmar hobbyjurister.

Här är ett axplock av fantastiska kommentarer:
"Och med tanke på att upphovsrättsägare har brutit sin del av avtalet genom att utöka skyddet till närmast oändlighet så är det knappast etiskt att bry sig om dessa lagar."

"Lagen är skriven av advokater, för advokater, om advokater, på advokaters vis !"

"Lagen säger minst två års fängelse och grova brott. I vilken universum är upphovsrättsbrott grova eller speciellt viktiga för staten att hantera? Sedan är det polisen som har rätt att få uppgifter i vissa fall inte varje idiot som kallar sig för advokat och vill tjäna lite snabba pengar på utpressning."

Humor på hög nivå.

Kan väl till viss del hålla med dig, men samtidigt är det ju något som engagerar människor. Det kanske inte är supergenomtänkt alla gånger, men det för en bra och viktig diskussion till ytan där man kanske får folk att tänka till och ifrågasätta. Själv sitter jag bara och tänker på rättegången, hur kan denna ens genomföras? Nu påstår jag inte att det är så, men spontant så kan advokaterna, jury och domare lagen, inte tekniken.

Jag tror ingen av de inblandade hade kunnat peka ut vad som är sant och vad som hade varit förfalskade uppgifter i form av ip-adresser, påstådda bevis eller vad det nu är. Jag kan tyvärr inget om lagtexter så kan inte tillföra så mycket där, men även utan någon exakt kunskap bör man ju ändå få kunna ventilera sina åsikter i ett öppet forum.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag återupprepar min fråga som drunknar i alla andra svar:

Är det någon som vet hur den grund för stämning dom har ser ut? Finns det några tidigare rättsfall att titta på?

Jag står fast vid att jag inte förstår hur någon typ av "logg" / "påstående" att ett visst ip har laddat ned/upp delar av en stream/torrent och sedan kopplats till en person via en ISP ska kunna vara nog för att döma någon?

Permalänk
Medlem

Nu verkar detta röra sig om krav på folk som laddat ner eller sett "vuxenfilmer", vem laddar ens hem sånt här nuförtiden då det faktiskt finns bra lagliga alternativ (har jag hört, kollar självklart inte på sånt här själv )

Detta känns ju mer som en scam, att betala annars kommer vi dra dig till rätten och där kommer alla få veta att du gillar att kolla på följande typ av filmer..

Permalänk
Medlem

Intressant resonemang där, kring ägarskapet av uppkopplingen. Så om jag delar lägenhet med, säg, två andra personer så är jag alltså plötsligt ansvarig för vad de gör på internet? 🤔

Det enda som gör detta skrämmande är kombinationen med de svenska domstolarnas fullständiga inkompetens i tekniska frågor. Att det är fritt fram för lobbyister att köpa domar i de här frågorna är redan fastställt bortom all tvivel.

SweClockers har dessutom lite taktlöst missat ett "misstänkta" i rubriken?

Permalänk
Medlem

Ingen som har ett sånt här brev och kan visa hur det är skrivit? Skulle vara väldigt intressant att se hur de utformar hotet. Tror 99.9% av de som får dessa brev kan vara lugna då de inte kommer orka dra 7000 personer inför rätta. De kommer säkert försöka ta den största fisken så då är det bara hoppas den personen har tillräckliga resurser att sätta emot.

Finns det ingen som blivit dragen till rätten efter att ha fildelat och hur gick det då?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men om nån "hackar" mitt wifi och börjar ladda ner massa porr så åker jag ju dit i alla fall även om jag inte har gjort något.

Det är därför man bör ha ett "öppet" och ett privat nätverk som är skyddat. Givetvis med kraftigt begränsade hastigheter på det "öppna" nätverket så att ingen i praktiken vill använda det. Däremot är det svårt att bevisa vem som potentiellt använt det för fildelning.

Knappast olagligt att ha ett öppet nätverk lätt att förklara med att det är för att slippa ge gäster sitt lösenord. Det är ju i praktiken en åtgärd som ger ökad kontroll över nätverkets bandbredd iom att färre ges lösenordet... Man kan rentav påstå att man gjort det för att gästerna ska kunna surfa men inte fildela då hastigheten är relativt usel...

