Nvidia släpper mikrokonsolen Shield Console – satsar på strömmande PC-spel

Det blir en ny spelkonsol i mikroformat när Nvidia presenterar Shield Console, som inte bara utrustas med alldeles färska Tegra X1 utan även är en av de första enheterna med Android TV.

Det är inte bara Valve som vill in i vardagsrummen. Nvidia ger sig in i leken med en ny spelmaskin i den växande familjen Shield, som inte enbart utrustas med den alldeles färska systemkretsen Tegra X1 utan även är en av de allra första enheterna med Googles storbildsanpassade operativsystem Android TV.

nvidia_Shield_console.jpg

Specifikationer

Shield Console

Shield Tablet

Krets

Tegra X1
4 kärnor Cortex A57
2 SMX Maxwell GPU

Tegra K1
4 kärnor Cortex A15r3 2,2 GHz
1 SMX Kepler GPU

Skärm

HDMI 2.0
Upp till 4K UHD i 60 Hz

1920 x 1200 px
8 tum LCD-IPS

Minne

3 GB RAM

2 GB DDR3L-1866

Lagring

16 GB
+ Micro SD

16/32 GB
+ Micro SD

Kamera

5 Mpx fram och bak

Batteri

40 W strömadapter

19,75 Wh

Operativsystem

Android TV

Android 4.4.2

Mått

210 x 130 x 25 mm

221 x 126 x 9,2 mm

Vikt

654 gram

390 gram

Anslutningar

2x2 802.11a/b/g/n/ac
Bluetooth 4.1/BLE
USB 3.0 + 2.0
HDMI 2.0
IR-mottagare
Gigabit Ethernet

2x2 802.11a/b/g/n
Bluetooth 4.0
USB 2.0
GPS/GLONASS
Mini HDMI 1.4a

Pris

199 USD
Inkl. handkontroll

Platta: 299 USD (16 GB Wifi)
Handkontroll: 59 USD

Den nya spelmaskinen heter Nvidia Shield Console och är en fristående spelkonsol i mikroformat avsedd för att anslutas via HDMI (2.0) till en passande skärm eller tv-apparat. Själva enheten är i storlek med ett anteckningsblock och används tillsammans med handkontrollen Shield Controller, som introducerades under fjolåret med gamingplattan Shield Tablet.

I centrum står den nya systemkretsen Tegra X1 med fyra kärnor Cortex A57 och grafikdel med Maxwell-arkitektur, det sistnämnda med två fullständiga SMX-kluster. Därutöver återfinns 3 GB primärminne, 16 GB lagringsutrymme, minneskortläsare, trådlöst nätverk 802.11ac, Bluetooth 4.1, USB 3.0, gigabitnätverk och IR-mottagare för en tillhörande fjärrkontroll.

SHIELD_remote.jpg
SHIELDFLAT1.jpg

Även om Shield Console inte kan mäta sig med muskelmaskiner som Playstation 4 och Xbox One ska den lilla spelkonsolen kunna gå ända upp till 4K-upplösning i 60 Hz, dock sannolikt inte i spel. Däremot lovar Nvidia att maskinen klarar av att spela upp film i den höga upplösningen, inte minst tack vare accelererad avkodning av videoformatet H.265/HEVC.

Nvidia Grid strömmar PC-spel

En annan huvudingrediens är att Shield Console ansluts till Nvidias molntjänst Grid för strömmande (PC-) spel över internet. Nvidias servrar sköter beräkningarna och skickar en videoström till klientenheten, vilket gör det möjligt för Shield-enheterna att lira annars på tok för krävande titlar.

2.jpg

Utöver ett 50-tal Shield-anpassade spel för Google Android, som går att spela direkt på spelkonsolen, ska molntjänsten Grid ge tillgång till titlar som Saints Row IV, Metro: Last Light Redux, Dying Light och Batman: Arkham Knight. Detta i 1080p-upplösning och vid 60 bilder per sekund, något som annars skulle kräva en förhållandevis kraftfull speldator.

Nvidia Shield Console ska finnas på butikshyllorna i maj månad till det rekommenderade priset 199 dollar, där även en styck Shield Controller ingår i paketet. Det motsvarar en svensk prislapp på cirka 2 000 kronor inklusive moms.

Kommentarer till artikeln

69 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer