The Witcher 2 Assassins of Kings - Tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Tycker du ändå missar poängen med spelet, det är karaktärerna och storyn som är i fokus, föredrar man frihet så är Oblivion ett bättre val, men där kommer å andra sidan storyn i andra hand.

Kan hålla med om att spelet var lite kort men med tanke på att man får gratis DLC och att spelet har ett väldigt högt återspelningsvärde.

Att spelmotorn skulle kännas föråldrad håller jag inte med om.

Jo, det är väll just för fortsättningsstoryn från ettan som håller spelet uppe (man vill veta hur det går), dock om det bara skulle handla om karaktär & story så kan jag köpa en bok. Egentligen är det ingen större skillnad mellan ettan & tvåan annars, lite bättre grafik i stort sätt. Som en counterfråga till er som inte håller med om spelmotorn, vad gör den modern, vilka är skillnaderna från ettan? (dvs aurora vs red engine som upplevs)

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, det är väll just för fortsättningsstoryn från ettan som håller spelet uppe (man vill veta hur det går), dock om det bara skulle handla om karaktär & story så kan jag köpa en bok. Egentligen är det ingen större skillnad mellan ettan & tvåan annars, lite bättre grafik i stort sätt. Som en counterfråga till er som inte håller med om spelmotorn, vad gör den modern, vilka är skillnaderna från ettan? (dvs aurora vs red engine som upplevs)

Jag tycker det absolut största misstaget dom gjort är svårighetsgraderna. Normal är alldeles för svårt och easy alldeles för lätt. Detta har gjort att jag tröttnat. Gillar utmaningar i spel så står ut med rätt mkt. Visst det kan vara jag som suger också men har inte haft några problem med andra liknande spel. Så svårighetsgraderna tillsammans med att autospar funktionen är dålig har gjort att jag lagt ner spelet helt. Hjälper inte med fantastisk grafik, bra story, våld och snusk för att kompensera det enligt min mening

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Här kan jag inte hålla med. Ettan är inte olik men tvåan är klart mer intrikat och storyn passar en mer krävande publik, vilket är en väg som nästan inga andra spel tar. Och varför skulle just fortsättningsstoryn göra någon skillnad? Det finns bokserier precis som det finns spelserier och det som, som alltid, är skillnaden är att du här får bestämma vilka val som görs istället för att bara få något berättat för dig.

Men det kan ju helt enkelt vara så att storydrivna spel inte är din kopp the då spel som Oblivion ligger flera grader lägre vad gäller story men har mycket mer saker att göra på den ytliga nivån. Alla har vi olika preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag tycker det absolut största misstaget dom gjort är svårighetsgraderna. Normal är alldeles för svårt och easy alldeles för lätt. Detta har gjort att jag tröttnat. Gillar utmaningar i spel så står ut med rätt mkt. Visst det kan vara jag som suger också men har inte haft några problem med andra liknande spel. Så svårighetsgraderna tillsammans med att autospar funktionen är dålig har gjort att jag lagt ner spelet helt. Hjälper inte med fantastisk grafik, bra story, våld och snusk för att kompensera det enligt min mening

Mvh J

Jag har inga kommentarer om svårigheterna, men det kan krävas lite skills & taktik ibland, det gjorde det redan i ettan. Autosparfunktionen? Det finns väll quicksave att använda innan man ska göra något "viktigt" eller bara tokigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Här kan jag inte hålla med. Ettan är inte olik men tvåan är klart mer intrikat och storyn passar en mer krävande publik, vilket är en väg som nästan inga andra spel tar. Och varför skulle just fortsättningsstoryn göra någon skillnad? Det finns bokserier precis som det finns spelserier och det som, som alltid, är skillnaden är att du här får bestämma vilka val som görs istället för att bara få något berättat för dig.

Men det kan ju helt enkelt vara så att storydrivna spel inte är din kopp the då spel som Oblivion ligger flera grader lägre vad gäller story men har mycket mer saker att göra på den ytliga nivån. Alla har vi olika preferenser.

