Stilrent chassi me sjuk kylning och dammfilter?

Permalänk
Avstängd

Stilrent chassi me sjuk kylning och dammfilter?

Tjena!

Ska köpa ny dator! budgeten ligger på <upp till> 25 000kr.
komponenterna är redan "bestämda".. bla Intel i7-860 o.s.v..

Nu kommer de till data chassi. Har kollat på Corsair 800D och HAF 932.
Gillar båda som fan!

De jag gillar med 800D är att man kan dra kablarna snyggt och de är stort som fan! Framtids säkert?

Sen gillar jag Fractal Design Define R2. De är som ett Mini 800D. Men de är endå lite för litet. T.ex. ett 5970x2 får inte plats. Och chassit ska ju vara framtids säkert!

HAF 932 är jag också intresserad av. Man kan klämma in sjukt många fläktar o fixa grym kylning... meeen.. Inget dammfilter vilket är ett STORT minus.. De blir ju iprincip "A dust machine".

Undrar dock.

Kan ni nämna några stil rena chassi som 800D, define R2, Antec P193 som har stora möjligheter för många fläktar, bra kylning, kabel dragning som är de ABSOLUT viktigaste för just min del?

Priset ska vara runt 1000 - 2500kr. Helst så lite som möjligt. Dammfilter helst?. Ljudet är inte alls så viktigt för min del. Funktionalitet och utseende före ljudnivå tycker jag.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Doomsday on 2012? No! But why now and not 50 years ago? Simple! Easier to talk bullshit in the twenty first century! Say hello to my PC and todays newspaper." Oh and don't forget! Be careful what you wish for!

Permalänk
Medlem

Om man jämför prismässigt mellan R2 och 800D så är det helt klart fördel R2, de pengarna du sparar är sanslöst.

Sen beror det på om du är galet kräsen och tycker det är värt att punga ut nästan 3 papp för ett chassi, då är valet givet. 800D is the shit.

Permalänk
Medlem

obsidian?

kanske helt fel klass. minns bara att den var stoor..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Kolla på kommande Corsair 700D, är lite billigare, inget fönster och istället för hotswap-vaggor för hårddiskarna är dessa monterade med vibrationsdämpning.
I övrigt är den likadan som 800D.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Kolla på kommande Corsair 700D, är lite billigare, inget fönster och istället för hotswap-vaggor för hårddiskarna är dessa monterade med vibrationsdämpning.
I övrigt är den likadan som 800D.

Med tanke på den lilla prisskillnaden så tycker jag att det är lika bra att köra på 800D.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem

Obsidian 800D är den okrönta konungen i chassivärlden. Men med tanke på vad du efterfrågar finns det ytterligare en tillverkare som är värd att ta sig en titt på, nämligen Lian Li.

Kör på Obisidan 800D eller valfritt ifrån Lian Li, du blir inte besviken - jag lovar!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351257
Bra alternativ med fläktfilter och stora fläktar för bra kylning, Tycker det är snyggt också med sin alu look.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459557
Har lite taskigt med kylning stock och är stort men många 5.25" platser där du kan köpa moduler att trycka in 2st i fronten för utmärkt kylning.

Permalänk
Medlem

Får bara påpeka att den processorn du valt ut inte alls är bättre än i5 750. Överklockar du den så blir frekvensskillnaden ~100mhz (tror det var anandtech som testade) högre än på en i5 750, dessutom behöver du inte stänga av multitasking-inställningen (kommer inte ihåg va den heter) som bara förstör.

Jaja ska inte tjata om irrelevanta saker, kör på antingen corsair obsidian 800D eller ett silverstone raven-chassi (1 eller 2), är riktigt bra. Kolla upp dem iaf, finns recensioner om dem på swec

Permalänk
Medlem

Ska du köra med vattenkylning är ju 800D ett givet val. Om du däremot vill köra på luft skulle jag nog tro att Silverston Raven RV02 är bättre.

800D

RV02

Visa signatur
Permalänk
Medlem

cooler master atcs 840?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k|RAM: Corsair 8gb Vengeance | PSU: Corsair HX650 | MB: P8P67 WS REVOLUTION | GPU: XFX 5870 |Chassi: CM ATCS 840

Permalänk
Avstängd

Edit:

CoolerMaster ATCS 840 blir de! Verkar extremt najs!

Off topic: Kör nog på ett AMD 965 & klockar till ~4GHz.. Har ja tur blir Bulldozer processorn också AM3 socket..

Anledning till detta är att 890 chipseten som jag tycker verkar vara gött!

Visa signatur

"Doomsday on 2012? No! But why now and not 50 years ago? Simple! Easier to talk bullshit in the twenty first century! Say hello to my PC and todays newspaper." Oh and don't forget! Be careful what you wish for!

Permalänk
Entusiast

Skulle också kört på det. Så fort man hittar nåt chassi som verkar ha bra kylning eller skönt utförande så saknar det dammfilter totalt eller spricker på någon annan viktig punkt.

Dammfilter känns onekligen väldigt viktigt. Har själv ett rejält antal fläktar varav 3 st 3000 rpm´s. Rengör jag en dag så finns det gott om damm på filtren bara 2-3 dagar senare

Permalänk
Medlem

Stilrent chassi

Bra val !

Det blir Cooler Master ATCS 840 Big Tower för min del när det är dags,
(har redan börjat och fuska lite, kom över en Corsair TX 850W PSU tidigare) och 2000 kr tillbaks i skatt, där har vi pengen till chassit,
så ni ser,... det tar sig.

Kommer säkert med massa frågor när det är dags att välja dom övriga komponenterna, den tiden den glädjen.

mvh Raimo.

Visa signatur

< Avatar Tornseglare >

Permalänk
Medlem

Skönt att du vart nöjd

Hade helt glömt att det chassit fanns innan jag började kolla, blir det ny dator för mig så lär jag inte köpa CM chassit dock blir det Silverstone.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=355475
Denna för att vara exakt.

Permalänk
Medlem

Kanske ett Lian-Li PC-A71? Kan har grafikkort som är upp till 39cm långa, 4 fläktar standard. Finns mycket tillbehör, och, det är ett Lian-Li chassi, vilket alltid bådar för top kvalitet.

Mer bilder.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag vurmar också för Lian Li. Kvalitet rakt genom. Varför köpa ett billigt plast/plåtbjäbb när du ska köpa nytt för 25 lax.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Lian li ARMORSUIT PC-P50R är ögonporr alltså

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk

Hur är det med Silverstone TJ07? Fungerar den bra för luft?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raimo
Bra val !

Det blir Cooler Master ATCS 840 Big Tower för min del när det är dags,
(har redan börjat och fuska lite, kom över en Corsair TX 850W PSU tidigare) och 2000 kr tillbaks i skatt, där har vi pengen till chassit,
så ni ser,... det tar sig.

Kommer säkert med massa frågor när det är dags att välja dom övriga komponenterna, den tiden den glädjen.

mvh Raimo.

Du har väl kollat yttermåtten så det inte blir en överraskning?

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

OM du inte redan har köpt din dator så kan du ju kolla här så får du lite info om 800D iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=qpp7z-xvAUU

Men som sagts innan så är CM 840 ATCS nått av de AWSOMASTE som finns i chassi väg.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 800D och 5970 + H50 kylare.

800D är hur simpelt som helst att göra snygga dragningar. 5970 har gått om plats och 140mm fläkten som sitter i botten är i höjd med fläkten till kortet så kortet får "kall" luft till sig direkt.

Dock så är det inte så mycket ljud isolering och H50:n låter. Gallret på taket gör att ljudet går rakt ut.
Därav får du inte ett tyst chassi. Lite missnöjd över det. Dock tror jag om man sätter 1-2 fläktar och låter dom gå på 5-800varv så får du en schysst genom strömming av luft och kan även få ett tystare chassi.
Fläktarna (tror jag) hålla tillbaka en del av ljudet från pumpen.

Dammfilter så åkte jag till K-Rauta och köpte ventilationsfilter och satte dom på taket och där bak. Storleken var som 140mm fläkt. Klockrent! Dämpade lite lite grann på ljudnivån.

Notis BFBC2 5970: 70Grader max
Cpu BFBC2 52grader

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Cooler Master Cosmos har många fläkter med filter

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347264

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt och fått hem ett Silverstone Fortress 2 och det chassit är hur bra som helst. Snyggt, stort och kanonbra kylning. Ljuddämpningen är också bra.

Finns i silver och vart, med eller utan fönster (men i Sverige verkar det mest vara de svarta varieanterna).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=530561

Länken ovan går, enligt prisjakt, till svarta varianten med fönster. Men alla vidarelänkar från prisjakt till repsektive butik går till versionen utan fönster (även om de har den med i sitt sortiment). Priserna stämmer med versionen utan fönster, den med är någon hundralapp dyrare.

Här är Sweclockers recension:
http://www.sweclockers.com/recension/?id=6228