Permalänk

Bästa 19" TFT?

För drygt 4000-4500:-

ska användas till allt möjligt, mycket spelande. Nå?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

finns en massa liknande trådar fast what the heck.. http://www.behardware.com/articles/572-14/19-lcd-monitor-surv...

Permalänk
Medlem

håller själv också på och letar efter just detta... vad jag har lyckats ta reda på är att skillnaden mellan en 8ms å en 4ms e marginell och att 4ms skärmar lider av dålig bildkvalitet så själv har jag slutat leta efter 4ms-skärmar (även om samsungs nya 960bf verkar intressant) dels för att bildklvalitet är viktig för mig då jag även håller på med grafik och tittar på film på datorn...

några som jag skulle hålla mig borta från är

Samsung SyncMaster 930BF ... tomshardware har gjort ett test som vad jag förstod av att den e ok men absolut inte mer. Bara 6-bit vilket e lite lamt och nått om att filmtittande var uteslutet pga massor med "video noise"

viewsonic VX924 verkade få ungefär samma recention... "liiiite bättre" men att även här bilden blir lidande av bara 6-bit färger (16.2 mille om jag mins rätt) och "video noise".... och dålig svärta

så för min del väntar jag på nån proffs recention av 960bf och tittar suktande mot Eizo's skärmar... fördelen med 960bf är att den tillsammans med några andra samsung skärmar har en pixelgaranti med 0 max felaktiga pixlar vilket inte 930bf har...

föreslår att nån moderator byter namn på tråden till något lämpligt och gör den till en sticky eller nått så man kan samla länkar å så på ett ställe....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
finns en massa liknande trådar fast what the heck.. http://www.behardware.com/articles/572-14/19-lcd-monitor-surv...

Den är fortfarande bäst enligt en tester från Tomshardware.

Annars kan jag rekommendera den här skärmen från Nec: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010078254

Jag testade att spela Farcry på den på en mässa och har aldrig sett finare färger på någon skärm! Andra utställare på den mässan var samsung, viewsonic och LG, men ingen av deras skärmar kom i närheten i bildkvalitet. Jag tyckte den gick alldeles utmärkt att spela med, inga eftersläpningar mm. Jag har spelat Q3 på ganska hög nivå så jag har höga krav...

Gejmar du mest är det en guldskärm, inte så bra för video eller officeprog:

recension: http://graphics.tomshardware.com/display/20050606/lcd_review-...

Permalänk

Hört att L90D+ ska vara mycket bra. Men har även hört att det är extremt vanligt med döda pixlar på dom skärmarna, och sånt tål jag inte... Tror ni att det är möjligt att man kan få packa upp ett ex i nån butik å kolla så att det inte är några döda/fasta pixlar?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

vad tror ni om denna

Samsung SyncMaster 913TM Silver... bygger den på 913N?

http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/deta...

Permalänk
Medlem

Samsung 193p+.
"Zero Bright Pixel"-garanti.

Permalänk

har hört ganska mkt negativt om hyundai's support... de har ingen noll döda pixlar-garanti så vitt jag vet och en fick vänta i 3 månader innan han fick tillbaka skärmen då det var fel på den.. sök i forumet för att se om jag minns rätt heh

Permalänk
Medlem

När du sätter ekonomin på mellan 4000-5000 så titta efter skärmar med MVA eller PVA paneler med overdrive (8ms). Skärmar i klassen 3000-4000 har oftast TN paneler som iofs är snabba men har sämre bildkvalitet. Samsung 913 med bröder är av typen TN, även L90D+. Viewsonic VP191 har MVA panel med overdrive och Samsung 193P+ har PVA panel med overdrive.
De två sistnämnda är två populära och fina skärmar, Samsungen är dock finare (äger den själv)
I märkes väg är mina personliga favoriter Samsung, Viewsonic och LG...
Hoppas det är till någon hjälp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
När du sätter ekonomin på mellan 4000-5000 så titta efter skärmar med MVA eller PVA paneler med overdrive (8ms). Skärmar i klassen 3000-4000 har oftast TN paneler som iofs är snabba men har sämre bildkvalitet. Samsung 913 med bröder är av typen TN, även L90D+. Viewsonic VP191 har MVA panel med overdrive och Samsung 193P+ har PVA panel med overdrive.
De två sistnämnda är två populära och fina skärmar, Samsungen är dock finare (äger den själv)
I märkes väg är mina personliga favoriter Samsung, Viewsonic och LG...
Hoppas det är till någon hjälp

Hur får jag reda på vilka skärmar som har MVA eller PVA-paneler med overdrive då? Och varför måste det vara 8ms? Funkar inte MVA/PVA med 4ms bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Hur får jag reda på vilka skärmar som har MVA eller PVA-paneler med overdrive då? Och varför måste det vara 8ms? Funkar inte MVA/PVA med 4ms bra?

Vissa återförsäljare kan skriva paneltypen i specsen... Annars kan du i regel gå efter efter att TN paneler har 700:1 i kontrast eller lägre medans MVA och PVA har 800:1 eller högre. TN paneler har dessutom snäppet sämre konstrast vinkel samt 16.2 istället för 16.7 miljoner färger. Tittade lite snabbt hos både Komplett och Itbutikken och båda anger paneltypen som "TFT-teknik"... Och sen finns det inga PVA eller MVA paneler på 4 ms, dock kommer uppföljaren till 193P+ att släppas snart och den ligger på 6 ms. Den heter 970P och är tyvärr ruskigt mycket fulare än 193P+ om du frågar mig, så jag köpte 193P+ istället för att vänta, den tog Samsung dock ur produktion i oktober om allt gick som man tänkt så hos Komplett finns den t.ex inte längre...

Permalänk
Medlem

Har L90D+, otroligt nöjd, älskar den

Permalänk
Hedersmedlem

ViewSonic VP191b Redux är nog bland de bästa spelskärmarna helt klart med sin svarta svart och sin fin fina låga responstid men den kostar lite för mycket tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
ViewSonic VP191b Redux är nog bland de bästa spelskärmarna helt klart med sin svarta svart och sin fin fina låga responstid men den kostar lite för mycket tyvärr.

Samsung 970p som ovanstående nämner verkar annars vara rätt brutal...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Samsung 970p som ovanstående nämner verkar annars vara rätt brutal...

Har inte sett något om den men jag får kolla.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Har inte sett något om den men jag får kolla.

http://www.mobilewhack.com/computers/review/samsung_syncmaste...

Jo Samsung verkar rätt nöjda med den iaf... Måste nästan erkänna att lite fräck är den nog
Skönt att de gjort något åt den låga skärm höjden som 193P och 193P+ hade...

Permalänk
Citat:

Måste nästan erkänna att lite fräck är den nog

Klart den är

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

WOW!!! den är ett måste ju.

Om den nu kunde komma i Wide formatet också för då slår jag till...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

nån som vet när nån butik i sverige får in den?

Visa signatur

Permalänk

slänger in min fråga här:
Hur står sig Samsungs 940B mot 913N?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan

Skulle väl snarare formulera frågan om hur väl 913N står sig mot 940B
Sämre, skulle iaf jag svara då 940B är en uppföljare till 913N/B vad jag vet...
Du kanske redan har sett den här tråden?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51303...

Skulle köra på 940B

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan

hmm.. Jag har med tänkt på det!

Är det enda som skiljer DVI/inte DVI?

Är det värt nästan 600kr extra för DVI?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
hmm.. Jag har med tänkt på det!

Är det enda som skiljer DVI/inte DVI?

Är det värt nästan 600kr extra för DVI?

Elektroniken i skärmen spelar också in på bildkvaliteten och prestandan men om man går efter specsen så är de ju väldigt lika... 940B är dock nyare så jag skulle nästan ta den bara därför
Vart tog du priserna i exemplet? Hos Itbutikken skiljer det antingen 200 eller 300 kr (de har två 913N upplagda av nån anledning).

Permalänk
Medlem

Det här bi-ljudet endel skrivit om. Är det på alla eller är det felaktiga skärmar?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Elektroniken i skärmen spelar också in på bildkvaliteten och prestandan men om man går efter specsen så är de ju väldigt lika... 940B är dock nyare så jag skulle nästan ta den bara därför
Vart tog du priserna i exemplet? Hos Itbutikken skiljer det antingen 200 eller 300 kr (de har två 913N upplagda av nån anledning).

Jag såg fel på buggy.. 330kr skiljer det för att vara exakt.

Jag beställde en 940B nu!
Från NordicIt..

Wish me luck!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Det här bi-ljudet endel skrivit om. Är det på alla eller är det felaktiga skärmar?

Vilken skärm pratar du om? Sen kan det uppstå ett svagt surrande eller tjutande ljud i transformatorn hos t.ex skärmar, oftast när de är avstängda... Det mest högljudda ljudet som jag har hört kom ifrån en portabel Toshiba projektor som så att blev orolig för att den var defekt,
men så skulle det tydligen va =/ Så ljudet kan alltså uppstå i all elektronik som har en transformatordel (oftast 230 volt > nånting lägre ) Lyssnar du noga så brummar t.o.m din klockradio, om den inte drivs av batterier då Men det kan ju även röra sig om någonting som är defekt om det låter ovanligt högt...

Btw, lycka till Lezziter

Permalänk
Medlem

nä för min del blir det nog en 970P för den verkar totalt underbar.... å enligt pricerunner verkar det som den kommer ligga ganska precis på 5000 så... dån som vet en bra butik som säljer denna

Permalänk

970P ska komma in till Inet.se idag, så står det på leveransstatus iaf. Den ska finnas hos datorhandel och PC-kungen också. Ska beställa en så snart de börjar levereras.

Permalänk
Medlem

Verkar som om Samsung SyncMaster 970p är på ingående lite här och där....

http://buggy.nu/index.php?a=search&q=970p

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk

HP L1925 får köpa en sådan av en jag känner för 1800 är den värd det??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none