Jag är en sån som ofta köper spel bara för att föregångarens story var bra (med undantag dungeon siege 3). AC, ME kanske lite DA även fast storyn inte var så toppen. Tror det är lite svårt att fastna för sådana spel om man endast kör 2an, om jag inte kört ettan så skulle det kännas att det fattas. Som sagt fanns det inte så många val i tvåan överhuvudtaget. Storyn är viktigast, men tycker ändå dom snålat på spelmotorn, den gamla var ju en något uppgraderad aurora, som också nwn, kotor osv var baserad på, dvs ett klickrpg mestadels sätt uppifrån, därav kollisioner och mer paths. Och då är nwn från 90talet Det är precis som om man skulle släppa nästa crysis med HL1 motorn. Bara för att oblivion är fritt betyder inte att det måste ha en klen story även om det nu råkar ha det, det går faktiskt att balansera, och det är ju 2011. CD projekt kunde ju annars skippa nya motorn och göra spelet längre och bättre story under alla år, kanske kunde vara ett val?

Permalänk
Medlem

CD projekt kunde ju annars skippa nya motorn och göra spelet längre och bättre story under alla år, kanske kunde vara ett val?

Nu har ju Witcher 2 sålt över förväntan och fått väldigt bra omdömen, både från spelare och media. Smaken är givetvis olika men tycker dom verkligen träffade rätt på alla sätt och vis

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Mvh J

Normal var klart mer utmanande än normal i de flesta andra spel (som oftast är för lätt i min mening). Normal ska enligt mig vara utmanande och det var det i det här spelet. Autospar? Vad snackar du om? Det finns quicksave som du kan nyttja konstant. Quicksave är det första jag letar efter när jag spelar ett nytt spel.

Permalänk
Medlem

Jag är en sån som ofta köper spel bara för att föregångarens story var bra (med undantag dungeon siege 3). AC, ME kanske lite DA även fast storyn inte var så toppen. Tror det är lite svårt att fastna för sådana spel om man endast kör 2an, om jag inte kört ettan så skulle det kännas att det fattas. Som sagt fanns det inte så många val i tvåan överhuvudtaget. Storyn är viktigast, men tycker ändå dom snålat på spelmotorn, den gamla var ju en något uppgraderad aurora, som också nwn, kotor osv var baserad på, dvs ett klickrpg mestadels sätt uppifrån, därav kollisioner och mer paths. Och då är nwn från 90talet Det är precis som om man skulle släppa nästa crysis med HL1 motorn. Bara för att oblivion är fritt betyder inte att det måste ha en klen story även om det nu råkar ha det, det går faktiskt att balansera, och det är ju 2011. CD projekt kunde ju annars skippa nya motorn och göra spelet längre och bättre story under alla år, kanske kunde vara ett val?

Visst är det en rejäl fördel om man spelat ettan, speciellt då CD Projekt RED är en av de väldigt få utvecklare som utgår från att dess spelare är smarta snarare än korkade. Att kunna springa runt hursomhelst är trevligt men det var inget jag störde mig på här då jag tyckte de designat områdena på ett smart sätt runt det. Vad gäller story är det alltid svårare att göra en tight och intrikat story ju fler val du lägger ut. Dock har jag inte jättebra koll på storyn i TES-serien då jag tycker förstapersonsvy är en ren styggelse när det gäller närstrid (själv tycker jag inte alls det ger någon djupare inlevelse utan snarare ger intrycket av att man inte kan slåss pga begränsade animationer).

Men vad gäller vilka val de gjort tycker jag de gjort rätt då de välförtjänt blivit rejält hyllade för The Witcher 2 och de nu fått en bra grund att bygga på. Dock har vi ju alla olika smak.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med the witcher 2 som vägrar starta?
Eller är det bara steam versionen?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Någon annan som har problem med the witcher 2 som vägrar starta?
Eller är det bara steam versionen?

Funkar bra här, testa att rensa bort filerna eller kör validering om du fått korrupta filer.
Dock fungerar inte valideringen som den ska utan laddar ner så du får ursprungsversionen, sedan kommer det att patchas vid uppstart så kommer förmodligen ta en hel del tid (om det inte är fixat). Hade inte en enda krash genom hela spelet tror jag, varken start eller ingame.

Permalänk
Medlem

Funkar bra här, testa att rensa bort filerna eller kör validering om du fått korrupta filer.
Dock fungerar inte valideringen som den ska utan laddar ner så du får ursprungsversionen, sedan kommer det att patchas vid uppstart så kommer förmodligen ta en hel del tid (om det inte är fixat). Hade inte en enda krash genom hela spelet tror jag, varken start eller ingame.

Rensa bort vilka filer?
Har sökt lite granna på google och det är mängder som har problem.

http://www.gog.com/en/forum/the_witcher_2/witcher_2_after_dow...
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=189699...
http://forums.techarena.in/video-games/1408058.htm

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Rensa bort vilka filer?

Du hade väll steam?
Ta bort lokala filer eller ev validera genom steam och tanka ner det som fattas.
Annars låter det som något annat saknas, tex visual c++ runtime 2005, 2008, 2010 fattas, finns till både x86 & x64.

Vad händer när det inte startar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Mvh J

Grymt snyggt spel!
Hard ska man köra, man ska känna pressen och hjärtat bulta i bröstet varje gång man ger sig in i strid!

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | i5 2500K @ 4.5GHz | Gigabyte GTX 460 1GB OC 850/1700/1900 | Corsair Vengeance XMS3 2x4GB 1600MHz | CM Hyper 212+ | Fractal Design Tesla 650W | Fractal Design Define R3 | BenQ G2420HDBL 24" LED |
INET - Fri frakt över 500kr
CDON+Sweclockers

Permalänk
Medlem

Du hade väll steam?
Ta bort lokala filer eller ev validera genom steam och tanka ner det som fattas.
Annars låter det som något annat saknas, tex visual c++ runtime 2005, 2008, 2010 fattas, finns till både x86 & x64.

Vad händer när det inte startar?

Testade att köra en vildering och det var 52 filer som fattades. Vilket inte funkade heller.
Ska testa att inte köra steam på ssd disken.

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem

Känslan när man upptäcker varför Axii aldrig har funkat är... märklig. Någon mer än jag som missat att man ska "ladda upp" den för att den ska fungera?!

Förresten, lite synd att låta den här tråden dö bara så där! The Witcher 2 förtjänar att spelas om flera gånger. Nästa gång för min del blir nog efter den stora 2.0-patchen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Förresten, lite synd att låta den här tråden dö bara så där! The Witcher 2 förtjänar att spelas om flera gånger. Nästa gång för min del blir nog efter den stora 2.0-patchen!

Galet. Jag hade tänkt plocka upp The Witcher 2 igen så fort den nya skärmen dyker upp men nu får det vänta några veckor till. Har än så länge bara upplevt ena sidan av handlingen så det finns ju en hel del nytt att uppleva. Det blir nog att sätta tänderna i "Dark Mode" och sedan spendera resten av spelet med att innerligt ångra det beslutet

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Patchade spelet för någon vecka sedan och har nu börjat om igen för att vara lite mer lojal mot Rocche, istället för Iorveth som jag gjorde första gången.

Crashar fortfarande då och då när man försöker ladda en save, men det startar snabbare, så det är ju trevligt.

För övrigt känns det skönt att de har lagt till möjlighet att byta hårstil(även om jag tyckte att standard var bäst) och lagra överflödiga föremål hos värdhus. Såg också att DLCs laddes in genom patcherna istället, så jag fick Blue Stripes Commando Jacket denna gång, eller vad det nu hette. Ful som stryk enligt mig, så det var tur att jag hade Raven's armor från det tidigare spelet...

Permalänk

Gött, köpte precis The Witcher 2 för 127 spänn på gamekeystore.. Antar det är ett helt ok pris..

http://www.gamekeystore.net/newstore/the-witcher-2-Assassins-...

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man måste göra ett nytt save för att utnyttja allt i 2.0 eller kommer 2.0 automatiskt appliceras på savet?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Är det någon som vet om det finns någon trainer/fusk kod som gör att man får oändligt med guld? Jag tänkte köpa mig lite 2.0 armor i Flotsam, men det är så vansinnigt dyrt.

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av flyawaynille:

Någon som vet om man måste göra ett nytt save för att utnyttja allt i 2.0 eller kommer 2.0 automatiskt appliceras på savet?

Nej det behöver man inte, i alla fall inte för Steam-versionen. Däremot hade jag lite meck med att få ner uppdateringen men efter att den är nere så behöver du inte nya saves eller börja om från början. Allt är som vanligt, förutom ändringarna då.

Skrivet av Bossebrutalus:

Är det någon som vet om det finns någon trainer/fusk kod som gör att man får oändligt med guld? Jag tänkte köpa mig lite 2.0 armor i Flotsam, men det är så vansinnigt dyrt.

http://en.thewitcher.com/forum/index.php?/topic/22594-list-of...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Mitt witcher 2 har nu fått flippen. Patchade till 2.0 idag och bara 30 sekunder med Geralt startar datorn om sig själv.

Kollade tempraturerna med CPUID och allt är inom ramarna. Någon som har en lösning?

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk

Tack Dinoman. Men det finns inte mycket till 2.0 än. Har bestämt mig för att skita i fusk dock, det var lite roligt att spara ihop till armor delarna själv, och så är det bra tidsfördriv till RAGE!

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Skrivet av Bossebrutalus:

Tack Dinoman. Men det finns inte mycket till 2.0 än. Har bestämt mig för att skita i fusk dock, det var lite roligt att spara ihop till armor delarna själv, och så är det bra tidsfördriv till RAGE!

Ett två dagars tidsfördriv:)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Machine leg:

Mitt witcher 2 har nu fått flippen. Patchade till 2.0 idag och bara 30 sekunder med Geralt startar datorn om sig själv.

Kollade tempraturerna med CPUID och allt är inom ramarna. Någon som har en lösning?

Har du Steam-varianten så testa att validera filerna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Håller på med Kayranfighten, kommer så långt så att jag blir uppsvept på en tentakel och klickar som en blå på vänster musknapp men den dänger in mig i bron varenda gång....är det nåt annat jag ska göra för att komma loss???

Bläckfiskhelvete !

Visa signatur

Intel i2500K @ 4.3GHz | Asus P8P67 Pro B3 | 2 x 4 Gb Corsair Vengeance 1866MHz | XFX 6950HD 2Gb | Corsair Force3 120Gb SSD | Antec Kühler H2O 620 | Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Spelar igenom spelet nu med nya datorn, grafiken är så jäkla grym! riktigt bra spel för övrigt också.

Verkar dock som att questen "Where is Triss Merigold?" inga spoilers här så det är lungt!

När jag skall tillbaka till staden efter att ha pratat med Philippa som hjälper en över slagfältet, så teleporteras jag av någon anledning bara tillbaka till slutet, och questen buggar... så hon kommer inte tillbaka till staden utan det står vakter utanför hennes dörr så jag kommer inte in och kan inte avsluta questen.... skitirriterande

testat samma quest 10 gånger minst, händer samma sak varje gång, halvvägs genom slagfältet blir det svart sen dyker geralt upp där utanför staden vid the burnt village typ.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av 964c2:

Håller på med Kayranfighten, kommer så långt så att jag blir uppsvept på en tentakel och klickar som en blå på vänster musknapp men den dänger in mig i bron varenda gång....är det nåt annat jag ska göra för att komma loss???

Bläckfiskhelvete !

Efter att du har matat ett tag på armen så dyker det upp en liten "space" knapp precis innan han dänger dig i bron. Då hoppar Geralt av.

Visa signatur

Permalänk

Nej jag har en gammal hederlig dvdinstallation. Det slutade med att jag tog bort spelet för tillfället.

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem

Ponera att jag inte har mycket till övers för rollspel men att The Witcher 2 är ett av de bästa spelen jag lirat någonsin. Finns det något annat spel som skulle kunna matcha detta?