Playstation 5-spel kan uppta en åttondel av den inbyggda lagringen

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5-spel kan uppta en åttondel av den inbyggda lagringen

En handfull Playstation 5-spel får nu storlekskrav, vilka visar att trenden mot större spel långsamt fortsätter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag anser att 2TB är minimum balansen, menar jag har ju en 2TB SSD på min burk som jag bara använder till spel.

1TB är för lite och där tycker jag att både Sony och Microsoft har tänkt till sig lite korkat, jag hade inte tackat nej om en prishöjning för en extra TB på vardera konsoler.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hur problematiskt det blir kommer variera starkt med hur bra uppkoppling man har.
För mig hade det inte varit jobbigt alls att installera spel just in time, så länge en avinstallation inte påverkade sparfiler. Men sitter man på kraftigt begränsad hastighet eller datamängd så kan man ju inte tänka så.

Normalt har jag väldigt många spel installerade, men hade klarat mig med mycket färre. För mig hade det räckt att ha 6-10 stora spel installerade kontinuerligt och sen installera andra precis när jag vill ha dem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

ja 1tb är alldeles för lite .. speciellt när man måste installera alla spel på hårddisken.
2tb är ett måste..

Permalänk
Medlem

Hur är det kan man byta ut det inbyggda till en större typ 2Tb disk istället? Hur många expansionsportar har man för extra minne är det bara 1 ?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Megacrash: Nej den inbyggda SSD-lagringen sitter på kretskortet, där flashminnesmodulerna sitter tillsammans med minneskontrollern på en krets. Så den går inte att byta ut, vill man ha mer lagring får det expanderas med en M.2-SSD som möter Sonys krav. De ska inte presentera den listan förrän i början av 2021, så i höst får man klara sig med de interna 825 GB som PS5 besitter.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Megacrash: men då ska det också tilläggas att man kan installera PS4-spel på en USB 3.2-ansluten SSD, och de PS4-titlar som uppdateras med stöd för PS5 kommer ju flyta bättre och laddas betydligt snabbare än vad som är möjligt på PS4. Sony nämnde inte om man kan installera Playstation Plus Collection-spelen på en USB-ansluten lagringsenhet, vilket hade varit väldigt trevligt, men även om det inte är möjligt blir ju ett helt gäng förbättrade PS4-spel tillgängliga för installation på USB-ansluten flashlagring som är betydligt billigare att införskaffa än en M.2 NVME-SSD som möter PS5-kraven.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

CoD warzone tar ju redan 25 % bara den

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@loevet: Okej så man får hoppas de släpper en Premium/Pro modell med större minne då

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig i mitt liv spelat mer än 4 spel under samma tidsperiod så förstår verkligen inte problemet här.. har man dåligt nät så fungerar ju en vanlig extern hårddisk som backup. Bättre med rimliga priser än dyra konsoller på grund onödigt stor lagringskapacitet.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag anser att 2TB är minimum balansen, menar jag har ju en 2TB SSD på min burk som jag bara använder till spel.

1TB är för lite och där tycker jag att både Sony och Microsoft har tänkt till sig lite korkat, jag hade inte tackat nej om en prishöjning för en extra TB på vardera konsoler.

Jag tror att man klarar sig på 825/1TB i början och förhoppningsvis så är lagringen billigare om 2-3 år, när det finns många spel samtidigt som dom börjar ta mer utrymme.
Det kanske är bättre att till exempel köpa 2TB då istället.

PS4 och Xbox one spel ska väl också gå att fortsätta spela från USB-lagring, så man behöver inte oroa sig för att ha plats med dom äldre spelen.

Ska bli intressant att se hur mycket utrymme GTA6 kommer att ta, men det lär inte komma än på ett tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

@loevet: Okej så man får hoppas de släpper en Premium/Pro modell med större minne då

*Foliehatten på* Det är garanterat hur de själva tänker. Skapa begränsningar i en produkt som få verkar ha tänkt på innan massförbokningen började och lansera sedan en ny modell som löser ett problem som de själva skapade från början med flit.

Jag minns inte exakt vilken hushållsvara som hade liknande marknadssegment där en pryls inbyggda grej är sämre än vanligt så du måste köpa förbrukningsvaror oftare. Tror det var dammsugarpåsar som är sämre än vanligt för att du skall behöva byta ut dem ofta (=KLIRR).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Vash: don efter person, jag har ständigt dussintals spel installerade, för alla de situationer där jag "kanske blir sugen på att spela det igen". Jag har tillräckligt snabb nätverksanslutning för att det inte ska vara ett problem att ladda ned digitala titlar igen, och det tar inte så våldsamt lång tid att installera från skiva, men likt förbannat har jag alltid en uppsjö av spel installerade när jag haft konsolen ett tag Jag kommer helt klart vara spekulant på en M.2-SSD på 1-2 TB när listan över kompatibla enheter släpps.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

*Foliehatten på* Det är garanterat hur de själva tänker. Skapa begränsningar i en produkt som få verkar ha tänkt på innan massförbokningen började och lansera sedan en ny modell som löser ett problem som de själva skapade från början med flit.