__________

Är det inte läge att upprepa 1kr-bomben mot advokatbyrån i fråga? Mao skicka 1kr till deras BG. Det kostar garanterat mer att hantera bokföringen än det smakar... Om man har en bra bank så borde det dessutom inte behöva smaka alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Kommentarerna i den här tråden är guld. Plötsligt är 90% av Sweclockers medlemmar hobbyjurister.

Här är ett axplock av fantastiska kommentarer:
"Och med tanke på att upphovsrättsägare har brutit sin del av avtalet genom att utöka skyddet till närmast oändlighet så är det knappast etiskt att bry sig om dessa lagar."

"Lagen är skriven av advokater, för advokater, om advokater, på advokaters vis !"

"Lagen säger minst två års fängelse och grova brott. I vilken universum är upphovsrättsbrott grova eller speciellt viktiga för staten att hantera? Sedan är det polisen som har rätt att få uppgifter i vissa fall inte varje idiot som kallar sig för advokat och vill tjäna lite snabba pengar på utpressning."

Humor på hög nivå.

ELLER.. Så lyssnar de på denna professor?

https://www.nyteknik.se/digitalisering/professor-till-misstan...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag återupprepar min fråga som drunknar i alla andra svar:

Är det någon som vet hur den grund för stämning dom har ser ut? Finns det några tidigare rättsfall att titta på?

Jag står fast vid att jag inte förstår hur någon typ av "logg" / "påstående" att ett visst ip har laddat ned/upp delar av en stream/torrent och sedan kopplats till en person via en ISP ska kunna vara nog för att döma någon?

I en brottsdomstol är det nog inte nog. Där lär krävas husrannsakan och beslagtagna hårddiskar. När det gäller stämningar är det en annan bevisbörda så där kan allt mellan himmel och jord hända.

Edit: Med andra ord, jag vet inte mycket om sånt här. Men ville skriva något om nånting och du blev offret.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Beror på, är dålig på vad som exakt händer, men hade du haft geväret framme, i ett olåst skåp så är det ditt ansvar, självfallet.
Precis som när du i detta fallet har ett olåst nätverk öppet för alla att missbruka.

Ungefär så ja. Som vapenägare har man skyldighet att förvara sina vapen i godkänd förvaring som i praktiken betyder skåp klassat för ss3492 eller exempelvis kassun. Notera att detta innebär att inte ens en familjemedlem får ha vetskap om kod eller var nyckel förvaras.

Bryter man mot detta och någon tar ditt vapen och begår ett brott med det så kan du åka dit för bland annat oaktsamhet mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kan väl till viss del hålla med dig, men samtidigt är det ju något som engagerar människor. Det kanske inte är supergenomtänkt alla gånger, men det för en bra och viktig diskussion till ytan där man kanske får folk att tänka till och ifrågasätta. Själv sitter jag bara och tänker på rättegången, hur kan denna ens genomföras? Nu påstår jag inte att det är så, men spontant så kan advokaterna, jury och domare lagen, inte tekniken.

Jag tror ingen av de inblandade hade kunnat peka ut vad som är sant och vad som hade varit förfalskade uppgifter i form av ip-adresser, påstådda bevis eller vad det nu är. Jag kan tyvärr inget om lagtexter så kan inte tillföra så mycket där, men även utan någon exakt kunskap bör man ju ändå få kunna ventilera sina åsikter i ett öppet forum.

Absolut krävs det en diskussion.

Här är mina tankar:

Även om ombudet från artikeln inte verkar vara speciellt påläst, så finns det en stor skara advokater, jurister samt domare som är väl insatta i tekniken. Jag tror att många på Sweclockers skulle bli förvånade över kunskapen som personer från den "juridiska-världen" förfogar över vid t.ex. fildelning och länkning.

Jag tycker, precis som majoriteten i kommentarerna, att man bör bestrida kravbreven. Det är dock oklart vad utgången skulle bli i en domstol. Enligt EU-domstolen (https://www.nyteknik.se/digitalisering/professor-till-misstankta-fildelare-betala-inte-6879197 för mer information), så kan den som tillhandahåller ett öppet nätverk inte hållas ansvarig för upphovsrättskränkningar.
Jag är inte helt insatt i ämnet, men domen i fråga rör en butik eller dylikt. Det är därför oklart om man kan applicera det på situationen när en privatperson väljer att inte lösenordsskydda sitt WiFi. Det kan förvisso vara så att EU-domstolen gjort allmänna utlåtanden om öppna nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadrat:

Ungefär så ja. Som vapenägare har man skyldighet att förvara sina vapen i godkänd förvaring som i praktiken betyder skåp klassat för ss3492 eller exempelvis kassun. Notera att detta innebär att inte ens en familjemedlem får ha vetskap om kod eller var nyckel förvaras.

Bryter man mot detta och någon tar ditt vapen och begår ett brott med det så kan du åka dit för bland annat oaktsamhet mm.

Har vi någon standard för hur lösenordet på nätverket ska skyddas och vilken "klass" det rent säkerhetsmässigt måste vara. D.v.s. måste vi generera ett slumpmässigt lösenord utifrån en standardiserad algoritm?

För utan standarder är dessa krav menlösa. Mitt lösenord kan vara "a" om routern tillåter det. Då blir det som att staten går in och säger att du ska skydda ditt gevär utom synhåll istället. D.v.s. det är nog att du gömmer det under en filt på soffan.

Vad jag säger är att likheten haltar... rejält.

Edit: Dessutom kan 100-tals personer känna till ditt lösenord till ditt nätverk. Det finns ingen chans i världen att ett lösenordskrav håller i en vettig domstol. Inte utan uppsatta regler på vilken kryptering som ska användas, hur lösenordet ska genereras och hur ofta det ska bytas ut o.s.v. Ett lätt lösenord knäcks på en tiondels sekund.

Var bara det jag ville säga om den saken. Jag tycker hela diskussionen om lösenordskrav på nätverk är totalt bonkers.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Rätt kul ändå...Bästa pris på Postis Per: Ger Aldrig Upp

Haha, underbart!

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Njord Law Firm själva har dock avfärdat detta och berättat att det inte rör sig om något sådant.

Njamen tackar! Då behöver vi ju inte utreda det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Har vi någon standard för hur lösenordet på nätverket ska skyddas och vilken "klass" det rent säkerhetsmässigt måste vara. D.v.s. måste vi generera ett slumpmässigt lösenord utifrån en standardiserad algoritm?

För utan standarder är dessa krav menlösa. Mitt lösenord kan vara "a" om routern tillåter det. Då blir det som att staten går in och säger att du ska skydda ditt gevär utom synhåll istället. D.v.s. det är nog att du gömmer det under en filt på soffan.

Vad jag säger är att likheten haltar... rejält.

Edit: Dessutom kan 100-tals personer känna till ditt lösenord till ditt nätverk. Det finns ingen chans i världen att ett lösenordskrav håller i en vettig domstol. Inte utan uppsatta regler på vilken kryptering som ska användas, hur lösenordet ska genereras och hur ofta det ska bytas ut o.s.v. Ett lätt lösenord knäcks på en tiondels sekund.

Var bara det jag ville säga om den saken. Jag tycker hela diskussionen om lösenordskrav på nätverk är totalt bonkers.

Ingen aning, svarade bara på vad som gäller för vapenförvaring. Sen är liknelsen med wifi ganska meh men det var inte det jag svarade på

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Samtidigt så sitter Bahnhof och Bredband2 användare (plus någon mera) vars ISP inte lagrar data säkert.
Förra gången samtliga kravbrev till Telias kunder.

Väljer man en ISP som säljer ut en och lagrar det man gör så får man skylla sig själv.

Lagrar inte bredband2? Hade ingen aning, har dom som leverantör.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadrat:

Ingen aning, svarade bara på vad som gäller för vapenförvaring. Sen är liknelsen med wifi ganska meh men det var inte det jag svarade på

Jo det kanske var fel person att citera så här i efterhand. Men nej, vi har ingen standard för hur lösenord ska se ut så därmed är ett eventuellt tvång på lösenord, eller "skyddat" nätverk, helt menlös. Det var en retorisk fråga.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Hela grejen i sig. Det är polis som utreder och domare som fäller. Om jag ser något gjort ett brott, och skickar brev till denna att kan betala mig 10 000Kr annars anmäler jag honom, eller driver igång en rättsprocess.

Det där är olagligt och perfekt definierat i svensk lag, men det är definitivt inte vad som händer här;

Citat:

Utpressning är ett brott enligt 9 kap 4 § brottsbalken och straffet är fängelse i högst två år.

Brottet består i att någon genom hot om våld, skandalisering eller polisanmälan tvingar annan till handling eller underlåtenhet. https://lagen.nu/begrepp/Utpressning

Skrivet av Silcan:

Om man har gjort ett brott, ska polisen utreda inte någon enskild firma eller ett bolag.

Detta handlar om en tvist mellan två parter, den ena anser att den andra är skyldig att betala för en tjänst man nyttjat men inte betalat, alltså ett kontraktsbrott och då är det civil domstol som gäller.

Skrivet av Silcan:

Får man då vända på det med en motfråga. Vad exakt i deras formulering anser du att dom har rätt att skicka "hotbrev"?

"Hot" om stämning till en civil domstol är inte olagligt. Advokatbyråer gör detta tusentals gånger om året, det är inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast alltså upphovsrätten är inte bara tänkt att ersätta ekonomiska förluster. Upphovsrätten ger även skaparen rätt att styra över publicering vilket inte heller är orimligt. Om man skiter i att ta hänsyn till det här så kan det bli skadestånd oavsett om någon lidit ekonomisk skada eller ej.
Jag har exempelvis en vän som ritat en del grejer och lagt upp detta på deviant art. Han jobbar som grafiker.
Några år senare får han nån fin kommentar om att han gjort en snygg avbildning av något spels huvudlogga. Detta tyckte min vän lät märkligt då han ritat allt från eget huvud.
Det visade sig att företaget sonika tagit hans bild och använt denna bild som front för deras spel. Så får man inte göra utan lov så min vän krävde betalt för att företaget använt hans bilder. Denna ekonomiska ersättning var inte baserad på någon ekonomisk förlust utan man får helt enkelt inte ta andras upphovsskyddade verk och publicera dem utan lov.
Så är det och skiter man i lagen så kan det bli konsekvenser.
Ganska rimligt egentligen.

Fast det är ju inte riktigt ett bra exempel.
Det är lite mer tvärtom. Se det såhär
Din kompis gillar att måla och såg en snygg logga på ett spel. Han kopierade/målade då av loggan och la upp den på deviant art, ett tag senare får han ett kravbrev från spelbolaget för att han har kopierat deras logga.

Är varken för eller emot fildelning, det finns gränser för allt.
Det är t.ex bevisat i en studie (som tystades ner) att piratkopiering av spel inte påverkade försäljningen för spelet i fråga.

Källa:
https://cdn.netzpolitik.org/wp-upload/2017/09/displacement_st...

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Ovanligt idag, såvida det inte är Comhem hus.
Om så är fallet så kostar en tunnel 45kr i månaden och du driver din data genom ett annat företag som inte lagrar data och du sitter precis lika säkert.

Så ovanligt är de inte. Där jag bor nu fibernätet nästan helt utbyggt. Och nästan alla föreningar här har låst sig till en operatör. De är inte många socknar här där man kan välja vad man vill. Och långt ifrån söka Svensson vet vad VPN är och vad de ens gör för en. Ditt tidigare argument faller platt där.
För min egen del så fick jag tillgång till öppet nät i början av December. Men de har kantats av andra problem såsom instabil uppkoppling och skyhög ping på upp till 1990ms.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Var det inte en nyhet i höstas om att WPA2 inte var säkert utan hade någon bugg/säkerhetshål så att obehöriga kunde ta sig in på nätet? Borde man inte kunna hävda detta?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Betala eller stå inför domstol?
För det första så är inte skulden lagligt lagd.
För det andra är det direkt hot å psykiskt lidande.
För det tredje så äger dom inte skulden dvs inkassoverksamhet.
För de fjärde så hur i h-vete har dom fått privata uppgifter PUL lag?

Sen måste vi införa i dagens tider att detta är en diskriminering för fritt tänkande å direkt hot mot demokrati om fri rörlighet!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Kanske har missat det, är det någon som vet om brottet görs när en torrent har laddats ner till 100% eller så fort man påbörjar en nerladdning så begår man ett brott? För vissa filer går ju inte och använda förrens 100% har laddats ner och borde således enbart ses som ett brott när 100% har laddats ner.