Weta Digitals är en specialeffektstudio vars medgrundare är regissören Peter Jackson. Studion ligger bakom många av Jacksons egna verk, däribland Sagan om Ringen-filmerna som höjts till skyarna för sina för tiden innovativa specialeffekter. Andra stora titlar omfattar bland annat Game of Thrones och Avatar.

Nu meddelar Unity som ligger bakom spelmotorn vid samma namn att de inleder ett förvärv av Weta Digital, en affär som uppgår till totalt 1,6 miljarder USD. Förvärvet innebär inte bara att Unity köper studion, planen är att integrera Weta Digitals avancerade verktyg för specialeffekter och animation med spelmotorn. Det kan ge spelutvecklare helt nya möjligheter att skapa realistisk grafik i spel.

Weta Digital’s tools created unlimited possibilities for us to bring to life the worlds and creatures that originally lived in our imaginations. Together, Unity and Weta Digital can create a pathway for any artist, from any industry, to be able to leverage these incredibly creative and powerful tools. Offering aspiring creatives access to Weta Digital’s technology will be nothing short of game changing, and Unity is just the company to bring this vision to life. – Peter Jackson, ordförande och medgrundare till Weta Digital

Med förvärvet tar Unity över Weta Digitals 275 anställda ingenjörer som ligger bakom studions verktyg och tekniker. De tar därmed även över ett dussin verktyg, vilket inkluderar allt från specialverktyg för rendering till verktyg för att skapa realistisk vegetation och miljöer. Därtill övergår även hela Weta Digitals bibliotek med assets, likt texturer, modeller och material av olika slag över i Unitys ägo.

Unity väljer även att låta den avdelning som arbetar med att skapa effekter kvarstå som en fristående verksamhet under namnet Weta FX, med Peter Jackson kvar som majoritetsägare. Den långsiktiga planen är att göra alla dessa verktyg tillgängliga för spelutvecklare i Unity, vilket skulle ge spelmotorn bland de mest avancerade specialeffekterna på marknaden.

Unity är även en av de plattformar som finns öppet tillgänglig för både privatpersoner och spelstudior oavsett storlek, även om kostnaden skalar i relation till studions storlek och omsättning. En integration med många avancerade verktyg går däremot inte på en natt och det lär dröja innan det finns några spel som faktiskt nyttjar tekniken.

Använder eller har du använt Unity i något sammanhang?