CPU_PWR2 på MSI MAG B660M MORTAR DDR4

Permalänk
Medlem

CPU_PWR2 på MSI MAG B660M MORTAR DDR4

Jag har uppdaterat min dator från Intel 6600K och GTX1060 till 13400F och 3060TI. Tanken var att behålla Corsair TX750 som nätagreggat.

Nätaggregatet har bara en 4+4 cpu-kontakt, men moderkortet har två 8-pin-kontakter. Om man googlar så påstår vissa att den andra normalt sett inte behöver användas utan kan behövas vid överklockning och liknande. Är det någon sanning i det?

Anledningen till frågan är att systemet inte startar upp och moderkortet signallerar "cpu not detected".

Om det är så att både CPU_PWR1 och CPU_PWR2 behöver vara anslutna, kan man då använda en adapter från PCI-E till cpu 8-pin? Eller är det bara att köpa ny nätdel?

Permalänk
Medlem

Det ska räcka med att koppla in enbart CPU_PWR1 om inget annat står i din manual.

Att CPU'n inte upptäcks alls låter som något annat fel. har du kollat så inga pinnar är böjda?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Manualen är lite oklar, i "Quick Guide" så är det bilder på att ansluta båda kontakterna, men i "Troubleshooting" säger den "Check all ATX power connectors like ATX_PWR1, CPU_PWR1 are connected".

Ska kolla om det går att se något på pinnarna.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att det behövs en bios-uppdatering för gen13. :-/