programmera en egen linux dist

Permalänk

programmera en egen linux dist

Hej

jag skulle vilja lära mig att programmera inom linux alltså. språket som linux använder. så man kan programmera en egen linux dist. har en kompis till som är med på det men han kan bara php och något mer vad jag vet. men jag vill verkligen lära mig sånt här.
eller är der någon annan som kan programmera som vill vara med på projektet .
linux kärnan finns ju redan. det ända man måste göra är ju att konfigurera detta så att det fungerar med det grafiska & annat. kärnan är ju backend och den finns hi redan det enda man behöver är o skapa frontend. min kompis sa att han skulle kunna klara att göra det grafiska. en annan möjlighet är att modifiera någon annan färdigt linux OS.

Nu till vad som är meningen med detta linux dist projektet:
*kunna spela dom nya spelen eller börja med att få gamla spel att fungera.
*skapa ett enkelt garfiskt gränsnitt. behövs inget jätte bra för denna disten ska ju bara användas till coh spela på.
*eventuellt möjligt att surfa men ännu bestämt.
* säkert glömt något snackade med polaren om detta kl 01:00 på natten. helt seriös med detta projektet.

vet ej om detta går men desto mer att sträva efter. ska skapa ett forum till projektet. helst inte en massa negativa kommentarer.hoppas någon är på att hjälpa till med detta. har gott om tid på mig vet att såna här projekt tar lång tid.
vi behöver ju som sakt någon som är relativt bra på linux och att programmera. eller vi behöver folk till det mesta. har ej någon bra budget heller så vi kan ju inte betala er något. utan ni är med o gör det frivilligt.

Permalänk
Medlem

Ge upp. Lägg ner det redan nu så slipper ni slösa tid, för jag tror inte ens ni kommer komma tillräckligt långt för att lära er något, och verkligen inte för någon sorts release.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket språk syftar du på, då? Man behöver inte programmera för att göra en dist, men om man inte bara ska göra en grund så lär man ju få koda en del i olika språk (sh, C, och ev python/ruby/liknande om man vill det).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Vilket språk syftar du på, då? Man behöver inte programmera för att göra en dist, men om man inte bara ska göra en grund så lär man ju få koda en del i olika språk (sh, C, och ev python/ruby/liknande om man vill det).

hmm ok vi hade tänkt oss ta en linux kärna som finns o eventuellt fluxbox eller kde. tror linux använder sig av ruby och python. håller på att läsa om linux allmänt just nu. bäst att börja med det. och sen avancera. och att ventuellt modifiera den efter så att det blir möjligt att installera spel o köra. vi ska typ börja med gammla spel som typ age of empires eller starcraft. när vi fått det o funka får man fortsätta med andra spel.

Permalänk
Medlem

Jag skämtar inte, ge upp. Du kan inte tillräckligt mycket för att göra det där, särskilt inte när du tror att linux kärnan är skriven i ruby och pyton.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

jaha men vad är den skriven i då?? du som kan vara negativ kan lika gärna hålla käften!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
jaha men vad är den skriven i då?? du som kan vara negativ kan lika gärna hålla käften!!

Den är skriven i C.

Permalänk
Medlem

Delphi, med vissa moduler i Pascal

Permalänk
Medlem

Grejen är inte att han försöker vara elak... Det du försöker göra är som att kasta sig ur ett flygplan utan fallskärmen...

Börja på mindre projekt först, sen kan ni jobba er uppåt sen om ett år eller två kanske ni kan haxxa ihop en dist.

Permalänk

hmm ok nåt tips på var man kan börja någonstans måste ju börja i någon ände. antingen att läsa om det. står faktiskt att jag ej ska göra allt själv heller. någon programmerare som har tid över elller vill dela med sig av sina kunskaper kan ju skicka ett personligt meddelande. eller skriva här. ja jag ska ej kasta mig ut ur ett flygplan vet att sånt här inte är enkla grejor har gott om tid på mig hela mitt liv framför mig faktiskt. funderar på att läsa vidare med något inom it. har alltid varit fascinerad av hur såna här saker fungerar alltid viljat lära mig men vet ej vart jag ska börja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart är jag negativ, du kan mindre om linux än wikipediaartikeln. Du kan inte programmera, du vet väldigt lite om linux är och du vet inte varför t.ex. starcraft inte fungerar på linux, det är klart du inte kan koda en linuxdistributions som kan köra starcraft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

hmm ok nåt tips på var man kan börja någonstans måste ju börja i någon ände. antingen att läsa om det. står faktiskt att jag ej ska göra allt själv heller. någon programmerare som har tid över elller vill dela med sig av sina kunskaper kan ju skicka ett personligt meddelande. eller skriva här.

Eftersom du verkar gilla spel kan jag rekommendera att börja skriva lite småspel. Du kan börja med "gissa siffran" och sedan kanske göra ett textbaserat hangman? Lycka till!

Permalänk
Medlem

#include <stdio.h> int main(int argc, char **argc) { printf("Hello World!\n"); return 0; }

Där kan man börja.

Permalänk

kodar jag i ett text dokument då.

Permalänk
Medlem

Har inte Ubuntu nån sån grej där man kan välja vilka paket man vill ha kvar och ta bort, sen bränna in det på en egen skiva? Det är en bra början iaf. Sen kanske man kan ändra små script och saker eftersom man lär sej mer.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vill man roa sig med att se hur linux är ihopsatt rekommenderar jag Linux From Scratch (http://www.linuxfromscratch.org/). Sedan när man förstår det kan man kanske börja göra små distar. Jag har själv gjort en liten dist för bootning från små compact flash-kort engång, inte allt för svårt.