Jag minns inte exakt vilken hushållsvara som hade liknande marknadssegment där en pryls inbyggda grej är sämre än vanligt så du måste köpa förbrukningsvaror oftare. Tror det var dammsugarpåsar som är sämre än vanligt för att du skall behöva byta ut dem ofta (=KLIRR).

https://en.wikipedia.org/wiki/Juicero
Tänker ja på...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de implementerar stöd för externa diskar riktigt bra. Vore ju fint om man kan koppla in en typ 4 TB extern disk, och så flyttar den spelen man inte spelar dit automatiskt, och så "flyttar de in" spelen man spelar till SSDn.

Så typ om man köper ett nytt PS5 spel kommer det fram "oj du har inte plats på interna SSDn för detta spel, vill du att jag ska flytta spel du inte har spelat på länge till din externa disk?"

Och på precis samma sätt om man spelar ett spel som ligger på externa kommer det fram "oj det här spelet måste vara på interna SSDn, vill du att jag ska flytta något spel du inte spelat på länge till den externa disken så du får plats på SSDn?"

Visst går det ju att göra detta själv också, manuellt, (det jag gör på PS4 redan), men vore fint om de kunde göra det automatiskt åt en så jag slipper fundera vilket spel jag inte kommer spela på länge.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Rip alla som installerar warzone, lär inte bli många fler spel som får plats då, speciellt inte i en xbox.

Permalänk
Medlem

Ser att standardpriserna för nya spel också ligger på 799-899 hos de onlinebutiker jag tittat på... Får mig att fundera på att avboka och vänta tills de spel jag är intresserad av har sänkts i pris. Känns ju helt galet när man är van att betala hälften på PC.

Permalänk
Avstängd

Spelar folk seriöst 7-8 spel samtidigt? Dafuq? Jag har i min tid spelat olika antal spel och ibland hamnat i "Delete some applications to make space" men då är det bara att plocka bort det man förmodligen inte kommer röra på x veckor/månader. Sen har väl folk i Sverige ändå inte keffa nätverk? Vi har ju stabila priser så alla kan få rejäla hastigheter utan sjuka summor.

Det enda som varit lite jobbigt är wgentligen alla små snuttar 15min inspelat och acreenshots som tagit plats egentligen, men där har jag bara mig själv att skylla för att jag inte tömmer. Precis som när mobilen blir full när man har 1000-tals bilder och filmer på som man högst sannolikt aldrig någonsin igen kommer titta på. Tja, kanske någon enstaka men ändå. Vår onre hoarder är boven i detta.

Permalänk
Inaktiv

Är det dock inte så att när spel utvecklas endast för xss/xsx eller ps5 så kan de utvecklats med lägre storlekar pga att de inte längre behöver bry sig om hdd användare? Det gör att de inte behöver duplicera objekt för massa olika chunks och det lär ju sänka storleken på spelen. På PC kan de inte göra detta än då de måste inkludera detta pga att folk använder hdd's fortfarande.

Jag tror snarare att spel blir mindre på ps5/xsx/xss pga just detta. Sen kanske de blir större just för att utvecklare gör större spel men motsvarande spel på pc bör vara större än det är på konsolerna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Anthraxious:

Spelar folk seriöst 7-8 spel samtidigt? Dafuq? Jag har i min tid spelat olika antal spel och ibland hamnat i "Delete some applications to make space" men då är det bara att plocka bort det man förmodligen inte kommer röra på x veckor/månader. Sen har väl folk i Sverige ändå inte keffa nätverk? Vi har ju stabila priser så alla kan få rejäla hastigheter utan sjuka summor.

Det enda som varit lite jobbigt är wgentligen alla små snuttar 15min inspelat och acreenshots som tagit plats egentligen, men där har jag bara mig själv att skylla för att jag inte tömmer. Precis som när mobilen blir full när man har 1000-tals bilder och filmer på som man högst sannolikt aldrig någonsin igen kommer titta på. Tja, kanske någon enstaka men ändå. Vår onre hoarder är boven i detta.

Gissar att det beror lite på hur man använder sin konsol. Har primärt min Xbox One X som något man kunde köra något spel på när folk hälsade på, i det läget vill man ha allt som kan tänka komma på fråga installerat så man kommer igång direkt.

De totalt 4 TB som min XBX har kändes rätt "lagom" för användarfallet. Intressanta var att spelen faktiskt laddades snabbare från USB3 disken, fast säger tyvärr mer om nivån på disken man fick med... Fokus på snabba diskar denna generation känns helt rätt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Gissar att det beror lite på hur man använder sin konsol. Hade primärt min Xbox One X som något man kunde köra något spel på när folk hälsade på, i det läget vill man ha allt som kan tänka komma på fråga installerat så man kommer igång direkt.

