Linux presterar sämre än Windows 11 tillsammans med Intel "Alder Lake"

Permalänk
Melding Plague

Linux presterar sämre än Windows 11 tillsammans med Intel "Alder Lake"

Brist på anpassning för Intels hybridarkitektur innebär prestandaövertag för Windows 11 och dess schemaläggare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget nytt med nya brodukter och program..
Bruka ta ca några månader inna alla aktörer har anpassat sina program för nya saker

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det ska bli sjukt intressant att se hur allt fungerar sen när schemaläggaren har stöd för big.LITTLE som denna. Tönten i mig är också lite road att linux, trots att ingen anpassning finns, presterar nästan i paritet med Windows 11, för Microsoft ändå haft tid och möjlighet att göra nödvändiga anpassningar…

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Inaktiv

Ni skriver helt fel. Ni menade att skriva: Intel 12th gen presterar sämre i Linux än Windows 11

Permalänk
Medlem

Linux schemaläggare är långt bättre än windows, bara för att intel inte har lagt resurser på sin AL arkitektur på Linux är ju ett tecken på bristande support från Intel sida.

Permalänk
Medlem

Kanske även bör tilläggas att Clear Linux (2:an i testet) är en Linux-distribution från Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Linux schemaläggare är långt bättre än windows, bara för att intel inte har lagt resurser på sin AL arkitektur på Linux är ju ett tecken på bristande support från Intel sida.

Hur är den bättre? (Ingen ironi / uppriktig fråga)

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Jag trodde Linux var bäst? Detta slår ju hål på den myten en gång för alla!

Permalänk
Medlem

Senaste Linux 5.15 innehåller många förbättringar. Stödet för exempelvis NTFS är numera perfekt. Jag kör det på både archlinux och Gentoo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hur är den bättre? (Ingen ironi / uppriktig fråga)

Linuxanvändarna har skränat om hur mycket bättre Linux är sedan begynnelsen, om det hade varit så bra så hade Linux varit det alla körde med.
Linux är sjukligt fragmenterat, det är en enda röra och ska du installera något är chansen stor att du behöver ett tillägg.

Permalänk
Datavetare

Det här är värt att notera givet att Intel på det stora hela står ut som den HW-tillverkare som ger klart bäst stöd till nya produkter i Linux.

Stödet för Sapphire Rapids är av allt att döma komplett redan, det är en plattform som kommer släppas 2022. De har även stöd för sina kommande grafik-kretsar, Xe-plattformen började man lägga in stöd för i Linux-kärnan över ett år innan Tiger Lake släpptes.

Vill man vara väldigt positivt inställd till Intel kan man försöka intala sig själv att avsaknad av Alder Lakes S HW-schemaläggare beror på att man gjorde en hel del ändringar till Linux generella schemaläggare i den release som är på väg ut.

Den långt mer sannolika förklaringen är nog tyvärr: även Intel vet att desktop-marknaden för Linux är affärsmässigt totalt irrelevant

D.v.s. det är en ren prioriteringsfråga och den lär inte ha speciellt hög prioritet ens framåt...

Prestanda är i.o.f.s. helt OK, ser totalt sett rätt mycket ut som förväntat

Klicka för mer information
Visa mer

Prestanda är bra i program som använder alla kärnor och även det som är enkeltrådat, t.ex. Python

Klicka för mer information
Visa mer

Problemet nu är program som använder "halvmånga" kärnor. Min gissning är att utan HW-stödet använder Linux primärt de stora kärnorna först, inklusive SMT, sedan de "små" kärnorna. Det blir rätt för Arm då de små kärnor verkligen är "små" där, medan för Alder Lake S har betydligt kraftigare "små" kärnor.

Gracemont kärnorna är starkare än att använda "andra tråden på Golden Cove", schemaläggaren måste ta hänsyn till det! HW-stödet i Alder Lake är sedan smartare än så, den vet att Golden Cove är långt snabbare på vissa väldigt specifika saker (t.ex. AI och vissa AVX-tunga saker), så där ska dessa kärnor alltid prioriteras.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Undrar om EAS kommer att få mer traction för desktop nu. En del av EAS är just att välja kärntyp efter lasttyp och används ofta som bas i Android-kernels

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Linuxanvändarna har skränat om hur mycket bättre Linux är sedan begynnelsen, om det hade varit så bra så hade Linux varit det alla körde med.
Linux är sjukligt fragmenterat, det är en enda röra och ska du installera något är chansen stor att du behöver ett tillägg.

Är Windows annorlunda menar du? Systeminställningar är spridda över mängder av olika platser och installationer kräver extra paket där med som Visual C++ ($årtal) i förbannelse med mycket mera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Linuxanvändarna har skränat om hur mycket bättre Linux är sedan begynnelsen, om det hade varit så bra så hade Linux varit det alla körde med.

Jag vill ju hävda att Linux är såpass bra att vanliga otekniska användare helt enkelt inte förstår sig på hur dem ska göra sig nytta av det. Det är lite som att jämföra en färdigbyggd Ford Mondeo med fokus på kundnöjdhet och komfort, med en projektbil i stil med vad som finns i följande video: https://www.youtube.com/watch?v=aldUQm9KoQU

Dom flesta vanliga människor skulle välja Ford Mondeo; Bilen är bekväm och tar en från punkt A till punkt B utan något extra. Detta är synonymt med Windows, ett bekväm operativsystem helt enkelt.

Men det finns många olika slags människor. Desto mer entusiastisk människor är om bilar, desto mer annorlunda bil väljer dom, och Mondeon? Vilken skitbil det blivit helt plötsligt!

Bilen i videon är en modifierad sportbil där komfort inte finns på världskartan. Det är en fullkomligt usel bil för vanliga användare, men det är samtidigt en helt fenomenal produkt för sina syften.

Linux, och den uppsjö av GNU/Linux distributioner som finns (även alternativet att bygga en egen) är vad som har gjort Linux så jävla bra. Linux-schemaläggaren, som är en del av kerneln, kan ställas in och konfigureras för att prestera i topp för specifika syften, exempelvis webbserver, gaming, eller bara desktop-use. Detta är ingenting som har funnits på världskartan hos Windows, och först på sistone har dom överhuvudtaget börjat experimentera minimalt med den.

Och det är bara schemaläggaren. Samma sak går för alla andra komponenter av kerneln, men också ekosystemet av mjukvara i stort.

Finns IMO inga ursäkter alls för att Intel inte använt Linux och deras kraftfulla schemaläggare i sitt arbete att utveckla en ny arkitektur, då det förmodligen hade hjälpt dom mycket mer på ett tekniskt plan än deras samarbete med Microsoft förmodligen har gjort.

Använder själv Windows 10 i min daily driver, och det är längesen jag använde Linux. Men det är svårt att hävda att Linux inte är klart överlägset ur en teknisk synpunkt. Windows är bättre nästan _enbart_ för casual icke-tekniskt användande. Det som håller tillbaks Linux är bristen på standardisering, samt mjukvarustöd från företag (Adobe är nog den största boven just nu).

Skrivet av Dem8n:

Linux är sjukligt fragmenterat, det är en enda röra och ska du installera något är chansen stor att du behöver ett tillägg.

Linux är inte sjukligt fragmenterat. Linux är en och samma OS-kernel. Vad som _är_ fragmenterat är alla varianter av GNU/Linux-distributioner, dvs. konfigurationer av operativsystem som bygger på Linux-kerneln.

Allting utöver linux-kerneln (vilket inkluderar skrivbordsmiljö osv) är bokstavligt talat "tillägg", så jag förstår inte riktigt den poängen. Du MÅSTE ha "tillägg" i Linux för att ha ett användbart och komplett Operativsystem. Det är liksom så det är uppbyggt, lite hela grejen av Unix-system i stort förövrigt, att det är helt komponentbaserat och modulärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Linuxanvändarna har skränat om hur mycket bättre Linux är sedan begynnelsen, om det hade varit så bra så hade Linux varit det alla körde med.
Linux är sjukligt fragmenterat, det är en enda röra och ska du installera något är chansen stor att du behöver ett tillägg.

Så är det inte, det är inte alltid det bästa som vinner, det är den med mest marknadsföringsmuskler som vinner. Inte bara i OS-världen, utan överallt. Så ditt påstående är en fallacy.

Bilvärlden är så sjukligt fragmenterad, det finns massvis med tillverkare, och ännu fler modeller att välja på. Färgvalen ska vi inte ens prata om och på råga på allt måste du köpa nya däck lite då och då, och tanka den... Nä, bättre vore det om det bara fanns 1 bil från 1 tillverkare med 1 färg.

Sen vet jag inte vad ditt inlägg hade med att göra om att Linux schemaläggare är bättre än den du finner i windows, det är objektiv sanning. De har bara inte fått stöd för big.LITTLE ännu, men det kommer och då kommer Linux prestera bättre än Windows även på Alder Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Ni skriver helt fel. Ni menade att skriva: Intel 12th gen presterar sämre i Linux än Windows 11

Förstår din poäng men Linuxdistarna vinner ju 55% av benchmarksen så egentligen borde rubriken vara ”Intel 12th gen presterar bättre i Linux än Windows 11 trots att Linuxkärnan ännu inte optimerats för Intels variant av big.LITTLE arkitektur”

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning till att inte välja den arkitekturen

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser en konstig grej med ’number of first place finishes’?

Linux kanske hade 98% varje gång de förlorade och windows kanske hade 20% av prestandan vissa gånger
Windows vann inte ens 50%, och en linux-dist vann fortfarande 35%, det är väl ganska jämnt?

Lite konstigt sett att presentera information bara, skulle hellre sett ett prestandaindex likt redaktionen brukar göra för grafikkort

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av serverfel:

Hur är den bättre? (Ingen ironi / uppriktig fråga)

Linux schemaläggare är nyare (2007), mer avancerad och bättre.
Windows schemaläggare är i princip ett arv från stordatorsystemet VMS som snurrade på VAX datorer, det prioriterar också IO, något som passar bra för ett OS med många användare, men sämre i många andra fall, härstammar från sextiotalet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scheduling_(computing)
https://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Cutler

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lite av en icke-nyhet. Intel har uppenbarligen samarbetat extremt tätt med Microsoft inför lanseringen av Win11 och Alder Lake (så tätt att Microsoft t.o.m. glömde att Ryzen finns).
Nu när processorn finns tillgänglig så att även Linux-utvecklare som inte fick förhandsexemplar från Intel kan utveckla mot den lär problemet lösa sig inom de närmsta veckorna/månaderna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Lite av en icke-nyhet. Intel har uppenbarligen samarbetat extremt tätt med Microsoft inför lanseringen av Win11 och Alder Lake (så tätt att Microsoft t.o.m. glömde att Ryzen finns).
Nu när processorn finns tillgänglig så att även Linux-utvecklare som inte fick förhandsexemplar från Intel kan utveckla mot den lär problemet lösa sig inom de närmsta veckorna/månaderna.

Fast Intel investerar ju hårt i Clear Linux. Jag vet inte hur utvecklares input till Linux kerneln fungerar, eller hur ofta det uppdateras och implementeras i respektive distro...men kanske är det på gång?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske även bör tilläggas att Clear Linux (2:an i testet) är en Linux-distribution från Intel

"To date they(Intel) have not posted any Thread Director patches for the Linux kernel nor have we seen any other major CPUFreq / power management related optimizations or the like for Alder Lake."

Benchmark pre Alder lake https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=11900k-wi... så ser man att Windows 11 Pro nästan konsistent kommer sist i varje benchmark.

Gäller poppa Champagnen snabbt nu, innan Alder lake försvånget är borta... för alltid.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Linuxanvändarna har skränat om hur mycket bättre Linux är sedan begynnelsen, om det hade varit så bra så hade Linux varit det alla körde med.

Även fast jag anser att antalet användare inte har någonting att göra med hur bra någonting är, så har du fortfarande fel i sak. Dels så misstänker jag att du glömmer att Android är en linux kärna (vilket har fler användare än windows i sig), top 500 av alla HPC (High performence computing eller superdatorer som det kallas i folkmun) i världen kör linux och den absolut största majoriteten av alla servrar på nätet kör linux.

https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_system...

Om det inte var så att linux presterar och fungerar bättre än windows, hur kommer det sig då att hela Azure är baserat på Linux?

Skrivet av Dem8n:

Linux är sjukligt fragmenterat, det är en enda röra och ska du installera något är chansen stor att du behöver ett tillägg.

