Veckans fråga: Hur väljer du grafikinställningar i spel?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur väljer du grafikinställningar i spel?

Är det allt upp på Ultra FPS be damned, allt på lägsta för att maximera bildfrekvens eller försöker du hitta din dators sweet spot?

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Maxar allt o jobbar mig neråt i inställningarna om det behövs.

Permalänk
Medlem

Sätter allt på max och stänger av sucessivt inställningar för att nå sweet spot (minimum stabila 60fps, inga dips!)

Permalänk
Medlem

Jag tog "experimenterade mig fram"

Hade varit bra med ett alternativ "så maxade inställningar som möjligt för en tillfredsställd FPS" 100-200

Permalänk
Medlem

Försöker hitta inställningar där jag får så mycket fps som möjligt utan att det ser förjävligt ut.

Permalänk
Chefredaktör 🕹

Klassisk idiot här.
Maxar allt: flyter det inte blir jag arg, ledsen och irriterad och skiter i att spela spelet.

Undantaget är väl spel som är competitive "på riktigt" (så tex CS, men inte BF), å andra sidan brukar de ju vara lättdrivna så det är sällan ett problem ändå.

Permalänk
Medlem

Börjar med allt på max. Funkar inte det sänker jag några inställningar tills jag uppnår en OK fps.
Ibland, främst stora AAA spel, så kollar jag upp guider om vilka inställningar som påverkar mest.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av griid:

Jag tog "experimenterade mig fram"

Hade varit bra med ett alternativ "så maxade inställningar som möjligt för en tillfredsställd FPS" 100-200

Jag tänker att det är det som är "experimentera sig fram"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Klassisk idiot här.
Maxar allt: flyter det inte blir jag arg, ledsen och irriterad och skiter i att spela spelet.

Det händer väl för mig ibland också

Permalänk
Medlem

Går in och ändrar upplösningen till min Native upplösning för att 50% av spelen förstår inte vilken upplösning jag har.

Permalänk
Testpilot

Beror helt på titel jag spelar!

Kör jag ett online-shooter eller annat mer "tävlingsinriktat" spel, då är bilduppdateringen av absolut största vikt. Det brukar innebära att sånär som på texturer åker alla reglage i botten.

Spelar jag däremot ett mer storydrivet spel, framförallt singleplayer eller MMO — Då åker reglagen upp i taket för bästa presentation. Skulle jag mot förmodan hamna under det magiska snåret om 60 FPS, då jobbar jag mig neråt därirån, oftast börjar jag med att sänka skuggor och eventuell anti-aliasing.

Permalänk
Medlem

I multiplayer FPS-spel brukar jag lägga mig så jag maxar refresh rate på min skärm om det går, så 150-170fps ungefär.

I allt annat kör jag så höga inställningar som det går så jag får ca 90-100 fps minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Går in och ändrar upplösningen till min Native upplösning för att 50% av spelen förstår inte vilken upplösning jag har.

Nu är jag nyfiken; vad kör du för upplösning?

Permalänk
Medlem

Vad prioriteras av klockare då? Upplösning, filtering, textures, drawdistance, aa, ...

Jag kör alltid skärmens native upplösning även om det drar ner andra inställningar

Permalänk
Rekordmedlem

Spelar oftast inga spel där det går att ställa in sånt.

Permalänk
Nyhetsredaktör
Skrivet av fumped:

Maxar allt o jobbar mig neråt i inställningarna om det behövs.

Samma här! Sänker i någon slags kombination av "vad lär påverka mest/vad bryr jag mig mest om" beroende på spel, men börjar nästan alltid på max och letar mig nedåt. Undantaget vissa väldigt nya titlar där jag vet redan från början att yeah no, det kommer inte gå. Så fräsch hårdvara sitter jag inte på

Permalänk
Medlem

Använder oftast det spelet rekommenderar och så stänger jag av motion blur, mycket viktigt.

/S

Permalänk
Medlem

Stänger av all form av blur, dept of field effect, bloom och annat distraherande som går. Sen drar jag upp FoV till åtminstone 100 och stänger av mouse acceleration.

Går det inte att stänga av blureffekter så går det oftast inte för mig att spela.

Permalänk
Medlem

Jag experimenterar mig fram med bas från spelets rekommendation av inställningar.

Jag vill också lägga till att för mig tar allt fipplande med inställningar bort känslan/hype/suget efter att få uppleva själva spelet, särskilt i story-tunga singleplayerspel.

Helst hade jag önskat att spelet var förinställd på en balanserad nivå från första början, med fokus på så jämn framerate som möjligt. Jag tycker generellt att vacker grafik som hackar ser värre ut än låg grafik med jämn bildfrekvens.

Permalänk

Maxar det mesta men stänger alltid motion blur, grain, dof och liknande trams

Permalänk
Medlem

Jag tänkte välja "Jag experimenterar mig fram" men valde Nvidia istället då det har gett väldigt bra resultat för mig. Om spelet inte inte finns tillgängligt i Nvidia Geforce Experience dock så börjar jag på max och arbetar mig nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergrodan:

Maxar det mesta men stänger alltid motion blur, grain, dof och liknande trams

Samma.

Kan sänka skuggor och ljus från Ultra till hög om jag vill ha lite mer FPS.

Permalänk
Medlem

Experimenterar mig fram tills det är antingen stadigt 90, 120 eller 144 fps beroende på vad är möjligt att uppnå

Permalänk
Medlem

Gör inga ändringar... har inte haft några problem med de inställningar som varit "default".

Permalänk
Medlem

Beror på vilket grafikkort jag sitter på för tillfället

Eftersom jag har 3080 nu så ställer jag bara allt på max och kanske sänker någon inställning om jag inte är nöjd.
När jag har grafikkort som har några år på nacken så kollar jag upp tester för bästa inställningar

Permalänk
Medlem

Brukar testa mig fram med max på allt, framförallt med SP spel.
MP spel tex Warzone och Battlefield brukar jag kolla upp guide för få bästa grafik och FPS.
En blandning helt enkelt, aldrig förstått varför vissa köper ett grafikkort för +10k sen kör allt på lägsta.

Permalänk
Lego Master

Det varierar massivt.
Normalt fixar jag bara upplösningen om det krävs, och sen drar jag igång för att se hur det flyter.
BF2042-betan hade ett autoläge för grafiken, så då använde jag det. I vissa spel (Generation Zero, tex) så använder jag GeForce Experience för att optimera inställningarna. I andra fall maxar jag.

TL:DR; det beror på.

Permalänk
Medlem

Börjar low - med typ, sen får man se vilket håll man går åt. Har hellre mer fps än snyggare spel. Detta givet att det inte ser fruktansvärt ut med låga inställningar.

Permalänk
Medlem

Spel jag tror jag kommer kunna köra utan problem = experimentera.
Spel jag tror jag INTE klarar av på max = guider för best performance.

Permalänk
Medlem

Mixtrar mig fram men först stänger jag av Motion Blur för det är djävulens påfund!