De totalt 4 TB som min XBX har kändes rätt "lagom" för användarfallet. Intressanta var att spelen där faktiskt laddades snabbare från USB3 disken, fast säger tyvärr mer om nivån på disken man fick med... Fokus på snabba diskar denna generation känns helt rätt!

Man kan lätt sitta med en extern disk som har allt man behöver och flytta över det spel man bestämmer sig för att lire just då med sällskapet. Lär ta någr minuter och under tiden tar man en drink o lite chips o fixar till det. Behöver inte vara så komplicerat egentligen.

4tb är också mer av ett "ha allt redo" scenario som inte är rimligt i vanliga fall utom nisch, som ditt.

Jag förstår bekvämligheten i det hela. Hade lätt själv velat ha HELA mitt PS bibliotek på disken men det är relativt enkelt att ladda ner.

Det enda som störde mig senast var när jag skulle tanka ner FFVII och lira med polarn. Servrarna var ju nedtonade pga corona så nedlasdningen tog bra mycket längre tid än väntat men vi lirade ngt annat så länge. Mindre irritation men ingen av oss såg det som någon katastrof precis.

Permalänk
Hjälpsam

Har drygt hundra spel installerade på PC, vet inte riktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag antar att både Sony och Microsoft har siffror på hur mycket utrymme som brukar gå åt men det är tråkigt att det alltid är lagring som ska snålas in på.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Bara jag som drar motsatt slutsats? 50Gb för Spider-Man är inte så farligt och det får väl ändå ses som ett relativt stort spel i jämförelse. Sen kommer ju säkert spelen öka i storlek. 50Gb räcker till ca 15st spel om man räknar med lite svinn, känns helt ok.

Permalänk
Medlem

De sitter säkert på statistik som säger hur stor del av spelarbasen ens har mer än ex 5 spel. Säkert superliten andel som har behov av mer. Tråkigt, men det är en produkt för mediananvändaren och inte en nisch.

Permalänk

Varken 500 eller 800 räcker givetvis inte på långa vägar, det får bli att uppgradera. Får bli att byta disk eller köpa en extern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Är det dock inte så att när spel utvecklas endast för xss/xsx eller ps5 så kan de utvecklats med lägre storlekar pga att de inte längre behöver bry sig om hdd användare? Det gör att de inte behöver duplicera objekt för massa olika chunks och det lär ju sänka storleken på spelen. På PC kan de inte göra detta än då de måste inkludera detta pga att folk använder hdd's fortfarande.

Jag tror snarare att spel blir mindre på ps5/xsx/xss pga just detta. Sen kanske de blir större just för att utvecklare gör större spel men motsvarande spel på pc bör vara större än det är på konsolerna.

Exakt det jag tänkte skriva. Mark Cerny pratade om detta i Road to ps5.

Det blir förhoppningsvis ett paradigmskifte när spel görs i huvudsak för ps5. Men risken är ju att utvecklarna blir lata och flyttar över kostnaden i utveckling till spelarna (som måste köpa större ssd)

Permalänk
Medlem

I och med att microsoft gått på en proprietery lösning för storage så kan det isåfall vara en intressant vinkel för att skaffa en PS5, som kör en mer standard lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

I och med att microsoft gått på en proprietery lösning för storage så kan det isåfall vara en intressant vinkel för att skaffa en PS5, som kör en mer standard lösning.

Men du får 1tb(på x varianten) istället för 825gb och troligtvis billigare "diskar"på xbox eftersom de inte behöver ha lika hög prestanda.
Förhoppningsvis kommer det även alternativ som är billigare precis som på xbox 360 tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gissar att det beror lite på hur man använder sin konsol. Har primärt min Xbox One X som något man kunde köra något spel på när folk hälsade på, i det läget vill man ha allt som kan tänka komma på fråga installerat så man kommer igång direkt.

De totalt 4 TB som min XBX har kändes rätt "lagom" för användarfallet. Intressanta var att spelen faktiskt laddades snabbare från USB3 disken, fast säger tyvärr mer om nivån på disken man fick med... Fokus på snabba diskar denna generation känns helt rätt!

Så resonerar jag också men det händer i princip inte att dessa spel någonsin spelas. Jag hoppas det finns bra hantering, för att enkelt eller automatiskt flytta titlar mellan intern SSD och extern lagring. Dessutom behövs bra förslag på vad man bör ta bort från sin SSD om det är det enda man har. Har vi allt detta behövs i praktiken bara plats för ett spel, så enligt mig hänger det på konsolernas mjukvara/operativsystem hur enkelt de gör det för användaren.

Pga av formulering i slutet av artikeln verkar nu fler tro att både series S och series X har 500GB.