The Witcher 2 Assassins of Kings - Tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Efter jag avinstallerade 3D drivrutinerna fungerade SLI riktigt bra båda korten ligger på 80% plus hela tiden.

Kör du med "Übersampling" på? Hur klarar sig i sådana fall två GTX580 i SLI med den inställningen aktiverad? Själv ligger jag på 50-60FPS med allt på Ultra (1680x1050), AFx16, AAx8, Vsync på och då har jag "endast" ett GTX580.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Lite oklart, men all DLC kommer vara gratis, bara eventuella expansioner man behöver betala för och CDProject jobbar redan på första DLC, något om troll.

Den är ju ute sedan första dagen, du ser den ju i launchern där du också tankar hem den.. Har lagt in redan men inte testat den än, spelar igenom Witcher1 först.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Ett par frågor bara:

Hur levlar man upp? Har fått plustecknet bredvid min healthmeter men vad gör jag nu?

Samt hur stor skillnad gör über sampling på grafiken? Med det ligger jag mellan 20 - 30 FPS vilket jag tycker är i minsta laget. Men jag vill ha det så snyggt som möjligt.

Grymt spel annars med riktigt härlig atmosfär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Kör du med "Übersampling" på? Hur klarar sig i sådana fall två GTX580 i SLI med den inställningen aktiverad? Själv ligger jag på 50-60FPS med allt på Ultra (1680x1050), AFx16, AAx8, Vsync på och då har jag "endast" ett GTX580.

Testade en kort stund med Übersampling på. Då låg jag på 25-35 fps när jag var nere i fängelset. Utan Übersampling låg jag på 90-130 i 1920*1080.
Dok fick jag bara 60% gpu användning med Übersampling aktiverat.

Då jag har en 120hz skärm så väljer jag helt klart flytet i 100fps istället för lite bättre bild som Übersampling ska ge, Om det ens gör det?

Skrivet av Gibson131:

Ett par frågor bara:

Hur levlar man upp? Har fått plustecknet bredvid min healthmeter men vad gör jag nu?

Tryck på C

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Skrivet av Wingren:

Testade en kort stund med Übersampling på. Då låg jag på 25-35 fps när jag var nere i fängelset. Utan Übersampling låg jag på 90-130 i 1920*1080.
Dok fick jag bara 60% gpu användning med Übersampling aktiverat.

Då jag har en 120hz skärm så väljer jag helt klart flytet i 100fps istället för lite bättre bild som Übersampling ska ge, Om det ens gör det?

Tryck på C

Tack för det!

Men übersampling gör knappt någon synlig skillnad alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibson131:

Tack för det!

Men übersampling gör knappt någon synlig skillnad alltså?

Vet inte riktigt men det är inte precis värt att spela i 30fps istället för 100 oavsett hur mycket snyggare det blir enligt mig.

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem

Är det fler än mig som har problem med skuggorna i det här spelet? Runt kanterna på skuggorna ser det ut som ett rutmönster/"grid". Det blir riktigt störande vid konversationer där det tydligt går att urskilja "rutorna" i karaktärernas ansikten, även om de är minimala. Jag har sett en del trådar på andra forum om samma problem men det ges inte förslag på åtgärder någonstans. Förhoppningsvis blir det löst med hjälp av en ny patch och/eller nya drivrutiner.

Här är två bilder som någon annan har lagt upp som visar vad jag pratar om:

http://img156.imageshack.us/img156/7979/gridshadows2.jpg

http://img694.imageshack.us/img694/4587/gridshadows.jpg

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Ni som har hunnit spela det: hur upplever ni musiken och röstskådespeleriet? Har nu tittat igenom en del trailers och ibland låter Geralt ungefär som en trött irländare. Musiken verkar ganska ok.
Fan, jag har så höga förväntningar på det här spelet!

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Ni som har hunnit spela det: hur upplever ni musiken och röstskådespeleriet? Har nu tittat igenom en del trailers och ibland låter Geralt ungefär som en trött irländare. Musiken verkar ganska ok.
Fan, jag har så höga förväntningar på det här spelet!

