Sweclockers över ipv6 ?

Permalänk
Medlem

Sweclockers över ipv6 ?

Började experimentera lite med att köra ipv6 hemma, mest som en rolig grej då min router hade stöd för att tunnla detta mot t ex 192.88.99.1 och på så vis ge mig en någorlunda transparent ipv6 upplevelse

Finner dock att bara fåtalet sidor på nätet faktiskt har stöd för detta, vilket iofs inte förvånar, sunet och ipv6.google.com är väl de man hittar snabbast..

Tycker det vore både en rolig grej och lite pr trick om faktiskt sweclockers gick att surfa på via ipv6, dels för de nerdar som gillar att labba med ny teknik, och också för att visa hur forumet ligger i framkant när det gäller datorteknik.
Borde kunna ge endel positiv pr: "Sweclockers, nu även över ipv6"..

Lösningen behöver ju inte initialt vara nativ ipv6 från servern utan kunde lösas med någon form av tunnling kanske ?
För min del gör det inget om anslutningen vore något långsammare, bara känslan att sitta med forumet på det viset är lite kul

Sen gör ju även detta att desto fler som slår sig in på detta område, desto mer ökar kraven på våra isp:s att faktiskt implementera detta till vanligt folk !

Kanske inte något vi får omedelbart, men man ska ju börja någonstans

mvh karaffen

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej Karaff,

Ärligt talat har vi inte ens reflekterat över Ipv6, så jag kan inte ge dig någon bra svar i dagsläget.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Tycker att man ska hoppa på ny teknik när den är väl beproövad dock så är den väl lite ny fortfarande och att byta ett så här stort forum är väl kanske inte det man gör i första taget.

Dcok ser jag inget fel i att köra IPV6

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tycker att man ska hoppa på ny teknik när den är väl beproövad dock så är den väl lite ny fortfarande och att byta ett så här stort forum är väl kanske inte det man gör i första taget.

Dcok ser jag inget fel i att köra IPV6

Forumet bör ju fungera precis som innan trotts användningen av IPv6.
Det är ju bara ett annat sätt att skicka data mellan maskinerna..
(på protokollnivå)

Sen måste man ju inte gå över till IPv6 only, bättre o köra det parallellt med IPv4, vilket inte är något bekymmer ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Forumet bör ju fungera precis som innan trotts användningen av IPv6.
Det är ju bara ett annat sätt att skicka data mellan maskinerna..
(på protokollnivå)

Sen måste man ju inte gå över till IPv6 only, bättre o köra det parallellt med IPv4, vilket inte är något bekymmer ?

men IPV4 fungerar utmärkt fortfarande, varför laga något som inte är trasig eller lägga ned massa jobb på att uppgradera till något som inte bidrar med nåt?

IPV6 är endast det bättre valet när vi har slut på IPV4 adresser imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
men IPV4 fungerar utmärkt fortfarande, varför laga något som inte är trasig eller lägga ned massa jobb på att uppgradera till något som inte bidrar med nåt?

IPV6 är endast det bättre valet när vi har slut på IPV4 adresser imo.

Men någon måste ju börja föregå med gott exempel. Jag vet inte hur mycket jobb det vore men lite coolt vore det allt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Men någon måste ju börja föregå med gott exempel. Jag vet inte hur mycket jobb det vore men lite coolt vore det allt.

Du kommer nog se att när tiden är rätt visar Google, Youtube och dem stora sajterna vägen och dem mindre hakar på eftersom. Det är ingen rush exakt... Tror det händer om en 20 år. (alltså att dem switchar över helt... www.google.se hänvisar till IPV6 protokollet etc..

ja, du fattar väl?

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kommer nog se att när tiden är rätt visar Google, Youtube och dem stora sajterna vägen och dem mindre hakar på eftersom. Det är ingen rush exakt... Tror det händer om en 20 år. (alltså att dem switchar över helt... www.google.se hänvisar till IPV6 protokollet etc..

ja, du fattar väl?

http://www.google.com/intl/en/ipv6/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
http://www.google.com/intl/en/ipv6/

Nej min poäng är att det endast tillför krångel och inga fördelar alls i dagsläget. Är inte värt jobbet att ens besöka en hemsida över IPV6 idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej min poäng är att det endast tillför krångel och inga fördelar alls i dagsläget. Är inte värt jobbet att ens besöka en hemsida över IPV6 idag.

Jo, det är 33% närmare väg till Google över IPv6. (för mej)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Jag finner det lite konstigt att det finns så många bakåtsträvare på swec. Vara sig man vill det eller inte så kommer ipv6 om några år att vara ett måste och IT-analytiker oroar sig redan över att ipv4-adresserna ska ta slut innan sajterna ska förstår att de ska börja anamma ny teknik.