Vill man däremot lära sig programmera ska man nog börja nån annan stans

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk

hmm ok. kan ni några nyttiga länkar då alltså där det står fakta och sådant om sånt här??

Permalänk
Medlem

Re: programmera en egen linux dist

Citat:

Hej

jag skulle vilja lära mig att programmera inom linux alltså. språket som linux använder. så man kan programmera en egen linux dist. har en kompis till som är med på det men han kan bara php och något mer vad jag vet. men jag vill verkligen lära mig sånt här.
eller är der någon annan som kan programmera som vill vara med på projektet .
linux kärnan finns ju redan. det ända man måste göra är ju att konfigurera detta så att det fungerar med det grafiska & annat. kärnan är ju backend och den finns hi redan det enda man behöver är o skapa frontend. min kompis sa att han skulle kunna klara att göra det grafiska. en annan möjlighet är att modifiera någon annan färdigt linux OS.

Nu till vad som är meningen med detta linux dist projektet:
*kunna spela dom nya spelen eller börja med att få gamla spel att fungera.
*skapa ett enkelt garfiskt gränsnitt. behövs inget jätte bra för denna disten ska ju bara användas till coh spela på.
*eventuellt möjligt att surfa men ännu bestämt.
* säkert glömt något snackade med polaren om detta kl 01:00 på natten. helt seriös med detta projektet.

vet ej om detta går men desto mer att sträva efter. ska skapa ett forum till projektet. helst inte en massa negativa kommentarer.hoppas någon är på att hjälpa till med detta. har gott om tid på mig vet att såna här projekt tar lång tid.
vi behöver ju som sakt någon som är relativt bra på linux och att programmera. eller vi behöver folk till det mesta. har ej någon bra budget heller så vi kan ju inte betala er något. utan ni är med o gör det frivilligt.

här finns allt du behöver veta...
http://www.linuxfromscratch.org/

Permalänk

Kul att du är intresserad av programmering etc, jag önskar dig lycka till. Men tror tyvärr du kan ge upp hoppet om "personliga meddelanden" där folk vill lära dig att programmera. Istället skulle jag rekommendera dig att söka upp intressant/relevant information om ämnet på egen hand. Börja med att fundera ut ett lite mindre och genomförbart projekt, och ta reda på vad du behöver allt eftersom. Lycka till!

Permalänk

tack för lyck önskningen

Permalänk
Medlem
Citat:

hmm ok. kan ni några nyttiga länkar då alltså där det står fakta och sådant om sånt här??

Till att bygga linux distar eller programmera?
Vill du lära dej programmera så kan du googla på "[valfritt språk] tutorial", vill du göra distar så vet jag faktiskt inte. Jag antar att ska man göra en så vet man vad som ska göras innan man ger sej in på det. Men som sagt så är nog Linux From Scratch väldigt bra. Det är mest en guide som beskriver hur du sätter ihop ditt eget linux system.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

hmm ok jag har börjat att läsa och studera den nu.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Ge upp. Lägg ner det redan nu så slipper ni slösa tid, för jag tror inte ens ni kommer komma tillräckligt långt för att lära er något, och verkligen inte för någon sorts release.

Citat:

Jag skämtar inte, ge upp. Du kan inte tillräckligt mycket för att göra det där, särskilt inte när du tror att linux kärnan är skriven i ruby och pyton.

Citat:

Självklart är jag negativ, du kan mindre om linux än wikipediaartikeln. Du kan inte programmera, du vet väldigt lite om linux är och du vet inte varför t.ex. starcraft inte fungerar på linux, det är klart du inte kan koda en linuxdistributions som kan köra starcraft.

Du flög säkert redan från dag ett, vi andra får gå den långa vägen ...

Till författaren:

Det är bara starta i ena änden och lär dig bit för bit om de delar du tycker är intressanta.

Permalänk
Medlem

För att snabba på inlärningen inför ett sånt här projekt så skulle jag nog föreslå att du går kurser inom lämpligt programmeringsspråk och även läser in förståelse för hur en dator fungerar från scratch, det är viktigt för att förstå varför vissa saker går och inte går. Visst går det att lära sig allting utifrån information som finns på internet, men jag tycker faktiskt undervisning är en bra stödpelare att i ens utveckling..

Nåt mer än det som redan är skrivet kan jag inte tillföra..

mvh

Permalänk

hmm ok. ska försöka gå någon kurs då-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Vill man roa sig med att se hur linux är ihopsatt rekommenderar jag Linux From Scratch (http://www.linuxfromscratch.org/). Sedan när man förstår det kan man kanske börja göra små distar. Jag har själv gjort en liten dist för bootning från små compact flash-kort engång, inte allt för svårt.

Vill man däremot lära sig programmera ska man nog börja nån annan stans

Där sa du en väldigt bra grej, fixar trådskaparen att följa DSL-guiden och få igång ett fungerande system så har han kommit väldigt lång väg. Speciellt om han sätter sig in i ordentligt vad alla paketen är till för och varför man gör som man gör.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det behövs inte fler Linux distar! På riktigt, jag skojar inte.

Permalänk

nä ok men jag vill ändå lära mig läser lite om linux from scratch nu. men skulle inte du vilja ha en linux version det gick o spela på??

Permalänk
Medlem

Ja, men det är inte att bygga bara sådär bara eftersom man vill det.

Titta på wine-projektet, det har hållit på i många år och har säkert hundratals olika contributors, inte samtidigt såklart. Ändå är det långt ifrån garanterat att man ska kunna köra sina windows-spel i det.