Soundtracket är utmärkt och röstskådespeleriet är flera klasser bättre än föregångaren. Om du gillade det första spelet kommer du älska det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat SLI igen men det går inge bra, exakt samma fps som med endast ett kort. Med SLI aktiverat kör ena GPUn på 50% och den andra på 40%. :/

Har inte gjort något speciell profil dock, kanske man ska testa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Soundtracket är utmärkt och röstskådespeleriet är flera klasser bättre än föregångaren. Om du gillade det första spelet kommer du älska det här.

Och berättelsen ska enligt många recensenter också vara utmärkt. Jag tror jag är redo att installera nu..

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

WOOOAA! Jag har suttit och suktat efter The Witcher 2 jäkligt länge och så missar jag releasen helt och hållet!
Anser att The Witcher lätt sopar banan med både Dragon Age 1 och 2. Har inte haft så roligt med ett datorspel sedan Baldurs Gate 1 och 2.
Nu är jag i extas och tänker inhandla detta med detsamma, om det nu är möjligt. På ett eller annat sätt ska jag iaf spela det ikväll!

Direct2drive. 300 kr :). suttit några timmar nu och älskar det verkligen. Gillar att man behöver tänka lite själv och att spelet inte konstant håller än i handen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Direct2drive. 300 kr :). suttit några timmar nu och älskar det verkligen. Gillar att man behöver tänka lite själv och att spelet inte konstant håller än i handen.

Instämmer, så skönt att det faktiskt är svårt!
Och boss fighterna är brutalt svåra till man kommer på hur man ska göra, precis som det ska vara

Btw, hur gör man spoilertaggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Instämmer, så skönt att det faktiskt är svårt!
Och boss fighterna är brutalt svåra till man kommer på hur man ska göra, precis som det ska vara

Btw, hur gör man spoilertaggar?

[ spoiler][ /spoiler] utan mellanrum innan spoiler och så texten mellan taggarna.
längtar tills amd hotfixen kommer. Kör bara på high nu då jag endast ligger runt 40 fps.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Lite screenshots, länkar dock till dom då vissa kanske inte vill se in-game content på förhand, det finns dock inga spoilers, bara miljöbilder där jag till och med har tagit bort questbeskrivningen.

Screenshot 1

Screenshot 2

Screenshot 3

Screenshot 4

Screenshot 5

Permalänk
Medlem

Följde den här guiden för att få igång SLI men inte heller det verkar ge något resultat, grrrr http://www.overclock.net/pc-games/1021185-witcher-2-sli-fix-g...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Lite screenshots, länkar dock till dom då vissa kanske inte vill se in-game content på förhand, det finns dock inga spoilers, bara miljöbilder där jag till och med har tagit bort questbeskrivningen.

Screenshot 1

Screenshot 2

Screenshot 3

Screenshot 4

Screenshot 5

Vilka inställningar kör du med och vilket grafikkort använder du? Det ser inte ut som om att du har samma problem med skuggorna (rutmönstret) som mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Vilka inställningar kör du med och vilket grafikkort använder du? Det ser inte ut som om att du har samma problem med skuggorna (rutmönstret) som mig.

1920x1200, allt maxat med ett Geforce 580 Phantom 3gb, drivrutin 270.61, så lite konstigt att att du har problem med skuggorna, vilken drivrutin kör du med?

Permalänk
Medlem

Jag kör med den senaste betan (275.27) men hade samma problem även innan (270.61). Använder du "Übersampling" också? Det kanske beror på att jag kör i 1680x1050 också. Eftersom det är många som har problem med detta antar jag att det lär dyka upp en patch från CD Projekt inom en snar framtid.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Är det fler än mig som har problem med skuggorna i det här spelet? Runt kanterna på skuggorna ser det ut som ett rutmönster/"grid". Det blir riktigt störande vid konversationer där det tydligt går att urskilja "rutorna" i karaktärernas ansikten, även om de är minimala. Jag har sett en del trådar på andra forum om samma problem men det ges inte förslag på åtgärder någonstans. Förhoppningsvis blir det löst med hjälp av en ny patch och/eller nya drivrutiner.

