Efter den skakiga starten för Microsoft Flight Simulator 2024, där flygsugna spelare fastnade vid laddningsskärmen och inte kom vidare, ska ”99,999 procent” av server- och stabilitetsproblemen nu vara lösta.
Det meddelar Jorg Neumann, chef för Microsoft Flight Simulator, och hans team i ett blogginlägg. Serverkapaciteten har utökats och uppdateringen som hastades ut i slutet av förra veckan ska ha gjort sitt för att eliminera några tidiga buggar och stabilisera spelupplevelsen.
Dessutom är två nya patchar på gång – en dyker upp någon gång under den första veckan i december och fokuserar på ytterligare stabilitetsförbättringar. Den andra patchen släpps någon gång under veckan som börjar den 9 december och ska ge spelare möjligheten att aktivera och inaktivera specifikt innehåll i simulatorn. Patchen inkluderar även en ”safe boot”-funktion som startar spelet utan tredjepartsinnehåll.
Just problemet med tredjepartsinnehåll som får flygsimulatorn att braka ihop har lett till beslutet att blockera allt ”icke-flygrelaterat” tredjepartsinnehåll från Flight Simulator 2020 från att fungera i 2024 års version. Det verkar dock inte vara något permanent beslut, utan en tillfällig lösning tills utvecklingsteamet lyckas klura ut vad det är som orsakar instabiliteten.