Jag har hört detta argumentet förut, men relevant nog kommer det alltid från folk som inte har någon större erfarenhet med linux. Kan du förklara för mig hur detta skiljer sig från windows? Vad är det du exakt anser är mer fragmenterat? Ja, det finns olika linux distar, men skillnaden mellan dem är i stort sett endast vilken version av olika programvaror de använder och vilken fönsterhanterare som körs. Men de alla fungerar fundamentalt likadant, det är endast små dialektala skillnader, jag har tyvärr inte någon vetenskaplig siffra på hur stor del det faktiskt är som skiljer mellan distarna, men om jag skulle göra en gissning är det kanske 70-80% av OSet som är exakt samma paket. Sen visst, jag ska inte förneka att jag kan bli förbannad över de skillnader som finns mellan tex Ubuntu och RedHat som jag använder både professionellt och privat, men har du en guide på nätet hur du ska installera och konfigurera en programvara, så görs detta på exakt samma sätt oavsett vilken distro du kör, den enda skillnaden är att du behöver installera paketet med den pakethanteraren du har i disten du kör, men det underliggande programmet är densamma, kanske med några versioners diff, men jag ser inte på vilket sätt det skiljer sig ifrån Windows där du har motsvarande problematik.

Jag har själv kört Windows i typ 80% av tiden jag suttit framför datorn, vilket är väääldigt lång tid. Men nu när jag under de senaste 5åren har haft linux som min daily driver och använder linux dagligen på jobbet, så inser man hur många dumheter som existerar i windows som man helt enkelt lärt sig att acceptera. Bara en sån enkel sak att det finns typ 3 generationer av kontroll paneler som alla har sin unika featuresets. Jag skulle tex ändra min skärm till 165hz, vilket inte verkade gå att göra i nya "settings", utan jag behövde gå till den gamla kontrollpanelen. Ungefär samma upplevelse hade jag när jag skulle sätta en statisk DNS server, vilket inte heller verkade gå i nya. (Kan vara en user error) Men varför är det fortfarande så? Såhär har det varit sen windows 7 eller 8 om inte jag minns fel.

Sen så fort man behöver funktionalitet som inte finns i windows, så har du också samma problem. Tex om du ska hantera en .rar/.7z eller någon komprimerad fil, så behöver du installera extra program. Det är bara att googla på "winrar alternatives" så kan du få massvis av exempel på varför windows också är fragmenterad. Det finns oändligt med sådana här exempel.

Du får gärna komma med konkreta exempel på hur linux skulle vara mycket mer fragmenterat än windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvasten:

Även fast jag anser att antalet användare inte har någonting att göra med hur bra någonting är, så har du fortfarande fel i sak. Dels så misstänker jag att du glömmer att Android är en linux kärna (vilket har fler användare än windows i sig), top 500 av alla HPC (High performence computing eller superdatorer som det kallas i folkmun) i världen kör linux och den absolut största majoriteten av alla servrar på nätet kör linux.

https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_system...

Om det inte var så att linux presterar och fungerar bättre än windows, hur kommer det sig då att hela Azure är baserat på Linux?

Jag har hört detta argumentet förut, men relevant nog kommer det alltid från folk som inte har någon större erfarenhet med linux. Kan du förklara för mig hur detta skiljer sig från windows? Vad är det du exakt anser är mer fragmenterat? Ja, det finns olika linux distar, men skillnaden mellan dem är i stort sett endast vilken version av olika programvaror de använder och vilken fönsterhanterare som körs. Men de alla fungerar fundamentalt likadant, det är endast små dialektala skillnader, jag har tyvärr inte någon vetenskaplig siffra på hur stor del det faktiskt är som skiljer mellan distarna, men om jag skulle göra en gissning är det kanske 70-80% av OSet som är exakt samma paket. Sen visst, jag ska inte förneka att jag kan bli förbannad över de skillnader som finns mellan tex Ubuntu och RedHat som jag använder både professionellt och privat, men har du en guide på nätet hur du ska installera och konfigurera en programvara, så görs detta på exakt samma sätt oavsett vilken distro du kör, den enda skillnaden är att du behöver installera paketet med den pakethanteraren du har i disten du kör, men det underliggande programmet är densamma, kanske med några versioners diff, men jag ser inte på vilket sätt det skiljer sig ifrån Windows där du har motsvarande problematik.

Jag har själv kört Windows i typ 80% av tiden jag suttit framför datorn, vilket är väääldigt lång tid. Men nu när jag under de senaste 5åren har haft linux som min daily driver och använder linux dagligen på jobbet, så inser man hur många dumheter som existerar i windows som man helt enkelt lärt sig att acceptera. Bara en sån enkel sak att det finns typ 3 generationer av kontroll paneler som alla har sin unika featuresets. Jag skulle tex ändra min skärm till 165hz, vilket inte verkade gå att göra i nya "settings", utan jag behövde gå till den gamla kontrollpanelen. Ungefär samma upplevelse hade jag när jag skulle sätta en statisk DNS server, vilket inte heller verkade gå i nya. (Kan vara en user error) Men varför är det fortfarande så? Såhär har det varit sen windows 7 eller 8 om inte jag minns fel.

Sen så fort man behöver funktionalitet som inte finns i windows, så har du också samma problem. Tex om du ska hantera en .rar/.7z eller någon komprimerad fil, så behöver du installera extra program. Det är bara att googla på "winrar alternatives" så kan du få massvis av exempel på varför windows också är fragmenterad. Det finns oändligt med sådana här exempel.

Du får gärna komma med konkreta exempel på hur linux skulle vara mycket mer fragmenterat än windows.

Linus verkar inte hålla med dig:

Jag använder Linux varje dag i jobbet och har installerat det på en extern disk till min jobbdator och kör det som personlig desktop en hel del, och många saker är ju jättetrevliga och funkar bra, men absolut inte allt. Vad folk vill ha är en dator som funkar, helst alltid men det verkar ju vara en utopi, och därför vill de ha en dator där det är enkelt att lösa problemen som oundvikligen kommer att uppstå. Med Windows är det lätt, det är bara att söka på problemet så hittar man sannolikt flera lösningar som alla faktiskt löser problemet. Söker jag på ett problem för Linux hittar jag antingen typ ingenting, en år gammal fråga någonstans som ingen besvarat exempelvis, eller så hittar jag en uppsjö lösningar men där jag måste välja exakt rätt för att det ska funka, om det ens finns ett svar som funkar för min distribution. Ett konkret exempel: Jag försökte installera mjukvara för att kunna använda dockan till min dator, den funkar så till vida att en skärmutgång funkar och datorn får ström, men inga USB-portar och försöker jag installera den rekommenderade mjukvaran får jag något felmeddelande om secure boot, det är installerat men något är fel med shim? Söker jag på problemet hittar jag en tråd på Ubuntus forum från 2017 som sannolikt inte gäller längre, och en massa från andra distros, och någon av dessa lösningar kan mycket väl fungera men det är fan inte enkelt.

När det gäller programkompatibilitet har det blivit bättre. Jag kunde gå till Vivaldi.com och installera min webbläsare utan problem på senaste Ubuntu, samma med Rider, och Spotify fanns i deras repo, men andra saker är svårare att hitta och ofta är man hänvisad till att kompilera själv liksom.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Är det bara jag som ser en konstig grej med ’number of first place finishes’?

Linux kanske hade 98% varje gång de förlorade och windows kanske hade 20% av prestandan vissa gånger
Windows vann inte ens 50%, och en linux-dist vann fortfarande 35%, det är väl ganska jämnt?

Lite konstigt sett att presentera information bara, skulle hellre sett ett prestandaindex likt redaktionen brukar göra för grafikkort

Sådan information presenteras av Phoronix

Klicka för mer information
Visa mer

Windows har blivit betydligt bättre de senaste åren, så handlar inte om några större skillnader längre. Det man ser med Alder Lake S är att Windows 11 är några procent snabbare i genomsnitt medan Linux i övriga fall är det OS som har motsvarande fördel.

Stora vinsten hos Linux är inte i CPU-bundna laster, dessa ser man istället främst hos nätverks-I/O och minnesintensiva laster.

Nog det som också bidrar till det ironiska att Linus Torvalds skapade Linux för att han ville ha en bra UNIX-klon på skrivbordet. Idag ser vi Linux dominera nästan alla områden förutom just det dess skapare främst ville använda det till...

