AMD rapporterar vinst för helåret 2018

AMD rapporterar vinst för helåret 2018

Under 2018 gjorde AMD sitt mest lönsamma år sedan 2011. Utstickaren och bolagets nya kassako är processorerna i Ryzen-familjen, som säljer i allt högre volymer och till högre priser.

År 2018 markerar det första helåret för AMD med processorfamiljen Ryzen ute på butikshyllorna. Det är också processorsidan som är den starkast lysande stjärnan när bolaget redovisar resultaten för årets fjärde kvartal, samtidigt som efterfrågan på grafikkort gått ned i efterdyningarna av mining-hysterin.

Q4 2018

Q3 2018

Q3 2017

Intäkter

$1,42 miljarder

$1,65 miljarder

$1,34 miljarder

Rörelsevinst

$28 miljoner

$150 miljoner

-$2 miljoner

Nettovinst

$38 miljoner

$102 miljoner

-$19 mijloner

Bruttomarginal

38%

40%

34%

Bolagets intäkter uppgick till 1,42 miljarder USD, vilket är en ökning med 6 procent mot samma period föregående år. Detta är något under AMD:s egen prognos på 1,45 miljarder USD eller en ökning med 8 procent. Bruttomarginalen landar dock på 38 procent upp från 34 procent förra året.

Nedbrutet i avdelningar står Computing and Graphics för den största delen av intäkterna. På årsbasis har intäkterna gått upp med 8,6 procent till 986 miljoner USD med ett positivt rörelseresultat på 115 miljoner, vilket är en uppgång med 248 procent jämfört med fjärde kvartalet 2017.

Det som lyfter avdelningen är försäljningen av bolagets Ryzen-processorer, som fortsätter att sälja i allt högre volymer och i snitt till högre priser (ASP). Samtidigt talar AMD om att försäljningen av grafikkort vikt nedåt efter att miners i större utsträckning fyllt andrahandsmarknaden med kort.

Den andra stora delen hos AMD är Enterprise, Embedded and Semi-Custom, som på intäktssidan drog in 433 miljoner USD jämfört med fjolårets praktiskt taget identiska 432 miljoner. Avdelningen gör en förlust på 6 miljoner USD jämfört med 13 miljoner förra året.

Samtidigt som avdelningen stampar vatten meddelar AMD att försäljningen av Epyc-processorer dubblerats mot tredje kvartalet. Att den ökade försäljningen inte ger något avtryck på avdelningen talar för att systemkretsarna för Playstation 4 och Xbox One, som innan arkitekturen Zen och Ryzen höll bolaget flytande, genererar allt lägre intäkter.

När AMD blickar framåt mot resultaten för årets första kvartal beräknas intäkterna till 1,25 miljarder USD, plus-minus 50 miljoner. Det är en rejäl nedgång från 1,65 miljarder USD samma period år 2018, då miners dammsög marknaden på varje grafikkort de fick tag på.

Vinst år 2018

Trots ett turbulent år där försäljningen av grafikkort stuckit iväg under året för att sedan falla platt när mining-boomen avtog kan AMD avsluta 2018 med vinst. På intäktssidan växte AMD med 1,2 miljarder USD och året är det mest lönsamma sedan år 2011.

2018

2017

2016

Intäkter

$6,48 miljarder

$5,25 miljarder

$4,27 miljarder

Rörelsevinst

$451 miljoner

$127 miljoner

-$372 miljoner

Nettovinst

$337 miljoner

-$33 miljoner

-$497 mijloner

Bruttomarginal

38%

34%

23%

Under fjolåret rapporterade AMD en nettovinst på 43 miljoner, men sedan de gick över till redovisningsstandarden ASC 606 justerades detta istället till en förlust på 33 miljoner USD . För år 2018, som därmed blir det första med vinst, gjorde AMD en nettovinst på 337 miljoner USD .

Tidigare kvartalsrapporter från AMD:

5

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

44

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

20

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

79

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

150

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer