Tänkte uppdatera min burk, Har nu köpt i7 12700kf vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera min burk, Har nu köpt i7 12700kf vad mer behövs?

Hej alla kunniga!

Jag har precis köpt en i7 12700KF här på SweClockers marknad och tänkte be om lite tips. 😊
Vilka delar behöver jag byta ut för att få allt att fungera bra ihop?

Planen är att behålla mitt GTX 1080 ett tag till, och sedan uppgradera grafikkortet längre fram om det känns nödvändigt.

Just nu sitter jag på följande komponenter, och jag har förstått att moderkort och RAM behöver bytas vilket modekort och ram är passande? har ju ett mindre chassi. Men behöver jag tänka på något mer, eller funkar resten som det är?
byta ssd?

Är en inte så kunnig i området så kom gärna med tips

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB (Byte till i7 12700kf)

Palit GeForce GTX 1080 8GB Dual OC

Samsung 850-Series EVO 500GB

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance

ASUS STRIX B250G GAMING

EVGA Supernova G2 750W

Windows 10 HOME
Fractal Design Define Mini C Svart
be quiet! Pure Rock

Permalänk

Moderkort måste du byta eftersom 7700K och 12700KF har olika socket. Det verkar som att det går att köpa moderkort för socket 1700 med DDR4 minnen https://www.inet.se/kategori/1223/socket-1700?filter=%7B%22pr... men jag vet inte om det finns någon tydlig nackdel med det. Så då behöver du inte byta RAM-minne om du klarar dig på 16GB, om du vill ha mer minne hade jag bytt till DDR5.
Du behöver köpa ett moderkort som är mATX eller mini-ITX för att passa i ditt chassi.

Samsung 850-Series EVO 500GB verkar vara en SSD med SATA anslutning? Då hade jag bytt till en SSD med M2 och 1 eller 2 TB.

Hur gammalt är ditt nätagg? Personligen byter jag nätagget om garantin har gått ut och jag byter ut andra delar av datorn. Ditt nätagg verkar ha 10 års garanti så det är nog lugnt att behålla.

Edit: Har inte kollat om din kylare passar för det nya moderkortet, troligt att du måste byta kylare också.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Moderkort måste du byta eftersom 7700K och 12700KF har olika socket. Det verkar som att det går att köpa moderkort för socket 1700 med DDR4 minnen https://www.inet.se/kategori/1223/socket-1700?filter=%7B%22pr... men jag vet inte om det finns någon tydlig nackdel med det. Så då behöver du inte byta RAM-minne om du klarar dig på 16GB, om du vill ha mer minne hade jag bytt till DDR5.
Du behöver köpa ett moderkort som är mATX eller mini-ITX för att passa i ditt chassi.

Samsung 850-Series EVO 500GB verkar vara en SSD med SATA anslutning? Då hade jag bytt till en SSD med M2 och 1 eller 2 TB.

Hur gammalt är ditt nätagg? Personligen byter jag nätagget om garantin har gått ut och jag byter ut andra delar av datorn. Ditt nätagg verkar ha 10 års garanti så det är nog lugnt att behålla.

Edit: Har inte kollat om din kylare passar för det nya moderkortet, troligt att du måste byta kylare också.

Tusen tack för svar tänker att jag byter chassi så kan jag köra ddr5

Permalänk
Skrivet av Crazyo:

Vilket chassi du har spelar ingen roll för om du ska köra ddr5 eller inte. Men det kan ju finnas andra skäl för att byta chassi, som snyggare design eller bättre luftflöde.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyo:

Du kanske menade moderkortet? För det är moderkortet du behöver byta ut om du vill hoppa upp till DDR5. Du behöver kolla upp ordentligt dock om det finns moderkort med socket 1700 och som tar emot DDR5. (Jag är själv lite ur banan så jag vet tyvärr inte på rak hand)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Vilket chassi du har spelar ingen roll för om du ska köra ddr5 eller inte. Men det kan ju finnas andra skäl för att byta chassi, som snyggare design eller bättre luftflöde.

Skrivet av Specias:

Du kanske menade moderkortet? För det är moderkortet du behöver byta ut om du vill hoppa upp till DDR5. Du behöver kolla upp ordentligt dock om det finns moderkort med socket 1700 och som tar emot DDR5. (Jag är själv lite ur banan så jag vet tyvärr inte på rak hand)

Ja det var chassi som menades. Tror det var utifrån listan på moderkort ovan med rätt formfaktor hos Inet. Där har alla DDR4. Och att det är lättare att hitta DDR5 om man kollar på ATX och då behöver ju chassit bytas.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

tänkte kanske detta moderkort https://www.webhallen.com/se/product/371772-ASRock-B760M-Stee...
vad tror ni?

och kan ni hjälpa mig hitta
rimlig kylare till cpun i7 12700kf
dd5 ram
m2 ssd

något mer som krävs att bytas? bör jag va osäker på mitt nätaggregat ?`e från 2017

Permalänk
Medlem

Uppgradering dator: (Köpt i7 12700kf) behöver nu tips på resterande delar.

Precis köpt en i7 12700KF, behöver då byta mitt moderkort + ram + kylare och SSD.
Datorn ska användas till gaming.

Va inne på dessa delar vad tror ni eller är jag ute och cyklar? kanske borde skaffa billigare delar?

Moderkort: https://www.webhallen.com/se/product/371772-ASRock-B760M-Stee...
ram : https://www.webhallen.com/se/product/344125-Corsair-Vengeance...
ssd: https://www.webhallen.com/se/product/373344-Kingston-NV3-M-2-...
kylare: ?? något lätt monterat hehe är nybörjare.

Nuvarande setup
(*Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB
*Palit GeForce GTX 1080 8GB Dual OC
*Samsung 850-Series EVO 500GB
*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance
*ASUS STRIX B250G GAMING
*EVGA Supernova G2 750W
*Fractal Design Define Mini C Svart
*be quiet! Pure Rock)

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Crazyo: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord