programmera en egen linux dist
Hej
jag skulle vilja lära mig att programmera inom linux alltså. språket som linux använder. så man kan programmera en egen linux dist. har en kompis till som är med på det men han kan bara php och något mer vad jag vet. men jag vill verkligen lära mig sånt här.
eller är der någon annan som kan programmera som vill vara med på projektet .
linux kärnan finns ju redan. det ända man måste göra är ju att konfigurera detta så att det fungerar med det grafiska & annat. kärnan är ju backend och den finns hi redan det enda man behöver är o skapa frontend. min kompis sa att han skulle kunna klara att göra det grafiska. en annan möjlighet är att modifiera någon annan färdigt linux OS.
Nu till vad som är meningen med detta linux dist projektet:
*kunna spela dom nya spelen eller börja med att få gamla spel att fungera.
*skapa ett enkelt garfiskt gränsnitt. behövs inget jätte bra för denna disten ska ju bara användas till coh spela på.
*eventuellt möjligt att surfa men ännu bestämt.
* säkert glömt något snackade med polaren om detta kl 01:00 på natten. helt seriös med detta projektet.
vet ej om detta går men desto mer att sträva efter. ska skapa ett forum till projektet. helst inte en massa negativa kommentarer.hoppas någon är på att hjälpa till med detta. har gott om tid på mig vet att såna här projekt tar lång tid.
vi behöver ju som sakt någon som är relativt bra på linux och att programmera. eller vi behöver folk till det mesta. har ej någon bra budget heller så vi kan ju inte betala er något. utan ni är med o gör det frivilligt.