Apps för ipad, kostar pengar?

Permalänk

Apps för ipad, kostar pengar?

Tja!

Nu har min farsa köpt en iPad 16gb i USA och han vill inte ladda ner några apps utav den simpla anledning att alla apps kräver att man skriver in sin "billing information". Det är inte logiskt att gratis applikationer ska behöva den informationen, vi kör även på wifi...

Skulle uppskatta lite information kring detta

Mvh Fritjof

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Jailbreaka den !

Permalänk

Kolla denna länk för att skapa ett Apple-ID utan att använda kontokort.
http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=sv_SE

Men varför inte bara trycka in kortnumret? Finns inte så värst många gratisappar som är jättebra..

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Medlem

Folk som är livrädda för att hemska hackers (på Apple) ska sno alla ens surt förvärvade kronor (som man tydligen har på ett och samma betalkort) borde vara lika livrädda för att använda betalkort på macken eller ICA.
Eller är saken den att han inte litar på sina barn och tror att de ska gå in och köpa allt de kommer över? Att köpa en iPad utan att köpa apps är som att köpa en pärm men inte våga sätta in några papper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Folk som är livrädda för att hemska hackers (på Apple) ska sno alla ens surt förvärvade kronor (som man tydligen har på ett och samma betalkort) borde vara lika livrädda för att använda betalkort på macken eller ICA.
Eller är saken den att han inte litar på sina barn och tror att de ska gå in och köpa allt de kommer över? Att köpa en iPad utan att köpa apps är som att köpa en pärm men inte våga sätta in några papper.

Vem är det som är rädd för att de ska ta pengarna? Han var intresserad av eventuella gratis applikationer och vill inte ge Apple sina uppgifter då det egentligen inte finns något behov för det.

Till trådskaparen:
Du skulle berättat för din far innan han köpte Apple att de kostar att äga deras produkter. Privat och gratis är ord som ogillas och sällan används i deras värld. Och DJ_Jonsson har länkat till lösningen på problemet.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Jag behöver då inte ha mitt kreditkort ifyllt där för att ladda hem apps som är gratis. När jag köpte en app la jag till min kreditkort sedan tog jag bort den informationen direkt efter köpet.

Permalänk
Medlem

Förstår inte det farliga/hemska/jobbiga med att mata in sitt kreditkort?

Permalänk
Skrivet av Perc:

Förstår inte det farliga/hemska/jobbiga med att mata in sitt kreditkort?

Inte jag heller men min farsa fick höra av en vän som hade att det låg "dolda avgifter" i gratis apps som han laddat ner. Därför är alla apps strängt förbjudna

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Inte jag heller men min farsa fick höra av en vän som hade att det låg "dolda avgifter" i gratis apps som han laddat ner. Därför är alla apps strängt förbjudna

Dålda avgifter? Var hade han fått det ifrån?

Visst finns det gratisappar som man kan ladda ner och sen infrån själva app:en köpa saker med det handlar knappast om några dålda avgifter.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Dålda avgifter? Var hade han fått det ifrån?

Visst finns det gratisappar som man kan ladda ner och sen infrån själva app:en köpa saker med det handlar knappast om några dålda avgifter.

Som sagt. Fick höra av en vän. Tror det var hans ungar som var på paden och sen så... ja ni förstår...

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Det där med dolda avgifter har jag själv, eller rättare sagt, min mamma märkt av. 2kr varje gång hon laddat ner gratisapps, såsom radiostationer o.s.v., sen 2kr när hon uppdaterar appsen.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Det där med dolda avgifter har jag själv, eller rättare sagt, min mamma märkt av. 2kr varje gång hon laddat ner gratisapps, såsom radiostationer o.s.v., sen 2kr när hon uppdaterar appsen.

Det lär ju då inte ha nåt med Apple eller appsen att göra, utan måste vara nåt med hennes internetuppkoppling/abonnemang.

Jag har använt iTunes i snart 10 år och handlat en hel del på App Store sen dag ett, både från mina iPhones och datorn, och aldrig någonsin sett ett enda öre extra förutom priset på appen eller vad jag nu har köpt och laddat ner.

Permalänk

Nu är visserligen inte det 2kr men det ska inte finnas på gratisapps?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Det lär ju då inte ha nåt med Apple eller appsen att göra, utan måste vara nåt med hennes internetuppkoppling/abonnemang.

Jag har använt iTunes i snart 10 år och handlat en hel del på App Store sen dag ett, både från mina iPhones och datorn, och aldrig någonsin sett ett enda öre extra förutom priset på appen eller vad jag nu har köpt och laddat ner.

Det är när hon både hämtat och uppdaterat via mobilen, uppkopplad på wifi hemma.

Hon har Telia, likaså min pappa som också har iPhone, men han har inte åkt på några extrakostnader.

Så det hela verkar lite skumt.

Permalänk
Medlem

Det har stått i tidningarna om detta ett par gånger.
Problemet har varit gratis-spel som man kan köpa in-game saker i.
Så har barnen fått fatt i iphone / ipad och glatt spelat o köpt saker i spelet vilket resulterat i saftiga räkningar för föräldrarna. Jag tror Apple ändrade kraven så att man manuellt måste gå in och godkänna i de spelen innan köp genomförs eller något sådant.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

e-kort ftw om han har Swedbank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Inte jag heller men min farsa fick höra av en vän som hade att det låg "dolda avgifter" i gratis apps som han laddat ner. Därför är alla apps strängt förbjudna

Skrivet av Chamezz:

Det där med dolda avgifter har jag själv, eller rättare sagt, min mamma märkt av. 2kr varje gång hon laddat ner gratisapps, såsom radiostationer o.s.v., sen 2kr när hon uppdaterar appsen.

"Min farsa fick höra av en vän" och "min mamma har märkt av"... dom talar i nattmössan, förstår inte bättre och förbjuder allt istället för att ta reda på riktiga fakta.

Det som kan kosta är data, om man har nollkoll och använder mobildata utan att ha tilläggstjänst på abonnemanget för detta. Detta har inget med apple, appstore eller iphone att göra utan det är ju operatören som tar betalt för datatrafiken.

Om det kostar pengar att ladda ner ett program från appstore, eller köpa tilläggsfunktioner inuti ett program (typ extravapen eller extraliv i nåt spel), så framgår det klart och tydligt vid köpet.

Det där med att köpa tilläggsfunktioner (in-app purchase) är dock lömskt i fel händer. Det är visst nåt smurfspel som varit på tapeten på sistone. Spelet är gratis, men man kan köpa dyra extraprylar för att snabbt komma vidare inuti spelet när man inte orkar spela själv. Det blir snabbt till stora summor om man ger sin tioåring lösenordet och låter honom/henne sitta och fippla och köpa utan att hålla lite koll.

Permalänk
Medlem

Prova köpa en gratis app i itunes

då man ska rega sitt kreditkort så finns helt plötsligt alternativet none

klicka i den sen har du ett konto för gratis appar som omöjligt kan kosta.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perc:

"Min farsa fick höra av en vän" och "min mamma har märkt av"... dom talar i nattmössan, förstår inte bättre och förbjuder allt istället för att ta reda på riktiga fakta.

Det som kan kosta är data, om man har nollkoll och använder mobildata utan att ha tilläggstjänst på abonnemanget för detta. Detta har inget med apple, appstore eller iphone att göra utan det är ju operatören som tar betalt för datatrafiken.

Om det kostar pengar att ladda ner ett program från appstore, eller köpa tilläggsfunktioner inuti ett program (typ extravapen eller extraliv i nåt spel), så framgår det klart och tydligt vid köpet.

Det där med att köpa tilläggsfunktioner (in-app purchase) är dock lömskt i fel händer. Det är visst nåt smurfspel som varit på tapeten på sistone. Spelet är gratis, men man kan köpa dyra extraprylar för att snabbt komma vidare inuti spelet när man inte orkar spela själv. Det blir snabbt till stora summor om man ger sin tioåring lösenordet och låter honom/henne sitta och fippla och köpa utan att hålla lite koll.

Det där med "dolda avgifter" kan jag också lägga till. Jag har köpt ett fåtal appar och har flera sådana där "2 kr" på mitt kontoutdrag. Jag har inte lyckats hitta någon förklaring till dessa debiteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Det där med dolda avgifter har jag själv, eller rättare sagt, min mamma märkt av. 2kr varje gång hon laddat ner gratisapps, såsom radiostationer o.s.v., sen 2kr när hon uppdaterar appsen.

Aldrig hört något liknande, ring och kolla upp det.

Skrivet av M1M3R:

Vem är det som är rädd för att de ska ta pengarna? Han var intresserad av eventuella gratis applikationer och vill inte ge Apple sina uppgifter då det egentligen inte finns något behov för det.

Till trådskaparen:
Du skulle berättat för din far innan han köpte Apple att de kostar att äga deras produkter. Privat och gratis är ord som ogillas och sällan används i deras värld. Och DJ_Jonsson har länkat till lösningen på problemet.

Om något företag slåss för det så är det Apple.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1M3R:

Till trådskaparen:
Du skulle berättat för din far innan han köpte Apple att de kostar att äga deras produkter. Privat och gratis är ord som ogillas och sällan används i deras värld. Och DJ_Jonsson har länkat till lösningen på problemet.

Skrivet av rezuth:

Om något företag slåss för det så är det Apple.

Och Google.

OT: Som folk tidigare har sagt, har varken jag eller någon annan jag känner upplevt sådana 2kr kostnader utan att det har varit tydligt annonserat. Ni som råkat ut för det kan kanske skriva vilka apps ni misstänker drar pengar?

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk

Jag har haft någonting liknande, jag tror det var en reservation på 1,68 kr. Reservationen försvann och pengarna drogs aldrig från kontot som jag kan se.

Hittade detta från 2010 på 99.se

Citat:

Hej,

senaste dagarna har jag märkt att även när jag laddar ner fria appar dras pengar från mitt VISA-kort. Inte mycket - kr 1.98 men ändå:-(
- fler som har märkt?
- fri ska väl vara fri? - Vad göra?

tack för ordet
//Peter

som fick två svar, varav det ena

Citat:

Det dras inga pengar, däremot verkar det vara någon typ av verifikation eller liknande Apple gör på ditt kort kopplat till iTunes store, därav blir det en reservation.
Det är en reservation på 1-2kr som försvinner efter ett par dagar eller liknande, har sett det själv, i mitt fall var det på 1kr.

och det andra svaret handlade om att kontakta Apple.

Permalänk
Medlem

Det kostar väl inget att äga en Appleprodukt?

Däremot är tröskeln väldigt låg för att köpa ytterligare program och media till sin appleprodukt. Det är fortfarande högst frivilligt men det är givetvis en del av användarupplevelsen.

Permalänk

Som folk tidigare antydit så "dras" inte pengar från kontot. Dom "reserveras" varje gång man loggar in eller tankar ner en gratisapp, för att verifiera att det finns pengar på ditt bankkonto.

Det är inte apparnas tillverkare som "drar" pengar, det är "apple", vilket även finns att läsa i den där roliga scroll-listan du förmodligen scrollar förbi och trycker "Accept terms and agreements".

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Det är när hon både hämtat och uppdaterat via mobilen, uppkopplad på wifi hemma.

Hon har Telia, likaså min pappa som också har iPhone, men han har inte åkt på några extrakostnader.

Så det hela verkar lite skumt.

Du har inte tänkt på den möjligheten att din mamma (Handlade det om din eller...någon annans..? kanske citerade fel)

Det jag försöker säga i alla fall är att om du inte vet vad dui håller på med så är det enkelt att "råka" köpa ngt för 2 spänn. Dock så skulle detta inte vara det minsta problem, då du kan häva köpet direkt när du får bekräftelsen genom mail (Gissar jag? vet dock ej själv).
Det där om att du kan åka på ngn filur på Apple är högsthögst osannolikt, det är lika säkert som att t.ex som någon skrev ovan "som att handla på ICA eller macken"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Du har inte tänkt på den möjligheten att din mamma (Handlade det om din eller...någon annans..? kanske citerade fel)

Det jag försöker säga i alla fall är att om du inte vet vad dui håller på med så är det enkelt att "råka" köpa ngt för 2 spänn. Dock så skulle detta inte vara det minsta problem, då du kan häva köpet direkt när du får bekräftelsen genom mail (Gissar jag? vet dock ej själv).
Det där om att du kan åka på ngn filur på Apple är högsthögst osannolikt, det är lika säkert som att t.ex som någon skrev ovan "som att handla på ICA eller macken"

Det är min mammas telefon, och det är även när hon uppdaterar som hon debiteras 2kr.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Det är min mammas telefon, och det är även när hon uppdaterar som hon debiteras 2kr.

Jag tror fortfarande inte hon "debiteras".
Det är endast en "reservation", såvida det nu inte rör sig om gratis-appar som är gratis att ladda ned, men kostar att uppdatera...finns tyvärr såna också.

Men hittills har jag bara upplevt "reserveringar", så logga in på internetbanken och kolla om dessa 2 kronor finns med på fler ställen, där dom verkligen DRAGITS, inte bara reserverats.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W