Givet hur bra WSL2 fungerar (WLS2 stödet är ett område där Win11 är ett lyft över Win10) samt att MacOS också är en UNIX-för-skrivbordet (med lysande Linux-stöd via Docker) känns sannolikheten för något större genombrott för Linux på skrivbordet längre bort än på mycket länge. För allt fler områden är Linux det självklara valet för att köra server-lösningar, Microsoft och Apple gick runt det hotet genom att göra deras OS till den bästa miljön man kan tänka sig för att utveckla server/moln lösningar som kör under Linux. Vad kan man säga: well played?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Att ny hårdvara inte stöds helt optimalt lär troligtvis inte förvåna något användare av en linux distribution däremot brukar sådant åtgärdas ganska snabbt även om det ibland tar några månader då stöds läggs till i linux kerneln vilket kräver en kommande kernel utgåva som inte har "feature freeze".
Däremot är det inte ovanligt att man kan patcha in (backport) stöd i kerneln.
För en windows användare kan det framstå främmande att hårdvarustöd/drivrutiner ligger i kerneln men så fungerar det med linuxkerneln normalt uppdaterar man kerneln för nytt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sådan information presenteras av Phoronix

Windows har blivit betydligt bättre de senaste åren, så handlar inte om några större skillnader längre. Det man ser med Alder Lake S är att Windows 11 är några procent snabbare i genomsnitt medan Linux i övriga fall är det OS som har motsvarande fördel.

Stora vinsten hos Linux är inte i CPU-bundna laster, dessa ser man istället främst hos nätverks-I/O och minnesintensiva laster.

Nog det som också bidrar till det ironiska att Linus Torvalds skapade Linux för att han ville ha en bra UNIX-klon på skrivbordet. Idag ser vi Linux dominera nästan alla områden förutom just det dess skapare främst ville använda det till...

Givet hur bra WSL2 fungerar (WLS2 stödet är ett område där Win11 är ett lyft över Win10) samt att MacOS också är en UNIX-för-skrivbordet (med lysande Linux-stöd via Docker) känns sannolikheten för något större genombrott för Linux på skrivbordet längre bort än på mycket länge. För allt fler områden är Linux det självklara valet för att köra server-lösningar, Microsoft och Apple gick runt det hotet genom att göra deras OS till den bästa miljön man kan tänka sig för att utveckla server/moln lösningar som kör under Linux. Vad kan man säga: well played?

Den där grafen är ju mycket bättre än en piechart i alla fall, tack!

Känns ju som att det går att fixa en scheduler inom rimlig tid på andra plattformar med. Har dom den inte i land innanserver-chippen landar så kommer de ju prestera onödigt dåligt på lauch-reviews

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att pengarna typ endast spelar roll för att windows är så etablerat och kommersiellt.

Linux imponerar oavsett prestanda, går typ inte att jämföra med Windows och hur massivt uppbackat det systemet är.

Permalänk
Medlem

Gjordes testet med Linuxkärna 5.13 eller senare? Eftersom Alder lakes schemaläggning är implementerad där. Vet ej vilken Linuxkärna schemaläggningen först implementerades i, kanske finns utrymme för förbättring. Men personligen är jag inte speciellt förtjust i det smått flummiga upplägget med olika snabba kärnor, det känns som mycket mjukvara inte kommer kunna nyttja det fullt ut på väldigt länge.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nä du har rätt, år 2014 (på debconf14) så höll Linus Torvalds inte med vad jag säger 2021. Men det borde iofs ingen vettig människa göra eftersom läget var helt annorlunda då.

Skrivet av snajk:

Jag använder Linux varje dag i jobbet och har installerat det på en extern disk till min jobbdator och kör det som personlig desktop en hel del, och många saker är ju jättetrevliga och funkar bra, men absolut inte allt. Vad folk vill ha är en dator som funkar, helst alltid men det verkar ju vara en utopi, och därför vill de ha en dator där det är enkelt att lösa problemen som oundvikligen kommer att uppstå. Med Windows är det lätt, det är bara att söka på problemet så hittar man sannolikt flera lösningar som alla faktiskt löser problemet. Söker jag på ett problem för Linux hittar jag antingen typ ingenting, en år gammal fråga någonstans som ingen besvarat exempelvis, eller så hittar jag en uppsjö lösningar men där jag måste välja exakt rätt för att det ska funka, om det ens finns ett svar som funkar för min distribution. Ett konkret exempel: Jag försökte installera mjukvara för att kunna använda dockan till min dator, den funkar så till vida att en skärmutgång funkar och datorn får ström, men inga USB-portar och försöker jag installera den rekommenderade mjukvaran får jag något felmeddelande om secure boot, det är installerat men något är fel med shim? Söker jag på problemet hittar jag en tråd på Ubuntus forum från 2017 som sannolikt inte gäller längre, och en massa från andra distros, och någon av dessa lösningar kan mycket väl fungera men det är fan inte enkelt.

När det gäller programkompatibilitet har det blivit bättre. Jag kunde gå till Vivaldi.com och installera min webbläsare utan problem på senaste Ubuntu, samma med Rider, och Spotify fanns i deras repo, men andra saker är svårare att hitta och ofta är man hänvisad till att kompilera själv liksom.

Jag tror personligen att en stor anledingen till att du känner som du gör, är till stor del av ovana. Om du hade växt upp med linux och sedan går över till windows, självklart hade du tycket att det var jobbigt att lösa problem i windows. Det är ju knappast så att windows är problemfritt, inte kraschar av sig själv av oförklarlig anledning eller har kompabilitetsproblem med olika typer av hårdvara/dåliga drivrutiner. Det är bara det att man har lärt sig och blivit bekväm med att felsöka denna typen av problem "the windows way". Jag har själv hållt på så oerhört mycket med drivrutiner under alla år, men ska jag vara helt ärlig, så har jag noll koll på hur det fungerar på linux just för att det ALLTID bara fungerar. När jag hade kompabilitetsproblem med en superny processor på ubuntu, så var jag dock oerhört lost och visste inte hur jag skulle felsöka eftersom jag aldrig behövt göra det innan, men det visade sig att man helt enkelt bara behövde uppgradera till en nyare (tyvärr osupporterad) kernel tills ubuntu löste det sig i upstream hos dem.

När det kommer till att lösningar mellan distros, så spelar det i regel ingen roll vilken distro du kör, det är samma program, men du har installerat dem via en annan pakethanterare, så i regel så är felsökningen densamma. Sen när det kommer till poster från 2017, så brukar det i regel fungera även fast att det är gammal.

Jag ser verkligen inga problem med att det skulle vara fragmenterat. Problemet jag ser däremot är att Linux Desktop i sig är en såpass liten del av marknaden att leverantörer inte vill lägga tid på att supportera det. Det är exakt samma problem som mac också har haft i flera år. Men om man testade linux desktop för 10år sen och idag, så är det verkligen ljusår skillnad och jag vill hävda att det största problemet Linux har idag är gaming och hårdvaru-kompabilitet, så om man har planen att köra linux är det bra att kanske inte välja RGB tangentbord som kräver windows-specifka drivrutiner. Det har blivit mycket bättre, men det finns fortfarande en lång väg att gå. Jag ser fram emot att steamlinken kommer att släppas och förhoppningsvis även göra gamingen mer tillgänglig, även fast att i stort sett alla spel fungerar idag, förutom dem med windows specifik DRM/antifusk. Det roliga är att om man kollar på Valve's spel eller minecraft, så presterar linux ~15-20% bättre:
Minecraft: https://flightlessmango.com/benchmarks/ytgDMgYL0eo
csgo: https://flightlessmango.com/benchmarks/LfE_EQQvD5o

Det är kul att du skriver om just det med usb dockor och secure boot. Jag hade faktiskt exakt samma problem nyligen med specifikt displaylink's drivrutiner, men det löste sig efter omstart där jag fick möjlighet att lägga till deras nycklar i secureboot. Det var inga större konstigheter, men jag kör ubuntu 20.04, vilket antagligen kan ha bidragit till att detta var något lättare än på någonting äldre. Jag skulle dock vilja påstå att denna typen av problem har att göra med att leverantören inte supporterar linux och inte problem med linux i sig, egentligen precis samma problematik som ämnet i dagens nyhet. Ge det kanske 1-2 månader, så kommer linux vara snabbare igen för att de har fått support eller att communityt har löst problemen.