" In your User.cfg, change shadow settings from 512 to 2048. But I still get a weird grid shadow every now and then."

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Jag har exact samma problem, tror det är något med motorn att göra? ser ut så iaf.
Jag har ett geforce 280 med de senaste drivarna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

" In your User.cfg, change shadow settings from 512 to 2048. But I still get a weird grid shadow every now and then."

Ja, jag testade att ändra det i User.cfg men utan resultat

Citat:

Jag har exact samma problem, tror det är något med motorn att göra? ser ut så iaf.
Jag har ett geforce 280 med de senaste drivarna.

Om det har med motorn att göra borde väl alla uppleva samma problem? Jag har sett en del screenshots där det inte alls ser lika "grynigt" ut.

Det ser för övrigt ut som att AA inte fungerar i spelet överhuvudtaget. Jag har provat att tvinga fram det i Nvidia Control Panel men det verkar inte få några inverkningar på vare sig bildkvalitén eller FPS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://en.thewitcher.com/community/

Ser fram emot denna patchen så att jag kan få ner mina DLC de bara startar om hela tiden laddar ner, verifierar, laddar ner, verifierar om och om igen

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att få ut ljud till sitt G35?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av flyawaynille:

290kr för premium edition på game, prisvärt!

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Någon annan som har problem med att få ut ljud till sitt G35?

För mig fungerar inte heller ljudet, har också G35. Har inte kunnat testa om det är G35 som är problemet för jag har inga högtalare eller andra hörlurar, men det kan nog stämma att det är G35 som problemet ligger i, trots att jag får ljud ur allt annat.
Det kanske har att göra med att headsetet kopplas in med USB? Kanske är något med att spelet inte har stöd för USB-anslutna headsets?

Om någon har en lösning på hur man får ut ljud med G35 så säg gärna till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

För mig fungerar inte heller ljudet, har också G35. Har inte kunnat testa om det är G35 som är problemet för jag har inga högtalare eller andra hörlurar, men det kan nog stämma att det är G35 som problemet ligger i, trots att jag får ljud ur allt annat.
Det kanske har att göra med att headsetet kopplas in med USB? Kanske är något med att spelet inte har stöd för USB-anslutna headsets?

Om någon har en lösning på hur man får ut ljud med G35 så säg gärna till!

Jag kopplade ur g35 och testade med några andra headset som jag hade liggande men utan resultat. Dom här vad utan usb dvs 3.5 mm

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag kopplade ur g35 och testade med några andra headset som jag hade liggande men utan resultat. Dom här vad utan usb dvs 3.5 mm

Okej, googlade lite angående Witcher 2 och G35, det är väääldigt många som har samma problem. Anledningen verkar vara att G35 använder 7.1 ljud och spelet stödjer max 5.1.

Läste att det kan fungera genom att byta drivrutin i enhetshanteraren till USB Audio Device och sätta headsetet till vanligt stereo ljud eller något sånt.
Har själv inte testat det men det låter inte helt omöjligt att det kommer funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Okej, googlade lite angående Witcher 2 och G35, det är väääldigt många som har samma problem. Anledningen verkar vara att G35 använder 7.1 ljud och spelet stödjer max 5.1.

Läste att det kan fungera genom att byta drivrutin i enhetshanteraren till USB Audio Device och sätta headsetet till vanligt stereo ljud eller något sånt.
Har själv inte testat det men det låter inte helt omöjligt att det kommer funka.

Har läst runt lite på http://www.gamefaqs.com/boards/975399-the-witcher-2-assassins...

En del säger att man ska ändra till 5.1 ljud men det hjälper inte även om man sätter headsetet som standard. Vi G35 använder får vänta på en patch som läser allt hoppas jag. Så jag antar att logitechs drivrutiner är hopplösa

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Upplevt strul med 4 spel för G35 bara i år, mycket tråkigt.. Tur att jag har ett par steelseries stereohörlurar. Nästan köp blir 5.1 tror jag

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16